Hunter

Sjøbris
HUNT 02.03.2020 kl 09:47 21094

Hunter er opp 7% på morgenen.

Er det et blaff eller reprising. Ble bunnen nådd fredag?

Hvem får rett Trygve eller vi.

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
05.03.2020 kl 12:20 5830

Mange gode innlegg her. Har tidligere vært inne i vinter og har startet å kjøpe igjen på 3.52 i dag. Setter kursmål 4 kr på 6mnd perspektiv.
Redigert 21.01.2021 kl 02:41 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.03.2020 kl 12:29 5801

Ja, det er like ille i andre tankksjer som i Hunt. Når det gjelder Pareto-analysen i går. Er det noen som har en forklaring på hvorfor de kutter Hunt så mye mer enn de andre?
Redigert 21.01.2021 kl 02:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 12:31 5807

I følge Cleaves/Hannisdahl er nå ratene for en moderne eco VLCC m/scrubber ca $42.000/dag:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1234955133496254464/photo/1
https://pbs.twimg.com/media/ESNv5OVXYAE1cZk?format=png&name=medium


Med de ratene tjener HUNT ca $22.000/dag, NETTO. Noe over 50% margin.
Så for at HUNT ikke skal tjene penger, må basis TCE ratene bli negative. Veldig lite sannsynlig.

Med ca 40% egenkapital av verdi USD 86 mill per VLCC + cash, har HUNT per i dag ca 4 kroner per aksje i verdier.
Så aksjen prises nå ca -10% under NAV.
Redigert 21.01.2021 kl 02:41 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
05.03.2020 kl 12:37 5785

#reserven

Liker tråder hvor det er fokus på tall. Bra jobbet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:41 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.03.2020 kl 12:44 5759

Takk for nyttig informasjon. Hvem er din favoritt blant tankaksjene i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 02:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 12:45 5724

I en del selskaper (IDEX, NEXT, THIN, ZWIPE) som har eksistert +10 år, aldri tjent ett øre, aldri kommer til å tjene ett øre, utelukkende har levd på emisjoner, og som MÅ ha mer penger/emisjoner i 2020, faller kursen lite eller sågar stiger. Forstå det den som kan?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 12:47 5735

Ønsker jeg ikke å svare på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.03.2020 kl 12:51 5714

Reuters melder om at OPEC har blitt enige om å kutte 1,5 millioner fat. Ser ikke ut som oljeprisen reagerer på det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.03.2020 kl 12:51 5746

OK, respekterer det. Men kan jeg spørre om du er enig i paretos begrunnelse for å kutte Hunt mer enn andre tankaksjer?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 12:55 5733

Hva er Paretos begrunnelse for å kutte Hunt mer enn andre tankaksjer?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 13:02 5710

Grunnen til at jeg ikke ønsker å svare på "min favoritt blant tankaksjene i dag" er så enkel som at jeg ikke har god nok kunnskap om alle tankselskaper, til å gjøre en god nok vurdering av alle tankselskaper, og slik plukke en favoritt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 13:41 5605

Selv om Opec kutter 1,5 mill fat om dagen, er jeg redd det vil bli mindre etterspørsel etter Olje i tiden fremover...
I realiteten skulle vel Oljeprisen ha steget nå, men viser heller mere nedgang :-(
Noen andre synspunkter?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
CapitaL
05.03.2020 kl 13:42 5601

Her tar du fortsatt ikke høyde for at Eco- skip har mindre scrubberbesparelse enn non eco.. slå av 3000 dollar, så er du der..
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 14:06 5528

Ikke gjort annet å forholde meg til chartet til Cleaves som viser at scrubber-besparelse > eco-besparelse. Lastet det ned og forstørret det opp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 14:12 5494

Ikke gjort annet å forholde meg til chartet til Cleaves. Det viset at eco-VLCC m/scrubber (= VLCC som HUNT har) pt har rater på ca $42.000/dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 14:15 5481

Kan være at argumentene til PAS er gyldige.
Personlig avventer jeg oppdateringene til Cleaves, som så langt har truffet bedre, og er mer objektive.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
05.03.2020 kl 14:17 5462

Har de mindre besparelse fordi de bruker mindre av den dyre olja?
De må da komme bedre ut totalt sett uansett siden de tross alt bruker mindre olje?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
ruda
05.03.2020 kl 14:35 5420

