Hunter

Sjøbris
HUNT 02.03.2020 kl 09:47 22172

Hunter er opp 7% på morgenen.

Er det et blaff eller reprising. Ble bunnen nådd fredag?

Hvem får rett Trygve eller vi.

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Campfire
06.03.2020 kl 12:50 4266

Virker veldig sånn. Mange av eksemplene bruker Freya-tall.

Ut i fra det jeg kan lese fra rapporten, er caset meget bra!
Personlig har jeg en altfor høy snittpris mtp dagens pris, men benytter stadig mulighetene til å snitte ned. Om jeg tolker rapporten korrekt, kan jeg ikke skjønne annet enn at prisen skal mye opp så fort corona-frykten er kraftig redusert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2020 kl 12:15 4365

Håper HUNT fortsetter med Q-presentasjoner fremover, fortrinnsvis på samme dag som Q-rapport fremlegges. Kan være at de for 2019-Q4 valgte å ha presentasjonen 1 uke senere fordi de visste at Freya ville bli levert i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
06.03.2020 kl 12:04 4399

#reserven

Lest imellom presentasjonen og ble enda mer overbevist om at kjøp mellom 3.20-3.25 kr i dag er en fin mulighet. Kjøper mer om den faller under 3 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2020 kl 11:48 4414

Jeg er imponert over Hunters evne til å komme i mål nøyaktig slik som forutsatt eller enda bedre; her ved levering av fjerde skip av syv.

Med økende rater igjen, og topprater frem til 15. mars for minst to av de tre andre skipene, kan man snakke om 100% måloppnåelse.

Dersom de andre tre skipene blir levert som forutsatt, sitter Hunter med syv skip cirka 1. september i år. Med scrubbere som gjør at man oppnår høyere nettofortjeneste enn andre skip. Dessuten vil jeg tro at noen kunder foretrekker nye skip som forurenser mindre enn andre.

For meg ser det ut til at Hunter vil være sikret en netto fortjeneste både for 1. kvartal og for resten av året.

Så gjenstår noe jeg har lurt på en tid:

Såvidt jeg vet, ble utbytte overhodet ikke nevnt i 4. kvartalsrapporten? Fredly har jo vært ganske klar på utbytte i år, så her forstår jeg ikke helt hvorfor han unnlater å kommentere dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2020 kl 11:08 4510

Fourth quarter 2019 presentation
https://mb.cision.com/Main/1339/3053957/1206865.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2020 kl 11:06 4483

Passer meg perfekt, ennå billigere aksjer å få kjøpt 🤓💵
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
06.03.2020 kl 09:48 4611

Hadde aldri trodd at man kunne kjøpe igjen på nivået i går og i dag. Men tar sjansen på en stor mengde aksjer i dag på 3.25 kr og lavere. Om jeg har skjønt reserven og hans regnestykker er vel hunt nå prisatt under EK?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
CapitaL
06.03.2020 kl 09:14 4705

Fortsetter det som nå ser vi snart 2-tallet.. Det er noe støtte rundt 3,20, får se om det holder..
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Sjøbris
06.03.2020 kl 08:14 4847

Satser på gode rater på første runde da.

Levert før tiden også.

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
06.03.2020 kl 07:43 4915

Hunter Group ASA - Hunter Freya Delivered

Oslo, 6 March 2020 Hunter Tankers AS (the "Company"), a wholly owned subsidiary of Hunter Group ASA, is pleased to announce that the delivery process of "Hunter Freya" (NB No. 5465) was sucessfully completed today at 0130 CET.  Hunter Freya is the fourth of seven identical ECO design VLCC newbuildings from Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering ("DSME") in South Korea. The remaining three vessels are scheduled to be delivered between May and August 2020. All seven of the Company's VLCCs are built to the highest standards and will be fitted with scrubbers.  Hunter Freya will join Hunter Atla, Hunter Saga and Hunter Laga in the Tankers International Scrubber Pool, and will commence trading in the spot market.

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
ruda
06.03.2020 kl 07:02 4986

Økende rater de siste ukene, er perfekt timing for levering av de nye båtene. Får vi reduksjon av oljeproduksjonen vil også oljeprisen stige fremover, noe som er positivt for hele børsen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 20:12 5345

Det spekuleres i at leveringen av 4 siste VLCC kan bli forsinket pga Corona. Det kan ikke utelukkes.

Mitt syn er at hvis verftet har meddelt HUNT vesentlig forsinkelse (mer enn maks 3-4 uker) i leveringen av en eller flere av 4 siste VLCC, så er det meldepliktig, særlig for de 2 VLCC som skal leveres i mars og mai. Så lenge HUNT ikke melder noe til markedet, antar jeg at 4 siste VLCC leveres iht plan, med maks et par ukers forsinkelse.

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
CapitaL
05.03.2020 kl 15:06 5674

Denne kan være verdt å få med seg i dag:

Pengepodden live

https://blogg.nordnet.no/nordnet-events/pengepodden-live/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=always_on&utm_term=cm

- Vi ønsker velkommen til denne liveinnspillingen av #pengepodden, torsdag 5. mars på Pokalen Barcode.
Dørene åpner kl 18:00. Det blir anledning til å kjøpe seg noe å drikke før selve podkasten starter kl 18:30.
I tillegg til våre egne økonomer, investeringsøkonom Mads Johannesen og aksjeanalytiker Roger Berntsen, har vi fått med oss shipping-analytiker i Cleaves Securities, Joakim Hannisdahl.

Slik ser programmet ut:
Del 1 – Markedspuls med Roger & Mads (ca. 20 min)
Del 2 – Utsiktene for shippingsektoren med Joakim Hannisdahl (ca. 45 min)
Del 3 – Q&A med Mads, Roger & Joakim (ca. 15 min)
Q&A-seansen med økonomene skjer i etterkant av podkast-innspillingen. Denne er beregnet kun for de som har møtt opp, og inkluderes ikke i podkasten.

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 14:56 5701

Du har helt rett i ditt regnestykke :-)

Men penger spart, er penger tjent :-)

Men jeg trur vi må se litt mer på sikt, da vil jeg tru besparelsen blir større.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
CapitaL
05.03.2020 kl 14:53 5713

Ja, de kommer bedre ut totalt sett mht drivstoff selvsagt, det skulle bare mangle. Det jeg snakker om er scrubberbesparelsen eco vs non-eco, og det går ikke tydelig frem av grafene til Hannisdahl, og så vidt jeg kan se er den blå linja i diagrammet fordelen med eco.
Drivstoff non eco 60 tonn/dag X scrubberbesparelse $150 = $9000 pr. dag i besparelse
Drivstoff eco 40 tonn/dag X scrubberbesparelse $150 = $ 6000 pr. dag i besparelse
Nå er jo spreaden blitt noe mindre de siste ukene, men poenget er der like fullt. Eller sagt på en annen måte, det tar lengre tid for et eco-skip å betale ned scrubberinvesteringen. enn det tar for et non-eco skip..
Besparelsen for et eco-skip vs eks ADS sine non-eco blir da 20 tonn X $ 300 = $6000/ dag
Så blir jo spørsmålet om den besparelsen er verdt prisen for et eco-skip..
HUNT har breakeven på 20k.. ADS har breakeven på 15k...

Jeg er ikke i tvil om at det er risk/reward som er årsaken til at kursmålet på HUNT er kraftig barbert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
ruda
05.03.2020 kl 14:35 5755

Båtene til Hunt går på rater over 100000 pr. dag til medio mars, så den diskusjonen som foregår kan startes etter den tid
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
05.03.2020 kl 14:17 5797

Har de mindre besparelse fordi de bruker mindre av den dyre olja?
De må da komme bedre ut totalt sett uansett siden de tross alt bruker mindre olje?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 14:15 5816

Kan være at argumentene til PAS er gyldige.
Personlig avventer jeg oppdateringene til Cleaves, som så langt har truffet bedre, og er mer objektive.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 14:12 5829

Ikke gjort annet å forholde meg til chartet til Cleaves. Det viset at eco-VLCC m/scrubber (= VLCC som HUNT har) pt har rater på ca $42.000/dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 14:06 5863

Ikke gjort annet å forholde meg til chartet til Cleaves som viser at scrubber-besparelse > eco-besparelse. Lastet det ned og forstørret det opp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
CapitaL
05.03.2020 kl 13:42 5936

Her tar du fortsatt ikke høyde for at Eco- skip har mindre scrubberbesparelse enn non eco.. slå av 3000 dollar, så er du der..
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 13:41 5940

Selv om Opec kutter 1,5 mill fat om dagen, er jeg redd det vil bli mindre etterspørsel etter Olje i tiden fremover...
I realiteten skulle vel Oljeprisen ha steget nå, men viser heller mere nedgang :-(
Noen andre synspunkter?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 13:02 6045

Grunnen til at jeg ikke ønsker å svare på "min favoritt blant tankaksjene i dag" er så enkel som at jeg ikke har god nok kunnskap om alle tankselskaper, til å gjøre en god nok vurdering av alle tankselskaper, og slik plukke en favoritt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 12:55 6055

Hva er Paretos begrunnelse for å kutte Hunt mer enn andre tankaksjer?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.03.2020 kl 12:51 6068

OK, respekterer det. Men kan jeg spørre om du er enig i paretos begrunnelse for å kutte Hunt mer enn andre tankaksjer?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.03.2020 kl 12:51 6036

Reuters melder om at OPEC har blitt enige om å kutte 1,5 millioner fat. Ser ikke ut som oljeprisen reagerer på det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 12:47 6057

Ønsker jeg ikke å svare på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 12:45 6046

I en del selskaper (IDEX, NEXT, THIN, ZWIPE) som har eksistert +10 år, aldri tjent ett øre, aldri kommer til å tjene ett øre, utelukkende har levd på emisjoner, og som MÅ ha mer penger/emisjoner i 2020, faller kursen lite eller sågar stiger. Forstå det den som kan?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.03.2020 kl 12:44 6082

Takk for nyttig informasjon. Hvem er din favoritt blant tankaksjene i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 02:41 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
05.03.2020 kl 12:37 6108

#reserven

Liker tråder hvor det er fokus på tall. Bra jobbet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 12:31 6130

I følge Cleaves/Hannisdahl er nå ratene for en moderne eco VLCC m/scrubber ca $42.000/dag:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1234955133496254464/photo/1
https://pbs.twimg.com/media/ESNv5OVXYAE1cZk?format=png&name=medium


Med de ratene tjener HUNT ca $22.000/dag, NETTO. Noe over 50% margin.
Så for at HUNT ikke skal tjene penger, må basis TCE ratene bli negative. Veldig lite sannsynlig.

Med ca 40% egenkapital av verdi USD 86 mill per VLCC + cash, har HUNT per i dag ca 4 kroner per aksje i verdier.
Så aksjen prises nå ca -10% under NAV.
Redigert 21.01.2021 kl 02:41 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.03.2020 kl 12:29 6124

Ja, det er like ille i andre tankksjer som i Hunt. Når det gjelder Pareto-analysen i går. Er det noen som har en forklaring på hvorfor de kutter Hunt så mye mer enn de andre?
Redigert 21.01.2021 kl 02:41 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
05.03.2020 kl 12:20 6153

Mange gode innlegg her. Har tidligere vært inne i vinter og har startet å kjøpe igjen på 3.52 i dag. Setter kursmål 4 kr på 6mnd perspektiv.
Redigert 21.01.2021 kl 02:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 12:09 8177

Vanskelig å si. Kanskje noe om det på presentasjonen i morgen?
Selv om alle de 4 siste skipene blir forsinket med 1-2 måneder hver, har jeg vanskelig for å se at det isolert forsvarer/forklarer kursfallet.

En bedre forklaring er kanskje at markedet tror at det blir mindre behov for å frakte olje pga Corona? Noe som så langt ikke har vist seg å være riktig.

Var seff ikke positivt at HUNT ikke betaler utbytte for 2019-Q4. Grunnen finner en i 2019-Q4. De trenger ca 4/5 av kontantbeholdningen per 31.12.2019 til betaling av de 4 siste skipene. Men FRO som betaler pent utbytte (USD 0,4) for 2019-Q4, faller også "som en sten". Så intet utbytte for 2019-Q4 er heller ingen god forklaring.

Med tallene i 2019-Q4, forventer jeg at HUNT i 2020-Q1 tjener ca USD 18 mill (NOK 167 mill) NETTO, etter alle kostnader og skatter.
Bør gi rom for pent utbytte på 20-25 øre, med mindre HUNT velger å bruke mesteparten av det overskuddet for å endre finansieringen av de 3 første skipene til banklån. Dvs at HUNT kjøper skipene tilbake fra SFL, og så låner penger slik som for de 4 siste skipene. Jeg mener at det vil være et riktig valg.

Personlig holder jeg en knapp på "kappløp i downtrade".

Redigert 21.01.2021 kl 05:09 Du må logge inn for å svare
kelle
05.03.2020 kl 12:06 8188

Det er vel ikke noe negativt om de siste båtene blir litt forsinket. En forventer jo et bedre tankmarked utover høsten og vinteren, da er vel en fordel om en kunne fått satt disse i drift noe senere.I tillegg er det sannsynligvis døgnbøter hvis avtalen for levering overholdes.
3,50 må være en meget gunstig pris hvis en er litt langsiktig, 1-2 år fram i tid.
Redigert 21.01.2021 kl 05:09 Du må logge inn for å svare
CapitaL
05.03.2020 kl 12:06 8193

Det skrapes jo ikke noe nevneverdig, og ordreboken for nybygg er allerede kjent i markedet.. Det er ikke de tingene som beveger kursen på tankaksjer nå. Dessuten er en del av de eldste skipene allerede i bruk til lagring. Man bruker ikke nyere skip til lagring grunnet groing..
Redigert 21.01.2021 kl 05:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 12:03 8224

Hvorfor tar du ikke med skraping av skip og veldig lite nybygg?
Redigert 21.01.2021 kl 05:09 Du må logge inn for å svare
CapitaL
05.03.2020 kl 11:57 8243

Prisingen går på mer enn dagens rater. De går også på forventet oljeetterspørsel fremover, og den har falt pga viruset. At OPEC sannsynligvis kutter er jo et resultat av lavere etterspørsel. Kutt betyr mindre frakt, så dette henger sammen som du er inne på. Fallende rater trekker også skipsverdiene ned. Man bør følge med på skipsverdier og ett års TC, ikke bare dagens rater..
Redigert 21.01.2021 kl 05:09 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
05.03.2020 kl 11:46 8282

Reserven: du frykter ikke forsinkelser på de 3 siste båtleveringene?
Redigert 21.01.2021 kl 05:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 11:42 8291

Kanskje så enkelt som kappløp i downtrade?
At mange rett og slett bare selger i forventning/håp om å kjøpe billigere tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 05:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 11:41 8297

Ingen grunn til at tank går ned tvertimot bortsett fra uro i markedet og short posisjoner for øyeblikket . Når aksjer faller uten en naturlig grunn har det alltid vært sånn at da gjør du de beste kjøpene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:09 Du må logge inn for å svare
RedSandberg
05.03.2020 kl 10:09 8459

Kan noen som har fulgt oljetank lenger enn meg forklare hvorfor det er totalhavari i kursene de siste dagene? Det har ikke vært nedgang i ratene de siste ukene, snarer tvert imot, men på en kjempegrønn børs i USA i går så holdt tank seg flatt eller svakt ned. Jeg har fått med meg at det er snakk om OPEC møte i dag og diskusjonenen går på hvor mye av oljeproduksjon som skal kuttes for å heve oljeprisen.
Er et oljekutt ensbetydende med at oljetank skal ned siden det da blir mindre olje som skal fraktes eller hvordan henger dette sammen?
Jeg sitter også med et par LPG aksjer. Disse faller også kraftig selv om ratene der holder seg latterlig bra om dagen.
Jeg fikk også med meg at Pareto var ute og senket kursmål i tanksektoren også, men jeg tviler på at det skal ha global effekt?
Setter pris på svar. :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2020 kl 16:19 8978

Ned 5,5% nå.
Ingen hast med å handle enda,for min del.
Men jeg følger med på den nå, så snart kanskje.....
Redigert 21.01.2021 kl 05:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2020 kl 16:12 9008

Er det forventet utbytter fra Hunt ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:09 Du må logge inn for å svare
canarias
03.03.2020 kl 23:40 9854

Takker for fine oppdateringer igjen fra Reserven
Redigert 21.01.2021 kl 05:09 Du må logge inn for å svare