NODL - NOL. Er meget i tvil om hva som er mest fornuftig å gjør

Slettet bruker
NODL 09.02.2020 kl 13:15 1959

Sitter med et tap på NODL aksjene som jeg kjøpte impulsivt etter gode omtaler i DN, selvsagt feil nr 1.
Gjort er gjort og nå ettersøker det fornuftige svar på hva som vil være klokest å gjøre videre...???

1. Sitte og se på tapet? Og la det gå sin gang...?
2. Eventuelt ta tapet nå?
3. Konvertere til NOL aksjer og selge resten?
4. Konvertere til NOL og ikke selge resten?
5. Ikke konvertere til NOL og bare sitte med NODL...?

Blir lettere forvirret av hele greia jeg.
Fint hvis dere som faktisk har greie på dette her kan gi noen gode råd og hvorfor.
Vet det finnes et par av disse trådene fra før men de er fulle av mye useriøse svar av forskjellige grunner tenker jeg, eks fra noen som har tatt sitt tap og er farget av det.
Takk.
Redigert 20.01.2021 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
zavva
09.02.2020 kl 14:42 1913

Skjønner at dette kan være frustrerende og forvirrende.

Jeg mener det klokeste nå er å konvertere mest mulig til NOL - har to relativt store poster selv fordelt på to VPS kontoer og den største kommer jeg til å forsøke overtegning, 95% og på den andre går jeg for 85%.

Bakgrunnen for dette er at jeg ser på NOL som et av de beste og minst risikable bettene innen rigg nå. NOL vil generere relativt solid cashflow når Bollsta er på kontrakt i Q2 og er med sine "miljøvennlige" rigger i førersetet når det skal tildeles nye kontrakter. Du må gjøre deg opp din egen mening men jeg tror NOL er doblet (fra emisjonskurs 49kr) innen året er omme. Jeg tror NOL vil bli handlet opp i mot emisjonskurs eller hvertfall over 40kr når aksjene er notert på Oslo Børs.

Å bli værende i NODL vil være veldig spekulativt men kan potensielt gi enorm gevinst om boreskipene får kontrakt. Som jeg skrev på en annen tråd har aksjonærene skutt inn 130kr pr aksje i EK i boreskipene. Dette basert på at det er 16mill aksjer utestående i NODL etter bytte er gjennomført. Det sier litt om hvor stor oppsiden i NODL er dersom kontrakter og finansiering landes. Da snakker vi mangedobling men som sagt er det svært høy risiko i det caset - NOL gir betydelig bedre risk/reward i mine øyne.

Å gi opp NODL (NOL) nå når West Mira er på kontrakt og West Bollsta starter opp i Q2 blir som å løpe maraton men gi seg et par km før mål. Det er nå en kan høste gevinst og utbytter fra NOL er ikke usannsynlig om en ser et par kvartaler frem. Jeg tror det er en del store aktører som nå utnytter denne usikkerheten og skaffer seg selv en større og billigere inngang i NOL frem mot notering på Oslo Børs. Lykket til Front - håper dettte ordner seg for deg!

Husk også at det snur fort på børs og at det dårlige sentimentet vi ser nå trolig snart er over. Vi går snart inn i den perioden som historisk sett er mest positiv for oljeprisen (mars,april,mai) og således for aksjer i olje og oljeserivce. Februar er IKKE en god måned for olje og oljeservice - noe vi smertelig har fått erfart de siste ukene.

Anbefaler denne for å roe nervene litt:

https://www.cxoadvisory.com/calendar-effects/any-seasonality-for-oil-prices/
Redigert 09.02.2020 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2020 kl 18:54 1809

Takker for ryddig svar.
Ut fra hva jeg leste så skal Fredriksen opprettholde sin eierandel etter byttehandelen akkurat den samme som han har idag i begge selskapene.
Hva kan man tolke ut av dette? For han er det kanskje uansett lommerusk......?
Det ser ikke ut som Fredriksen har hastverk ut av NODL.
Er det en ide å event konvertere 50% og beholde resten i NODL eller er dette en dårlig ide?
Hvilken av selskapene har størst mulighet til å få kursøkning(ro inn penga igjen...).
Så er det jo interessant å vite hvordan byttehandelen vil påvirke skatten, dvs blir det registrert som et salg med tap som er fradragsberettiget?