Båtene til Hunt går på rater over 100000 pr. dag til medio mars, så den diskusjonen som foregår kan startes etter den tid
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
CapitaL
05.03.2020 kl 14:53 5378

Ja, de kommer bedre ut totalt sett mht drivstoff selvsagt, det skulle bare mangle. Det jeg snakker om er scrubberbesparelsen eco vs non-eco, og det går ikke tydelig frem av grafene til Hannisdahl, og så vidt jeg kan se er den blå linja i diagrammet fordelen med eco.
Drivstoff non eco 60 tonn/dag X scrubberbesparelse $150 = $9000 pr. dag i besparelse
Drivstoff eco 40 tonn/dag X scrubberbesparelse $150 = $ 6000 pr. dag i besparelse
Nå er jo spreaden blitt noe mindre de siste ukene, men poenget er der like fullt. Eller sagt på en annen måte, det tar lengre tid for et eco-skip å betale ned scrubberinvesteringen. enn det tar for et non-eco skip..
Besparelsen for et eco-skip vs eks ADS sine non-eco blir da 20 tonn X $ 300 = $6000/ dag
Så blir jo spørsmålet om den besparelsen er verdt prisen for et eco-skip..
HUNT har breakeven på 20k.. ADS har breakeven på 15k...

Jeg er ikke i tvil om at det er risk/reward som er årsaken til at kursmålet på HUNT er kraftig barbert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 14:56 5366

Du har helt rett i ditt regnestykke :-)

Men penger spart, er penger tjent :-)

Men jeg trur vi må se litt mer på sikt, da vil jeg tru besparelsen blir større.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
CapitaL
05.03.2020 kl 15:06 5339

Denne kan være verdt å få med seg i dag:

Pengepodden live

https://blogg.nordnet.no/nordnet-events/pengepodden-live/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=always_on&utm_term=cm

- Vi ønsker velkommen til denne liveinnspillingen av #pengepodden, torsdag 5. mars på Pokalen Barcode.
Dørene åpner kl 18:00. Det blir anledning til å kjøpe seg noe å drikke før selve podkasten starter kl 18:30.
I tillegg til våre egne økonomer, investeringsøkonom Mads Johannesen og aksjeanalytiker Roger Berntsen, har vi fått med oss shipping-analytiker i Cleaves Securities, Joakim Hannisdahl.

Slik ser programmet ut:
Del 1 – Markedspuls med Roger & Mads (ca. 20 min)
Del 2 – Utsiktene for shippingsektoren med Joakim Hannisdahl (ca. 45 min)
Del 3 – Q&A med Mads, Roger & Joakim (ca. 15 min)
Q&A-seansen med økonomene skjer i etterkant av podkast-innspillingen. Denne er beregnet kun for de som har møtt opp, og inkluderes ikke i podkasten.

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 20:12 5010

Det spekuleres i at leveringen av 4 siste VLCC kan bli forsinket pga Corona. Det kan ikke utelukkes.

Mitt syn er at hvis verftet har meddelt HUNT vesentlig forsinkelse (mer enn maks 3-4 uker) i leveringen av en eller flere av 4 siste VLCC, så er det meldepliktig, særlig for de 2 VLCC som skal leveres i mars og mai. Så lenge HUNT ikke melder noe til markedet, antar jeg at 4 siste VLCC leveres iht plan, med maks et par ukers forsinkelse.

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
ruda
06.03.2020 kl 07:02 4651

Økende rater de siste ukene, er perfekt timing for levering av de nye båtene. Får vi reduksjon av oljeproduksjonen vil også oljeprisen stige fremover, noe som er positivt for hele børsen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
06.03.2020 kl 07:43 4580

Hunter Group ASA - Hunter Freya Delivered

Oslo, 6 March 2020 Hunter Tankers AS (the "Company"), a wholly owned subsidiary of Hunter Group ASA, is pleased to announce that the delivery process of "Hunter Freya" (NB No. 5465) was sucessfully completed today at 0130 CET.  Hunter Freya is the fourth of seven identical ECO design VLCC newbuildings from Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering ("DSME") in South Korea. The remaining three vessels are scheduled to be delivered between May and August 2020. All seven of the Company's VLCCs are built to the highest standards and will be fitted with scrubbers.  Hunter Freya will join Hunter Atla, Hunter Saga and Hunter Laga in the Tankers International Scrubber Pool, and will commence trading in the spot market.

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Sjøbris
06.03.2020 kl 08:14 4512

Satser på gode rater på første runde da.

Levert før tiden også.

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
CapitaL
06.03.2020 kl 09:14 4370

Fortsetter det som nå ser vi snart 2-tallet.. Det er noe støtte rundt 3,20, får se om det holder..
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
06.03.2020 kl 09:48 4276

Hadde aldri trodd at man kunne kjøpe igjen på nivået i går og i dag. Men tar sjansen på en stor mengde aksjer i dag på 3.25 kr og lavere. Om jeg har skjønt reserven og hans regnestykker er vel hunt nå prisatt under EK?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2020 kl 11:06 4148

Passer meg perfekt, ennå billigere aksjer å få kjøpt 🤓💵
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2020 kl 11:08 4175

Fourth quarter 2019 presentation
https://mb.cision.com/Main/1339/3053957/1206865.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2020 kl 11:48 4079

Jeg er imponert over Hunters evne til å komme i mål nøyaktig slik som forutsatt eller enda bedre; her ved levering av fjerde skip av syv.

Med økende rater igjen, og topprater frem til 15. mars for minst to av de tre andre skipene, kan man snakke om 100% måloppnåelse.

Dersom de andre tre skipene blir levert som forutsatt, sitter Hunter med syv skip cirka 1. september i år. Med scrubbere som gjør at man oppnår høyere nettofortjeneste enn andre skip. Dessuten vil jeg tro at noen kunder foretrekker nye skip som forurenser mindre enn andre.

For meg ser det ut til at Hunter vil være sikret en netto fortjeneste både for 1. kvartal og for resten av året.

Så gjenstår noe jeg har lurt på en tid:

Såvidt jeg vet, ble utbytte overhodet ikke nevnt i 4. kvartalsrapporten? Fredly har jo vært ganske klar på utbytte i år, så her forstår jeg ikke helt hvorfor han unnlater å kommentere dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
06.03.2020 kl 12:04 4064

#reserven

Lest imellom presentasjonen og ble enda mer overbevist om at kjøp mellom 3.20-3.25 kr i dag er en fin mulighet. Kjøper mer om den faller under 3 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2020 kl 12:15 4030

Håper HUNT fortsetter med Q-presentasjoner fremover, fortrinnsvis på samme dag som Q-rapport fremlegges. Kan være at de for 2019-Q4 valgte å ha presentasjonen 1 uke senere fordi de visste at Freya ville bli levert i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Campfire
06.03.2020 kl 12:50 3931

Virker veldig sånn. Mange av eksemplene bruker Freya-tall.

Ut i fra det jeg kan lese fra rapporten, er caset meget bra!
Personlig har jeg en altfor høy snittpris mtp dagens pris, men benytter stadig mulighetene til å snitte ned. Om jeg tolker rapporten korrekt, kan jeg ikke skjønne annet enn at prisen skal mye opp så fort corona-frykten er kraftig redusert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 12:07 3227

Takk, Reserven, det med utbytte så jeg faktisk ikke. Det var jo en naturlig forklaring.

Hvis neste kvartals overskudd også skal gå til lån, vil det være å håpe at 3. og 4. kvartal gir grunnlag for utbytteutbetaling.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 15:20 3036

Atla, første VLCC, ble levert 24.09.2019, med bareboat leie avtalt med SFL for 6 mnd. Så hvis HUNT velger å endre finansieringen for Atla (og Saga og Laga) bør det skje noe før 24.03.2020. Kanskje HUNT kan forhandle seg til bedre vilkår med SFL?

Med 3 mnd USD LIBOR nå = 0,896%, og sannsynligvis fallende fremover, fremstår bankfinansieringen som stadig bedre sammenlignet med SFL.
https://www.global-rates.com/interest-rates/libor/american-dollar/usd-libor-interest-rate-3-months.aspx
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
08.03.2020 kl 15:28 3014

Spørs hvor enkelt det blir å låne billige penger nå, selv om renter går ned. Paradoksalt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
PrivatInvestor
08.03.2020 kl 15:41 3019

Kan noen svare meg hvorfor Hunter er høyere priset enn Okeanis?
Okeanis har 8 VLCC 6 Suezmax (2 i bestilling) og 3 Aframax.
Flere av skipene går på fastpris noe markedet burte like i disse tider.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 16:04 2962

Pga https://newsweb.oslobors.no/message/496548 ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare