TOMRA Sorting Solutions and the world’s largest sorting plant...

Kommentatoren
TOM 23.02.2020 kl 20:58 915

Taler vel egentlig for seg selv dette...

Ni TOMRA COM XRT 2.0 sorteringsmaskiner er altså i sving i dette gruveprosjekt. De gir økt lønnsomhet, mindre ressursbruk og ikke minst redusert klimaavtrykk/utslipp. Nå som finansverdenen med BlackRock i spissen skjerper kravene til selskapene man er investert i kraftig når det gjelder bærekraft, kan jeg ikke skjønne annet enn at det siste i seg selv er ensbetydende med en enorm trigger for Tomra Sorting Mining ettersom tradisjonell gruvedrift er selve verstingen på kloden når det gjelder klimautslipp...



TOMRA Sorting Solutions and the world’s largest sorting plant at Ma’aden’s Umm Wu’al phosphate mine

Posted by Paul Moore on 23rd February 2020


As sensor-based sorting becomes a recognised technology within the mining industry, there are an increasing number of large-scale installations that impact the industry beyond what was once thought possible. At the SME MineXchange Annual Conference this week in Phoenix, a team from TOMRA Sorting Solutions is reviewing the sorting technology that has been employed by Saudi Arabian mining company Ma’aden, which operates the largest sorting plant in the world, and processes 13.5 Mt of phosphate ore per year.

The sensor-based sorting technology rejects flint stone silica from the phosphate ore, prior to further crushing, milling and flotation steps. The implementation of sensor-based sorting at Ma’aden resulted in significantly less crushing and grinding costs and a smaller flotation plant saving substantial amounts of water and reagents. In all nine TOMRA COM XRT 2.0 sensor-based ore sorters are operating at Ma’aden’s Umm Wu’al phosphate project sorting more than 70% of the run-of-mine material.

https://im-mining.com/2020/02/23/tomra-sorting-solutions-worlds-largest-sorting-plant-maadens-umm-wual-phosphate-mine/



MineXchange 2020 SME Annual Conference & Expo

February 23 – 26, 2020 | Phoenix, AZ

Developing Resources for Today & Tomorrow
Join thousands of your peers at the premier event for
the mining and metallurgy industry!

https://www.smeannualconference.com/

Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
24.02.2020 kl 08:38 791

Helt rått Kommentatoren!! Begynner nå å lure på når vi får et bud på Tomra. Å ha så enorme markedsandeler i globale megatrender (lovpålagte) vil trigge oppkjøpere globalt. Og ikke minst nå som NOK er så lav som den er!! Dette blir spennende!!

Investor
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
24.02.2020 kl 10:34 713

Er mer enn fornøyd med å fortsette som lettmatros på skuta med Stefan til rors, men ja KanonBra5 tanken har slått meg etter BlackRocks omlegging av finansiell strategi i retning bærekraft. Tomra Systems er jo på mange måter klodens aller hviteste ridder, eller skal vi kanskje si grønneste...og selvsagt enda viktigere i denne sammenhengen, en av dem som er aller best posisjonert når det gjelder å tjene penger på den finansielle retningsendringen i retning bærekraft, som nå antar eksplosiv karakter.
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare