Reach Subsea ASA - Q4 resultat og forventninger fremover?

Metodikk Invest
REACH 20.02.2020 kl 14:34 6045

Selskapet legger frem sine kvartalstall for Q4 den 25 februar. Basert på aktivitetsrapporten for Q4 er min vurdering at vi kan forvente et resultat på nivå med fjorårets kvartal. Noe lavere aktivitet sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor, men dette blir sannsynligvis oppveid av lavere kostnadsbase.

Mine forventninger knyttet til Q4:

Utbytte: Tror ikke det blir noe utbytte basert på 2019, men utelukker det ikke om det fremtidsutsiktene er lovende for 2020 og eventuelt noen nye kontrakter i nær fremtid. Selskapet har tilstrekkelig cashflow og egenkapital basert på Q3 2019, så potensielt kan de utbetale et utbytte i størrelsesorden 2018. Blir spennede å se!

Resultat: Forventer et resultat etter skatt på -4 MNOK.

Andre nyheter: Tror ledelsen vil være optimistiske knyttet til 2020, noe jeg også tror det vil få rett når vi har fasit hånd til neste år. Kanskje blir det meldt om noen nye kontrakter ifm presentasjonen.


Hva er deres forventninger til Q4?


Generelt:

Etter min vurdering er selskapet styrt av en dyktig og proaktiv ledelse, og selskapet leverer operasjonelt meget godt. Bransjen/markedet er som kjent en meget syklisk og det har historisk vært store svingninger i rater basert på kapasitet og etterspørsel. Det er alltid vanskelig å spå/analysere seg frem til når etterspørselen vil møte tilbudet (om mulig overhodet), ofte blir dette påvirket av eksterne faktorer slik som selskaprelaterte disposisjoner knyttet til skip (vraking/ombygging mm.). Dette vil før eller siden tvinge seg frem da mesteparten av selskapene som driver innenfor dette segmentet går med betydelig underskudd, og over tid vil ikke dette være bærekraftig.

Jeg mener at dette selskapet er den beste investeringen innenfor segmentet (risk/reward) på oslo børs, selskapet har ingen gjeld av betydning og går break even i dagens marked. Nedsiden er meget begrenset, verdsatt til bokført EK (som vil kunne realiseres i dagens marked), stor oppside potensiale. Selskapet har også en betydelig inntektsstrøm fra fornybar-segmentet, som gjør det mindre sårbart om etterspørselen i oljerelaterte tjenester holdes på et lavt nivå (dog har jeg forventninger om betydelig vekst for oljerelaterte tjenester, er begrenset hvor lenge man kan utsette vedlikehold mm).

Mitt kursmål: NOK 3,75

Noen kommentarer eller innspill?

Redigert 21.01.2021 kl 02:44 Du må logge inn for å svare
Theo19
15.06.2020 kl 13:27 1061

Da ble det som det pleier,en bra melding kommer.Kursen spretter lit opp,så tilbake til start.Hvor lenge til neste melding da,så får vi håpe den tar av før året er slutt.Det var skuffende utvikling i dag,for lite kjøpere i denne aksjen
Redigert 21.01.2021 kl 02:44 Du må logge inn for å svare
Odi.1
15.06.2020 kl 23:41 978

De må nok vise til en kraftig oppbygging av Cash her om aksjekursen skal rikke på seg.
306 379 mil i samlet gjeld og kun 38 million i Cash ved q1 er ikke helt å slå i bordet med, få Cash opp på 80 -100 mil så blir det bra.
Redigert 21.01.2021 kl 02:44 Du må logge inn for å svare
keane
16.06.2020 kl 07:22 932

Er vel lev. gjeld man snakker om her og hvorfor tar du ikke med kundefordringene? Det fine med REach er jo nettopp at de IKKE sitter på betydelige lån...Ja, ja..uansett...disse tallene var gledelig sterke- nå bør det faktisk komme en kraftig reprising av aksjen!
Redigert 21.01.2021 kl 02:44 Du må logge inn for å svare
badkrukan
16.06.2020 kl 07:34 923

markedet ligger med brukket rygg, så det ska nok "ekstra" til for at få opp kursen. det er mye underpriset om dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:44 Du må logge inn for å svare