Norge som oppdrettsnasjon

milk
09.01.2020 kl 19:39 2604

Dårlig vær langs Norskekysten påvirker lakseprisene! Det sier litt om hvor stor Norge er på oppdrett :-) Utenlandske investorer ser til Norge og oppdrettsaksjer. Det er innlysende at en grunnskatt rokker ved grunnfjellet for en næring som er unik på verdensbasis... Jeg velger å tro at Norske politikere ser den store sammenhengen å ikke raserer en tross alt ny næring. Det kan bli flere gode kjøpsmuligheter !! :-)
Redigert 20.01.2021 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
09.01.2020 kl 19:46 2594

Aldri undervurder politisk vilje til å øke inntektssiden til staten, pga kostnader som løper løpsk!
milk
10.01.2020 kl 09:01 2497

Påstander om prissamarbeid er et "draw back" ved å være blant verdens største oppdrettsnasjoner! Det blir ingen grunnskatt før eventuelle rettsaker er avklart!! Kanskje kommer det gode kjøpsmuligheter allerede i dag...
Slettet bruker
10.01.2020 kl 09:10 2486

canada vil oxo ha litt lommepenger?

ikke rart når kina har stoppet å importere fra dem pga huawei saken :)
shippingman
10.01.2020 kl 11:36 2439

Kineserne produserer snart sin egen laks.
milk
10.01.2020 kl 16:45 2370

Kineserne kan aldri produsere "Salmo Salar" i sine rette omgivelser!! Den skal produseres i sitt rette element i Norden. Alt annet blir en billig kopi. Markedet er villig til å betale en høyere pris for fisk som går store deler av tiden i Atlanteren. Det er helt naturlig at "noen" vil prøve å kopiere en lønnsom suksess,men det blir som å prøve å dyrke vinranker i Norge for å kopiere en Fransk og Italiensk suksess med dyre viner.......
Fjøsnisse
10.01.2020 kl 16:51 2362

"Jeg velger å tro at Norske politikere ser den store sammenhengen å ikke raserer en tross alt ny næring. "

Mye som tyder på at neste regjering kommer til å innholde både MDG, SV og Rødt. Da kan det være du blir forbløffet over hva de klarer å få til 😂
milk
10.01.2020 kl 16:58 2349

"forbløffet" blir jeg ikke! Mat må vi ha ;-) Men fikk du grøten din i fjor fjøsnissen ??
Slettet bruker
10.01.2020 kl 17:10 2338

Mat ?
milk
10.01.2020 kl 18:14 2304

"Alle venter på smellen" Lykke til alle shortnisser.... :-D
Slettet bruker
11.01.2020 kl 02:00 2214

https://www.youtube.com/watch?v=RYYf8cLUV5E
Det må inn en grunnskatt. Og giftinnholdet må kontrolleres. Det må mat- og helsekontroll inn i bildet.
Vietnamesisk oppdrettsfisk er tvilsom. Landbasert oppdrett i Florida tror jeg ikke noe på.

Fisk har god fremtid. Men kvalitets- og innholdskontroll må inn.

Norge må få frem kvalitetsfisk. Og den tåler fint en grunnskatt. Næringen må samarbeide
med norske kvalitetskontroll myndigheter.

Næringen må betale for tilsviningen av våre farvann. Og tilsvining må begrenses. På den annen
side kan næringen nyte godt av norsk markedsføring worldwide.

Filettring etc. bør skje i Norge. Vi kan få litt "monopol" på dette her. Og dermed selv bestemme
hvor fiskebearbeidingen skal skje.
Redigert 11.01.2020 kl 02:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2020 kl 02:08 2207

Er enig i at vinproduksjon egner seg andre steder. Sjømat egner seg hos oss. La oss holde norske farvann rene.
Slettet bruker
11.01.2020 kl 02:10 2205

Vi trenger folkegodkjent valglov. Så vi for første gang kan ha ekte folkevalgte.
Pitti
11.01.2020 kl 11:25 2114

Om 5-10 år har russerne overtatt lakseoppdrett og vil oversvemme Norge og verden med billig Laks som en del av hevn for handelsbøykotten.
milk
11.01.2020 kl 11:47 2104

