INC - kraftig forbedret resultat!

Aramis
INC 28.02.2020 kl 09:43 1811

28.2.2020, 08:50 · Oslo Børs
INCUS: INNTEKT OG RESULTAT VESENTLIG FORBEDRET I 2019
Den positive utviklingen i Scana Offshore, Scana Skarpenord og Scana Subsea fortsetter, med kraftig vekst i både omsetning og resultat sammenlignet med fjoråret. Inntektene i 2019 er 63 % høyere enn i 2018 og konsernet rapporterer en EBITDA på NOK 11 millioner, noe som representerer en forbedring på NOK 23 millioner mot 2018. Konsernet leverer for året et positivt resultat etter skatt på NOK 3 millioner (-13). Fjerde kvartal, som er preget av en del spesielle kostnader, kom inn med inntekter på NOK 85 millioner (70) og en EBITDA på NOK -5 millioner. -Vi har levert et 2019 som viser kraftig forbedring i lønnsomhet og aktivitet for Incus sammenlignet med fjoråret. Ambisjonene om videre vekst er til stede, oppsummerer en fornøyd konsernsjef Styrk Bekkenes. Han peker videre på at selskapet nå er i sluttfasen av en omfattende strategiprosess som selskapet har gjennomført. Den nye strategien skal bidra til en fortsatt positiv utvikling og sette en tydelig kurs for Incus og våre tilhørende datterselskaper. -For Incus Investor ASA vil vi prioritere tiltak som forbedrer selskapenes konkurransekraft og attraktivitet for gjennom dette å øke konsernets lønnsomhetsgrad. Bekkenes vurderer markedsutsiktene som tilfredsstillende fremover. Vedlagt følger selskapets rapport for 4.kvartal og foreløpig helår 2019, godkjent den 28. februar 2020,
l
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=496829


Redigert 20.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
mimer
28.02.2020 kl 09:58 1791

Ser hyggelig ut ved første øyekast. "Kraftig forbedring i lønnsomhet" er nye toner. Skal få ligge trygt i skuffen denne.
Norbo
28.02.2020 kl 10:04 1779

Som forventet. Det går bare en vei nå!
Slettet bruker
28.02.2020 kl 11:08 1749

Litt betenkelig at selskapet fremhever årsresultatet så mye i en kvartalsrapport, men nå blir vel det bare flisespikkeri, tallene blir de samme uansett. Årsresultatet ser bra ut det sammenlignet med foregående år. Det viser jo at selskapet er på riktig vei.

Når det gjelder selve Q4 rapporten så finner jeg den ikke så overbevisende som jeg skulle ha ønsket.

Likviditetsreserven ved utgangen av kvartalet er på NOK 39 millioner sammenlignet med NOK 63 millioner ved utgangen av Q3. Netto rentebærende gjeld var ved utgangen av kvartalet NOK 76 millioner sammenlignet med NOK 63 millioner ved utgangen av Q3. Altså en forverring.

Ordreinngangen er lavere sammenlignet med Q3 2019 og Q4 2018.
Ordrereserve er lavere sammenlignet med Q3 2019 og Q4 2018.
Inntektene er lavere sammenlignet med Q3 2019, men høyere sammenlignet med Q4 2018.

Kontantstrøm drift er negativ.

Selskapet viser til en del engangskostnader som kan forklare det negative resultatet. Samtidig vurderer styret at reel egenkapital overstiger bokført egenkapital for konsernet.

Vi må også se resultatet i sammenheng med avtalen om avdragsfrihet med bankene som har løpetid frem til 01.04 2020. Selskapet vurderer dialogen med bankene som konstruktiv. Hva dialogen med bankene konkluderer med er ennå ikke avklart.

Selv om årsresultatet er positivt, så viser altså de to siste kvartalsrapportene et negativt nettoresultat. Det overbeviser ikke meg om at kursen kommer til å stige så mye snarlig. Selskapet har fortsatt en vei å gå før de kan vise til den resultatstabiliteten som kan gi økte aksjonærverdier.
Nebelstreif
28.02.2020 kl 11:11 1745

Tykkjer dette var ganske som forventa ja. Ikkje nokre store sprell. Dotterselskapa har faktisk levert positive resultat om ein ser på heilår 2019. Det er veldig bra og fyrste gong på fleire år. Elles flott at dei har brukbart med ordrelogg og at denne kom inn før koronakrisa råka. Er dog ein del frå HQ som trekk pengar. Litt usikker på kva dei eigentleg bidreg med, så flott at det blir signalisert at dei skal strame inn den delen av drifta òg.

