QEC-Quebec’s fracking ban based more on fears than science

MC Axel
QEC 25.02.2020 kl 21:43 8505


"MURPHY: Quebec’s fracking ban based more on fears than science"

"BY SPECIAL TO TORONTO SUN

ORIGINALLY PUBLISHED: FEB 25, 2020"

"To say the least, there’s a lot happening right now in Canada that’s connected in some way to our natural resources. And not surprisingly, there’s a lot of misinformation about the affects of natural resource development. This seems to be a trend.

Consider recent reactions to hydraulic fracturing — “fracking” — in Canada. In 2018, the Quebec government announced new restrictions on conventional oil and gas drilling, and a complete provincial ban on fracking for shale gas. Although there are genuine risks from fracking, the scientific literature suggests these risks are modest and manageable through proper industry practices. In light of the significant economic benefits available to Quebecers and all Canadians, Quebec’s fracking ban seems to be an obvious overreaction.
Many environmental activists object to fracking because it greatly expands our ability to develop oil and natural gas. (Between 2008 and 2018, the fracking boom in the United States increased annual natural gas production by 55%.) The fear is that fracking will only continue humanity’s reliance on fossil fuels when we ought to be transitioning to zero-emission fuels because of climate change.

Yet, as noted in my recent study published by the Fraser Institute, this objection is totally wrong-headed. In reality, the boom in natural gas production has helped reduce carbon dioxide emissions in the energy sector because natural gas can produce electricity with fewer emissions than coal. Indeed, the fracking boom is the single biggest reason that the U.S. in recent years has had the largest drop in emissions in the world (measured in absolute tons, not percentages). Furthermore, although fracking operations can be associated with leaks of methane (a potent greenhouse gas), recent research suggeststhat once you adjust for higher production from these sites, the methane released per unit of natural gas output is much less than for conventional sites.

Besides climate change, the biggest fear is that fracking threatens water quality—a legitimate concern based on documented cases where fracking operations introduced foreign chemicals into local water supplies. However, even comprehensive reviews conducted by the Canadian Council of Academies and the U.S. Environmental Protection Agency called for further research and better practices to mitigate the problem. For example, simply lining the “surface pits” where wastewater is stored, or altering the depth that water is injected, can eliminate some of the problems.
Similar reasoning applies to “induced seismicity”—also known as earthquakes. Although the fracking boom has been associated with increases in measured seismic activity in certain regions of the U.S., the term “earthquake” is a bit misleading because these seismic events were typically very minor. And as was the case with the possible impact on water quality, here too the latest researchsuggests that the problem isn’t fracking per se, but certain methods of wastewater handling, which can be amended.
Another common claim of fracking opponents is that fracking causes noise pollution. Yet a recent studyconcluded that, inside homes located near fracking operations, noise from fracking is slightly louder than the hum of a refrigerator.

Clearly, the responsible use of fracking for natural gas can produce large benefits for Canadians and people around the world (more affordable home heating, for example). There are risks associated with many activities including driving a car and flying in an airplane. Yet the obvious response to such risks is to adopt sound safety protocols—not outright bans. The same logic applies to fracking.

Robert P. Murphy is a senior fellow at the Fraser Institute.



https://torontosun.com/opinion/columnists/murphy-quebecs-fracking-ban-based-more-on-fears-than-science
Redigert 20.01.2021 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2020 kl 23:23 2559

Jeg har sendt Jason Mail nå. De bør kunne oppdatere aksjonærene om noe.

Måtte det komme gode nyheter snart!
XL2016
27.02.2020 kl 00:21 2467

Mulig dette er gammelt nyttt, men lokale hydrokarboner har en prioritet i Quebec regjeringen:

Fonds Capital Mines Hydrocarbures
L'information qui suit est une présentation abrégée de la politique d'investissement du fonds Capital Mines Hydrocarbures, élaborée par le gouvernement du Québec.

Videre:

Googleoversatt, utdrag:

mål:

Maksimalt 800 millioner dollar for gruveprosjekter, inkludert 200 millioner dollar for å gjennomføre pre-mulighets- og mulighetsstudier.
Minimum 200 millioner dollar for hydrokarbonprosjekter.
Kvalifisert klientell
Offentlige og private for-profit-selskaper
Begrensede partnerskap
Kvalifiserte aktivitetssektorer
Foretak som utnytter mineralstoffer i statens domene eller som omformer dem, forutsatte i sistnevnte tilfelle at mineralstoffene som således ble omdannet der først er blitt utnyttet av foretaket selv eller av et selskap som tilhører det. tilknyttet.

Kvalifisert beliggenhet
Alle prosjekter må gjennomføres i Quebec.

Investeringens art
Anskaffelse av minst 1 million dollar i vanlige aksjer som kan være ledsaget av tegningsoptioner, eller til og med aksjer hvis det er et begrenset partnerskap.

Kvalifiserte prosjekter
Alle prosjekter må ha en minimumsverdi på minst $ 5 millioner.

https://www.economie.gouv.qc.ca/bibliotheques/programmes/aide-financiere/fonds-capital-mines-hydrocarbures/
tuja
27.02.2020 kl 10:46 2264

I morgen er det møte ang den rettslige tvisten mellom Quebec og QEC. Kanskje vi blir litt klokere gjennom helga.
ak78
27.02.2020 kl 12:47 2061

For meg fremstår dette møtet som en ren formalitet - kun for å sette dommere på saken, avklare habilitet ol. Så blir det vel en omfattende prosess videre... Men jeg har tro på at prosessen stoppes av et forlik/enighet. Helt enig i at det er helt andre toner fra også skeptikerne ett par år tilbake i tid nå. Natural gas blir mer og mer sett på som en måte å avkarbonisere på i de neste 20-30 årene. Men at vi får en avklaring i saken i morgen tror jeg dessverre ikke....tror det vil ta mer tid før vi får en avklaring på når pilot settes igang. Men om det er 3 dager eller 5 mnd kan ikke jeg synse noe om. Ut i fra det som leses i media vil jeg tro det blir pilot. Men jeg har tatt feil før....alle signaler var positive den gang også. Her må man enten satse og bli med på toget, eller hoppe av. For det er stor risiko, men også enorm oppside.
tuja
27.02.2020 kl 12:48 2060

Kommer det signaler fra myndighetene at den rettslige tvisten blir droppet, da er sannsynligheten for godkjenning pilot meget høg. Da åpner vi langt over dagens kurs når børsene åpner mandag over helga.

Tvi tvi. Hell og lykke :)
ak78
27.02.2020 kl 12:53 2038

Det er jeg helt enig med deg i Tuja. Droppes saken i morgen går ekspresstoget.... Men jeg tror vi skal være forsiktige med å ha forventning til det. Hovedårsaken til det er at en sak er QEC sitt beste forhandlingskort slik jeg ser det. Og staten vil ikke droppe saken da vil de få miljøvernerne på nakken. Så jeg vil heller tro det blir en enighet mellom partene om en utsettelse, evt. at QEC trekker saken. Uansett vil begge de to scenarioene være positive med tane på pilot. Det er game changing. Men som sagt...jeg tror møtet er en ren formalitet og at hverken QEC eller myndighetene er der at de har en avtale i havn pr nå, derfor vil dommer bli satt og evt. dato for høringer. Mulig at ikke QEC møter opp i morgen selv engang vil jeg tro.... bare lar advokaten gjennomføre formaliteten. Noen som vet om Binna er på tur?
tuja
27.02.2020 kl 14:16 1888

Tenk å selge ned mot 1,3 med alle de positive signaler som har kommet i media siste tiden. Noen vil ikke være med på en mulig kurseksplosjon ved godkjenning pilot. Men, hver sitt valg.
Slettet bruker
27.02.2020 kl 14:20 1865

Du må vel ha lært fra tidligere at det er dumt å selge skinnet før bjørnen er skutt, var du ikke med på det sist.....dere var 100% sikker sist men så kom smellen.....det skjer nok denne gangen også og da håper jeg dere gir opp QEC for godt !
Slettet bruker
27.02.2020 kl 14:21 1854

og så SP?
tuja
27.02.2020 kl 14:24 1843

Tenker du snart blir stille, og vekk fra Questerre-trådene for godt. Når pilot blir børsmeldt, går kursen til himmels. Tikk-takk....
I dag er det kjøpsanledning deluxe, og QEC har Montney og økende produksjon i bunn. Så verdier er der uansett. Men med Lowlands up and go, blir det helt andre verdier som skal innreknes.

Soon.....
Slettet bruker
27.02.2020 kl 14:25 1834

er det ikke deilig at det er blodrødt over hele linja SP.... du nyter nå!! Du lever under mottoet når jeg har tapt så skal faen i meg alle andre i Qec også få lide, en fin følelse for deg....jeg sitter helt rolig, god bedring!
Vuppz
27.02.2020 kl 14:38 1788

Der kom bekreftelsen på at SP hater QEC av miljøvernmessige årsaker. Nok en grunn til å blokkere Chris85, Stevepick og PickUp. Dette trigger meg bare til å investere mer i QEC. Stor kjøpsmulighet nå.
InnerTier
27.02.2020 kl 15:02 1705

Ja, stor kjøpsmulighet, Vuppz. Tenderer opp igjen når som helst.
Kursen krysset under lower Bollinger.
Siste 20 dagers glidende gjennomsnitt (1,60) ligger over siste 50 dagers glidende gjennomsnitt (1,47). Positivt hint :)
RSI 37
Slettet bruker
27.02.2020 kl 15:04 1691

Ikke all verden men fikk da nye 15000 aksjer på billigsalg. Satser på 10 x på disse.
Slettet bruker
27.02.2020 kl 15:04 1687

Folk må være hjernedøde! Selge på dagens lave kurs rett før avklaring.

🥺🔫
tuja
27.02.2020 kl 15:05 1682

Er nok samme traderen som holder på. Og i mitt hode tror jeg han/ho er mere redd for å sitte utenfor kontra inne dersom signaler om pilot kommer i løpet av helga.
Blir en god dag i morgen.

:)
XL2016
27.02.2020 kl 15:09 1656

https://ricochet.media/fr/2940/un-administrateur-de-questerre-energy-est-nomme-a-un-poste-strategique-dans-le-gouvernement-legault?fbclid=IwAR0sO9XHP3ee8KDc_q1VGBYrMR-P5Zvsvt8Ei-lDk0ml4ouB51DXT-LRaXY

Anbefaler full gjennomlesning av denne.

Googleoversatt, utdrag:

Selskapet ledes av Michael Binnion som definerer seg som "leder i hydrokarbonkampanjen i Quebec som president i Quebec Oil and Gas Association" (som nå heter Association de l energi fra Quebec). Mr. Binnion drømmer om å grave opp til 10.000 brønner mellom Montreal og Quebec City og bruker alle strategier for å oppnå sine mål.

Redigert 27.02.2020 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
InnerTier
27.02.2020 kl 15:32 1572

En direktør for Questerre Energy, et Alberta-selskap som ønsker å gjenopplive skifergassutnyttelse i Quebec, er stille blitt utnevnt til en strategisk stilling i eksekutivrådet, statsministeravdelingen.
Regjeringen kunngjorde i desember utnevnelsen av Alain Sans Cartier, uten å nevne at han var direktør i Questerre. På sin side kunngjorde Questerre at Mr. Sans Cartier trakk seg fra styret for å ta nye utfordringer, men uten å si hvilke. Han har vært medlem av styret siden 2013.
Sans Cartier, som var visepresident for offentlige anliggender ved Quebec havnevesen, var tidligere kabinettdirektør for Mario Dumont, da han representerte Quebecs demokratiske handling i nasjonalforsamlingen. Hans utnevnelse til en viktig hovedstyrestilling betyr kanskje ikke noe mer enn rekruttering av en erfaren mann som deler målene fra Caquist-regjeringen.
Men denne utnevnelsen, som gikk ganske upåaktet hen, er lagt til annen informasjon som viser at det er flere tilknytninger enn forskjeller mellom Legault-regjeringen på den ene siden og Questerre og gassindustrien på den andre.
Pascal Bergeron, en aktivist fra Gaspé som har fulgt aktivitetene i gassindustrien i flere år, reagerte med mistanke da vi informerte ham om utnevnelsen av Mr. Sans Cartier. "Jeg er bekymret for at regjeringen vil rekruttere en direktør i et selskap som har anlagt søksmål mot ham for å utnevne ham til et kritisk verv," sa han.

Det siste tiåret har sterk borgermobilisering tvunget Philippe Couillards liberale regjering til å forby utnyttelse av skifergass i St. Lawrence Lowlands. Siden den gang har Questerre gått ut av sin måte å løfte dette moratoriet.
Selskapet ledes av Michael Binnion som definerer seg som "leder i hydrokarbonkampanjen i Quebec som president i Quebec Oil and Gas Association" (som nå heter Association de l energi fra Quebec). Mr. Binnion drømmer om å grave opp til 10.000 brønner mellom Montreal og Quebec City og bruker alle strategier for å oppnå sine mål.
Han startet først en politisk aksjon, og inviterte olje- og gasselskaper til å finansiere "Quebec Fier", en gruppe som ønsket å få regjeringen til Quebec Liberal Party i provinsvalget i oktober 2018. Denne kampanjen utgjorde støtte til Koalisjon Avenir Québec, hovedkonkurransen for PLQ. Quebec Fier ble inspirert av "Ontario Proud", en gruppe som også ble støttet av Mr. Binnion og som hadde bidratt til å velge den konservative Doug Ford i Ontario noen måneder tidligere.
Siden finansiering av politiske kampanjer fra selskaper er ulovlig i Quebec, kunne de knapt svare på Mr. Binnions invitasjon. I alle fall ble Venstre slått av CAQ. En av grunnleggerne av Québec Fier, Jean-Philippe Fournier ble deretter utnevnt til politisk tilknytning til kontoret til finansministeren, Éric Girard, i den nye Caquist-regjeringen.
Questerre anla deretter søksmål for å slå ned bestemmelsene i den nye hydrokarbonsloven. Da Centre québécois du droit à l'Environnement uttrykte sin intensjon om å gripe inn i denne tvisten, avsluttet selskapet et "rettsbrudd" med regjeringen. Questerre bestemte seg for å ha en "diskusjon" med regjeringen for å "utforske forskjellige alternativer".
Questerre ba SNC-Lavalin utvikle ny bruddteknologi som den kunne beskrive som "ren". Deretter ga hun mandat til en lobbyist, Bruno Leblanc, "slik at regjeringen vedtar en ren teknologi anvendt på gassproduksjon". Hun håper at hun vil kunne få nødvendige autorisasjoner for å teste denne angivelig "rene" teknologien i St. Lawrence Lowlands. Det ville være mye lettere for ham å gjøre dette eksperimentet i brønnene hans i Alberta, hvor det ikke er noen begrensninger fra myndighetene, men målet hans er å bryte moratoriet i Quebec.
Også for dette formålet har Questerre besluttet å skaffe seg alle rettigheter til lisensene til sin partner Repsol, som i motsetning til den eier flere brønner i lavlandet. For å fullføre dette oppkjøpet, måtte Questerre først få myndighetens godkjenning av planene for å lukke Repsol-brønnene.
I henhold til hydrokarbonloven krever regjeringen selskaper å legge inn planer om å lukke brønnene sine, uansett om de har til hensikt å stenge dem eller ikke. Disse planene er ledsaget av økonomiske garantier. Det er en måte for regjeringen å beskytte seg selv, som det gjør med gruveselskapene: den ønsker ikke å bli tvunget til å en dag stenge av olje- eller gassbrønnene på bekostning av det. En virksomhet har forbud mot å drive en brønn til den har godkjent planer om å lukke alle brønnene sine.
Dokumenter innhentet i henhold til lov om tilgang til informasjon av Pascal Bergeron, talsperson for Environnement Vert Plus, lot ham forstå at regjeringen prioriterte Repsols nedleggelsesplaner, noe som resulterte i effekten av å fremskynde overføringen av lisenser fra Repsol til Questerre. I følge ham viser disse dokumentene at departementet for energi og naturressurser (MERN) sendte disse planene til Miljøverndepartementet i god tid før planene som ble levert av de andre selskapene. Siden vedtakelsen av hydrokarbonsloven har 69 avslutningsplaner blitt levert av forskjellige gass- og oljeselskaper. 7. januar 2020 godkjente regjeringen 11, alle fra Repsol / Questerre.
22. januar kunne Questerre offisielt bli eier av Repsol-brønnene. 15. februar kontaktet hun de berørte eierne for å informere dem om at hun nå hadde alle letelisensene på deres land.
Catherine Ippersiel, PR-ansvarlig i MERN, sa til meg i en e-post at det ikke var noen forhandlinger mellom regjeringen og selskapet. Pascal Bergeron er i tvil. MERN nektet å røpe korrespondanse mellom Questerre og den assisterende viseministeren for energi, Luce Asselin. Han ble fortalt at dette var dokumenter "fra kontoret til et medlem av nasjonalforsamlingen eller [...] produsert [...] på vegne av det medlemmet av forsamlingstjenestene".
"Det er all grunn til å tro at Questerres forespørsler ikke bare blir behandlet på administrativt nivå, men også på politisk nivå," konkluderte Bergeron. I denne sammenheng er utnevnelsen av en Questerre-administrator til en kritisk regjeringspost fullstendig usømmelig. Det er klart at selv om han har trukket seg fra styret, har Sans Cartier privilegerte forhold til lederne av Questerre. "
Sekretariatet for ministerutvalget for økonomi og miljø er ansvarlig for å produsere meninger, analyser og anbefalinger til ministerkomiteen for økonomi og miljø, særlig sammensatt av energiministrene, Miljø, økonomi og økonomi. På sin side kommer dette utvalget innstillinger til Ministerrådet.
tuja
27.02.2020 kl 15:32 1571

Supert. Ser også at 4900 traderen kommer krypende tilbake for å kjøpe det han har solgt. Forståelig nok mtp hva som er i emning.

:)
Vikingen
27.02.2020 kl 15:44 1523

Vi må håbe at stemningen på aktiemarkedet vender - ellers er det hele snart værdiløst :-)