Hva får deg til å tro det? Hvilken boikott sikter du til?
nordnes
11.01.2020 kl 14:07 2062

Jeg mener at når staten har solgt konsesjoner ut fra gitte rammevilkår for bransjen, så må staten forholde seg til de. Som jeg skrev på en annen tråd; Slik jeg forstår det ble eldre konsesjoner «gitt gratis» av myndighetene, mens nyere konsesjoner er solgt/auksjonert av staten. Når det gjelder konsesjonene som er gitt bort så er mange av disse konsesjonene videresolgt. Ved videresalg vil jeg anta at staten har fått skatteinntekter av salgssummene. Det blir derfor lite treffende å si at disse er «gitt gratis», all den tid staten har hatt skatteinntekter ved videresalg. Da må staten forholde seg til at de har fått betalt for konsesjonene.

Dette er min mening og oppfatning. Men jeg stoler ikke på våre politikere og hva som skjer etter neste valg er vanskelig å si. Under finanskrisen sa SVs Kristin Halvorsen at folk måtte dra kredittkortet, og SV oppfordret til privat barnehageutbygging. I dag er begge bransjene en rød klut for politikerne, så dette er takken.
milk
11.01.2020 kl 16:14 2029

Gode poeng nordnes!
Pitti
11.01.2020 kl 20:55 1971

bøykott av eu og trump da Russland forsvarte svarte havs flåten. ( eller noe andre sier okkuperte Krim) dette innebærer at norge ikke får eksportert laksen sin direkte til russland. Husker ikke hvor, men jeg har har lest ikke lenge siden at russerne vil bygge opp lakseproduksjon i stor skala for å vær avhengig av en "ustabil leverandør"
milk
11.01.2020 kl 22:58 1935

God helg :-D
siko1
12.01.2020 kl 22:54 1787

Senterpartiet har sagt nei til grunnrenteskatt for laksenæringen. Da vil jeg tro den saken er avklart i ny regjering. Det er ikke sikkert SV inngår i en ny regjering engang, at de skulle få gjennomslag for sin skatt er nærmest for utopi å regne må man tro.

Èn ting er å innføre grunnrenteskatt på f.eks. vannkraft hvor det avsettes varige avtrykk i natur. Laksemerdene kan fjernes, sjøbunn kan renses under merder, det vil bli null varige avtrykk.
------
Kinesisk oppdrett klarte det kunststykke å selge regnbueørret som norsk/nordisk oppdrettslaks. Kinesiske forbrukere så dette, næringen fikk seg en tillitssmell.
De vil nok ha potensiale for å kunne dekke et eget stort kinesisk marked. I hvor stor grad dette kinesiske tilbudet vil ta av det norske/nordiske vet vel bare fremtiden.

Det er videre stor usikkerhet til i hvor stor grad Atlantic Sapphire typen oppdrettselskaper (miamitypen) vil ta av det nordiske forsyningen. Vi vet ikke.

Det er det globale forsyningsapparatet det hele vil bunne i. Med større tilbud enn etterspørsel.
Jeg har en følelse av at usikkerhetsfaktoren her er betydelig.

At russerne er å regne med som et noenlunde stabilt marked for norsk laks virker å være like fjernt som russisk tilbaketrekking fra Krim. Siste fra den russiske fronten er et nylig påskudd om virus - eller var det bakterie - fra den norske oppdrettlaksen. Norge har bedt om svar på hva dette skulle være. Svaret uteblir..
Der har vi de...

Hva russerne selv vil få til av egen oppdrett aner ikke jeg.

Redigert 12.01.2020 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
oivindl
13.01.2020 kl 00:11 1739

"Det blir derfor lite treffende å si at disse er «gitt gratis», all den tid staten har hatt skatteinntekter ved videresalg."

Om de ikke har betalt for konsesjonene, er det selvsagt på sin plass og si de var gratis.
nordnes
13.01.2020 kl 08:54 1643

Realitetene er uansett ordvalg at staten har tjent penger på omsetning av oppdrettskonsesjoner også de som er «gitt gratis».