Her ble det mange spørsmål og mye å tenke på.....
Og hva vil denne ha å si for NOL og NODL eierne:
Subsequent Offering

NOL has resolved to carry out a subsequent offering (the “Subsequent Offering”) of up to 1,872,659 NOL shares, each at a subscription price of NOK 49 per share, for gross proceeds of up to approximately NOK 92 million.

The Subsequent Offering will, on the basis of the Prospectus, be directed towards shareholders in NODL who (i) are shareholders in NODL as of expiry of the bookbuilding period for the Private Placement, as registered with the VPS as of 5 December 2019, (ii) were not allocated offer shares in the Private Placement, and (iii) are not resident in a jurisdiction where such offering would be unlawful or, for jurisdictions other than Norway, would require any prospectus, filing, registration or similar action (the “Eligible Shareholders”). The Eligible Shareholders will be granted non-tradable subscription rights giving right to subscribe and be allocated NOL shares. Over-subscription is permitted, but subscription without subscription rights is not permitted.
Redigert 09.02.2020 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.02.2020 kl 09:29 1619

Kan muligens se ut som at de som ville selge, og de som ville realisere tap og evnt kjøpt tilbake igjen er ferdig med sitt opplegg nå..??
Flipper
10.02.2020 kl 19:21 1381

Som jeg har sagt lenge, dette er forsmaken, SONAGOL, J/V Seadrill, men, MERK, Press releas, som jeg sa
ad notam, SDRL ships OR MANAGED VESSELS,

ERGO ER ikke winterized Drilskip som NODL har igjen, efter IPO deal, hvor de to enhetene, some nettopper
det, begge sluttet til gode rater og meget solide befraktere.

De som har kalt meg for en, pusher, Pimp, eller verre, vil snart måtte slenge sitt snøre annensteds. De har
ikke noen innsikt, i det hele bildet.
Total extends all Block 17 production licenses until 2045
SOURCE: PRESS RELEASE, 16 DECEMBER 2019
17 December 2019 Editor Oil/Gas, Production 0
The ‘CLOV FPSO’, offshore Angola (photo: Total/Igor Sachs)
The ‘CLOV FPSO’, offshore Angola (photo: Total/Igor Sachs)
Total, operator, and its partners Equinor, Exxon and BP have signed an agreement with national oil, gas and biofuels agency ANPG and state-owned Sonangol of Angola, to extend their consortium’s production licenses to 2045. As part of the agreement, Sonangol will obtain a 5% interest in Block 17 on the effective date and an additional 5% interest in 2036. Additionally, the consortium will pay some production bonuses to the State of Angola along the life of the license and will spend USD 20 million for social programs.

Located 150 kilometres off the Angolan coast in water depths ranging from 600 to 1,400 metres, Block 17 has been a true success story, with almost 3 billion barrels of oil produced since 2001 by four floating production, storage and offloading (FPSO) units: Girassol (2001), Dalia (2006), Pazflor (2011) and CLOV (2014).

Currently producing around 440,000 barrels of oil equivalent per day, the potential of this very prolific block is still high, with more than 1 billion barrels yet to be produced.

Three short-cycle brownfield projects – Zinia Phase 2, CLOV Phase 2 and Dalia Phase 3 – are currently under development on Block 17 to add 150 million barrels of resources, and other brownfield projects for extending the production of Pazflor, Rosa, Girassol and Dalia are under study. Additional exploration campaigns might also help unlock further resources and two wells are already planned to be drilled in 2020.

“We are very pleased to continue the Block 17 success story in Angola. This golden block has allowed us to demonstrate our deep offshore excellence over the past 20 years with numerous technological developments and innovations,” states Patrick Pouyanné, Chairman and Chief Executive Officer of Total. “This is a significant milestone in our long history in the country and illustrates our commitment to continue developing Angola’s energy sector.”

“We are confident that Total and its partners are committed to examining a number of short-term investment opportunities that have already been identified in order to maintain the production above 400,000 barrels of oil equivalent per day through 2024,” comments Paulino Jeronimo, Chief Executive Officer of ANPG. “We also look forward to exploring the vicinity in order to add further resources to the Block 17 and, more broadly, for the Country.”

“Sonangol is proud to further diversify its portfolio through this impressive asset and to join the successful Golden Block adventure.” notes Sebastião Gaspar Martins, Chairman and Chief Executive Officer of Sonangol.

After the entry of Sonangol, the Block 17 contractor group comprises Total, operator with a 38% working interest, alongside Equinor (22.16%), Exxon Mobil (19%), BP (15.84%), and Sonangol (5%).