Q&A Q4

Rojan
PLT 02.02.2020 kl 01:53 14893

Det ble sendt en del spørsmål, som vi i denne tråden kokte sammen, til Isaksen per Mail i forkant av presentasjonen. Spørsmålene ble sendt på engelsk siden presentasjonen er på engelsk.

Spørsmålene ser dere under her med påfølgende utdrag fra svar, fritt oversatt til norsk av undertegnede.
Si gjerne ifra hvis du mener jeg siterer Isaksen feil, eller om noe annet er feil eller kan misforstås.


Fikser flere svar etterhvert.

Se presentasjonen i sin helhet her:

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20200214_7


——————————————————————

1. Is poLight protected with world patent for TLens?

Svar: poLight er sikret med patenter i det poLight anser som viktige land. Altså ikke alle verdens land, men i alle viktige land.

2. Will orders of new volumes from existing customers be published through a stock exchange note?

Svar: Ja, men det vil være avhengig av størrelsen på orderen. Det må være en viss størrelse på orderen for at det blir børsmeldt.

3. Can you tell us something about how the sales are going from the existing customer?

Svar: Vi vet ikke noe om hvordan salget går, det eneste vi har fått vite er «so far, so good»


4. Are new customers expected during 1H-20?

Svar: Det er mulighet for lansering av et barcode produkt fra en ledene aktør i midt 2020. Ellers er det planlagt produkter fra alle de store barcode aktørene med TLense som vi forventer positiv utvikling av iløpet av 2020. I forbruker markedet merker vi allerede nå effekten av p ha et reelt produkt å kunne referere til i kontakt med potensielle kunder. Det er som dag og natt, vi går nå inn i en ny æra.

5. How realistic is it that TLens will be used in a Smartphone?

Svar: Smarttelefon markedet er et viktig marked for oss, vi kjemper hver dag for å komme inn det. Det er noen integreringsaspekter som krever mer avansert integrering for at det skal skje. Vi har pågående projokter. Vi vil aldri gi opp det markedet. Det markedet vil også bli et poLight marked.

6. TLens is referred to in some patents and patent applications, but slightly different types of writing are used (Tlens, T lens, T-lens). Is it likely that all of these refer to poLight's TLens, or should we expect that some of them refer to a general product or a product from another company?

Svar: Så vidt vi vet, refererer de fleste til poLight når TLens blir brukt. Når det er sagt, TLens, et navn som ble laget for mange år siden, står for tunable lens. Dermed er det er det også andre muligheter.

7. At the previous report, it was mentioned that integration of TLens was difficult. Is this issue resolved for new products to come?

Svar: poLight fokuserer på selfie kamera, og utfordringen her er at alle vil ha størst mulig skjerm, som igjen gjør at det er lite plass igjen til avansert kameratiknologi. For å komme inn her må vi ha smarte løsninger. Dette jobber vi med med flere aktører. Smarttelefoner er definitivt fortsatt en mulighet.

8. Has there been any faults or negativ feedback from the delivery of the newly released smart watch?

Svar: Nei. So far so good. Vil det oppstå noen vankligheter..? Helt sikker, men de vil vi løse.

9. If one compare TLens and traditional VCM, what is TLens's most limiting drawback?

Svar: Samenlignet med VCM så er det en ulempe med TLens. Det er hvor stor bildesensor vi kan støtte, jo mindre dess bedre. Smartwatch passer godt for oss. Selfie-kamera, andre og tredde kamera på mobil passer godt for oss. Da disse har mindre bildesensorer.

10. What is PoLight's current focus?

11. What can you say about the development of TLens platinum? When can we expect market release?

12. Have you received any feedback from OEMs regarding TLens platinum? Is this a product that OEMs are positive about and likely to use?

13. Is the new "2X2 On.Chip-Lens" technology for Sony a competing technology for TLens? And can it affect the need for TLens?

14. Does Polight keep track of how many patent applications / patents from other companies that mention or assume used poLights TLens? And if so, how many are they? And within which product categories?

15. How is the capital requirement going forward? After all, you now have revenues on deliveries, so you would think that the burn rate on cash holdings will decrease in 2020. But does it decrease sufficiently that there is no need for fresh capital? And if capital is needed, do you consider loan facilities rather than share issues? Is it relevant to invite customers on the owner's side through a private placement?

——————————————————————

Svar fra Isaksen:

Takk for en omfattende liste av spørsmål
Jeg skal prøve å adressere de fleste på en eller annen måte
Mvh Øyvind Isaksen
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Rojan
07.02.2020 kl 18:44 3083

«PLT aksjen har blitt veldig likvid og market maker som en utgiftspost er helt unødvengig.»

Sikkert derfor de har avsluttet avtalen.

Hvis du kommer på en formulering på spørsmålet ditt så skriv det her, så skriver jeg der opp.
provence
07.02.2020 kl 18:56 3074

Det var vel Sydney som spurte.. hvor mange har evnet å holde på aksjen i et tidsrom ? Dette toksiet som et element .. jeg har holdt på aksjene jeg kjøpte inn på kurs 7,5kr
provence
07.02.2020 kl 19:13 3139

Dette er temaet nå .. Sintef Venture som et såkornselskap som selger seg ned på 70kr. Sintef er en forlengelse av et statlig engasjement i å støttte oppstartsbedrifter i en tidlig fase og utover det ikke ta stillig til en økonomisk inntjeningsmodell. Synd at noen misforstår dette nå.
Redigert 07.02.2020 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
Cumulus
08.02.2020 kl 03:24 3050

Det er positivt at Sintef nå selger seg ut. Se hva Sintef selv skriver:

Sintef er et venturefond som bidrar til støtte frem til kommersialisering:

Kommersialisering skjer gjennom oppstart og utvikling av nye bedrifter, patentering og lisensiering av teknologi med basis i forskningsmiljøene.

SINTEF har drevet med kommersialisering av FoU-resultater siden 1980. Fra 2001 ble virksomheten trappet opp, og selskapet Sinvent AS ble opprettet som SINTEFs redskap for nyskaping og kommersialisering. Sinvent AS skiftet navn til SINTEF TTO i april 2015. Virksomheten drives i nært samarbeid med forskningsinstituttene i SINTEF. SINTEF TTO har også ansvar for å ivareta SINTEFs intellektuelle rettigheter (IP).

I arbeidet med å skape nye virksomheter samarbeider SINTEF TTO aktivt med andre aktører i Norge med både idéutvikling og kommersialisering. De siste ti årene har SINTEF gjennomført omkring 80 kommersialiseringer, i form av lisensiering og oppstart av nye virksomheter. Vi er aktive eiere i våre knoppskudd og bidrar til å utvikle selskapene videre. Salg av eierandeler i vellykkede bedrifter gir gevinster som investeres i ny kunnskapsutvikling.
Redigert 08.02.2020 kl 03:25 Du må logge inn for å svare
Cumulus
08.02.2020 kl 03:30 3064

Det at Sintef nå selger seg ned betyr at Sintef vurderer at Polight har forlatt både forskningsfasen og kommersialiseringsfasen.

Utsalget er altså en fjær i hatten for Polight.
FunHouseComp
08.02.2020 kl 03:36 3057

Se der. Nå forstår du det vi andre har forstått lenge.
FunHouseComp
08.02.2020 kl 15:30 2919

Kanskje bør vi se til Q3 19 for å ha noen meninger om forventninger til Q4 19. Er det noen spor der som kan si oss veien videre?

Redigert 08.02.2020 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2020 kl 15:45 2901

Eller så selger de før PLT går på dunken.
FunHouseComp
08.02.2020 kl 16:00 2881

Dine kommentarer viser hvor lite du har å bidra med fradrag - annet en usakelig støy. Har du overhodet prøvd å forstå hva Sintef Venture driver med? Hjemmeside har de også - besøke den så prøver du på nytt ?
Redigert 08.02.2020 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
08.02.2020 kl 16:06 2874

Unnskyld meg, men opplever du full gjennomtrekk i toppetasjen for tiden? Hvorfor skulle poLight gå dunken?
FunHouseComp
08.02.2020 kl 16:07 2889

Sitat:

SINTEFs samfunnsoppdrag omhandler blandt annet:

– Kommersialisering av forskningsresultater og utvikling av nye bedrifter og arbeidsplasser er en viktig del av Sintef's samfunnsoppdrag, som myndighetene forventer at de leverer på, sier konsernsjef Alexandra Bech Gjørv i SINTEF
Redigert 08.02.2020 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2020 kl 17:10 2865

Du skulle man jo tro at de ikke ville solgt PLT hvis de forventer god avkastning. Da kunne de jo få flere midler til andre oppstartselskaper.
Siden de selger betyr det at de synes risikoen er for høy.
Redigert 08.02.2020 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
Rojan
08.02.2020 kl 17:29 2850

Tror kanskje du har misforstått noe her.
Vårherre
08.02.2020 kl 17:38 2848

Det er ganske facinerende hvor opphisset mange her inne blir av dine innspill "fradrag" og da har jo du oppnådd det du ville. Å erte på deg alle som bare ser oppside i PLT.
Det blir en spennende uke som kommer. Da får vi en del svar på hvilken vei det bærer. Jeg håper og tror vi skal opp, men jeg vet ikke. Men en ting vet jeg at hadde jeg hatt en inngang på 7-8 kr, da hadde jeg tatt gevinst.
FunHouseComp
08.02.2020 kl 18:20 2825

Jeg ber deg nok en gang sette deg inn i hva Sintef Venture driver med. Utover det kommer jeg ikke til å bruke tid på deg. Det blir for dumt.

God bedring.
Redigert 08.02.2020 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
2211
08.02.2020 kl 18:26 2825

Hvilken ingang du har i ett selskap bør ikke være styrende for om du vil sitte eller selge. Har du bedre tro på andre selskap er det jo greit å bytte. Men om du føler du er på riktig plass er det bare tull å selge😉
Kraamz
08.02.2020 kl 18:28 2825

Første inngang på 7.2 solgte halvparten på 25 og angret, kjøpte meg deretter opp hele veien til der vi er i dag🙂 Angrer på at jeg solgte i starten for har lært mer om polight for hver dag 🙂 sitter no med en meget fin avkastning men har stoor tro på at dette bare er starten! Sett i lys av det fundamentale🙂
FunHouseComp
08.02.2020 kl 18:28 2823

Personlig har jeg en helt annen strategi en deg. Jeg forholder meg helt rolig. Selger ikke. Laster opp der jeg finner det naturlig. Det er slik markedet fungerer. Vi tenker ulikt.
Gullhaugen
08.02.2020 kl 18:28 2821

Normalt skal man ikke kjøpe før en kvartalspresentasjon men etter på....hva tenker dere? Skal denne ned på 50 tallet?? Jeg ser etter en perfect inngang....har ikke aksjer fra før. Gode svar ønskes 😊
Rojan
08.02.2020 kl 18:42 2807

Hva som er en perfekt inngang vet man ikke før etterpå. Jeg tror på gode nyheter på Q4 så jeg tror det er god inngang nå.
Kraamz
08.02.2020 kl 18:47 2817

Enig med du🙂
Kraamz
08.02.2020 kl 21:29 2764

https://www.eenewsautomotive.com/news/mems-speakers-ready-kick-out-voice-coil

Spm i q og a er: nermer vi oss en overgang fra VCM til Mems?
Slettet bruker
08.02.2020 kl 21:42 2751

Jeg tror det blir kamp om plassene inn mot Q4! Kraamz har gjort et ekstremt godt gravearbeid og det er så sinnsykt mye på gang fra mange kanter. Så får vi se da hva som er klart nå og hva som legges frem på Q4. Det er noe som holdes hemmelig. Er det like bra hva jeg tror og håper på er det ikke sikkert vi får handlet aksjer til under 100,- mandagen etter. Vi får se! Jeg gleder meg til det som måtte skje nå og i tiden fremover.
Redigert 08.02.2020 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2020 kl 21:49 2744

Vi kan like godt få black friday med skrell av kursen. Men jeg håper for deres skyld at det går som dere forventer. Men om dere har over 50% av kapitalen i PLT ville jeg sterkt vurderet å minske risken i porteføljen litt. Gevinstsikring er aldri uklokt.
FunHouseComp
08.02.2020 kl 22:10 2728

Dette sier en mann som fremdeles ikke vet hva Sintef Venture driver med. Rimelig spesielt. Takk for din omtanke.

God bedring.
Redigert 08.02.2020 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2020 kl 22:17 2719

Det er ett fond som skal bidra med kapital til oppstartselskaper. Ingen tvinger dem til å selge.
Myrabakk
08.02.2020 kl 23:00 2698

Jeg har fulgt PoLight en stund nå, og har sjekket litt med Ø.I. for å finne ut hva som må børsmeldes og ikke.

Det børsmeldes når PoLight bekreftes designet inn i et produkt og/eller når produktet er lansert. I tillegg meldes vesentlige POer fra meldte designwin.

Jeg lurer på, siden det ligger inne en og/eller her, om det kan være en mulighet for designwin uten at det er børsmeldt? Eventuelt om det kan ligge noe i luften i forbindelse med Q4?
FunHouseComp
08.02.2020 kl 23:14 2740

Ingen tvinger SINTEF til å selge?

De har en plikt til å selge når deres oppgave er avsluttet i etthvert oppstartselskap, også poLight.

Jeg vil faktisk tro at det er en av to grunner til de går ut.

Enten går alt fryktlig galt i poLight - deres statlige engasjement i selskapet har vært fullstendig mislykket, eller så står poLight trygt på egne bein, og er klar for markedet og den store verden.

Du velger selv hva du tenker og tror. Fra min side selges det ikke en aksje i poLight .

Redigert 09.02.2020 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
2211
08.02.2020 kl 23:19 2739

Spennende tanke👍 Produkt lansering vil få fart på kursen🏃‍♂️🏃‍♂️
Slettet bruker
09.02.2020 kl 00:00 2701

Ja det blir en spennende uke. Ønsker aksjonærene lykke til.
Slettet bruker
09.02.2020 kl 17:20 2496

Rojan, vil du sende alle innkomne spørsmål ifm presentasjonen nestkommende fredag? Jeg mener det er flere gode spørsmål her som både kan og burde stilles, men det blir vel full kaos hvis 10 forskjellige personer driver med copy and paste og sender samme spørsmål om og om igjen....
Rojan
09.02.2020 kl 17:33 2487

Jeg tenkte jeg kunne spør om det er flere som vil sende spørsmål, fint om det er det foresten. Så fordeler vi spørsmålene mellom oss. Slik at ikke et spørsmål ikke blir stilt mer enn en gang.
Slettet bruker
09.02.2020 kl 17:50 2474

Jeg for min del synes at 13 spørsmål så langt er ganske bra. Tenker han Øystein blir passe overrasket sammenlignet med antall spørsmål gjennom internett de siste presentasjoner. Kunsten må være å ikke "drukne" han i spørmål heller.
Ser fra til ditt forslag angående fordelingen av spørsmålene.
edvin
09.02.2020 kl 18:07 2446

Det går jo an å spørre om de har hatt konkrete henvendelser vedrørende oppkjøp av selskapet, i verste fall får vi ikke svar på dette men spørsmålet bør vel stilles?
happi67
09.02.2020 kl 18:37 2427

Er enig med deg,onuk. Det beste er at Rojan sender spørsmålene. Men Isaksen bør få noen dager å besvare de på. Dvs at spørsmålene bør sendes tirsdag. Synspunkter på dette. Satser på en fin poligth uke👍
Slettet bruker
09.02.2020 kl 19:13 2419

Meget god ide happi67, jeg bifaller ditt forslag om å sende spørsmålene samlet gjennom Rojan som er veldig flink å formulere seg på engelsk.
Rojan, bare ta en setning med at du representerer ei gruppe Pholight aksjonærer som diskuterer selskap på et forum og at denne gruppe har kommet fram til følgende spørsmål. Dette fikser du. ;)
Jeg forslår samtidig at du sender alle spørsmål til Øyvind på forhånd på onsdag en gang. Så sånn sett burde det være deadline for flere spørsmål på tirsdag kveld. Ellers så kan de selvsagt stilles uavhengig under presentasjonen....
Er dere enig?
Kraamz
09.02.2020 kl 19:49 2385

Høres fint og balansert ut dette då🙂
happi67
09.02.2020 kl 20:00 2392

Det er dette jeg liker her på poligth tråden. Samarbeid og saklig, positivt tråd. Vi får prøve å holde på det i fremtiden 👍
Rojan
09.02.2020 kl 21:33 2361

Jeg kan sende spørsmålene til Isaksen til onsdag jeg, ikke noe problem.
Men, jeg finner ikke mailadresse på poLight sine sider. Kan noen hjelpe med dette? Mulig det bare er jeg som overser den😜
Slettet bruker
09.02.2020 kl 22:10 2600

CEO: oyvind.isaksen@polight.com
CFO: alf.henning.bekkevik@polight.com

Send det gjerne til begge to. Sikkert er sikkert......