Står REC foran en vanvittig reprising?
Anders9ls1
18.01.2020 kl 10:54
4431
Hello, Anders,
I just checked the website of the Chinese Ministry of Commerce (Mofcom),
but was unable to find an announcement on the final review of
polysilicon import duties. No idea if it still comes very late today
(Chinese time) or not at all.
I don't expect the removal of the duties. At best, it could be a
substantial reduction of the tariff.
Best regards,
Johannes
BERNREUTER RESEARCH
Polysilicon Market Reports
www.bernreuter.com
Owner: Johannes Bernreuter
Lessingstr. 6
97072 Würzburg, Germany
Tel. + 49/931/784 77 81
Fax + 49/931/784 77 82
info@bernreuter.com
I just checked the website of the Chinese Ministry of Commerce (Mofcom),
but was unable to find an announcement on the final review of
polysilicon import duties. No idea if it still comes very late today
(Chinese time) or not at all.
I don't expect the removal of the duties. At best, it could be a
substantial reduction of the tariff.
Best regards,
Johannes
BERNREUTER RESEARCH
Polysilicon Market Reports
www.bernreuter.com
Owner: Johannes Bernreuter
Lessingstr. 6
97072 Würzburg, Germany
Tel. + 49/931/784 77 81
Fax + 49/931/784 77 82
info@bernreuter.com
Redigert 21.01.2021 kl 05:49
Du må logge inn for å svare
Celsius
18.01.2020 kl 10:58
4424
"Very late today, or not at all"....
I så fall I DAG LØRDAG, NORSK TID, SENEST KL. 16.59.
Og i øyeblikket er klokken 18.00 i Beijing..... Mofcom tatt helgen...?
I så fall I DAG LØRDAG, NORSK TID, SENEST KL. 16.59.
Og i øyeblikket er klokken 18.00 i Beijing..... Mofcom tatt helgen...?
Redigert 21.01.2021 kl 05:49
questi
18.01.2020 kl 11:00
4338
Normal prosedyre ved MOFCOM blir etter min mening overstyrt av handelsavtalen..
Dersom det blir ramaskrik om at en tariff likevel er i kraft og ett eneste punkt ved avtalen ikke er som forventet, sår det tvil om de resterende punkter av avtalen, og videre ødelegger samarbeidsklimaet for fase 2..
For mye står på spill for at MOFCOM ikke skal ta en særvurdering i REC-saken uansett hva de måtte ha besluttet i forrige uke...
Dersom det blir ramaskrik om at en tariff likevel er i kraft og ett eneste punkt ved avtalen ikke er som forventet, sår det tvil om de resterende punkter av avtalen, og videre ødelegger samarbeidsklimaet for fase 2..
For mye står på spill for at MOFCOM ikke skal ta en særvurdering i REC-saken uansett hva de måtte ha besluttet i forrige uke...
Redigert 21.01.2021 kl 05:32
Anders9ls1
18.01.2020 kl 11:05
4316
Enig. Blir spennende å se i dag eller imorgen :)
fattigstakkar
18.01.2020 kl 11:31
4245
Jeg tok det også for gitt at tollen var en saga blott med forpliktelsen til å kjøpe polysilicon til markedspris, men har skjønt at det ikke er helt åpenbart. Mange landbruksprodukter som Kina har forpliktet seg til å kjøpe vil fortsatt ha toll. Interessant at Bernreuter ikke tror tollen vil forsvinne. Rart ikke produsentene har fått mer informasjon enn det som er delt offentlig og heller ikke vet om det forpliktede kjøpet vil være unntatt fra generell toll eller ikke, men Sullivan antar at det gjør det, og hun bør jo ha best informasjon. Uansett vil markedsprisen være avgjørende for om det er lønnsomhet i å levere til Kina også uten toll, og i motsetning til de to andre produsentene har ikke REC verken et lager å selge av eller mulighet til å starte opp produksjonen umiddelbart.
questi
18.01.2020 kl 11:40
4201
Handelsavtalen tenker jeg er 'retningsgivende', og ingen konkret og forståelig instruks har blitt utarbeidet og langt mindre rukket å forplante seg ned til hver enkelt av de skattekontrollørene enda :) Så her blir det en del kaos i begynnelsen.
Men i en tvilssituasjon vil de ringe oppover, og da oftere vil de høre å gå for engangsunntak som ikke er fullt så proteksjonistisk.. Folk vil jo ikke ha navnet sitt eller navnet på avdelingen sin på hvem som har ødelagt handelsavtalen... Og mange slike engangsunntak blir etterhvert regelen.
Men i en tvilssituasjon vil de ringe oppover, og da oftere vil de høre å gå for engangsunntak som ikke er fullt så proteksjonistisk.. Folk vil jo ikke ha navnet sitt eller navnet på avdelingen sin på hvem som har ødelagt handelsavtalen... Og mange slike engangsunntak blir etterhvert regelen.
fattigstakkar
18.01.2020 kl 11:46
4171
Når det gjelder gris virker det som tollen består for private importører, men at statlig virksomhet i Kina kan importere uten toll om de ønsker, og at det antakelig er dette som vil skje. Om det samme vil være tilfelle for polysilicon er jeg usikker på.
