1 med dårlig vurderingsevne kan no være 200*8 antall smittede.

kaunis
KORONA 29.02.2020 kl 19:21 13985

De som skulle være våre beskyttere manglet den nødvendige vurderingsevnen og er ikke til å stole på lenger. Når vår fiskeriminister måtte trekke seg for bagatellmessige saker i forhold til denne katastrofale, helt unøvendige dummheten som er utvist, bør de som selv må forstå sin dumhet og manglende evne til å takle en vanskelig sitiasjon ta til fornuft og forlate skuta. Det er nesten ikke til å tro at en så selvfølgelig sak går ant å bomme så kraftig på. Hva kan dette føre til, ja det vi ikke trodde kunne skje, er nå på full fart til å utvikle seg til hele landet. Flere hundre kan være smittet før uken er omme.Alle må no tenke selv og ta vare på sin famili og alle oss andre ved å utvise renslighet og unødvendig kontakt med andre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
pengex
10.03.2020 kl 23:07 3889

Men kroppen holder jo 36-7 grader. Hvorfor dør ikke viruset med en gang?
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Panis
10.03.2020 kl 23:22 3879

Jeg lurte på det selv, kanskje det holder å drikke vann oftere enn vanlig?
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Panis
10.03.2020 kl 23:37 3868

Og plutselig er Norge er nå på 4.plass i verden med 400 smittede dvs 73.8 pr. 1.mill innbyggere, og 173 nye i dag nå kl 23.30!

Huff dette går litt for fort...

https://www.worldometers.info/coronavirus/#news
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
børst
10.03.2020 kl 23:49 3860

400 tilfeller nå i kveld, 173 nye. Kun Iran, Sør-Korea og Italia har flere registrerte tilfeller enn Norge. Og 20% får alvorlig sykdom etter ca. 14 dager i sykdomsforløpet. Vi hadde 19 tilfeller 1. mars. Det betyr at vi kan forvente en kraftig økning i antallet innleggelser fra kommende helg. Og innen utgangen av mars ligger det døde og døende pasienter i gangene ved alle sykehusene i Norge. Dette går mot total kollaps. En styrt og VILLET kollaps!
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Panis
10.03.2020 kl 23:56 3852

Du bommet totalt kaunis, det er 400 smittede i Norge... men vi kan si hva var det vi sa.
De med ansvaret dvs myndighetene gjorde ikke nok i starten for å avgrense/stoppe dette, for da ville vi ikke hatt den situasjonen vi har her nå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
11.03.2020 kl 10:49 3782

Ja Panis jeg tok feil med litt vilje, men jeg kunne ikke tro at vi fikk denne utviklingen så fort. Som jeg fortvilt har forsøkt å få frem, er at de ikke har forstått at de ikke kan ha hatt kontroll. Ta for eks. flyet +flere som kom fra en sterkt smittet sted i Italia og landet på Tromsø lufthavn Lagnes, med et ukjent antall italienske turister. De gikk fritt omkring i Tromsøs gater og var sikkert i nær- kontakt med en rekke mennesker som ikke var klar over at de kunne være blitt smittet av disse. Og her er vi ved kjernen av det som vi no ser begynnelsen på, de som ikke skjønner eller vet at de kan være smittebærer, har ikke tatt noen forholdsregler tidligere, fordi det ikke har vært strategier på forhand for HVORDAN STOPPER/BEGRENSER VI KORONASMITTEN. Det har ikke vært FORSTÅELSE for hvor VIKTIG det er å være i FORKANT. Jeg skrev i starten på denne tråden, hva jeg mente om myndighetenes tiltak pr.29.02.2020. Der står det nøyaktig hva de burde ha gjort, beklageligvis har jeg desverre fått rett. Myndighetene er arrogante og selvsikre, men de forstår kansje i dag at de tidligere har bommet /manlet en strategi på hele forsvaret av landet mot invasjonen av koronaviruset. De glemte helt at vi har åpne grenser og trafikk /folkeforflytninger både til vanns og i luften. samt på grenseoverganger. Det er for sent å øse båten når den er sunket. Kan ikke få uttrykt meg nok, på hvor ergelig det er, at vi kansje blir et ITALIA nr 2. Når skal de forstå at det må bli straffetiltak mot overtredelser. Først i går kom de på banen med nødvendige restriksjoner (for sent men men ) uten tyngde bak. Gjør det du kan /eller vil/orker ,føler for, forventer vi, ikke følger om du gir blaffen. Ja, god morn hans Larsa. Vi er gått fra 277 til 400 smittede på få timer, 70-90 nye blir for lite til kvelds, må kansje øke til 190 stk.pr 24timer. Jeg sitter inne jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
11.03.2020 kl 14:51 3767

