Tomra Systems - et norsk Microsoft

Kommentatoren
TOM 25.02.2020 kl 13:10 2484

Jeg lovet et skikkelig "hausseinnlegg" for noen timer siden, og her kommer det. Har det rablet helt for meg nå? På ingen måte. Understreker derimot at dette er min helt oppriktige mening. Dette er en trådstart jeg har "gått svanger" med lenge, men har inntil nå tenkt at det ville være ensbetydende med å så på stengrunn å poste noe sånt på Hegnar sett på bakgrunn av at det omtrent ikke tilflyter markedet noe informasjon på norsk, i norske medier, om hva Tomra faktisk driver med, med absolutt hele kloden som arena. Etter å ha sett webcasten fra Q4 2019 (torsdag 20.februar) i ro og mak, fullt konsentrert i går kveld, er der overhodet ingen tvil igjen i min sjel. Derfor ønsker jeg å gi flere sjansen til å forstå dette slik at flest mulig av dere selv blir i stand til å vurdere om dette er en sjanse man skal/bør/vil la gå fra seg eller ei. Det skal jeg ikke gjøre ved å utbrodere i det vide og brede om Tomras fortreffelighet og fortelle dere innstendig at nå må dere kjøpe aksjen...Hva man gjør med egne penger, er noe man alltid selv må vurdere og ta ansvar for.

Det er kun et stort poeng jeg vil fremheve, og det er dette: Som Microsoft er "konge" når det gjelder operativsystem for PC med sitt Windows, er Tomra "kongen" med sitt operativsystem som samler inn flasker og bokser (og etterhvert helt sikkert kommer til å samle inn mye annen emballasje også) når det gjelder pantessystemer med sin globale markedsandel på 70% ++ (!!!), men det stopper ikke her. På ingen måte. Det som kommer til å vokse sterkest for Tomra i 2020 er inntektene fra Tomras operativsystem som sorterer for resirkulering (Tomras globale markedsandel er her ca. 60%!!!), mat/frukt, bær osv. (Tomras globale markedsandel er ca. 25% og voksende i dette digre forretningssegmentet. Også her er Tomra klar, global markedsleder) og gruvemasse (et gryende marked med stort potensial ettersom sensorbasert sortering innen gruvedrift er noe helt nytt, og Tomra er i praksis enerådende som tilbyder av dette og opplever stor suksess med teknologien). Ekstra fascinerende er det at det i prinsippet er det samme operativsystemet Tomra sorterer mat, materialer for resirkulering og gruvemasse med! Altså i sannhet et virkelig dyptfavnende operativsystem med et digert nedslagsfelt.

Helt fantastisk, og det som gjør dette enda mer fantasisk, ja helt utrolig, er jo at nå er bærekraft, sirkulær økonomi og ressurforvaltning plutselig på alles lepper. Store multinasjonale giganter er f.eks. nå satt under et voldsomt press fra opinionen om å resirkulere emballasjen sin og slutte øyeblikkelig med den forsøplingen av kloden produktene deres har generert. Hva har dette ført til for Tomra? Jo, en rekke av disse globale gigantene søker nå Tomras hjelp og Tomra er involvert i en rekke prosjekter med disse hvor det er Tomra som er teknologilverandøren med sitt overlegne operativsystem! Det er dette som er så fantastisk! Det er Tomra som besitter teknologien som best kan løse klodens og disse globale gigantenes kjempeproblemer, og vi snakker skikkelig store prosjekter som er under oppseiling her hvor Tomra altså er leverandøren av det aller mest verdifulle: Den helt nødvendige intelligensen. Teknologien. Operativsystemet. Mer fantastisk kan det knapt få blitt!

Man må også skjønne at Tomras fire forretningssegmenter (pantesystemer, sortering av mat, sortering for resirkulering og sortering av gruvemasse) alle er megatrender med enormt vekstpotensial.

Da har jeg sagt mitt, men jeg regner ikke med at det lyttes allverden til en skribent på Hegnar. Selvfølgelig ikke, det skulle bare mangle så nå til "rosinen i pølsen"... Jeg byr dere herved denne mulighten: Rydd unna alle forstyrrelser og tanker om annet, ha kun det jeg har skrevet her litt i bakhodet og sett av en times tid til webcasten fra Tomras Q4 2019, 20.februar 2020. Det bør holde. Da har dere alle muligheter til å forstå! Det var det. Nå kan dere ikke i ettertid si at dere ikke fikk sjansen. Lykke til!! 😊


https://events.webcast.no/tomra/kvartalspresentasjoner/tomra-systems-asa-q4-presentation-2019


Her er også linker til henholdsvis Q4 2019 rapport og presentasjon:

https://mb.cision.com/Public/4659/3039503/82e5206d44649474.pdf

https://mb.cision.com/Public/4659/3039503/b48c86ca191bbc88.pdf

Redigert 21.01.2021 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
26.02.2020 kl 07:11 2310

Så sant, så sant Kommentatoren. Takk for bra og treffsikkert innlegg. Som sagt hundre ganger tidligere har vi bare sett begynnelsen på Tomra eventyret. Det er nå tingene starter for fullt!! Og jeg gleder meg til fortsettelsen. Aksjekursen får leve sin egen sjø. Men klarer man å plukke aksjer i de turbulente tider nå, har man garantert gjort det bra på sikt når dette Corona hysteriet har lagt seg.

Investor
Redigert 26.02.2020 kl 07:40 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
26.02.2020 kl 18:26 2191

Her er jo et veldig talende eksempel på det jeg snakker om i trådstart. Et kroneksempel på hvor anvendelig og ettertraktet Tomras teknologi er. Verdens største tilvirker av kjøtt, fjærkre og fisk Marel som selv driver med teknologiutvikling, har valgt å innarbeide Tomras operativsystem i sine prosesseringslinjer. Dette er et tett samarbeid! CEO Stefan Ranstrand sa da også under Q4 2019, 20.februar at han har store forhåpninger til det strategiske samarbeidet mellom de to selskapene. Avtalen ble undertegnet i september 2019.

"Intel inside" brukte CEO Stefan Ranstrand som et bilde da han snakket om det strategiske samarbeidet med Marel. Altså "Tomra inside" Marel som "Intel inside" i datamaskiner.



09 Sep 2019

MAREL AND TOMRA FOOD LAUNCH STRATEGIC PARTNERSHIP TO BRING NEW TECHNOLOGIES TO THE €1,200bn GLOBAL POULTRY, MEAT AND FISH MARKET

Summary

As part of the long-term alliance, Marel and TOMRA Food will collaborate on sales and research and development to optimize existing offerings and develop innovative new solutions for the market.


Marel and TOMRA Food have formed a strategic partnership with the ambition of bringing new sensor-based sorting and processing technologies to optimize value, reduce waste and increase food safety in the global poultry, meat and fish industry.

As part of the long-term alliance, the partners will collaborate on sales and research and development to optimize existing offerings and develop innovative new solutions for the market. The partners will also access each other´s distribution and sales networks and develop commercial prospects throughout the supply chain.

Announcing the strategic partnership, Marel CEO, Árni Oddur Thórdarson, said: “This is an important partnership between two innovative industry leaders. We both envision a world where high-quality food is produced sustainably and affordably. Marel has an excellent track record of technological innovations in food safety, traceability, process control, efficiency and yield, combined with our overarching Innova food processing software. Marel is the leader in sensor technology for the poultry, meat and fish industry. Through this partnership we are advancing to the next phase in sensor-based solutions for our customers. With TOMRA operating across many food categories, working together can bring improved systems and technologies to the food industry.”

TOMRA president and CEO, Stefan Ranstrand, said: “TOMRA and Marel have a very similar history, mindset and culture which makes this a natural business alliance. TOMRA Food’s portfolio of sorting and grading solutions is the broadest in the industry, and most leading food brands use our technology globally. We believe innovations from the partnership will benefit the wider industry and environment, by optimizing processes, reducing cost and minimizing food loss. This is an exciting partnership to embark on with Marel.”

As a first step of the partnership, Marel will become a sales channel for TOMRA’s QVision fat, protein and collagen analyser. In 12 months’ time Marel will become the system’s exclusive business partner integrating QVision into Marel´s full line offering.

For more information on Marel visit www.marel.com and for more on TOMRA Food visit www.tomra.com/sorting/food

About Marel

Marel (NASDAQ: MAREL; AEX: MAREL) is a leading global provider of advanced food processing equipment, systems, software and services to the poultry, meat and fish industries. Our united team of more than 6,000 employees in over 30 countries delivered EUR 1.2 billion in revenues in 2018. Annually, Marel invests around 6% of revenues in innovation. By continuously advancing food processing, we enable our customers to increase yield and throughput, ensure food safety and improve sustainability in food production. Marel was listed on NASDAQ Iceland in 1992 and dual-listed on Euronext Amsterdam in June 2019.

https://newsroom.tomra.com/marel-and-tomra-food/
Redigert 27.02.2020 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
27.02.2020 kl 14:21 2072

Bare for å illustrere. Fra innarbeiding av Tomras teknologi i prosesseringslinjene til verdens største tilvirker av kjøtt, fjærkre og fisk Marel (se forrige innlegg), til fersk pressemelding fra Novo Resources om braksuksess innen gullgruvedrift i flere gruver ved hjelp av Tomras sorteringsteknologi. 😊

Markedets forståelse av hvilken enestående, verdifull teknologi Tomra sitter på, og heldigvis kontinuerlig videreutvikler gjennom solid satsing på R & D, vil jeg påstå ikke er veldig utbredt, men Tomras fremganger kommer til å sørge for at den forståelsen gradvis kommer.
.



Outstanding Results Achieved From Mechanical Sorting Tests Completed at TOMRA’s Testing Facility in Sydney, Australia and Wedel, Germany

February 27, 2020 08:00 ET | Source: Novo Resources Corp.

...

These very encouraging results utilizing TOMRA mechanical, sensor based sorters lend further support to the effectiveness of mechanical sorting technology to substantially upgrade and/or process Novo’s nuggety gold deposit styles”, commented Rob Humphryson, CEO and a director of Novo. “Field trials with larger bulk samples under production conditions are needed to validate these highly encouraging, indicative laboratory test results. TOMRA, Steinert and third-party providers have suitable mechanical sorting units available for hire, and plans are well underway to deploy a mechanical sorter into the field this season. We are fortunate to have two world class mechanical sorter providers vying for our business, each with substantial technical support available and commitments to ongoing research and development. Irrespective of which unit is first deployed into the field, we intend to maintain positive working relationships with both major providers to ensure we leverage the inevitable operational improvements resulting from their demonstrated commitment to ongoing research and development in the field of direct gold sorting”

https://www.globenewswire.com/news-release/2020/02/27/1991856/0/en/Outstanding-Results-Achieved-From-Mechanical-Sorting-Tests-Completed-at-TOMRA-s-Testing-Facility-in-Sydney-Australia-and-Wedel-Germany.html
Redigert 27.02.2020 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
27.02.2020 kl 17:01 2006

Virusfrykt og utrivelige tider på børs for den som er investert i det man mener er god virksomhet. La oss håpe færrest mulig blir syke og at verden går videre.

Går verden videre, har jeg ingen planer om å gi meg med Tomra, og er vel på en måte "on a mission" her på forumet, for å anskueliggjøre noe viktig som jeg mener kommer altfor dårlig frem i vår hjemlige offentlighet, nemlig hvor eminent dette fantastisk veldrevne selskapet faktisk er. På denne tråden er det som de fleste vel har skjønt å spre kunnskap om hvor allestedsnærværende, anvendelig, fortreffelig, suksessrik og dominant Tomras teknologi er, på tvers av en rekke bransjer.

Her er et nytt, helt ferskt eksempel, av alle ting fra oppdrettsbransjen!!! Som man kan lese i artikkelen er det faktisk Tomras teknologi som overvåker og samler inn data om hver enkelt laks for BioSort i dette innovative joint venturet til Cermaq og BioSort. Tomra greier altså å følge og samle inn data om hver enkelt laks gjøren og laden i et oppdrettsanlegg på individnivå!!! Dette går langt over min fatteevne. Magisk!



News

Individual fish farming moves a step nearer

By Editors - 27th February 2020


SALMON farmer Cermaq is to install a Midgard System at its innovative iFarm, which was awarded four development licences by the Norwegian Fisheries Directorate.

The farming concept, a joint project with BioSort, uses image recognition and the identification of each individual salmon to monitor growth, health and sea lice.

The technology will enable a shift from group based operations to individualised care, with intervention for only the fish that need to be treated for health issues.

The first edition of iFarm is scheduled to be deployed at the Martnesvika facility in Steigen, in Nordland county, in the summer of 2020.

ScaleAQ, which has won the contract to supply aquaculture equipment for the project, will provide a Midgard System, including a floating collar, winch and Midgard net, in addition to a net cover and net tube that will enclose the iFarm unit being developed by BioSort.

The company said in a press release that it was thrilled to be chosen by Cermaq.

‘We feel this is confirmation that our strategy of offering partnerships is the right one,’ said ScaleAQ CCO Stig Førre. ‘In time, we will increasingly become an adviser rather than a seller.’

Cermaq’s iFarm project manager, Karl Fredrik Ottem, said: ‘For us, it was crucial to bring on board a partner who offered the best expertise and has enough muscle to ensure that we make iFarm a success.’

ScaleAQ was formed last year after a merger of established aquaculture players Steinsvik, Aqualine, AquaOptima, and PanLogica.

Noralf Rønningen, R&D manager at ScaleAQ, said: ‘We are excited about working together with the best experts in their respective fields.

‘BioSort’s experiences with the Tomra system and recording large volumes of data and then processing this will be highly transferable to the aquaculture sector. Together with Cermaq and our own expertise, we will be the absolute best.’
Redigert 27.02.2020 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
11.03.2020 kl 09:40 1791

Da fortsetter jeg "folkeopplysningen" når det gjelder vårt norske Microsoft med flere sterkt talende eksempeler. Her en konkurrent av Tomra som bruker store ressurser på egen research and development, men som likevel, som verdens største prosessør av kjøtt, fisk og fjærkre Marel (se innlegg på denne tråden 26.02.2020 kl 18:26 ) innarbeider Tomras teknologi ("operativsystem") i sine egne produktlinjer.



Italian fruit pitting technology

Publication date: Tue 10 Mar 2020
© FreshPlaza.com


"Our company specializes in the manufacture of machinery for the food processing industry - pitting machines for peaches, apricots, avocados, pears and apples in particular - and in the design of complete processing lines," explains Biagio Crescenzo, CEO of CTI FoodTech.

We are available on all international markets and are the second leading peach pitting machine producer per number of units installed and kg of fruit processes. With a complete range of machines for all kinds of production needs, CTI FoodTech is the only company capable of supplying all kinds of peach pitting technologies. Since 1986, we have filed over 100 patents in 20 countries worldwide."

It is estimated that the machines installed by CTI FootTech process over 7 billion fruits every year. 40% of peaches processed in the world are pitted with these machines. These are record figures for a small Italian company and have been reached thanks to engineer Biagio Crescenzo, who identified innovation and internationalization as the assets that could make the company grow in a volatile market subject to geopolitical change.

In the 1990s, we started working with JBT (called FMC FoodTech back then), which chose CTI FoodTech as its strategic partner. In 2008, this partnership strengthened with the transfer of the Peach Line division to CTI FoodTech. Our efforts to search for new opportunities to expand have led us to conquering new market shares all over the world: from Spain to China and from Greece to South America."

2019 was a good year for the company: after winning the Best Practices Award for Innovation for the project on "300 AVC" (the best performing avocado pitter in the world), it was selected among the ten finalists of the Innovation Award at Fruit Logistica 2019.

Last October the company inaugurated the new headquarters. The facility covers 7,000 sq m and required an investment of over €6 million. It is part of an industrial development strategic plan that envisages an expansion of the market and technological modernization.

At the 2019 edition of CibusTec in Parma, CTI FoodTech showcased its latest machines including the CTI-FAS multifruit, multiformat and multistandard feeder, which was awarded in December as a SMAU 2019 innovation, the 300-AVC avocado pitter and the new patented peach pitter system "Zero Pit Gragment". The company stand was branded with the slogan "Wherever there's a fruit to pit, we'll be there".

CTIFoodTech invests all of its profit margin in R&D. For the past few years, it has been collaborating with various research organizations and universities. Together with Tomra, it has innovated the processing of apples and peaches by combining peeling and pitting (Zero Pit Fragment, apple coring and peach coring).

Contacts:
CTI FOODTECH GROUP
ITALY
Tel: +39 089 301943
Fax:+39 089 2022001
SPAIN
Tel: +34 968 692772
Fax:+34 968 687646
Email: mail@ctifoodtech.com
Website: www.ctifoodtech.com

https://www.freshplaza.com/article/9197371/italian-fruit-pitting-technology/
Redigert 11.03.2020 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
11.03.2020 kl 09:58 1756

Jeg kan/skal ikke drive å gjenta alt mulig, men supplerer man foregående innlegg som gjelder Tomra Food med innholdet i disse to aktuelle trådstartene som omhandler henholdsvis Tomra Sorting Recycling og Tomra Sorting Mining, ser man jo tegningen av hvilket helt gedigent nedslagsfelt Tomras teknologi ("operativsystem") har innen en rekke av dagens helt store megatrender. Jeg kaller ikke Tomra Norges superselskap uten grunn, og vi har knapt sett begynnelsen!



Tomra - Styrenics. Giganter innen plastindustrien tyr til Tomra!

Kommentatoren
TOM
05.03.2020 kl 10:25
309

https://finansavisen.no/forum/thread/82927/view



Tomra - mer braksuksess innen gruvedrift!

Kommentatoren
TOM
05.03.2020 kl 13:47

https://finansavisen.no/forum/thread/82960/view
259
Redigert 11.03.2020 kl 10:06 Du må logge inn for å svare