BATTERIER: REC og ENEVATE

questi
REC 23.01.2020 kl 09:44 54927

I flere måneder har en av vårt Forums deltagere, Grabein, researchet på hvor langt REC har kommet i sitt samarbeid med batteriprodusentene. 22.01.2020 kom et delvis misvisende svar fra Enevate https://finansavisen.no/forum/thread/73198/view , der Enevate avkreftet bruk av Silan-gass i sitt batteri. Imidlertid, viste det seg lenger ned i tråden i et innlegg fra Origo at Enevates lisenspartnere (feks LG Chem) vil kunne komme til å bruke et annet produkt fra REC, nemlig FBR - nanogranuler.

ENEVATE har fått godkjent patent på FBR - NANOGRANULER (fra REC) for sitt SUPERBATTERI
https://patents.google.com/patent/US9553303B2/en

Det er all grunn til å tro at FBR-nanogranulene som Enevates lisenspartnere skal bruke i sine nye gigafactory'er kommer fra REC. REC er som kjent verdens eneste polysilisium produsent som bruker FBR (Fluidized Bed Reactor) metoden, og det er umulig for lisenspartnerne å få tak i råstoffet for sitt batteri andre steder enn nettopp fra REC.

Følgende selskaper har allerede gått inn med 110 millioner USD hos Enevate og vil trolig være lisenspartnere:
- LG Chem (verdens fremste batteriprodusent med 50% global markedsandel)
- Renault-Nissan-Mitsubishi (Alliance Ventures)
- Samsung
- Lenovo
+ Mission Ventures, CEC Capital and Bangchak, Draper Fisher Jurvetson, Tsing Capital, Infinite Potential Technologies, Presidio Ventures – a Sumitomo Corporation company...

--------------

Enevate: https://www.enevate.com/

Originaltråd til Grabein og Origo: https://finansavisen.no/forum/thread/73198/view (side 22 - 23.01.2020 kl 08:09 )
Litt googling kan tyde på at granular inngår i katoden til Enevate. Utklipp fra
https://patents.google.com/patent/US9553303B2/en viser til FBR.
..What is claimed is: 1. A method of forming a composite material, the method comprising: providing a byproduct of a Fluidized Bed Reactor, wherein the byproduct comprises a plurality of silicon particles having an average particle size between about 0.1 μm and about 30 μm and a surface comprising nanometer-sized features; forming a mixture comprising a precursor and the plurality of silicon particles; and pyrolysing the precursor to convert the precursor into one or more types of carbon phases to form the composite material, wherein the one or more types of carbon phases is a substantially continuous phase comprising hard carbon and holding the composite material together..."

Prosjektets samarbeidspartnere:
https://www.businesswire.com/news/home/20200120005494/en/Enevate-Commercializing-New-Cost-Battery-Technology-Providing

Enevate annonsering 15. jan 2020 ved Greencar Congress angående nært forestående produksjonsstart
https://www.greencarcongress.com/2020/01/20200115-enevate.html

Lykkeknott's funn av produksjonsfasilitet til LG Chem skedulert for 2022
https://www.ebrd.com/news/2019/lg-chem-battery-gigafactory-in-poland-to-be-powered-by-ebrd.html

Nemis's funn av nøkkelpersonell hos Enevate: Advisory Board Member hos Enevate helt siden 2010 er ingen ringere enn Dr J.B.Goodenough, vinner av Nobelprisen i Kjemi 2019 sammen med M. Stanley Whittingham og Akira Yoshino for utviklingen av Li-ion batterier.
"...I salute the Enevate team for reaching this next important step in fulfilling the company’s mission to develop and commercialize innovative battery technologies to accelerate the adoption of electrified mobility... - J.B.Goodenough"
https://www.enevate.com/enevate-advisory-board-member-john-goodenough-receives-nobel-prize-in-chemistry/