Vi ser at det er strenge tiltak som må til for å begrense effektivt. Som de nesten dummeste i verden har Norge brukt "vær så snill" metoden, men den har aldri virket når det gjelder som mest. De fleste nordmenn vet beste selv og er professorer i å ikke la seg stoppe av virus nei, enkel ordbruk som, bør, helst, oppfordrer, vis hensyn,fraråder, hensyn mm oppfattes bare å angå alle de andre. Dette fenomenet var nok helt ukjent blant de som burde ha forstått det. Vi er blitt et fordummende land/folk på mange måter, og snart er vi innlemmet i en annen religion uten at mange nok oppfatter det. Vi oppfatter ikke virkeligheten med flyktningestrømmen til Europa, når vi oppdager det, er det for sent, lik viruset vi ikke ser enden på.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
11.03.2020 kl 18:24 3743

Pandemistadiet er en realitet, og samtidig en pressekonferanse med helseministeren i førersetet. Med en selvsikkerhet som blir vanskelig å etterfølge får vi servert at det er no, det er det rette tidspunkte,t for å sette inn de riktige virkemidlene mot smittespredning. Skulle tro det var i går vi fikk smitten til landet, at de er over en uke for sent ute, tror jeg det kan bli vanskelig å få dem til å forstå. Alle de tingene som det har vært satt fingeren på, som ikke var på plass, er jo det som gir den voldsomme utviklingen på smittede. No er det blitt mer handfaste og utvidede tiltak som er tilnærmet tilfredsstillende og kan gi redusert utvikling, om ca en uke. Men inn til videre vil det nok bli en økning fra dag til dag. Jeg trodde tidligere i dag at ca 190 flere ville holde , men der tok jeg feil igjen, det ble flere i dag også. Det er reg.489 smittede pr i dag + 212 fra i går. Dette bare bekrefter det som er påstått hele tiden, de har ikke kontroll på hvor mange som kan være smittet og derved ha en viss formening om utviklingen.En uke for sen handling er hovedårsaken til den hurtige økningen av smittede fra dag til dag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
11.03.2020 kl 19:39 3727

Så kom tiden, da alle som burde ha reagert har reagert, og de har gitt sin befaling til alle folkeslag og alle er befalt til å følge skriften på veggen. Også i Norge blir en overrasket over det plutselige engasjemange, som er til å forstå. De aller fleste er enige, men noen tiltak må reguleres. Det kan ikke være mer en ca 20-50 i en forsamling og lignende , det må også desinfeksjoneres på utsatte plasser. Det er en glede å registrer, at flypassasjerer, blir møtt med reguleringer når de kommer til Norge. Da er det største hullet i smittebegrensningen tettet, sent, men for det, veldig nødvendig. Da er det største ansvaret lagt på alles skulder, og vi har da oss selv å takke for, visst ikke dette begrenses etter ca 14 dager.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Panis
11.03.2020 kl 21:55 3703

Herregud nå er Norge på 3.plass totalt i verden med 222 nye smittede nå kl 22.50. Hvor skal dette ende lurer jeg på, og enig med kaunis hold deg inne.

Jeg velger hjemmekontor fremover... blir kjedelig men bedre enn å bli smittet.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
12.03.2020 kl 12:26 3658