Takk for at du limte inn svar fra Bernreuter Anders. Interessant at han ikke tror på en opphevelse av tollen, men i beste fall kun delvis. Jeg tror Kina har merket seg at Trump har sagt at han ikke vil oppheve tollen før etter valget i USA om hele 10 måneder. Kjenner jeg Kina rett så kan de gå for noe liknende, men at det staten Kina selv velger å importere av polysilicone iht avtalen Fase 1, unntar de beleilig nok for toll.
questi
18.01.2020 kl 11:52
4154
Prisen på gris er jo voldsomt høyt i Kina akkurat nå.. så det at bare statlige kan importere til en langt lavere pris (og siden videreselge det) vil gi enorme inntekter til visse parter.. Ulike grader for korrupsjon forventer jeg raskt vil komme på plass, dersom man opprettholder prisskillet og begunstiger statlige.
Håper Xi tar kontroll og ikke lar dette eskalere til en skandale når det har pågått en stund.
Håper Xi tar kontroll og ikke lar dette eskalere til en skandale når det har pågått en stund.
Celsius
18.01.2020 kl 11:52
4150
Når det hele er avklart questi, FØR BØRSSTART mandag morgen, får vi nok syn for segn.
I REC er det bare å hvile seg rik nå 🙂
Gidder derfor ikke følge opp baisserinnlegga her (inntil videre....)
I REC er det bare å hvile seg rik nå 🙂
Gidder derfor ikke følge opp baisserinnlegga her (inntil videre....)
questi
18.01.2020 kl 11:58
4123
Jeg har 40 i siktet som deg :))
og faktisk 400 hvis Røkke viser seg å ville søke dominans i solindustrien istedet for å bare 'være litt med' :)
og faktisk 400 hvis Røkke viser seg å ville søke dominans i solindustrien istedet for å bare 'være litt med' :)
Celsius
18.01.2020 kl 12:03
4113
Så bra 👍
Men "tipper", dessverre, at 40 kroner oppnås før de 400...😁
Men "tipper", dessverre, at 40 kroner oppnås før de 400...😁
questi
18.01.2020 kl 12:08
4087
*hehe* ja.. dessverre bare 40 nok/aksje når REC har 3 fulloperative fabrikker i Butte, MosesLake og TianREC :)
Hver ny fabrikk regner jeg gir +10 NOK per aksje :)
Hvis REC med prototypen TianREC har den optimale teknologien som Kina bare venter på å bruke for å omstille zombiene sine.. så kan kloner av TianREC dukke opp i hele Kina og bortenom.. Hvis Røkke overtar som viseformann i TianREC så vet han hva han skal gjøre :)
Hver ny fabrikk regner jeg gir +10 NOK per aksje :)
Hvis REC med prototypen TianREC har den optimale teknologien som Kina bare venter på å bruke for å omstille zombiene sine.. så kan kloner av TianREC dukke opp i hele Kina og bortenom.. Hvis Røkke overtar som viseformann i TianREC så vet han hva han skal gjøre :)
fattigstakkar
18.01.2020 kl 12:16
4063
Hvilken polysiliconpris er du for deg for at 40 kr skal være realistisk?
MorganKane
18.01.2020 kl 12:22
4039
Jeg tror ikke dette er så viktig som mange mener. Det er mange muligheter slik som Sullivan nevner i intervjuet med Greentech. Og som folk på denne tråden har spekulert i.
Men hvis den blir borte så tror jeg vi får en ekstrem opptur på mandag. Et bortfall er definitivt ikke priset inn i dagens kurs. Men morsomt at Sullivan virker relativt sikker når hun uttaler seg...
https://www.google.com/amp/s/www.greentechmedia.com/amp/article/polysilicon-industry-awaits-certainty-on-u-s-china-trade-deal
Men hvis den blir borte så tror jeg vi får en ekstrem opptur på mandag. Et bortfall er definitivt ikke priset inn i dagens kurs. Men morsomt at Sullivan virker relativt sikker når hun uttaler seg...
https://www.google.com/amp/s/www.greentechmedia.com/amp/article/polysilicon-industry-awaits-certainty-on-u-s-china-trade-deal
fattigstakkar
18.01.2020 kl 12:31
3992
MK, regner med at du mener at fullstendig bortfall ikke er priset inn? Jeg mener det er åpenbart at markedet tolker at pliktkjøpet fra Kina er uten toll, slik Sullivan sier, for ellers hadde jo ikke avtalen på onsdag hatt noen betydning.
Hva tenker du om denne kommentaren i artikkelen?
"If REC does re-open the plant, its costs could be competitive with polysilicon prices currently in China at around $10 per kilogram, according to a January note from Roth Capital Partners. But Roth also said that “U.S. producers likely have a tough road ahead to compete” against low Chinese pricing."
Hva tenker du om denne kommentaren i artikkelen?
"If REC does re-open the plant, its costs could be competitive with polysilicon prices currently in China at around $10 per kilogram, according to a January note from Roth Capital Partners. But Roth also said that “U.S. producers likely have a tough road ahead to compete” against low Chinese pricing."
fattigstakkar
18.01.2020 kl 12:36
3956
Roth Capital sier at Daqo vil påvirkes negativt av handelsavtalene med begrunnelse at polysiliconprisen vil falle som følge av den:
"Daqo New Energy could see near-term weakness, says Roth Capital Roth Capital analyst Philip Shen notes that with the Phase 1 U.S.-China trade deal, U.S. negotiators have secured Chinese commitment to purchase polysilicon produced by U.S. manufacturers. Since 2014, the U.S. has been blocked from shipping polysilicon into China. The analyst believes this is an incremental negative to poly pricing. Consequently, Daqo New Energy with its recent run-up could see some near-term weakness, he contends. Shen maintains his Buy and $55 price target on Daqo New Energy's shares given the company's industry leading cost structure and high quality.
https://thefly.com/landingPageNews.php?id=3018714&headline=DQ-Daqo-New-Energy-could-see-nearterm-weakness-says-Roth-Capital
"Daqo New Energy could see near-term weakness, says Roth Capital Roth Capital analyst Philip Shen notes that with the Phase 1 U.S.-China trade deal, U.S. negotiators have secured Chinese commitment to purchase polysilicon produced by U.S. manufacturers. Since 2014, the U.S. has been blocked from shipping polysilicon into China. The analyst believes this is an incremental negative to poly pricing. Consequently, Daqo New Energy with its recent run-up could see some near-term weakness, he contends. Shen maintains his Buy and $55 price target on Daqo New Energy's shares given the company's industry leading cost structure and high quality.
https://thefly.com/landingPageNews.php?id=3018714&headline=DQ-Daqo-New-Energy-could-see-nearterm-weakness-says-Roth-Capital
Han sier jo rett ut at han ikke tror tollen vil falle bort. Dette er det REC menigheten her tror skal skje. Blir tidenes røde dag for REC på mandag.
Ja, det skal bli virkelig interessant å følge REC framover nå.
Arctic opererer med et kursmål på NOK 5.- fra 31.10.19.
Det har skjedd mye siden dengang, noen som sitter på nylig oppdaterte analyser og eller kursmål som kan deles for en relativt fersk rec aksjonær.
Arctic opererer med et kursmål på NOK 5.- fra 31.10.19.
Det har skjedd mye siden dengang, noen som sitter på nylig oppdaterte analyser og eller kursmål som kan deles for en relativt fersk rec aksjonær.
MorganKane
18.01.2020 kl 12:55
3878
Et fullstendig bortfall er nesten umulig gitt at ikke USA gjør noe tilsvarende. Det beste man kan håpe på er en reduksjon, altså at Kina tar det første skrittet.
Men, så forventer jeg, slik som du nevner, at man finner et eller annet unntak for en viss mengde (og den mengden bør være relativt stor skal den gi mening). Men siden jeg kjøpte på opp mot 4,5 i forrige uke så mener jeg altså at dette fortsatt ikke er priset inn.
Avsnittet du klipper ut er en svært spennende tekst. Men jeg er ikke sikker på om jeg forstår den riktig. Slik jeg tolker den så kan det bety at den kvaliteten REC produserer, eventuelt planlegger å produsere, så er den konkurransedyktig med dagens priser i Kina som ligger på ca 10 usd/kg. Dvs at Roth snakker om Mono (tygg litt på den). Der ligger prisen nå ifølge energytrend på litt over 10 usd/kg.
Men den siste setningen gjør meg litt usikker. Og hvis man er negativ/skeptisk kan man kanskje tro at journalisten har skrevet feil litt lenger opp og at Roth egentlig mener at REC trenger 10 usd/kg. Men jeg tror her Roth snakker generelt om de amerikanske produsentene. Og for resten av sulamitten ligger nok kostnaden over 10 usd/kg. Dermed stemmer jo den setningen for industrien generelt. Noe som er i så fall vidunderlig for REC som da tar hele kaka av 'pliktkjøpet'.
Men, så forventer jeg, slik som du nevner, at man finner et eller annet unntak for en viss mengde (og den mengden bør være relativt stor skal den gi mening). Men siden jeg kjøpte på opp mot 4,5 i forrige uke så mener jeg altså at dette fortsatt ikke er priset inn.
Avsnittet du klipper ut er en svært spennende tekst. Men jeg er ikke sikker på om jeg forstår den riktig. Slik jeg tolker den så kan det bety at den kvaliteten REC produserer, eventuelt planlegger å produsere, så er den konkurransedyktig med dagens priser i Kina som ligger på ca 10 usd/kg. Dvs at Roth snakker om Mono (tygg litt på den). Der ligger prisen nå ifølge energytrend på litt over 10 usd/kg.
Men den siste setningen gjør meg litt usikker. Og hvis man er negativ/skeptisk kan man kanskje tro at journalisten har skrevet feil litt lenger opp og at Roth egentlig mener at REC trenger 10 usd/kg. Men jeg tror her Roth snakker generelt om de amerikanske produsentene. Og for resten av sulamitten ligger nok kostnaden over 10 usd/kg. Dermed stemmer jo den setningen for industrien generelt. Noe som er i så fall vidunderlig for REC som da tar hele kaka av 'pliktkjøpet'.
dno corelli
18.01.2020 kl 13:05
3838
Med kina...you never know. Men nå har de hatt dette et år over tiden. Usa har kuttet på toll slik som avtalt i perioden ihht toll stepdown for paneler. Hvorfor skal kina holde på dem, og skape gnissninger rett etter fase 1
Anders9ls1
18.01.2020 kl 13:18
3760
Han er nok en analytiker.
Jeg forholder meg til dette akkurat nå;
U.S. polysilicon manufacturer REC Silicon is working through the details with the U.S. Trade Representative and awaiting specifics, said Francine Sullivan, the company’s vice president of business development, but she believes the purchases will be significant.
“All we have right now is the publicly-available document. But we are hopeful, and we believe we will get the same kind of market access we had before,” said Sullivan. “We have reason to be confident.”
Jeg forholder meg til dette akkurat nå;
U.S. polysilicon manufacturer REC Silicon is working through the details with the U.S. Trade Representative and awaiting specifics, said Francine Sullivan, the company’s vice president of business development, but she believes the purchases will be significant.
“All we have right now is the publicly-available document. But we are hopeful, and we believe we will get the same kind of market access we had before,” said Sullivan. “We have reason to be confident.”
fattigstakkar
18.01.2020 kl 13:26
3737
Bernreuter er den alle lytter til når det gjelder polysiliconmarkedet, så vil ikke avfeie ham med "nok en analytiker".
fattigstakkar
18.01.2020 kl 13:34
3735
Her tar du feil: https://finansavisen.no/investeringer/aksjeanalyse/2020/01/07/7486903/jekker-ned-anbefalingen-pa-rokke-aksje
Anders9ls1
18.01.2020 kl 13:37
3723
Han er vel den analytikeren som kjenner markedet best, men har ingen forutsetning for å kjenne innholdet i avtalen eller hva som kommer i ettertid nå. Det er det veldig få som vet akkurat nå.
Det jeg synes er interessant er at Sullivan går ut med at hun tror REC vil ha de samme forutsetningene som før i markedet og at hun har grunn til å være selvsikker.. why?
Det jeg synes er interessant er at Sullivan går ut med at hun tror REC vil ha de samme forutsetningene som før i markedet og at hun har grunn til å være selvsikker.. why?
questi
18.01.2020 kl 13:44
3691
fattigstakkar skrev Hvilken polysiliconpris er du for deg for at 40 kr skal være realistisk?
Min utregning er slik at jeg baserer meg på å finne en bunnpris i et konservativt anslag basert på dagens pris i polysil, for så å legge på eventuell prisøkning som bonus. Bunnprisen i REC kan man regne ut ved å sammenligne REC med DAQO, som i sitt 3.kvartalsresultat 2019 (som ved da, som nå, opplevde bunnpris nivå på polypris). DAQO fikk +8,8 millioner USD i EBITDA per kvartal. Dersom man har det premisset at REC har overlegen teknologi i forhold til DAQO, vil TianREC og MosesLake kunne overgå DAQO i EBITDA! På den annen side vil MoseLake slite litt mer mht til lønningsnivå ++, så alt i alt tror jeg de er matchende.
Altså, for REC sine 2,49 fabrikker :
Fabrikk 1 - Butte: Går minimum med ca +8 millioner USD per kvartal (tall fra bunnkvartalet Q3 2019 i REC)
Fabrikk 2 - MosesLake*: Ca +8 millioner USD per kvartal (lånetall fra bunnkvartalet Q3 2019 til DAQO)
Fabrikk 3 - TianREC (49%)**: Ca 8 per kvartal * 0,49 = +4 millioner USD (lånetall fra bunnkvartalet Q3 2019 til DAQO)
8+8+4 = 20 millioner USD per kvartal * 4 = 80 millioner USD per år. (redigert ned fra 100 etter Fattig's korreksjon)
Vanlig multippel for å regne selskapsverdi ut ifra EBITDA tror jeg er 6. (redigert ned fra 8 etter Fattig's korreksjon)
80 millioner USD * 6 (selskapsverdimultippel)= 480 millioner USD = ca 4,32 milliarder NOK.
4,32 milliarder NOK / ca 280 millioner (antall aksjer i REC) = 15 NOK / aksje.
REC bunnpris = 15 NOK/aksje
Nå, oppå denne bunnen, vil hver USD/kg økning i polysilisiumspris gi nær uavkortet økning i EBITDA.
Samlet sett produserer RECs 2,5 fabrikker ca 30.000.000 kg polysil per år, dette betyr at
+1 USD/kg prisøkning = ca +30 millioner USD økning EBITDA = +270 millioner NOK EBITDA = +2,16 mrd NOK økning i selskapsverdi = ca +7,4 NOK økning i kurs.
For at REC skal komme opp fra bunnnivået på 15 NOK/aksje til 40 NOK/aksje trengs det at polysilprisen må øke med:
(40-15)/7,4 = +3,3 USD/kg
Jeg regner med at innen 2022 vil prisen på polysil være slik:
Kvaliteten 9N/9N+ 2022 pris = ca 10,4 USD/kg (opp 3,3 fra dagens bunnivå = 7,12 USD/kg)
Kvaliteten 6N-8N 2022 pris = ca 8,10 USD/kg (opp 3,3 fra dagens bunnivå = 4,85 USD/kg)
-----------------------------
* Forutsetter at Røkke investerer ca 100 mill USD for oppgradering og oppstart
** Forutsetter at Røkke investerer ca 170 mill USD for å øke eierandel i TianREC jointventuret fra å være 15% til å bli 49%.
Altså, for REC sine 2,49 fabrikker :
Fabrikk 1 - Butte: Går minimum med ca +8 millioner USD per kvartal (tall fra bunnkvartalet Q3 2019 i REC)
Fabrikk 2 - MosesLake*: Ca +8 millioner USD per kvartal (lånetall fra bunnkvartalet Q3 2019 til DAQO)
Fabrikk 3 - TianREC (49%)**: Ca 8 per kvartal * 0,49 = +4 millioner USD (lånetall fra bunnkvartalet Q3 2019 til DAQO)
8+8+4 = 20 millioner USD per kvartal * 4 = 80 millioner USD per år. (redigert ned fra 100 etter Fattig's korreksjon)
Vanlig multippel for å regne selskapsverdi ut ifra EBITDA tror jeg er 6. (redigert ned fra 8 etter Fattig's korreksjon)
80 millioner USD * 6 (selskapsverdimultippel)= 480 millioner USD = ca 4,32 milliarder NOK.
4,32 milliarder NOK / ca 280 millioner (antall aksjer i REC) = 15 NOK / aksje.
REC bunnpris = 15 NOK/aksje
Nå, oppå denne bunnen, vil hver USD/kg økning i polysilisiumspris gi nær uavkortet økning i EBITDA.
Samlet sett produserer RECs 2,5 fabrikker ca 30.000.000 kg polysil per år, dette betyr at
+1 USD/kg prisøkning = ca +30 millioner USD økning EBITDA = +270 millioner NOK EBITDA = +2,16 mrd NOK økning i selskapsverdi = ca +7,4 NOK økning i kurs.
For at REC skal komme opp fra bunnnivået på 15 NOK/aksje til 40 NOK/aksje trengs det at polysilprisen må øke med:
(40-15)/7,4 = +3,3 USD/kg
Jeg regner med at innen 2022 vil prisen på polysil være slik:
Kvaliteten 9N/9N+ 2022 pris = ca 10,4 USD/kg (opp 3,3 fra dagens bunnivå = 7,12 USD/kg)
Kvaliteten 6N-8N 2022 pris = ca 8,10 USD/kg (opp 3,3 fra dagens bunnivå = 4,85 USD/kg)
-----------------------------
* Forutsetter at Røkke investerer ca 100 mill USD for oppgradering og oppstart
** Forutsetter at Røkke investerer ca 170 mill USD for å øke eierandel i TianREC jointventuret fra å være 15% til å bli 49%.
fattigstakkar
18.01.2020 kl 13:51
3670
Takk for interessant oppsett. Du har ganget med 5 i stedet for 4 når det gjelder antall kvartal, så du må redusere fra 100 til 80 musd per å. Jeg tror også 8xebitda er i overkant. Selv regner jeg 6.
Du forutsetter at Røkke investerer for oppgradering av ML og benyttelse av opsjon i Yulin. Regner med at du mener en emisjon hvor ikke bare Røkke kan bidra. Uansett vil dette før til et økt antall aksjer, så du må dele på mer enn 280 mill for å finne estimat per aksje. Hva emisjonsprisen blir avgjør hvor mye du må dele på.
Vi må også trekke fra gjeld og liabilities.
Det avgjørende er imidlertid prisanslaget ditt for polysilicon. Det er mer optimistisk enn mitt, men håper du får rett, og i såfall har REC en spennende framtid. Spørsmålet er hvor sannsynlig en slik prising er og om markedet er villig til å prise inn en slik usikkerhet før de ser at prisene går opp, særlig hvis REC må ta investeringsbeslutning på ML og Yulin før de vet om prisene går opp.
Du forutsetter at Røkke investerer for oppgradering av ML og benyttelse av opsjon i Yulin. Regner med at du mener en emisjon hvor ikke bare Røkke kan bidra. Uansett vil dette før til et økt antall aksjer, så du må dele på mer enn 280 mill for å finne estimat per aksje. Hva emisjonsprisen blir avgjør hvor mye du må dele på.
Vi må også trekke fra gjeld og liabilities.
Det avgjørende er imidlertid prisanslaget ditt for polysilicon. Det er mer optimistisk enn mitt, men håper du får rett, og i såfall har REC en spennende framtid. Spørsmålet er hvor sannsynlig en slik prising er og om markedet er villig til å prise inn en slik usikkerhet før de ser at prisene går opp, særlig hvis REC må ta investeringsbeslutning på ML og Yulin før de vet om prisene går opp.
questi
18.01.2020 kl 13:56
3657
*hehe* takk.. jeg tar og retter på feilen nå omgående... :)
Kanskje estimat på antall aksjer etter emisjon kan rundhåndet regnes til å være en dobling?
Dersom alle benytter fullt ut emisjonsrettigheten vil de måtte betale omtrent det beløpet de allered innehar... (eller risikere å bli redusert med 1/2 i eierandel).
Kanskje estimat på antall aksjer etter emisjon kan rundhåndet regnes til å være en dobling?
Dersom alle benytter fullt ut emisjonsrettigheten vil de måtte betale omtrent det beløpet de allered innehar... (eller risikere å bli redusert med 1/2 i eierandel).
Talent
18.01.2020 kl 13:58
3653
Da er det bare timer igjen til man får svar på om tollen blir den samme stemmer det?
Zorin
18.01.2020 kl 14:04
5437
Noen ganger lønner det rett og slett seg ikke å høre på analytikere eller shortere. Bare se hvordan det har gått for Meyer i SP1 og Sissners Canopus med shorten i Tesla. La oss nå vente å se hva som skjer.
milk
18.01.2020 kl 14:10
5392
Kjell Inge er som sedvanlig taus! Har prøvd å få opplysninger om videre planer for REC via Hovedkontoret til OCY. Jeg ble møtt med latter og "vait and see" som svar. Det er jo forståelig etter rettssaken som han har vert gjennom. Men en ting er sikkert,er det noen som kan påvirke videre drift av REC på en positiv måte,så er det Røkke!! Jeg tror det kommer en bulletin fra den kanten ganske snart.... :-D
Beklager, den artikkelen hadde jeg ikke fått med meg, takk for oppklaringen.
fattigstakkar
18.01.2020 kl 14:16
5363
Hvor realistisk er det å gå ut fra at REC vil få samme Ebitda som Daqo når de har vesentlig lavere produksjonskost pga subsidiert strøm?
https://www.pv-magazine.com/2019/11/14/daqo-pushes-poly-production-cost-below-7-kg/
https://www.pv-magazine.com/2019/11/14/daqo-pushes-poly-production-cost-below-7-kg/
MorganKane
18.01.2020 kl 14:22
5328
Fattig,
Det tyder i så fall at de forventer at Kinas 'pliktkjøp' blir relativt stort. Det er gode nyheter. Og gitt alt annet likt så vil jo det skape prispress ned. Men, les finansavisen i dag. Side 4-5. Det er svært interessant lesing, og jeg kunne ikke være mer enig i forhold til verdens energibehov. Det blir massivt fremover. Og jeg tror etterspørselsveksten (på 6 måneders sikt, akkurat når REC åpner ML igjen) spiser opp tilbudsveksten (se linken under). Legg merke til at Roth også sier 'near term weakness'.
https://optics.org/news/11/1/21
Det tyder i så fall at de forventer at Kinas 'pliktkjøp' blir relativt stort. Det er gode nyheter. Og gitt alt annet likt så vil jo det skape prispress ned. Men, les finansavisen i dag. Side 4-5. Det er svært interessant lesing, og jeg kunne ikke være mer enig i forhold til verdens energibehov. Det blir massivt fremover. Og jeg tror etterspørselsveksten (på 6 måneders sikt, akkurat når REC åpner ML igjen) spiser opp tilbudsveksten (se linken under). Legg merke til at Roth også sier 'near term weakness'.
https://optics.org/news/11/1/21
fattigstakkar
18.01.2020 kl 14:40
5241
Men avtalen sier at Kina forplikter seg til å kjøpe polysilicon til markedspris som er langt lavere enn enn RECs cash cost. REC sier selv at det ikke er lønnsomt å produsere så lenge polysilicomprisen er under 10usd. Nå ligger den lagt under 10. Hadde de hatt et stort lager kunne det lønt seg å selge dette med tap for å generere cash, men det er jo uakutelt å oppgradere anlegget og ansette nye folk for å selge med tap hvis man ikke er veldig sikker på at prisene vil gå opp i løpet av ganske kort tid.
MorganKane
18.01.2020 kl 14:49
5184
Fattig,
Hvordan tolker du artikkelen til Greentech og Roth sin opplysning at prisen nå er 10 usd/kg (ref ditt spørsmål og mitt svar ovenfor)?
Hva mener du prisen for Mono er?
Hvordan tolker du artikkelen til Greentech og Roth sin opplysning at prisen nå er 10 usd/kg (ref ditt spørsmål og mitt svar ovenfor)?
Hva mener du prisen for Mono er?
fattigstakkar
18.01.2020 kl 15:01
5132
Er enig at den setningen er litt forvirrende. Umiddelbart tolket jeg det som at prisen måtte stige til 10usd for at REC skulle være konkurransedyktige, men ser at det kan tolkes på begge måter. Uansett sier REC selv at 10usd ikke er bærekraftig for dem.
Ifølge pvinsights er average mono-pris 8,57, og de skrev dette i siste ukerapport: mono-grade polysilicon tumbled during the week, on sluggish demand and ongoing capacity expansion in China, regardless of production cuts of Korean suppliers in January and the appreciation of CNY against USD.
Ifølge pvinsights er average mono-pris 8,57, og de skrev dette i siste ukerapport: mono-grade polysilicon tumbled during the week, on sluggish demand and ongoing capacity expansion in China, regardless of production cuts of Korean suppliers in January and the appreciation of CNY against USD.
MorganKane
18.01.2020 kl 15:36
5058
Det går ikke an å tolke den anderledes enn at prisene per i dag er 10 usd. Det man kan spekulere i er om journalisten skrev feil.
Hva tenker du om at Energytrend ligger mye høyere, dvs 72 yuan/10,5 usd per kg?
https://m.energytrend.com/pricequotes.html
Når sa REC at de ikke kunne leve på 10 usd/kg?
Hva tenker du om at Energytrend ligger mye høyere, dvs 72 yuan/10,5 usd per kg?
https://m.energytrend.com/pricequotes.html
Når sa REC at de ikke kunne leve på 10 usd/kg?
BIF78
18.01.2020 kl 15:42
5046
Mener breakeven er 8 usd/kg, så jeg stiller samme spørgsmål som MorganKane
questi
18.01.2020 kl 15:45
5028
På din oppfordring forsøkte jeg å sammenligne elpriser mellom REC og DAQO.. og jeg oppdaget noe svært overraskende mht energikostnad... Med en kurs på (1 RMB = 0.15 USD) får man dette:
- DAQO - Xinjiang-provinsen i Kina har industri-elpriser på ca 215 Yuan(RMB)/MWh (*) =
31.34 USD/MWh
- TianREC - Shaanxi-provinsen i Kina har industri-elpriser på ca 0.650 Yuan(RMB)/kWH (**) =
94.76 USD/MWh
- MosesLake - USA har industri-elpriser på ca 3,28 cent/kWh (***) =
32.80 USD/MWh
Så.. med mindre polysilselskapene har særavtaler så tilsier funnet at MoseLake har faktisk samme pris som den beste regionen i Kina når det gjelder strømpris. Dertil kommer REC fordel med FBR som gir kun 1/10 del av strømforbruket ifh til DAQO sin tradisjonelle Siemens (!) REC er veldig konkurransedyktig akkurat der!
------------------
* Kilde fra nov 2019: https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/coal/110619-chinas-electricity-price-from-gas-drops-but-still-over-30-higher-than-coal-nea
** Kilde fra apr 2019: https://www.china-briefing.com/news/china-electricity-prices-industrial-consumers/
*** Kilde fra jan 2020: https://www.electricitylocal.com/states/washington/moses-lake/
- DAQO - Xinjiang-provinsen i Kina har industri-elpriser på ca 215 Yuan(RMB)/MWh (*) =
31.34 USD/MWh
- TianREC - Shaanxi-provinsen i Kina har industri-elpriser på ca 0.650 Yuan(RMB)/kWH (**) =
94.76 USD/MWh
- MosesLake - USA har industri-elpriser på ca 3,28 cent/kWh (***) =
32.80 USD/MWh
Så.. med mindre polysilselskapene har særavtaler så tilsier funnet at MoseLake har faktisk samme pris som den beste regionen i Kina når det gjelder strømpris. Dertil kommer REC fordel med FBR som gir kun 1/10 del av strømforbruket ifh til DAQO sin tradisjonelle Siemens (!) REC er veldig konkurransedyktig akkurat der!
------------------
* Kilde fra nov 2019: https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/coal/110619-chinas-electricity-price-from-gas-drops-but-still-over-30-higher-than-coal-nea
** Kilde fra apr 2019: https://www.china-briefing.com/news/china-electricity-prices-industrial-consumers/
*** Kilde fra jan 2020: https://www.electricitylocal.com/states/washington/moses-lake/
fattigstakkar
18.01.2020 kl 16:11
4933
På presentasjonen på Sparebank1s seminar sa de at 10usd ga "negative return on investment and will not sustain operations"
I den samme gjennomgangen forutsetter de 9usd cash cost, så det bl.a. nemi har sagt om at ikke alle kostnader er inkludert i cash cost åpenbart stemmer.
I den samme gjennomgangen forutsetter de 9usd cash cost, så det bl.a. nemi har sagt om at ikke alle kostnader er inkludert i cash cost åpenbart stemmer.
fattigstakkar
18.01.2020 kl 16:18
4471
Det er overraskende om det stemmer, så regner med at Daqo har subsidierte spesialpriser. Ellers er det jo uforståelig hvordan de skulle klare cashcost under 7. Det strider også med det TT har nevnt ved hver presentasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 05:39
questi
18.01.2020 kl 16:30
4423
Vel.. jeg tenker at DAQO må ha lånt penger fra myndigheter og investorer til å oppgradere sin fabrikk til dagens tipp-topp standard.. og det ville ikke ta seg ut om de skulle ha minus i regnskapet. Jeg gjetter de får nær null i energikostnad.
For å si det sånn.. med energien som går med til å holde DAQOs regnskap i pluss, burde en grisebonde kunne varme opp adskillig mange binger, og tjene adskillig mere enn det lille av fake-overskudd DAQO har. Det er flere andre industrier i Xinjiang som trenger energi enn polysil :)
Her ligger Shaanxi bedre enn Xinjiang når det gjelder å spare mer enn man bruker
http://industry.eiu.com/asset_images/226481206.gif
For å si det sånn.. med energien som går med til å holde DAQOs regnskap i pluss, burde en grisebonde kunne varme opp adskillig mange binger, og tjene adskillig mere enn det lille av fake-overskudd DAQO har. Det er flere andre industrier i Xinjiang som trenger energi enn polysil :)
Her ligger Shaanxi bedre enn Xinjiang når det gjelder å spare mer enn man bruker
http://industry.eiu.com/asset_images/226481206.gif
Håper på positiv melding fra Kina, men urovekkende at de drøyer med å melde noe. Var det en enkel beslutning å avskaffe tollen hadde nok meldingen allerede vært her...
MorganKane
18.01.2020 kl 18:18
4120
Vel,
Roth Capital mener tydeligvis noe annet i dag (ref artikkelen), og bør vel være oppdaterte på saken (vet ikke hvor gammelt dette foredraget du henviser til er).
Legger for øvrig merke til at du ikke svarer på Energytrend prisene. Ei heller hva du mener blir ebitda for Butte i 2020.
Uansett. Lyttet på q3 presentasjonen igjen. Der er det mye spennende. Ikke tvil om at Butte går en lysere fremtid i møte allerede nå. Kurt snakker om utvidelse hos semi-industrien som har blitt satt på hold. I følge de q1 presentasjoner og positive resultstvarsler jeg har sett fra semi-industrien så gjøres det nå, as we speak. Investeringene i q1 skyter i været. Dermed regner det ned på Butte allerede nå.
Hør også James kommentere cash flowen. Per 30 oktober gikk den etter planen, dvs april presentasjonen fortsatt var inntakt. Inkl q4. Etter q4 var han imidlertid mer forsiktig og sa at dette avgang av markedet. Nå vet vi at markedet er bedre, ekstremt mye bedre, enn hva han kunne si den 30 oktober.
Jeg er enig at det er rart JUM solgte til 20-30% lavere enn ATL, men han trengte tydeligvis pengene. Og hvis handelskrigen fortsatt hadde han ikke fått noe. Han måtte ha risikoen ned i null. Og da kan du tynes. Og så må analytikerne ta sin del av skylden. De liker å gå i flokk. Bedre å ta feil sammen med alle de andre enn å ha rett alene (fordi du kan jo ta feil, og da er du den ENE idioten som tok feil).
Mange muligheter hvis man oppgraderer ML. Alt avhenger av markedstilgangen. De sier at de også har fått mye ny erfaring fra Yulin i forhold til dette.
Roth Capital mener tydeligvis noe annet i dag (ref artikkelen), og bør vel være oppdaterte på saken (vet ikke hvor gammelt dette foredraget du henviser til er).
Legger for øvrig merke til at du ikke svarer på Energytrend prisene. Ei heller hva du mener blir ebitda for Butte i 2020.
Uansett. Lyttet på q3 presentasjonen igjen. Der er det mye spennende. Ikke tvil om at Butte går en lysere fremtid i møte allerede nå. Kurt snakker om utvidelse hos semi-industrien som har blitt satt på hold. I følge de q1 presentasjoner og positive resultstvarsler jeg har sett fra semi-industrien så gjøres det nå, as we speak. Investeringene i q1 skyter i været. Dermed regner det ned på Butte allerede nå.
Hør også James kommentere cash flowen. Per 30 oktober gikk den etter planen, dvs april presentasjonen fortsatt var inntakt. Inkl q4. Etter q4 var han imidlertid mer forsiktig og sa at dette avgang av markedet. Nå vet vi at markedet er bedre, ekstremt mye bedre, enn hva han kunne si den 30 oktober.
Jeg er enig at det er rart JUM solgte til 20-30% lavere enn ATL, men han trengte tydeligvis pengene. Og hvis handelskrigen fortsatt hadde han ikke fått noe. Han måtte ha risikoen ned i null. Og da kan du tynes. Og så må analytikerne ta sin del av skylden. De liker å gå i flokk. Bedre å ta feil sammen med alle de andre enn å ha rett alene (fordi du kan jo ta feil, og da er du den ENE idioten som tok feil).
Mange muligheter hvis man oppgraderer ML. Alt avhenger av markedstilgangen. De sier at de også har fått mye ny erfaring fra Yulin i forhold til dette.
rischioso
18.01.2020 kl 18:27
4109
RE - oljen
I dag kl 18:15 66
Håper på positiv melding fra Kina, men urovekkende at de drøyer med å melde noe. Var det en enkel beslutning å avskaffe tollen hadde nok meldingen allerede vært her...
* Vel,
det er vel ikke å forvente en oppdatering og langt mindre en endring før perioden faktisk er utløpt og den utløper i dag den 18.01- mao, i helgen og da er det nok naturlig at en oppdatering kommer tidligst på mandag som er den første virkedagen etter utløpet og at en eventuell endring blir gjennomført rett i etterkant med virkning fom den 19-de ... ;)
Fortsatt God Helg!
I dag kl 18:15 66
* Vel,
det er vel ikke å forvente en oppdatering og langt mindre en endring før perioden faktisk er utløpt og den utløper i dag den 18.01- mao, i helgen og da er det nok naturlig at en oppdatering kommer tidligst på mandag som er den første virkedagen etter utløpet og at en eventuell endring blir gjennomført rett i etterkant med virkning fom den 19-de ... ;)
Fortsatt God Helg!
fattigstakkar
18.01.2020 kl 18:33
4077
MorganKane skrevInnlegget er slettet
Tallene er fra den siste presentasjonen de holdt våren 2019. Der har de også en graf som viser hva de tjener til forskjellig pris. De er krystallklare på at prisen må opp for at det skal være mulig å tjene penger, og siden det har prisen falt ytterligere, så vi må se substansiell oppgang. Når det gjelder Butte tror jeg på det REC sier at markedet vil være stabilt godt uten sterk vekst. Det interessante er om Butte blir solgt. Hadde forventet melding nå, og JUMs salg taler imot salg.
rischioso
18.01.2020 kl 18:39
4057
RE - Når det gjelder Butte tror jeg på det REC sier at markedet vil være stabilt godt uten sterk vekst. Det interessante er om Butte blir solgt. Hadde forventet melding nå, og JUMs salg taler imot salg.
* JUM's aksjesalg oser av at han trengte pengene og han visste vel like lite om handelsavtalens fase1 inkludering av polytariffen som han kjenner til om og når det formaliseres et salg av Butte så aldri lurt å legge vekt på det man så absolutt ikke vet ... ;)
* JUM's aksjesalg oser av at han trengte pengene og han visste vel like lite om handelsavtalens fase1 inkludering av polytariffen som han kjenner til om og når det formaliseres et salg av Butte så aldri lurt å legge vekt på det man så absolutt ikke vet ... ;)