Det ser ut som om drift av eigedom er eit område som vert fasa ut (ref. planlagt sal av Fjordbris). Spanande å sjå kva ein får til med Jørpelandstoma. Vert kommunisert at dette er hovudfokus for Property framover.

Om ein nå får til ein ny god bankavtale når denne går ut 1. april er eg einig at det ser gansk lyst ut. Ser dog for meg at lånsmarknaden vert stramare slik stoda er i verda no. Ein får håpe at storeigarane framleis har kapital til å hjelpe til slik som dei gjorde med 30 mill - lånet i fjor (dette skalm og betalast).

Oppsummert:
- drifta har betra seg veldig, men framleis gjeldsutfordringar. Om ein kan halde gjelda på armlengdes avstand vil ein faktisk gå i overskot om tendensen frå 2019 held seg.
Redigert 28.02.2020 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
Nebelstreif
28.02.2020 kl 11:14 1736

Ganske einig her. Uansett bra at drifta for heilår ser positiv ut. Når det gjeld ordrelogg er den ganske anekdotisk. Det kom jo inn nokre store på nyåret no. Selskapet seier jo sjølv at det er utsatt for ujamnheit grunna få men store oppdrag.
Redigert 28.02.2020 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Fredda
28.02.2020 kl 14:48 1677

En ting er sikkert, og det er at det ikke ble noe rally etter tallene ble lagt frem
Norbo
28.02.2020 kl 14:56 1667

Det har det aldri vært med Incus. Tar som regel en uke før det blir noe fart om det i det heletatt blir det. Men for oss som sitter long betyr det lite. Bare å kjøpe mer på billigsalg hehe!!
Norbo
28.02.2020 kl 14:58 1663

Du visste til at INC var en av de verste selskapen på ose med tanke på gjeld. Vil fu si noe om det etter dagens tall..??
Nebelstreif
28.02.2020 kl 15:14 1642

Til dei to siste kommentarane:

- INC har kvittert ned mykje gjeld det siste året, men er framleis ganske svake på det punktet (elles hadde jo aksjekursen vore ein heilt annan).
- Rapporten kom inn med lite nytt. Ser ok ut framover, men langt frå noko bonanza.

Når det gheld kjøp/sal er det ikkje mange aksjer som skifter eigar og er ganske sikker på at det er mange av dei same aksjene som går på rundgang blant dei som driv med trading. Veldig sjeldan store svingninger blant dei som har mykje aksjer. Aksjen er elles kanskje litt kjedelig i det børsklimaeet som vi har no (noko som ikkje er meg imot). Den ligg i det same segmentet den har låge i lang tid no.
Slettet bruker
28.02.2020 kl 15:26 1624

Dersom du går inn og ser på balansen hvordan eiendelene er fordelt mellom gjeld og egenkapital så kan du jo tolke tallene slik du selv vil. Men for meg fremstår egenkapitalen som foruroligende liten, og jeg konkluderer på samme måte som Nebelstreif. Altså samme konklusjon som jeg hadde før dagens tall. Men som jeg skrev ovenfor så mener selskapet selv at reel egenkapital er høyere. Så får vi håpe at de klarer å synliggjøre det etterhvert.
Norbo
19.03.2020 kl 10:38 1414

Flere som følger med i dag? Er noe på gang her nå. Noen vil ha aksje og noen vil ikle ha oppgang i kursen Interessant.
Norbo
26.03.2020 kl 15:14 1322

Nå er hele Incus priset til latterlige ca 55mill nok. Selskapet er pr i dag lite berørt av Korona utbruddet etter hva som blir kommunisert. Enkelte tar til orde for at diverse medisiner har god effekt. Skulle vi få en raskere normalisering av samfunnet en det som nå er priset inn i de fleste selskap på ose vil det kunne bli heftig reprising fremover.
Norbo
01.04.2020 kl 00:54 1238

Hva har vi i vente i morgen tro.. skal ferden fortsette oppover? Gleder meg til q1 skal presenteres.
Martin10
01.04.2020 kl 06:22 1199

Adm.dir. Styrk Bekkenes kjøpte i går 31.03.20 320000 aksjer i INC. Etter kjøpet har han over 800 000 aksjer i selskapet. Betryggende at sjefen har trua i disse urolige tidene.
jacob22
01.04.2020 kl 08:07 1165

kommer det innside kjøp i dag også ?