Nikola kontrakten til NEL på kr 14.3 milliarder?

Slettet bruker
NEL 01.07.2018 kl 15:08 14354

NEL sier til VG at de ikke får uttale seg om total verdien av kontrakten men det ligger noen hint....Hehehe..
28 stasjoner til verdi 4 milliarder er en DEL av kontrakten. Jada jada...Dette må vi finregne på. Så det finnes mer?
Ja om vi nå ser videre på Nikola twitter meldingen forrige fredag:
Our CEO was in Norway for a surprise visit & signed a contract for 448 electrolyzers with @nelhydrogen. This contract fulfills the first 100+ stations and sets in motion the largest hydrogen network in the world. Delivery to begin starting in 2020 for @AnheuserBusch & @usxpress

Hva mere av konkrete fakta kan vi lese av dette? Jo, dette en kontrakt på kun første 100 tunge store elektrolyse stasjonene.
(Husk at Nikola skal ha 372 stasjoner totalt oppe og går kun i USA....så Nel kan jo få tilleggskontrakten kun fra Nikola på kr 35 milliarder for de resterende 272 stasjonene...)
Altså, 28 stasjoner = USD 500 millioner = 4 milliarder eller ca 143 millioner per stasjon anlegg.
143 millioner per stasjon og Nikola skriver This contract fulfills the first 100+ stations ja da snakker vi om 143 millioner x 100 = 14.3 milliarder i kontrakts verdi
Ja jeg tror Nel aksjen skyter fart denne uken for alle ser hvor viktig, tung og fet Nikola kontrakten er. .
For markedet bør se at Nel aksjer burde stått i kr 6,- etter denne gigantkontrakten.
Men Løkke er smart som han er...Han har selv valgt å ikke tallfeste kontrakten til xx antall milliarder. Men det tror jeg kommer fra Jon Andre Løkke denne uken. Så goodiene kommer nå stykkvis og delt. Da drypper det litt på oss aksjonærer, da kursen kan eksplodere...
Hold dere fast. Stay inside Nel.
De fleste ser et Nel er sterkt underspirset på dagens latterlig lave kurs kr 3.22,-
Nel er meget likvid. De har kr 530,- millioner i banken og de er gjeldfrie..
Nel er og blir gull.
Redigert 21.01.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Furuen
25.07.2018 kl 08:20 5686

Mener du evt. at P/E skal være 1?
Redigert 20.01.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
Kikken
25.07.2018 kl 08:22 5666

Innlegget er slettet
... og hvor tar du det fra at overskuddet vil maks være 5% ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
Nikko
25.07.2018 kl 08:47 5554

Ikke bry dere om simpson, han oppfører seg sånn på alle trådene.
Makan til klovn skal man lete lenge etter.

Må lide av noe som har en diagnose...
Redigert 20.01.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
rogneveien
25.07.2018 kl 08:49 5538

Innlegget er slettet
EricS.
Jeg skulle også ønske at NEL falt til 30 øre. Det hadde vært et drømmescenario. Kan du tenke deg, å få kjøpe 3 aksjer til 1kr. Sikle sikle...
Det er flott at det er slike som deg her inne på HO som setter lys på tilverelsen og som gir oss stayere håp og styrke til å bare staye videre.
Takk skal du ha for et flott innlegg, dette viser din store innsikt i NEL og Nikola. Du har herved fjernet enver tvil hos meg om at det du kan eller utgir deg for å kunne i aksjemarkedet er mindre enn min avdøde bestemor kunne og hun kunne ingenting.

Ta deg en pille og gå å legg deg, du har nok tydeligvis en eller annen lidelse ut fra både innlegget og klokkeslettet og dømme.

Takk for meg i denne anledning.





Redigert 20.01.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
25.07.2018 kl 09:57 5342


Nå får Admin ta og hive ut han simple Simpson en gang for alle!
Redigert 20.01.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2018 kl 11:27 5144

AksjeRik

Skulle Nikolas prosjekt bli gjennomført innenfor forespeilet tidsramme så forsvarer det ca 30 øre per aksje, så hvor er de siste 3 kronene?

Slik jeg ser det så er det noe som skurrer med hvordan markedet lovpriser fremtiden til NEL.
- Selskapet har aldri tjent penger
- Selskapet er per nå avhengig av noen svært få kunder, ryker Nikola på grunn av leveringsproblemer eller for lav kvalitet, så er det ikke mye igjen av NEL
- Konkurrentene har ikke posisjonert seg enda, og tro meg, skulle det være en fremtid for Hydrogen så vil det bli et ekstremt press fra alle kanter

Skulle Nikolas prosjekt bli gjennomført innenfor forespeilet tidsramme så forsvarer det ca 30 øre per aksje, så hvor er de siste 3 kronene?

Årsaken til at flotte norske industriselskaper som Norsk Hydro, Yara og Kitron prises som de gjør, er at de er stjerner innenfor sine markeder, og at de stort sett leverer solide overskudd hvert eneste år. lnngangsbilletten for konkurrenter er såpass høy at prisene i markedet forsvares. I markedet til NEL er det en lav inngangsbillett, NEL er ikke beskyttet på noen som helst måte. Skulle hydrogen bli en realitet vil markedet være enormt, det blir kjapt på 300 milliarder kroner i året. Da står alt fra Statoil, til GE, til Apple, og sikkert til asiatiske selskaper med ubegrensede midler klare til å investere. Hva skjer med konkurransebildet og marginer da? Simpson er rimelig sikker på at NEL blir skviset ut, akkurat som REC har blitt nullet ut av markedet for solceller. Jeg gir NEL 1% sannsynlighet for å fortsatt eksistere som selvstendig enhet om 30 år, enten blir selskapet spist på veien, eller så blir det en eller annen variant av Netscape.

Siden du har kommet på et slikt fint navn AksjeRik, så er vel ikke NEL det eneste beinet du står på, eller den eneste aksjen du eier, det er altså ikke deg jeg er bekymret for.
Redigert 20.01.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
daffyduck
25.07.2018 kl 11:41 5081

For det første:
Simpson sikler på Nel aksjer, men håper å få de billigere. Tror han sikter under 3 kroner.

Han argumenterer derfor med klassisk verdsetting. Inntjening pr aksje og kontraktsverdier, EBITDA og substans m.m. Dette er selvsagt urettferdig for et selskap i et forventet hypermarked. Derfor ligger verdsettingen av NEL også et sted midt imellom. Ikke i nærheten av potensialet, men likevel høyere enn det finanspostene og resultatene skulle tilsi.

En ting jeg er enig i er at NEL fort ikke eksisterer lenger,- som følge av oppkjøp. Likner mer og mer på et oppkjøpscase. Gjeldfritt og med attraktiv markedsposisjon i USA og SK. Spesielt NIKOLA-kontrakten er det mange som misunner NEL. Ser ikke bort fra et bud i nær fremtid.
Redigert 20.01.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2018 kl 11:44 5058

Om du virkelig tror på det du skriver så regner jeg med du tar gjeld med både hus og kone i pant og shorter for full musikk. Gjerne publiser screenshot så vi får se. Lykke til.
Redigert 20.01.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2018 kl 17:03 4862

daffyduck

EBITDA ser jeg aldri på, det er et begrep skapt for å lure aksjonærene. Jeg ser på kontantstrøm og net income.
Klassisk verdsettelse? Hva er det for et begrep? NEL er allerede priset 10 ganger høyere enn verdien av hele Nikola kontrakten. Hvor er egentlig oppsiden? Det er godt mulig at NEL blir kjøpt opp, men til dagens markedsverdi på 3,5 milliarder kroner kan man fint bygge et industribygg med langt mer moderne fasiliteter og bedre lokasjon enn de skurene NEL holder til i.

Blir spennende å følge med på eventyret deres utover høsten, så får vi se om dere blir noe rikere av denne galskapen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2018 kl 17:08 4839

Simpson,
At du gidder, tror ikke mange gidder høre på ditt negative svada.
Bare innrøm at du kjøpte ikke på 1,7 i juni i fjor som jeg og mange andre gjorde.
Redigert 20.01.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare