Polight - sterkere enn noen gang💪🏻

Slettet bruker
PLT 14.02.2020 kl 18:15 9679

Det er mye tanker, frustrasjoner og spørsmål som stilles etter en slik dag, det forstår jeg godt. Jeg hadde helt ærlig ikke trodd dette etter den flotte presentasjonen. Når det er sagt står Polight sterkere enn noen gang etter min mening! Samtidig vet vi hvordan denne aksjen svinger. Jeg tror nok noen hadde litt urealistiske tanker om dagen + at panikken brer seg rundt skatteetatsaken som er helt ubetydelig, men tydelig at aviser skaffer mange klikk på denne saken og påvirker aksjekursen. Nå må vi se fremover og fy søren hvor heldige vi er som sitter på denne muligheten!

Se her:

Oslo (TDN Direkt): Det kommersielle gjennombruddet i forbrukermarkedet er et bevis på at Polight-produktet Tlens er en teknologi som vil komme i bruk.Det sa konsernsjef Øyvind Isaksen i Polight på fjerdekvartalspresentasjonen fredag.
Isaksen omtaler det som "dag og natt" og gå fra at ingen bruker teknologien til å ha referanser i et svært tøft forbrukermarked.
-Vi kan allerede se effektene av å ha referanser, å ha brukstilfeller og ha bevis på at vi kan ha et produkt som har gått igjennom alle de tøffe testene, sa han, og legger til at det er begynnelsen på en ny æra for selskapet.
Videre sier konsernsjefen at de har god fremgang i barcode-markedet, og at Tlens er planlagt å bli brukt i flere produkter av ledende aktører i markedet.
-Jeg er sikker på at alt dette vil utvikle seg positivt gjennom året, noe som former grunnlaget for en svært interessant reise fremover. Vi har økt komfort på at ytterligere gode ting vil skje i år, sa han.
Selskapet fikk en ebitda på -13,7 millioner kroner i fjerde kvartal 2019, mot -15,5 millioner kroner i samme kvartal året før.
Med en kontantposisjon på 74 millioner kroner ved utgangen av 2019, mot 127 millioner kroner ved utgangen av året før, har selskapet en tilstrekkelig likvididet til å sannsynligvis finansiere selskapet inn mot første kvartal 2021, ifølge finansdirektør Alf Henning Bekkevik.
lars.kjollesdal@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

I dag ble det også offentliggjort at det er Xiaomi som er kunden og det vil bidra til økt interesse fremover og flere kunder fremover!

Anbefaler også alle å se webcasten igjen:

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20200214_7

Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
happi67
14.02.2020 kl 18:17 5855

Helt enig 👍
Computum
14.02.2020 kl 19:47 5736

Issolert sett kan dagens reaksjon synes overdrevet. Presentasjonen var en "non-event". Ikke noe oppsiktsvekkende ble rapportert hverken på den positive eller negative siden.
Tydeligvis er det fremdeles investorer som forventer kursdrivende nyheter på en kvartalspresentasjon. Det førte til at mange posisjonerte seg for noe som ikke kom, og disse fikk det naturligvis travelt med å komme seg ut "med skinnet i behold". Aksjen er tilbake i den sterkt stigende trenden som ble etablert rundt nyttår. Det blir spennende å se om denne opprettholdes eller om kursen vil "hangle" til vi får en ny positiv melding.
Ingenting har endret seg med hensyn til potensialet de kommende måneder. Skattesaken vil løse seg og vil ikke bety noe vesentlig hverken positivt eller negativt for selskapet.
Kraamz
14.02.2020 kl 19:57 5698

Noen som har tanker rundt Emisjon? Jeg har for lite erfaring med dette til å uttale meg🙂 hvilken type vil være aktuell? Er det nødvendig med den cash beholdningen som ble nevnt varte til Q1 2021?🙂
Slettet bruker
14.02.2020 kl 20:27 5643

I biotek kjøres emisjon ofte når det enten er penger til ett års drift, eller når en skal finansiere en studie. Har sittet gjennom mang en emisjon i biotek og det fører til x-antall prosent utvanning (generalforsamling avgjør hvor stor prosent som er tillatt). I de emosjonene jeg har sittet igjennom har kursen gått under og blitt værende i lang tid under emisjonskurs inntil substansielle nyheter eller forventninger kommer.

Skulle polight slik jeg ser det tjene for lite i det kommende halvåret, blir en emisjon nødvendig. Det er uforsvarlig å kjøre for lenge uten trygg økonomi. Når det er sagt så blir en eventuell emisjon antakeligvis den siste. Om de har mandat til 40% utvanning så blir det roughly 3,5 mill nye aksjer. Det trenger ikke bety all verden i det lange løp, Da det etter dagens sluttkurs vil tilsi ca 275 mill, og 4 års drift. Innen den tid har mangt skjedd, og kanskje er til og med en slik utvanning ikke nødvendig.

Emisjon er et toegget sverd. Vi blir utvannet som aksjonærer, men får et trygt og godt fundament og selskapet får arbeidsro.
Kraamz
14.02.2020 kl 21:07 5563

Takker for et bra svar😊
Slettet bruker
14.02.2020 kl 21:15 5529

Jeg ble positivt overraske over hvor ”lenge” de signaliserer de har kapital. Så får vi nesten se når de henter penger og om de trenger det.

Det som er kult er at en av de smarte kan være Microsoft🤞🏻 Polight jobber med en ledende leverandør på markedet innen barcode, og det i seg selv er en stor bekreftelse til Polight og TLens.

At flere store utenlandske selskaper får øynene opp for Polight etter dagens kunngjøringer er kun et tidsspørsmål. Xioami er nå offentliggjort og ikke bare ”etter all sannsynlighet”. Ikke nok med det, men bilder som blir tatt denne klokka er bedre enn bildene som ble tatt med mobilen til ”testeren” det sier litt!!

Dagen i dag er startskuddet for Polight og det kan komme masse godsaker i tiden fremover. Det er større sannsynlighet enn noen gang at TLens blir et ”navn på gata”
Redigert 14.02.2020 kl 21:16 Du må logge inn for å svare
Aaleby
14.02.2020 kl 21:17 5513

Måtte skje etter siste tids oppgang og hadde heldigvis ingen ting å gjøre med det fundamentale bildet. Litt for mange behøvde en unnskyldning for å ta ut gevinst. Gikk selv ut i går, kjøpte meg litt inn igjen i dag og har ståltro på Polight hvert fall i det korte bildet.
Redigert 14.02.2020 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
Kraamz
14.02.2020 kl 21:32 5469

Gratulerer med god utgang og inngang igjen😊
2211
14.02.2020 kl 21:33 5461

Nå har jeg fått tid å lese igjennom alle trådene om plt mye tull i dag🤔 det blir for dumt, og forstår att nye aksjonær kanskje ikke tør kome med spørsmål eller att noen som lurer på hva som kan dukke opp av utfordringer ikke tør spørre🤔 bare kom med hva dere tenker det finnes mange som gjerne vil diskutere saklig. Jeg har selv kanskje vært litt for posetiv till plt kurs men innrømmer glatt att jeg tar feil i å spå kursen uke til uke. Har ikke solgt noe i plt noen gang bare kjøp.😅 OK jeg tenkte litt på det «kjedelige» barcode-markedet. Det jeg lurer på er om noen har sett på potensialet hær. Gjeller det bare disse hånd skannere typisk til ett lager eller vil det komme i kassa på matbutikken ++🤔 det virker veldig sikkert att dette er så godt som i box i løpet av sommeren👍 Sitter med en følelse att Isaksen ikke vil skape høyere forventninger og derfor modererer seg lit for mye. Fint om også noen som var til stede på presentasjonen i dag vil si litt som kanskje vi andre ikke fik med oss😉
Slettet bruker
14.02.2020 kl 21:47 5817

Jeg mener så absolutt at Polight er i en situasjon som Medicult var i sin tid overfor Orkla, eller i alle fall ganske så likt. Medicult klarte da å sette en emisjon på 20 prosent nye aksjer til overpris, fulltegnet av Orkla.
Har Polight behov for kapital, så tenker jeg Xiaomi (eller andre) er mer en villig å spytte inn en del penger. De sikrer seg tross alt en rimelig stor eierpost på denne måte.
En emisjon ala norsk biotek, med 20 til 40 prosent avslag på siste aktuelle børskurs, ville har vært en tragedie og ført til en revurdering av i alle fall mitt engasjement i Pholight.
Kraamz
14.02.2020 kl 21:55 5781

Takk for enda et informativt innlegg😊
happi67
18.02.2020 kl 06:35 5449

Hadde vært kjekt med en melding om at skattesaken var ordnet opp i. Vil tro at det er en enkel sak nå når poligth selger noen linser. Så børsmeldt en bestilling til. Synes det er positivt at poligth blir nevnt oftere og oftere i media nå.
Slettet bruker
18.02.2020 kl 08:23 5292

Tja, det ble ja dessverre antydet at det drøyer sikkert til nærmere slutten av året i år, så seint som møllene innen den norske stat fungerer. Men det spiller ja ingen rolle, innen den tid vil det synes enda klarere at påstanden om at Polight ikke er noe forretnings ide er fullstendig latterlig. Pengene kommer tilbake før eller siden uansett.
Cumulus
18.02.2020 kl 08:44 5210

Fradragsrett for inngående moms er jo bare motstykket til momsplikt. Akkurat som skatteplikt gir fradragsrett. Retten følger plikten.

Salg til utenlandsk næring er i utgangspunktet momspliktig, men med nullsats. Altså ingen merverdi på salget, men likevel fradrag for inngående moms. Kontrollspørsmålet skatteetaten bør stille seg er: Hva hvis Polight får en ordre på 2 millioner linser fra en norsk produsent? Vil dere komme et momskrav da? Eller er virksomheten fremdeles som hobby å regne?
Dubois
18.02.2020 kl 09:10 5147

Man betaler også mva på innkjøp, noe man kan få fradrag på. Men da må man være registrert i merverdiavgiftregisteret, og det kvalifiserer ikke polight til før neste sommer ettersom de ikke har omsatt for mer enn 50k iløpet av 12 mnd enda.
Slettet bruker
18.02.2020 kl 09:28 5090

polight kommer til å fortsette nedover. Apple kommer med resultat varsel pga. Kina virus. Dette vil også påvirke Xiaomi og snartklokke salget. Ingen ordre = ingen penger selv om man har verdens beste teknologi.
Slettet bruker
18.02.2020 kl 09:38 5046

Hva vil du Fradrag????
Slettet bruker
18.02.2020 kl 09:40 5060

Få folk til å innse realitetene før de mister alle sparepengene.
1mattis1
18.02.2020 kl 09:49 5014

Solgte meg ut når negative mld forelå..
Storfornøyd med 180% fortjeneste
London sitter vel ennå?
.....gikk forresten rett inni trvx 😁


Redigert 18.02.2020 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 09:53 4992

Ok. du bruker mye av tiden din på å passe på pengene til folk. Får du noe fradrag for det?
Slettet bruker
18.02.2020 kl 10:16 4926

Du har brukt mye tid på å snakke opp kursen og lure småsparere her inne til å tro at polight er det neste Apple omtrent.
Slettet bruker
18.02.2020 kl 10:22 4891

Jeg har kjøpt aksjer siden 19,- og er meget engasjert og interessert i teknologien. Hadde aldri kjøpt aksjer her om jeg ikke hadde troa. Du virker for meg utrolig desperat etter å fortelle folk hvor galt denne kan gå uten at du selv er interessert. For meg er det uforståelig. Lykke til med dine valg og investeringer.
Redigert 18.02.2020 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
1mattis1
18.02.2020 kl 10:32 4850

....og nå er det vel delvis over?
Computum
18.02.2020 kl 10:36 4824

Klart her blir endel "lykkejegere" som utnytter de store svingningene i kursen. Ned over 20 kroner fra topp nå. Det kan bli mye penger av det om man greier å selge og kjøpe på de riktige tidspunkter. Noen forsøker i tillegg å forsterke utslagene ved å baisse når aksjen faller og hausse når den stiger.
Klart Polight lider under den uavklarte situasjonen med Corona. Men det er midlertidig. Nyheter kan komme når som helst og da kan det plutselig vise seg at det var feil strategi å vente på lavere kurser.
Nugatti
18.02.2020 kl 10:48 4772

2020 er en ny æra og dette året blir gjennombruddet til PLT.

Flere smartklokkeprodusenter, Barcode , 5G som kommer :)
happi67
18.02.2020 kl 10:52 4758

Jeg har sansen for deg, fradrag. Det for aksjonærer til å stoppe,tenke og vurdere. Jeg har gjort det etter å ha lest innleggene dine. Så kjøpte jeg mer 👍. Håper at kursen går ned til under 50 da blir det kjøpsknappen. Skal ikke selge før poligth er en enhjørning. Hiihaa 👍
Slettet bruker
18.02.2020 kl 10:55 4754

Klokker?? Hvem går rundt med klokker å tar bilder unnskyld at jeg spør.
Billyjojimbob
18.02.2020 kl 10:56 4750

Fint med ulike strategier,swingninger er sjelden feil,West Ham tolker signalene til hva aksjonærene gjør.
Cumulus
18.02.2020 kl 10:59 4727

Uansett hvor bra eller fornuftig noe er, så er det alltid noen som vil kritisere. Det tilfredsstiller behovet for oppmerksomhet, eller for å si at man vet bedre eller har en dypere forståelse enn alle andre.

Vi snakket om Trygve Hegnar tidligere. Ca. år 2003 stod hovedindeksen i under 100 poeng etter fall etter 9/11. Hegnar satt og advarte alle mot å gå inn i aksjer fordi det var så høy risiko. Han skrøt av å sitte med alt sitt i cash. Han skulle ikke kjøpe en aksje fordi markedet kunne falle mer.

Da hovedindeksen i 2008 var over 500 satt Hegnar fremdeles i cash. Når vi fikk et fall fra 500 til 400 var han kjapt ute med: "Hva var det jeg sa? Dette fallet har jeg spådd i 5 år"

Men hadde Hegnar rett...? Selv på 400 hadde markedet 4-doblet seg mens tosken ropte ut advarsler.
2211
18.02.2020 kl 11:01 4717

Jeg venter på Barcode design win😎 får tlens 50% av det markede på sikt og vi bruker myrbakk sit anslag på årlig enheter ( se tråd Fremtidig Inntjening for PLT )
Og vi kan anta ca 30kr i fortjeneste for hver linse 60 mill x 30 = 1,8 milliarder årlig inntekt 😉 uttalelse fra Isaksen er 1,5 - 2 $ for linser solgt til klokker og mobil ++ og 2 - 3 ganger for linser til Barcode. 😎 selvsagt kan regnestykket til myrbakk være feil men att det er ett betydelig marked er helt sikkert og når Isaksen sier att alle de store Barcode produsentene er svært posetive er det ikke usannsynlig å selge til 50% av det markede på sikt 😎
Cumulus
18.02.2020 kl 11:04 4707

Og selv på bunnet etter finanskrisen i 2008/2009 hadde markedet doblet seg på bare 5 år. Fantastisk avkastning for de som var i aksjemarkedet sammenlignet med de som satt i cash.
Slettet bruker
18.02.2020 kl 11:14 4673

Prikken
For 25 år siden var det sikkert mange som sa "hvem gidder å ha et kamera på mobiltelefonen, eller hele platesamlingen sin der"
Hegnar harselerte litt med smartklokkene Han uttalte noe som "er det noen som bruker smartklokker.?" Kan ikke ha fulgt mye med i tiden. Apple solgte i kroner mer smartklokker enn hele den sveitsiske klokkeindustrien i fjor!
Ellers synes jeg styret i Polight virker meget sterkt - B. Annet en tidligere toppleder fra Nokia, Grethe Viksaas som har bygget opp Basefarm til å bli en milliard bedrift og Sven Tore Larsen som er sjef for Nordic Semiconductor
Redigert 18.02.2020 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 11:21 4647

Det er de samme som nå har kompaktkameraer i skuffen hjemme og tar bilder med mobilen. Bare spør hvis du lurer på andre ting..
Myrabakk
18.02.2020 kl 11:55 4572

Kopierer innlegget her, så er det i samme tråd:

Barcode omsatte for 6,39 milliarder dollar i 2018, forventet økt med 4,7% i 2019. Det er omtrent 6,7 milliarder dollar det, eller omtrent 60 milliarder NOK.

Nå har jeg googlet noen hundre barcode-scannere, og funnet ut at de i dag koster fra noen hundrelapper og opp til et par tusen lapper per stk. Med grov overslagsregning ser det ut til at det i underkant av 500 kr som er snittprisen per stk.

Da kan man regne ut at det selges omtrent 120.000.000 barcodescannere i året.

Nå snakket vel Isaksen om at omtrent alle de store barcodemerkene er på banen når det gjelder å implentere TLENS i sine produkter. Dersom disse fører til designwin, hva kan vi vel da forvente av antall omsatte linser? 1% av markedet? 10% av markedet? 50% av markedet? Får TLENS levert til 1% av markedet utgjør dette i så tilfelle 1.200.000 linser. Kun 10% av markedet vil da kunne gi 12 millioner linser! Prisen i dette markedet oppgir Isaksen til anslagsvis litt over det dobbelte av hva smartklokkene gir per stk...Ser vi overskudd i 2020 allerede?

Opplysninger referert fra Isaksen er fra Q4-presentasjonen han holdt. Korriger gjerne om det er noen regnefeil her. Jeg har ikke lagt inn økning i forventet salg for 2020... Jeg har brukt Kraamz link for å finne omsetning på barcode, og https://www.alibaba.com/showroom/barcode-reader-price_7.html?spm=a2700.7724857.pagination.6.c9f6567arcvKT6 , nettside med 2600 barcodelesere.

Vi får krysse fingre og vente på en rask designwin fra Barcode. Får vi først den ene på markedet, kommer nok flere av de andre som er i POC/EVT etter. Market release for den første er forventet mid2020, så vi får se hvilken som kommer først. Satser på en av de virkelig store!

Dette ble lagt inn av meg for noen dager siden. Jeg har regnet over, og sjekket flere nettsider med scannere. Det ser veldig lovende ut mtp muligheter! Smarte briller er nok enda større. Det ser jeg for meg erstatter skjermen til gamerne og tv-titterne på sikt!

Hvorfor snakker vi forresten bare om Kina og markedsproblemene med virus? Enn India? Det er 1 milliard indere som også vil ha teknologi. Redmi er vel et rimeligere Xiaomibrand, om jeg har forstått dette riktig? Kommer det noe her kan det bli gøy😉.

Myrabakk
Slettet bruker
18.02.2020 kl 12:07 4533

Folk er som sauer.. bare følger på. Leser ikke og gjør seg ikke opp sine egne meninger. Jeg skal fylle på mer nå🤩
BareBareH
18.02.2020 kl 12:35 4459

Jeg jobber som fotograf og har alt jeg trenger av beste kvalitet objektiv og kamera med stor sensor. Dette bruker jeg til jobb og litt fritid. Ellers er mobilen fantastisk til feriebildene og bilder av kvitteringer o.l. Sistnevte og annen dokumentering hadde jeg veldig gjerne gjort med kamera på smartklokka. Den er enda litt mer tilgjengelig enn mobilen. Nei jeg vil ikke ha kamera i klokken for å reise ut på stranden å ta spektakulære landskapsbilder. Ja takk til kamera i klokker, briller og til slutt rett på netthinnen 🤓
Computum
18.02.2020 kl 14:05 4298

Kamera på klokker er ikke for å ta landskapsbilder, for den som ikke har forstått det. Når det gjelder smartklokker for barn så er det bl.a. for å opprettholde (ansikts)kontakt mellom barn og foreldre. Barnet kan vise hvor de er, hva de holder på med, og få svar på hva det er de ser (dyr,planter) osv. Og gi foreldrene en følelse av å være tilstede. Ikke en verden jeg ønsker, men slik blir framtiden, med en teknologiutvikling som gir verden stadig mer av det vi ikke engang visste at vi trengte.
Slettet bruker
18.02.2020 kl 15:03 4183

News flash: Kjøper du nå, kjøper du på topp, ikke bunn. poLight fortsatt op vel 40% siste 30 dager, langt ned til 40-50kr fortsatt.
Ned 8% hittil i dag. Hvis dere mener jeg klarer å få til det ved å skrive her er dere noen tullinger.
Redigert 18.02.2020 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 15:10 4159

"Hvorfor snakker vi forresten bare om Kina og markedsproblemene med virus? Enn India? Det er 1 milliard indere som også vil ha teknologi. Redmi er vel et rimeligere Xiaomibrand, om jeg har forstått dette riktig? Kommer det noe her kan det bli gøy😉.
Myrabakk "
India er nabolandet til Kina. Helsevesenet i Kina er supert i fohold til i India.
Slettet bruker
18.02.2020 kl 15:27 4121

Jeg ville lufte litt skeptiske ledelsen virker bull ( tolker klokker)på dette det gjør at jeg tror dette går veien. Var med på emisjon 50kr
Å er med i dag også.