Pågående undersøkelser:
Grabein undersøkelse om andre potensielle kunder til REC utenfor Enevate-sfæren for nano-produkter, da særlig Sila Nanotechnologies.
Rischioso står for undersøkelse av alternative disruptive teknologier.
Newsinvest Forespørsel om formell bekreftelse/avkreftelse fra REC angående samarbeid med Enevate / lisensholdere er sendt 26.jan.2020
TaInvest, Airplay og Questi står for estimater av FBR-nanogranul etterspørsel med foreløpig tall på ca 1500 tonn pr Enevateproduksjonslinje.
MorganKane står for validering av ovenforstående etterspørseltall opp mot tidligere uttalelse av REC CEO, Tore Tovund angående kapasitet.
Pippen: Lagerbeholdingstall for FBR-nanogranuler
Hopper: Teknisk inside-informasjon om eksisterende markedsprodukt Silgrain fra Elkem, som FBR-nanogranuler vil fortrenge
Fattigstakkar: teknisk analyse av REC - positive signaler på kort sikt.

Interessenter ellers:
Blekkndekker: Ubetalelig fremstilling av virkelighet :D
Celsius, Masterdex, babuska, Trier, Mr Big, Spanjolen, Dahl87, Garanja, Nsxnsx, FIF78, DNO Corelli, KAPITALEN, Flyers, Voff, Seriøs, Focuss, Johs007: Gode vibber :)

Redigert 21.01.2021 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 21:03 5687

Der var den, ja! :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:13 Du må logge inn for å svare
questi
26.01.2020 kl 21:12 5645

Enevate har ikke et eneste katode forbedringspatent som jeg kan finne.
De har kun brukt dagens standardkatode (litium nikkel mangan koboltoksid (NMC) LiCoO2) under sine labforsøk..
tror det forenkler forskningen å holde noen parametere faste.
Jeg tror Enevate satser på at sine anoder skal være kompatible med dagens katoder og at fremtidens katoder ikke vil avvike for mye fra dagens.

US Army forsker faktisk på fremtidens katode som ligner på dagens men ikke har råstoffmangelen hos kobolt, nemlig metallfluorider av ulike slag:
https://www.army.mil/article/227332/new_lithium_battery_design_could_mean_lighter_safer_batteries_for_soldiers
Typiske metallfluorider er:
- FeF3 (beste kandidat)
- MnF3
- CoF3
- CuF2

Slik er forholdet mellom anode- og katode-utviklingen per i dag:
https://link.springer.com/article/10.1007/s40243-014-0037-2
"...Recently, more and more research targets the optimization of high energy anode materials (Si, Sn, oxides, etc.) [7]. Some prototypes could be brought to the market in the near future. However, at the current state of research, cathodes still represent the main cell limitation [8]. In fact it is not possible to assemble a performing full cell using a high energy anode if the cathode material cannot match that energy..."

Med neste steg i utviklingen av batterier, da mot katoder, vil FBR-nanogranuler vise sitt fulle potensial.
De +30% forbedringer som FBR-nanogranuler gir i dag blir enda høyere (!) når man også oppgraderer dagens middelmådige katoder samtidig! :)

Celsius
26.01.2020 kl 21:19 5602

Questi.
På dette feltet overgår du selveste B. Goodenough 😊
questi
26.01.2020 kl 21:28 5536

Jeg tror nok jeg googler mye oftere enn JBG, ja :D
questi
26.01.2020 kl 21:54 5390

OMG... Randers...LG nevnes... LG NEVNES!?? LG NEVNES !!! .. Wohoooo!!!

Du har visst hele tiden at LG Chem var med på lista til RECs batteri-friere!?!? og så sier du det først nå??
Og at, hele røkla .. ALLE de store batteriprodusentere, Tesla, Samsung, Panasonic ++ har satt opp telt utenfor RE ?!? :D
(Glem CATL og BYD - gidder ikke å google på dem en gang... de kan ha det så godt :D )

https://static.seekingalpha.com/uploads/2019/8/1/saupload_Top-5-Lithium-ion-Battery-Producers-by-Capacity-1024x694_thumb1.jpeg

Jeg kommer ikke til å få sove i natt! :D
Ærligtalt
26.01.2020 kl 22:02 5340

Er vel bare å sove, men som sagt... Syns den burde stige jevnt og trutt fremover nå. Hadde jo vært artig med jevn stigning også¨- og ikke 50 prosent opp den ene dagen og deretter ned 45 % dag 2...
Celsius
26.01.2020 kl 22:06 5313

Ærlig svar det 😊

Hvile seg Rik, over tid, med Rec og Røkke.

Dagshandlerne spiser i stedet opp både sin livstid og sin formue.

Stay long and relax.

REC I 40 KRONER FØR 2024.
questi
26.01.2020 kl 22:09 5166

Jeg vet ikke hvordan man får styrt aksjen sånn at den stiger jevnt.. den viste en rar type for stigning på fredag da :D
Ikke sånn brått men litt sånn 'snikende' :D

Hvis du hadde ekstra penger.. hvilket selskap på oslo børs hadde DU satset på?? :))
Skjønner ikke de som ikke svarer REC, jeg :P
fattigstakkar
26.01.2020 kl 22:19 5121

Var i tvil om jeg skulle sitte over helgen. Ser ut som det var lurt at jeg gjorde det. Imponerende gravearbeid!
questi
26.01.2020 kl 22:28 5029

Hvis vi skjønner dette.. tror du ikke Røkke skjønner det enda bedre... eller kanskje han har skjønt det for lenge siden...?
Eller kan vi være så på bærtur?? :P
Slettet bruker
26.01.2020 kl 22:35 5001

Røkke måtte ikke skjønne noe, han skviset alt som var av info fra TT.
Celsius
26.01.2020 kl 22:37 4988

Artig å se du er inne i dag 😊

Er da "regelen" din å være ute i morra ?

Vel vel. Du ser jo Norske Bulls oppfatning da. Er vel STRONG BUY der, eller...?
questi
26.01.2020 kl 22:38 4989

Og han fikk antagelig ikke høre noe som skremte han nok til å bare dumpe REC sånn med en gang.. :D
Jeg tror egentlig TT har veldig lyst på å lykkes med MosesLake :)
Med nok kapital og velvilje fra markedet og en eneste mulighet.. vil miraklet skje... :)
Slettet bruker
26.01.2020 kl 22:45 4955

Nettopp :) Røkke har teft nok til at han skjønte potensialet med en inngangbillett som ikke koste han mer enn det koster oss en kinobillett, relativt sett.
Takk for supert detektivarbeid, selv om vi vel ikke spretter sjampisen før REC bekrefter. Men om du har truffet spikeren på hodet og REC i det minste ikke avkrefter på Q4 det du og andre som grabein har funnet ut, ja da blir det veldig moro.
questi
26.01.2020 kl 22:51 4912

Jeg forventer at det er korrekt at LG har vært i kontakt med REC.
God sannsynlighet for at det dem REC samarbeider med...
50/50 om arbeidet er pågående eller om den er satt på hold.
Eneste grunn til avbrudd eller hvile i samarbeid kan være REC finansielle usikkerhet - dersom den er prekær nok.

Men jokeren i hele spillet er Røkke..
I det mest pessimistiske scenariet der det er et avbrutt samarbeid med LG Chem pga finans, kan samarbeid gjenopptas med finans :)
Hva koster det å tilrettelegge slik at MosesLake blir en FBR-nanogranul leverandør for batteriindustrien :)
Og hva får man igjen for det? :))
Har Røkke råd til en slik investering? :D
Slettet bruker
26.01.2020 kl 22:58 4884

For Røkke er det i allefall ikke et spørsmål om han har råd eller ikke, spørsmålet er om det er lønnsomt, og mer lønnsomt enn andre investeringsalternativer. I tillegg skader det ikke at det er en ESG aksje. Jeg tror man kan gjette på svaret....
questi
26.01.2020 kl 22:59 4880

*haha* da gir svaret seg selv.. Vi kan se hvordan fremtiden blir.. det finnes egentlig ingen andre utfall enn den ene! :)
Celsius
26.01.2020 kl 23:00 4881

ALT dette AVKLARTE Røkke, FØR noen her fikk sin wakeup-call om kuppet mot JUM.
Randers
26.01.2020 kl 23:01 4876

Questi, DET.. ..var en morsom kommentar :-)

Jeg ante jo ikke at du får søvnproblemer av et par enkle ord. Hadde jeg visst det skulle jeg ventet et par dager til.. ;-)
..må jo ha energi til tallslipp for Q4, vettu`.....
questi
26.01.2020 kl 23:05 4852

Ja :) Vi kan stole på at han har peil og penger :) JUM har også peil men ble rammet av handelskrigen så han tapte penger :(
Jeg tror ikke JUM følte det som en hostile handling av Røkke.. jeg tror de er på god fot. :)
Celsius
26.01.2020 kl 23:14 4815

De er på god fot ja.

BEGGE gjorde en optimal handel, og har god grunn til å være fornøyde 😊
- Når nå kortene en gang var som de var....

Røkke gjorde imidlertid mer enn en god handel. Røkke gjorde et veritabelt kupp.
JohnnyBGood
26.01.2020 kl 23:38 4729

Joda, jeg lusker i skogkanten og følger med på hva som skjer. Min opprinnelige tyske navnebror fikk sin Nobel-pris, så da valgte jeg å feire med ferie og fravær ;-)

Har holdt meg unna fordi forumet har vært dominert av folk som delvis mangler realisme og kunnskaper. Personangrep florerer. Da gidder jeg bare ikke å delta. Takk til Grabein og questi, som har demonstrert faglig innsikt i batteriteknologi og delt mye relevant informasjon!

Det andre som frustrerer er ledelsen og eierne som vitterlig har feiltolket situasjonen til PV-bransjen i over et tiår nå. Og ennå sitter mange av de gamle gubbene og gnukker på den samme regla. Selskapet sitter igjen med produksjonsmidler i drift som er mindre enn på snart to tiår. Og hele tiden gnåler de om handelskrig og tollbarrierer. Sannheten er at REC-ledelsen har bommet gang på gang. Waferproduksjonen ekspanderte fordi vi skulle «være størst i verden». Deretter skulle de bygge FBR-fabrikker i USA fordi US-made ga en slags fordel(?). Så skulle jo «all poly» reserveres for norske waferfabrikker, inkludert REC Singapore. Innløsning av kundekontrakter i Kina ble akseptert over en lav skog. Deretter konket de REC Wafer Norge. De lot REC Solar velge fritt hvor de kjøpte poly i fra. Så Spettet de opp REC Solar fra morselskapet som kunne ha tatt unna ca 30 % av all FBR-produksjon. Manglende renhet var en av grunnene til at polyprodusenter ikke kjøpte FBR til vanlig pris. Og selvfølgelig solgte de REC Solar til en annen polyprodusent. Og tro det eller ei; med denne konkurrentens råstoff selger REC Solar som varme hvetebrød til tross for polyråstoffet er forbedret UMG. Basert på kunnskaper om halvledere og grundig testing, beviser Elkem Solar at de kan levere kvalitetsvarer til tross for et mer urent utgangspunkt. Dette klarte aldri REC Silicon eller REC Group å få til. Og enda mer, Elkem Solar bruker nå «gratis» råstoff ved at de benytter «kerf» som råvare i sin polyproduksjon …! OK, etter å ha blitt utestengt fra Kina satset REC-ledelsen kun på taiwanske kunder som alle hadde foreldede produksjonslinjer. Vet så jo hvordan det gikk. Ledelsen, med sine strategiske feilvalg, har kun seg selv å takke for alle feilvurderingene.

TT og REC Silicon vurderer altså nå å selge gullkalven som er silangassproduksjonen. Må innrømme jeg er noe betenkt. Ville heller ha kvittet meg med Yulin-JV-andelen. Floatzone selger, men møter konkurranse fra SiC som er mer hot innen kraftelektronikk. FZ vil nok møte pressede priser etter hvert dessverre.

Hva gjelder anodemateriale ser jeg at questi peker på det mest realistiske tilfellet av industrialisering som kan involvere REC Silicon. Men vær klar over hva Kina gjør, ikke minst de to største CATL og BYD. Faren ligger i at Kina kan «ta» dette markedet også. Selv om mye av teknologiutviklingen skjer i vesten, klarer Kina ofte å få overtaket med sin politiske besluttsomhet.

Nei, det er ikke slik at REC Silicon er de eneste som behersker FBR. Wacker Chemie har lenge hatt en pilot gående. Og de har fagfolk, ekspertise og finansielle muskler til å bygge en moderne fabrikk om nødvendig. Dessuten, støv og småpartikler har lenge vært et problem med FBR. For at ML skal kunne produsere mest mulig av granulat som har ideell størrelse for anoder, er det langt fra sikkert at den vil ha kapasiteten som tilsvarer det de har av NextSi i dag. Av disse grunnene kan ikke jeg si meg overbevist om at REC Silicon er de eneste som kan levere det Enevate etterspør for sine anoder. Ligger litt for nær ønsketenking mener jeg.
questi
26.01.2020 kl 23:52 4677

Velkommen tilbake JohnnyBGood! Jeg og mange andre har savnet deg :)

Vi kan håpe på at den eksisterende fabrikken kan gires til å produsere støv uten mye ombygging :)
Den eneste fordelen vi har fremfor en konkurrent er at vi har en ferdigbygd fabrikk,
og så får vi håpe på at REC kan finne kjøpere og klare å holde på dem :)

Jeg tror det gjelder å være kjapp og å bygge relasjon til kunden :)
MorganKane
27.01.2020 kl 00:15 4625

Jbg,

Det er et stykke mellom pilot og full pup. Jeg er ikke like sikker som seg at wacker bare kan starte opp dette hvis de vil for å si det sånn.Dessuten koster uansett en del penger. Det er stor forskjell på Capex for å få ML opp igjen å gå mot det å bygge et helt nytt anlegg fra scratch (spesielt når de kun har en pilot som erfaringsgrunnlag). Jeg vil tippe halvannen milliard usd dyrere. Da er det i så fall relativt mye billigere å kjøpe ML (inkl de fremførbare underskuddene)😁

Og i forhold til batteriutvikling så er det som du sier, dvs vesten ligger betydelig lenger fremme enn Kina. Kina pleier å dukke opp 5-10 år etter. Vanligvis med noe dårligere kvalitet. Jeg hadde derfor ikke vært særlig nervøs for det de neste 5-10 årene. Når det er sagt, så er det jo derfor vi har Yulin👍
Ærligtalt
27.01.2020 kl 00:24 4616

...Men Kinamannen er gode på å kjøpe det de selv mangler da... ML må jo være et knallgodt kjøp uansett hvordan man vrir eller vender på det dersom det virkelig blir slik at denne fabrikken blir det neste store innenfor batteriteknologi og hva som trengs av virkestoff her
questi
27.01.2020 kl 00:29 4603

Det har nylig kommet noe opp som ikke var der for noen år siden..
REC fikk visst ikke lov til å selge Butte til Kina.. antagelig ikke MosesLake heller..
SÆRLIG når MosesLake kan bli en del av batterikjeden.

USA og Europa er blitt mye mer proteksjonistisk om sin teknologi og sine selskaper...
Hvis de kan følge opp forbud mot bortsalg med matchende påbud om å kjøpe fra innenlandske produsenter.. så er problem plutselig blitt til løsning :)
questi
27.01.2020 kl 07:32 4290

Jeg har brukt 3 timer på å forsøke å finne ut om det finnes silisium FBR-granuler i omløp i Kina.. og..
min foreløpige konlusjon er at det mest sannsynlig IKKE finnes et eneste Silisium FBR-granul å oppdrive kommersielt i HELE Kina som kan matche RECs (!) Det kan finnes substandard FBR'er som er 10 ganger så dyre og 100 ganger så dårlige...

Søk via Aliaba med filter 'best match' på nedenforstående søkeord gir kun falske treff:
'silicon granule'
'silicon granules'
'granular silicon'
'FBR granule'
'FBR silicon granule'

Se nedenfor for det mest omfattende søket mot 'silicon granule'

-----------------------------------------

Søkeord "silicon granule"
Sort by 'Best match'
Any Category > Minerals & Metallurgy > Other Metals & Metal Products
5824 treff (søkte gjennom 20 sider x 40 produkter uten funn)

FALSKE TREFF
FeSi Ferro Silicon, FeSi Alloy 65,
CaSi Calcium Silicon
SiO2 Silicon Dioxide, Pyrogenic Silicon, Fumed Silica, Fusil, Precipitated Silica, Silica, Elkem Microsilica
SiO Silicon Monoxide
SiC Silicon Carbide
Si-C Carbon Silicon Alloy
Al-Si Silicon Aluminium Alloy
FeBa Silicon Barium
CaBaSi Calcium Barium Silicon
FeSiSr FerroSilicon Strontium
Mn-Si Silicon Manganese Alloy

HALVEKTE TREFF
Si, grovoppmalt Si, tilsvarende Elkems Silgrain
https://www.alibaba.com/product-detail/99-999-Pure-Si-Silicon-Pellet_60679827956.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.26f69771KVfI3t
https://www.alibaba.com/product-detail/99-999-1-7mm-N-type_60657500972.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.26f69771KVfI3t
https://www.alibaba.com/product-detail/99-999-Pure-Silicon-Evaporation-Material_60721275723.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.26f69771KVfI3t
https://www.alibaba.com/product-detail/99-999-Pure-Si-Granule-of_60738784654.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.26f69771KVfI3t
https://www.alibaba.com/product-detail/99-999-Pure-Si-Silicon-Pellet_60679827956.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.5f26330enDjCFB

Si, pulver men urent (97%)
https://www.alibaba.com/product-detail/Silicon-Metal-powder-lump-granul-powder_62126410187.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.26f69771KVfI3t
https://www.alibaba.com/product-detail/High-Purity-Silicon-Metal-Powder-Lump_62111440982.html?spm=a2700.7724857.normalList.114.3258269cTaGL06
https://www.alibaba.com/product-detail/Best-Sales-Silicon-553-Grade-Metal_60181110744.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.5f26330enDjCFB
https://www.alibaba.com/product-detail/GPC_60234112896.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.2f737e959OW3NR

Si, uoppmalt
https://www.alibaba.com/product-detail/HC-silicon-lump_60811327417.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.5f26330enDjCFB
https://www.alibaba.com/product-detail/Top-Quality-Silicon-Metal-553-441_60772330984.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.5f26330enDjCFB
https://www.alibaba.com/product-detail/99-999-Pure-Si-Granule-of_60738784654.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.5f26330enDjCFB
https://www.alibaba.com/product-detail/Price-of-Silicon-Metal-Pure-Metal_60181736904.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.6b083f77sphTNq
https://www.alibaba.com/product-detail/Best-Sales-Silicon-553-Grade-Metal_60181110744.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.73b1435aZKpEJJ

Si, chunks
https://www.alibaba.com/product-detail/Silicon-metal-grade-Material-si-for_60705334339.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.5f26330enDjCFB
https://www.alibaba.com/product-detail/99-999-1-7mm-N-type_60657500972.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.6b083f77sphTNq

Si, ingots
https://www.alibaba.com/product-detail/Manufacture-price-stable-single-crystal-silicon_60788745063.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.5f26330enDjCFB

Si, solar skrap
https://www.alibaba.com/product-detail/Silicon-metal-powder-325mesh_62004720034.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.5f26330enDjCFB

Si, finmalt
https://www.alibaba.com/product-detail/Chinese-Manufacturer-Export-Metal-Powder-lump_60471819433.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.6b083f77sphTNq

Si, renhet 99,9, tilvirkning ved pulverisering - ikke FBR
https://www.alibaba.com/product-detail/Chinese-supplier-supply-high-purity-silicon_62125219469.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.437c1622z7CRSD

MULIGENS FBR - SUBSTANDARD
Si, renhet 3N-4N
https://www.alibaba.com/product-detail/Silicon-Metal-3303-7440-21-3_62432921375.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.5f26330enDjCFB
https://www.alibaba.com/product-detail/Metal-Silicon-441-553-3303-7440_62434260735.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.5f26330enDjCFB
https://www.alibaba.com/product-detail/Cas-No-7440-21-3-99_62435172360.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.983073c9p9WQdy
https://www.alibaba.com/product-detail/High-Purity-Silicon-Cas-7440-21_62434263109.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.39f36a42hFxKBV
Prisnivå: 100.0 - 150.0 USD/kg
Produksjonskapasitet: 120 tonn per år

------------

SAMMENLIGNET MOT RECS FBR
Renhet: 6N - 8N
Prisnivå: 9 USD/kg
Produksjonskapasitet: 18000 tonn per år
Celsius
27.01.2020 kl 07:42 4263

Jeg oppfatter JBG dithen at han bekrefter at det pr. i dag IKKE FINNES ANDRE REELLE FBR-PRODUSENTER ENN REC.

(Ser helt bort ifra Wacker, og som JBG opplyser skulle være på et "pilot-stadium", og uten at Wacker en gang har en slik prosesseringsfabrikk som REC ALENE HAR STÅENDE I MOSES LAKE - til nærmere 15 milliarder kroner).

Dette er jo helt unikt ift det "nyhetsbildet" questi har samlet inn om Enevate og deres forbindelser og fremstøt.

Er det, etter dette, i det hele tatt tenkelig at det finnes noen annen kandidat enn REC som er dypt involvert i det pågående samarbeid med ENEVATE SOM VET HVA REC ER GOD FOR ?

questi
27.01.2020 kl 07:46 4273

Det er helt UTROLIG!!!
Det er en enestående once-in-a-life-time mulighet for REC å gripe... hvis ikke de allerede har grepet den uten at vi har fått vite om det :)
Celsius
27.01.2020 kl 08:03 4203

Dette forklarer ALT.

- Forsøket på salg av Butte for å starte opp ML. Nå var salg av Butte blitt det "eneste rette å gjøre" for en pengelens hovedaksjonær/styreleder.

- JUMs bank for nervøs. Hvorfor skulle banken gamble videre, når de nå fikk sine 80 millioner på bok og som ellers kunne ryke.

- Røkke visste, i kraft av sine forbindelser, hva han kjøpte i nøyaktig samme øyeblikk som børssalget ble kjent desemberdagen kl 1640, og Røkke FORLANGTE SAMTLIGE AKSJER FRA JUM (med pris av "det lille ekstra...")

questi
27.01.2020 kl 08:19 4123

Ja.. i WebCasten sa TT at den eneste grunnen til at REC ikke allerede har startet MosesLake for 2 år siden for å levere til batteri-industrien er at "volumene som trengs for øyeblikket er for små"..
Kan jo ikke bare åpne en hel fabrikk med kapasitet for 18000 tonn året og så bare levere 100 tonn året.

MosesLake alene kan lage FBR-nanogranuler for batterier for 4-5 MILLIONER NissanLeafer per år siden NissanLeaf per nå har 40KWT batterier.. og det selges kun 100.000 nissanLeafer i året (ikke 4 millioner :) Men ifølge TaInvest så øker batterikapasitet dramatisk, Modell 120 Leaf sier han ligger nå på 64 KWT og tendensen er økende + at det skal bli både flere elbiler og batteribruk på tyngre transportmidler.

Ved år 2022, så tyder ting på at batteribehovet vil eksplodere og det vil finnes minimum 7 Enevate linjer i Polen som drar 7*1500tonn = 58% av MosesLake :)
DA er det verdt å starte opp!!

Og ved 2025 så trengs det ikke mindre enn 3 MosesLaker i verden!!!
Slettet bruker
27.01.2020 kl 09:34 3829

Røkke har skutt GULLFUGLEN?
Slettet bruker
27.01.2020 kl 10:22 3664

Luftslottet som sprengtes. Get ready to get wRECked.
Slettet bruker
27.01.2020 kl 10:24 3657

Dette må vel også bety en annen ting: Dersom REC ikke har penger til å starte opp ML selv, så må batteriprodusentene forskuttere nødvendig beløp for å få fabrikken opp og gå. Ellers blir det jo ingen batterier på dem...
questi
27.01.2020 kl 10:26 3647

Jeg tror faktisk batterier ikke trenger høyere renhet enn 6N-8N :)
Og da slipper vi 50millUSD til oppgradering til mono-kvalitet! :)
Bare 50 mill til selve oppstarten :)

JA.. og det batteriselskapet som er villig til å gi oss 50 mill får leveranse samt kanskje 10% av MosesLake utregnet i REC aksjer :) MASSE MILLIARDER USD som går inn i batterier nå 50 mill er ingenting :)

Jeg stemmer for å gi LG en eksklusiv avtale de neste 10 årene mot 50 mill USD.
TT var veldig bevisst på det å ikke selge seg for tidlig for billig til en bestemt produsent..
men nå er tiden inne, og man vet hvem som vinner: LG Chem! :)
tommy00
27.01.2020 kl 10:45 3538

siden det er bare en liten del av det som produseres ved Moses Lake som er i nanostørrelse og som kan brukes til batterier, så vil det fortsatt være viktig å få tilgang til det kinesiske markedet for å selge bulken av produksjonen. TT har sagt at renhetsgraden er forbedret selv ved anlegget som er der per i dag, og jeg mener han sa den holdt monograde kvalitet? Hvis de får tilgang er det to ting som er viktige. Hva er prisen på nanograde polysil, og hvor mye av produksjonen er av nanograde størrelse? Det er jo snittprisen av hovedproduksjonen og nanogradeproduksjonen som teller for lønnsomheten av anlegget. De kan også starte opp før batterifabrikker er ferdige, og legge nanograde på lager til det er behov for det. De må bare ha avtaler om salg på plass....
golf`ern
27.01.2020 kl 10:46 6920

Hundrevis av innlegg skrevet i helga.
Hvorfor er kursen ned ca 10% i dag?
Redigert 18.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
dno corelli
27.01.2020 kl 10:52 6869

Fordi ingen vet helt sikkert hvorfor den steg:) 2% i rødt på ose, volatil aksje og usikkerhet blandt småsparere... samtidig kan de spm trader denne sikre gode kjøp og salg, tenke seg til å fått ut 5-10% hver eneste dag på topper og bunner, er jo himmelen for de som dagtrader denne!
questi
27.01.2020 kl 10:54 6846

Jeg ser en alternativ sti.. det er greit å oppgradere til mono, hvis man har penger til det.. men man trenger ikke :)

https://www.recsilicon.com/RECSilicon/media/RECSilicon/products/datasheets/NextSi-Blending-datasheet_ENG_web.pdf?ext=.pdf%7C

NextSi til REC kan selges til høyere pris enn markedspris (for polysil av tilsvarende renhet) fordi NextSi har noen unike egenskaper med at den forbedrer hele blandingen med 29%. I perioden fra 2020-2022 tenker jeg kanskje REC kan finne på å selge NextSi med kvalitet 6N-8N til bruk for å spe på 6N-8N Siemens i Kina, sånn at REC kan gå litt med overskudd. Etter 2022 snur man til støvproduksjon.

Men normal konfigurasjon i dag får man mye granuler og lite nano-granuler..
Men ved en dramatisk annerledes konfigurasjon så får man masse nano-granuler og nesten ingen granuler :)

(til illustrasjon kan du tenke deg et reaktor-kammer som tidligere var proppfull med reaktantgass, nesten som en suppe. da kommer masse molekyler i kontakt med hverandre og granulene blir større raskere. Alt som egentlig er nødvendig for å få nano-granuler av små størrelse er å ikke slippe så mye gass inn i reaktoren..

Satt på spissen kan du si at dersom du kun har 4 molekyler SiH4 i hele reaktoren på størrelse med et hus, og de etter titusen år treffer på hverandre, vil du få nøyaktig verdens minste nanogranul som er 2 Si-atomer i bredde :D )
fattigstakkar
27.01.2020 kl 11:01 6812

Der bør da være en enkel sak å hente 50musd i en emisjon når man vet det går til oppstart av ML for batterileveranser.
questi
27.01.2020 kl 11:01 6810

Ja :) men hadde vært utrolig morsomt dersom man ved sjonglering klarer seg helt uten emisjon :)
Bare som en challenge, altså :)

Emisjon er nok enklest, sikrest og raskest :)
fattigstakkar
27.01.2020 kl 11:04 6773

Fornøyd med at jeg fikk kjøpt tilbake det jeg solgte alt for tidlig på fredag til samme pris.
spanjolen
27.01.2020 kl 11:18 6684

Fattig, er det noe hold i stigningen før helgen (inside info blant gutta i klubben) så burde kursen løfte seg til 4kr blank idag. Er du enig
fattigstakkar
27.01.2020 kl 11:24 6725

Enig, og det har den allerede gjort :) Viser skikkelig styrke nå.
spanjolen
27.01.2020 kl 11:35 6656

👍
allers
27.01.2020 kl 11:45 6676

Snart nytt byks oppover.
Passerer 4,2 før kl 12:30