Leser at VG har tall som sier at vi har godt over 600tilfeller totalt hittil i dag. Det stemmer godt med den analysen jeg kom med her på tåden for ca 1uke siden. Vi ville få en pyramideeffekt om ca 1-2uker. dette har slått litt fortere inn en jeg hadde trodd. No hadde jeg veldig liten tiltro til de tallene som kom offentlig, for de kunne ikke være rett. Bare tenk visst det ikke hadde vært nordmenn på skiferie, (på vinterferie fra et vinter land.) så hadde virkeligheten vært en helt annen.Vet ikke hvordan de hadde klart å unngå å vite/forstå at Italia var smittet av koronaviruset, og bare kommer hjem og går rett på jobb, som om verden ikke visste noe om et farlig virus?????. Men støttet de seg på¨de offentlige uttalelsene så kan det hende at det var det som fikk dem til å tro at var unde rkontroll. Så kom feriegjestene hjem med overfylte fly(tror jeg) og kroppen full av smitte, i tillegg til de eplekjekke fagpersonene som hadde smittedøra helt åpen for Italiasmitten. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men oppgjørets time kommer nok. Først i går kom de på banen og forsto at de måtte hindre smitten i å komme inn, og ikke starte kampen på innersiden, for da hadde smitten kommet hjem til alle i nær familie (noen) og på mange arbeidsplasser. Denne dommheten (mangel på strategi) hadde helt fullstendig tatt oversikten for alle og hver. Melding fra Tromsø om en Smitteovern-overlege Fra UNN, hjem fra et ikke smitteområde i Italia på fredag, på jobb mandag. Her ser vi hvor dumdristig det går ant å være. En blir jo ikke et smitte rent område når ikke alle innbyggerne i området er testet .Mange kan jo være smittet uten symptomer, med en gang, og trenger ikke å vite om det. Var denne legen ikke i kontakt med noen? Gå hjem straks ,er mitt råd. Dette er lek med risiko. Men samtidig er ikke dette det første tilfelle, med lignende hendelser fra legehold. Samme organ som har kommet med så mange manglende forståelse for helhet og føre var prinsipp, som har godkjent denne saken. Noen lærer aldri. De har sluppet inn flylaster, cruseskip til kaiene, og ingen grensekontroll i lang tid.da er vi der, vi er i dag. Jeg skrev 29.02.2020, De som skulle være våre beskyttere manglet den nødvendige vurderingsevnen og er ikke til å stole på lenger. Når vår fiskeriminister måtte trekke seg for bagatellmessige saker i forhold til denne katastrofale, helt unøvendige dummheten som er utvist, bør de som selv må forstå sin dumhet og manglende evne til å takle en vanskelig sitiasjon ta til fornuft og forlate skuta. Det er nesten ikke til å tro at en så selvfølgelig sak går ant å bomme så kraftig på. Hva kan dette føre til, ja det vi ikke trodde kunne skje, er nå på full fart til å utvikle seg til hele landet. Flere hundre kan være smittet før uken er omme.Alle må no tenke selv og ta vare på sin famili og alle oss andre ved å utvise renslighet og unødvendig kontakt med andre.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
12.03.2020 kl 21:48 3640

Da tok det helt av, folk tømmer matbutikker, ikke godt nok, og tidlig nok kommunisert at mat er det nok av. No kan en jo hovere, men akkurat no er det bare å fortvile over at vi er kommet i denne situasjonen. I går ble jeg forundret for, vet ikke hvor mange ganger, men myndighetene gikk fra 500tillatte (som jeg kommenterte) personer som max i en forsamling. i dag 0 personer. Atlså 500-0 til denne vingle flokken som styrer. Jeg tenkte max 20-50 og da under gjensidige forpliktelse. En person på NRK1 debatten kaller dette for en fantastisk utførelse av tiltak mot smitten,han må ha vært utenlands i lengere tid. Utrolig hvorfor de må gjenta dette med hvor flinke og forutseende styringen har vært. RÆVA, er det rette ordet. No er det full stopp, og dette var ventet og er beskrevet ovenfor. tidligere. Mye av dette ville ikke vært nødvendig, visst det hadde vært reagert fornuftig tidligere. Men no er dette nødvendig , men mer som ett hastetiltak preget av noe panikk, men helt nødvendig. Pyramide-utviklingen med smittede vil fortsette noen dager til, men jeg tror vi i alle fall om ca 14dager er mer tilbake på¨et mere handterbart nivå. Ingen grunn til å få panikk, noen døde ville vi fått uansett, men kostnadene blir ganske høye. Tiltakene ble ikke fulgt opp med straffetiltak så som ungdomsfylla i Holmenkollen. At Sveits også har vært en stor smittekilde , som ligger i samme skiområde som Italia skjønner nok alle i dag. Det er de åpne hullene ved alle innkomne personer vi no ser i all sin gru.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.03.2020 kl 22:26 3624

Var en tur i butikken i kveld for å kjøpe melk og noen småting. Der hadde hordene vært. Fikk melka, men registrerte tomme frysedisker og at alt knekkebrødet var borte vekk bak en hekk. Er vel dette man snakker om på diverse tråder under Dagens tema når man trekker frem det typisk norske som må bevares for enhver pris ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
13.03.2020 kl 10:24 3566

Overlevelses-evnen er nordmenn eksperter på, noen husker krigen eller tiden årene etter. Har hørt om store køer og fritt for mel og brød. Regelrett panikk, og det var ikke uventet. Dette roer seg, men jeg er ikke overrasket, dette skjer jo av EN tidligere feil, ingen overordnet styring og plan som skulle vært kommunisert og satt ut i livet for ca 14-20dager siden. Fremdeles ikke det minste lille snev av at de kunne vært så mye som en dag tidligere på banen.. Det er over 700 hundre opplyst som smittede totalt, de har, og vil ikke komme med tall vi kan stole på. Nå får vi vite, at å registrere smittede er ingen sikker øvelse, det må være på riktig tidspunkt i utviklingen, for å være sikre. Her er det altså også store mørke tall, på den innfoen. Så får vi påTVen høre, at det er klare råd og regler og tiltak som har manglet hele tiden, pluss konsekvenser ved overtredelser. Akkurat det jeg har påpekt her på tråden, folk har manglet ledelse og konkrete retningslinjer.. Så, før dagen er omme er nok 200*4 som er tallet på smittede.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Panis
13.03.2020 kl 17:33 3520

Ja det blir nok langt over 800 før dagen er omme, pr nå er det 910 smittede.
Norge klatrer stadig oppover på listene... Nå på 2.plass av antall smittede pr.mill av befolkningen!

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 17:43 3516

Dagens situasjon i sverige : Skyddsmaterial som låses in, handsprit som tagit slut och en oro för att intensivvårdsplatser för äldre och riktigt sjuka snart kanske måste prioriteras bort till förmån för patienter med större chans att överleva.

Så lyder några av farhågorna från sjukhuspersonalen på några av Sveriges största sjukhus.

– Vi kommer inte att klara ett stort utbrott som det ser ut med platserna nu, säger Andreas Fischer, kirurg och ordförande för yrkesföreningen Sjukhusläkarna Stockholm.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
13.03.2020 kl 18:01 3496

Send noe fra denne tråden til svenskene og trygle dem om å stenge grensen til NORGE. Det var jo en hel hop med handlende over der i går og kanske i dag og. Den beste plassen på jorda for øyeblikket, for smittebærere er fra sørøstnorge. Europa er no Episentret for Korana.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
13.03.2020 kl 18:05 3490

Kansje vi når 300 i dag og det vil enda stige noen dager til, men visst for mange nordmenn enda går med hodet "under armene" kan dette vare ganske lenge og hardere en først fryktet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Panis
13.03.2020 kl 19:41 3467

Ja er redd for det, og alle de idiotene som dro til Trysil, Hemsedal og Sjusjøen gjør jo ikke ting noe bedre for de stakkars små kommunene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
13.03.2020 kl 23:05 3435

En meget god beskrivelse, jeg har en veldig dårlig følelse av, at vi kan være ca 1200 smittede i dag i Norge. Det passer bedre med helhets bildet og antall dager fra starten. Så vil dødsraten begynne å stige og vi er snart over 5stk. Det bor mange gamle på bygdene, så du må regne med at de labber innom på sykehjemmene for å hilse på og få overført litt smitte. Men no er heldigvis sykehjemmene stengte for disse Idiotene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Panis
14.03.2020 kl 00:21 3414

Ja takk og lov for at de har stengt sykehjem etc... For nå er det snart 1000 smittede i Norge (mangler nå kun 4).
Nå har NHI endret prøvetakingen så de som er i karantene eller har milde symptomer blir ikke testet, dermed får vi ikke fakta tall fremover fra Norge. Skremmende!!!
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
14.03.2020 kl 13:05 3340

Jeg skrev 1200 og det vil vi overstige i dag. Døstallene kommer etter, Svenskene har stengt grensen, og det er bra noen har den handlekraften vi desverre ikke har. Svinesund skulle vært sveist igjen, og nytt navn foreslåes til Svinestien. Jeg glemte, at det er andre land, vi også kan takke for deres handlekraft, Russerne har stengt sine grenser, Danmark også. Da har alle våre naboer ,som vi har direkte trafikk med, stengt grensene sine mot Norge, da trengte vi ikke noen her i landet, for å sikre grensene våre, ca 4uker etter at smitten ble oppdaget, i landet på 2plassen blant verdens mest smittede landet. Da er det vel ikke flere muligheter igjen, for å dumme seg ut.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
14.03.2020 kl 13:18 3334

Da er vi nesten ved målet, blir kontrollen tilfredsstillende og straffetiltak gjennomføres i praksis, vil dette være over fortere en vi kan se i dag. Det er reg. 3 tilfeller av død pga koronav. Fremdeles reises det over til virusfulle Sverige, og smitte føres tollfritt over til Norge. skam dere dumme og grådige nordmenn, det kommer en dag da oppgjøret skal legges frem. da står akkurat DU, fremst i køen for å bli dømt???? Ingen får besøke sine syke og gamle på Sykehjemmene, det er slike som DU som ikke følger anmodnigene men reiser inn i smitte og tar mer med deg hjem. Da blir det enda lenger før de gamle og syke får se sine egne. Og ikke glem at det er slike som DU, som er smittebærerne i din grådighets-kultur og ukultur og u-solidariske livsstil., SOV GODT visst det er mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
14.03.2020 kl 19:36 3298

Da er vi nesten ved målet, blir kontrollen tilfredsstillende og straffetiltak gjennomføres i praksis, vil dette være over fortere en vi kan se i dag. Det er reg. 3 tilfeller av død pga koronav. Fremdeles reises det over til virusfulle Sverige, og smitte føres tollfritt over til Norge. skam dere dumme og grådige nordmenn, det kommer en dag da oppgjøret skal legges frem. da står akkurat DU, fremst i køen for å bli dømt???? Ingen får besøke sine syke og gamle på Sykehjemmene, det er slike som DU som ikke følger anmodnigene men reiser inn i smitte og tar mer med deg hjem. Da blir det enda lenger før de gamle og syke får se sine egne. Og ikke glem at det er slike som DU, som er smittebærerne i din grådighets-kultur og ukultur og u-solidariske livsstil., SOV GODT visst det er mulig.
Redigert i dag kl 19:32
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
14.03.2020 kl 20:56 3278

Husk når dere blir smittet, så er det av likemenn, dere med hodet under armene og vettet i lomma, vist det er noe der? Har du tenkt på, at ingen av dere vet, hvem som går,står, er nær dere i kassa-køen, inn dører,mellom hyllene-seksjonene, prater med hver andre (spyttedråper i luften) og ved bildørene på pr.plassen også videre og videre, hele dagen, som er smittet med KORONA-VIRUSET som du har på dine hender(alle som har tatt i de samme varene) som har smitte deg i dag. hvor mange vil du klare å smitte i neste uke, du har startet godt for å kunne klare minst 50stk. Kansje det blir du som får norges.rekorden uten å vite det, uten diplom, uten, medalje ,uten ære.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
15.03.2020 kl 11:36 3224

Det store sjokket kommer når Afrika blir faset inn i samme stilen som Eoropa, med en horde av fattige og uvitende. men det skal mye til for å slå nordmen og italienere. 24 av de 54 landene i Afrika har smittet. Her som andre steder, bare EN, er nok- til å starte smitte til 1,3milliarder andre.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
kaunis
16.03.2020 kl 08:50 3161

Gjennom helgen har vi desverre, blitt kjent med med våre egne landsmenn ,og kvinner, å deres skammelige adferd i en meget usikker tid for oss alle. Alle anbefalinger og advarsler om hvor farlig en spredning kan bli for alle, falt ikke i god jord hoss alle. Det er veldig skuffende og skremmende den adferden en god del hytteeiere i vår fjellheim viste, et dårligere eksempel en dette, går det ikke ant at å være. Jeg tenker, hva har barna til disse, lært om fellesskap og respekt for myndigheter og oss andre. Er det produkter med spisse albuer, og seg selv nærmest, like arrogant og selvsentret som det disse hytteeierne demonstrerte. Tro om de er flaue, eller er egoet så stort, at de mener seg berettiget til denne usolidariske oppførselen. De har ikke demonstrert det motsatte, så de får stå med dette som sitt rykte.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
16.03.2020 kl 11:23 3124

Edit
Feile tall. Brukte en link hvor siden ikke var oppdatert.
Redigert 21.01.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare