NAS - Hva kommer først - EMI rundt krona eller konkurs?

rischioso
NAS 06.03.2020 kl 13:23 15393

Det er ikke jeg, men Aksjemegler og investor Jan Petter Sissener og Ryanair sjefen Michael O'Leary som påstår dette ... ;)

-------------------------------

06.03.20

Jan Petter Sissener: – Norwegian-emisjon på 1 krone

Aksjemarkedet mener nå at Norwegian vil gå tomme for penger og bryte alle lånevilkår. Det vil måtte komme en Norwegian-emisjon på 1 krone, sier Jan Petter Sissener.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/06/7504506/jan-petter-sissener-norwegian-emisjon-pa-1-krone

* Ser vi begynnelsen på slutten for et av norges største eventyr - i så fall kan både Sissener og Ryanair sjefen Michael O'Leary slå seg på brystet og si - hva var det jeg sa og det mer enn 1 gang ....

-------------------------------

Michael O'Leary: - Mest sannsynlig at enten SAS eller Norwegian går konkurs

https://www.nettavisen.no/na24/michael-o%27leary---mest-sannsynlig-at-enten-sas-eller-norwegian-gar-konkurs/3423549902.html


Vraker Norge og spår Norwegian-konkurs

Hvis de ikke klarte å tjene penger når oljeprisen var 40 dollar fatet, som i fjor, så er det uunngåelig når olja nå koster 80 dollar fatet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vraker-norge-og-spar-norwegian-konkurs/69823834


Igjen, igjen, igjen og igjen ...

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=rayan+air+sjefen+norwegian+vil+g%C3%A5+konkurs
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 13:01 4759

Hmm. NAS ned ytterligere 15% i dag? Lover ikke bra...
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
netrom84
11.03.2020 kl 13:07 4720

Hva er tull? Ingenting av det jeg skrev er feil.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
TomW
11.03.2020 kl 13:16 4653

Det er den kortsiktige likviditeten som er kritisk her, altså cash beholdningen samt EK slik at de klarer å dekke løpende kostnader og ikke gå i brudd med lånevilkårene. Forutsetter du at dette skal vare i 6 måneder eller ut året vil det trolig ikke være et eneste flyselskap igjen i Norge desverre og selv store aktører i europa vil slite veldig.
Vi står nå oppe i den verste panikken og om en måned eller to så skal du ikke se bort ifra at det verste har lagt seg og da vil plutselig alle ut å reise. I følge Nas selv så var 2/3 av mars solgt. Det er å anta at noe av dette er pluss biletter som kan kanselleres, men brorparten kan nok ikke det. Det er først i april at vi får de store krisetallene vil jeg tro og dette vil fortsette helt til ting roer seg ned. Pr nå så er det ingen av oss som vet hvor lenge dette vil vedvare. Mye kan skje på noen måneder.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
stud_trd
11.03.2020 kl 13:20 4621

Les svaret til Habub på forrige side.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
netrom84
11.03.2020 kl 13:25 4589

Var jo ingenting i det som motsa noe av det jeg skrev.

Poenget er at vaksine og flokkimunitet gjør influensa mindre alvorlig enn Corona-utbrudd. Derfor er det viktig å bremse spredningen nå. Da blir man avhengig av drastiske tiltak. Som selvsagt får konsekvenser for NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
stud_trd
11.03.2020 kl 13:31 4556

Om 14 dager tenker jeg vi har et klarere bilde på om vi skjøt spurv med kanon, eller ikke. Jeg er rimelig sikker på det første, og det baseres på tilgjengelig tall, som selvfølgelig ikke må vurderes mot tilsvarende tall for den "uskyldige" sesonginfluensaen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
Trixi123
11.03.2020 kl 13:33 4535

Se Nettavisen. Fantastiske Corona nyheter fra Kina. Stadig færre tilfeller i Kina og Sør Korea.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 13:46 4502

Jeg håper du har rett og at dette vil ta seg opp før enn senere, men jeg tviler. April kommer til å bli katastrofal, og trolig mai også. Uansett - her må regjeringen komme på banen. Det er slik du sier - NAS er ikke det eneste selskapet som vil slite. Under aske-skyen fra Island var det de som fikk offentlig støtte som overlevde. Ergo klarte Air France seg (som egentlig var konk), mens KLM ble tatt over. Det jeg er mer redd for er at dette vil føre til et mer permanent skift med færre reiser; mer video-møter, mer togreiser osv. Sikkert bra for miljøet, men ikke bra for flybransjen. Løpende likviditet ja.. Du som har oversikt over regnskapet - hva var siste tall på tilgjengelig cash og kreditt? (antar kredittrammene er sprengt eller trukket tilbake - så vi snakker vel om cash)...En annen ting; nå husker jeg ikke hvordan cash-point systemet til Norwegian funker. Men er det ikke en risk for al alle vil løpe og ønske å bruke opp sine cash points før en eventuell konkurs?
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
TomW
11.03.2020 kl 14:00 4409

Sett foruten denne krisen så ligger IATA inne med en årlig vekst i flybransjen. Det er pr nå ikke noen som indikerer at folk vil fly mindre i årene som kommer og tror egentlig ikke at dette vil påvirke dette. Men den som lever vil se.

Ingen som har noen nyere tall enn q4 tallene desverre, men de startet året med 4,1 i EK og en likviditet på 3,1 millarder kroner. I note 7 så står det ogs oppgitt at de får inn 900 mill i q1 for salget av flyene som ble gjort i q4. Det kommer også inn ca 500 mill fra tilbakebetalt PDP fra flyene som gikk inn i JV, samt noen kr for hvert av flyene i fortjeneste, denne er ukjent.
Dette skal gi de ca 4,5 mrd i likviditet, samt en økning av EK uten at jeg vet hvor mye. Dette skal da dekke opp tapene i q1 og nå trolig q2. I følge ABG så skal de ut med ca 1,6 mrd i q1 for nye fly, bla dreamlinere. Disse skal nå utsettes slik jeg har forstått og 1 mrd utsettes.

Jokeren er Boeing kompensasjonen. Om/når/hvordan er det store spørsmålet. Men denne MÅ de få på plass så raskt som mulig, alternativ dump hele max ordren og få tilbake all PDP, samt gå til sak for å få tilbake kompensasjon.

For å ikke gå i brudd må de ha en EK på 1,5 og 500 mill i likviditet
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 14:24 4312

Takk. Det var oppklarende. Så ca 5 mrd i likviditet. Burde holde til i alle fall 4 mnd. Selvsagt bør de utsette betalingen på dreamlinerne. Nye fly bør ikke være fokuset nå. Har mer tro på det siste du skriver - dumple hele Max ordren og gå til sak. Om NAS skulle gå konkurs pga Max-skandalen, tror jeg aksjonærene vil stå meget sterkt mot Boeing i en eventuell rettsak. Og da snakker vi om kompensasjon fra da aksjen var på 50-q100 og ikke fra 10.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 14:31 4277

Må ellers si det er utrolig at regjeringen ikke har kommet på banen og annonsert en eller annen pakke for reiselivsnæringen. Det er så typisk norsk å være mer opptatt av EØS sine regler for statsstøtte enn å redde viktige norske selskaper. Andre land (f.eks. Danmark og Holland) har alltid gitt blaffen i statsstøttereglene. Det samme gjelder Frankrike og Italia. Men vi skal liksom alltid være flink pike. Her burde man gå ut og si at man vil finne en løsning, og at staten ikke vil tillate at NAS går konk. Det ville skape mer trygghet og en boost for selskapet. Og som skrevet på en annen tråd; Man burde ta 100 mrd fra oljefondet og etablere et krise/likviditetsfond for selskaper som er ekstra rammet av Corona. Vi har altså 10,000 mrd på bok, og kan ikke bruke 1% av det for å redde viktige næringer - penger som før eller siden kommer tilbake når selskapet atter er på rett kjøl. Snakk om å spare seg til fant.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 14:36 4247

Ser det er en leder i DN (bak betalingsmur) om at NAS er forbi det stadiet der en emisjon kan redde selskapet. Noen som kan gjengi innholdet?
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2020 kl 17:31 4101

Ingen er tjent med at NAS går konkurs. Ikke bankene, ikke petroleumsbransjen eller næringslivet i lille Norge generelt. Snart dundrer Sissener inn igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 17:53 4051

Børsene i USA bare faller videre. Tyskland har sagt at man må vente at opptil 70% av befolkningen kan bli smittet, og man må forberede seg på det. Denne krisen gjelder selvsagt ikke bare Norwegian, men kan føre til at kanskje en betydelig andel av flyselskapene går under.Det ser ut som alvoret begynner å sige inn i USA også. Hører på CNBC at noen sier at flere hundre tusen kanskje allerede er smittet, men man har bare testet rundt 8000. Lufthansa har bedt om offentlig støtte for å klare seg. Norwegina er nok blant de aller minst motstandsdyktige med sin lave soliditet og mange dreamliners. Redd det kan bli nok en stygg dag i morgen. WHO har forøvrig endelig innrømmet at dette er en pandemi.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
Celsius
11.03.2020 kl 18:58 3955


Håper uføretrygda blir løpende investert på høyrentekonto
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2020 kl 19:26 3844

styrelederen sier NAS kan gå dukken :-(

https://www.dn.no/marked/koronaviruset/niels-smedegaard/norwegian/norwegians-styreleder-niels-smedegaard-advarer-mot-okt-konkursrisiko-for-norwegian-og-andre-flyselskaper/2-1-771879

på tide å tigge om mere pæng fra naserne. hente 5mrd nok på kurs 5kr aksjen

helt feil at mafiastaten skal redde NAS fordi de har drevet uansvarlig med skyhøy gearing!

grådigheten tok knekken på bjørnene. tenk at de ga fingerne til willie the racoon fra IAG :S
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2020 kl 19:47 3762

Må tenke deg om hvorfor selveste styrelederen uttaller seg offentlig slik.

I mitt hode så prøver han å rettferdiggjøre på forhånd, den fete krisepakken vi sikkert får på fredag.

Ellers hadde jo dette bare vært tåpelig av ham.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 20:38 3684

Og jeg som trodde det bare var dumme, krisemaksimerende meg som hevdet at selskapet kan gå konkurs. Uansett ikke veldig smart av styreleder å gå ut slik. Lurer på hva som skjer med kursen i morgen. Får Hammer rett allerede i morgen og det stuper mot 4? USA er jo 5% ned.

Har må Erna komme på banen med en skikkelig redningspakke. Skjønner samtidig det er vanskelig all den tid de fleste flyselskaper i Europa er i samme situasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 20:42 3666

Eller at han forsøker å rettferdiggjøre insolvensen på forhånd, slik at han kan si han advarte mot det og gi skylda til Erna...
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2020 kl 21:05 3623

Safer an helt kan man si. Enig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
tradingstock
11.03.2020 kl 21:20 3592

Jeg husker denne brukeren godt. Dukker alltid opp når det er panikk for å kunne kjøpe selv. Kursen skal nok i 100 kr neste uke når han har kjøpt.

Sjekk boeing news. Tar opp 50 milliarder mer i lån fredag denne uken ser det ut til. Nas får 4 milliarder av de får vi håpe :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
Buyin85
11.03.2020 kl 21:36 3553

Det rapporteres at flere selskaper har kansellert Max ordre. Noen som vet om dette er på bakgrunn av at det er et år siden flyene ble satt på bakken..?
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
11.03.2020 kl 22:10 3508

Det rapporteres....skriver du. Hvem er det som rapporterer? Kilde?
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
11.03.2020 kl 22:14 3494

AirCanada har avbestilt 11
Japan Investment Advisors har avbestilt 10
ALC har konvertert 9 MAX til 3 787
Oman Air har konvertert 10 MAX til 4 787
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 22:18 3469

En ting er sikkert. Når alt dette er over, skal jeg kjøpe Boeing-aksjer. Tror fortsatt de er langt unna bunnen, men på lengre sikt (20 år fremover) er det klart folk vil fly. Dette er litt som med bilindustrien under finanskrisen. Men fortsatt langt å gå nedover.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
11.03.2020 kl 22:26 3447

Takk for svar Buyin og Fox...håper og tror at NAS følger i samme spor for dermed å få refundert PDP i tillegg til erstatning
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
rischioso
12.03.2020 kl 11:16 3316

1 ting kan man i alle fall være 100% sikker på og det er at det vil bli flere flyselskaper enn FlyBee som vil gå konkurs i løpet av 2020, men om det inkluderer NAS gjenstår og se ….

Vi er nå helt i den spede begynnelse av virusutbruddet i Afrika, Europa og Norden så at dette vil dra ut i langdrag og at bunnen ikke er i sikte er også noe man bør ta høyde for, men for all del - på slike dager kan man gjøre noen gode trades om man treffer riktig og ikke minst om man tør … ;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
deltaker
12.03.2020 kl 17:28 3214

DN skriver "Norwegian er forbi stadiet der en emisjon – nærmest uansett størrelse – kan redde selskapet
Nå snakker vi massive krisetiltak fra myndighetene og etter hvert en sanering av Norwegians altfor store gjeld.

Interessant. Har Thor Chri Jensen lest innleggene mine de siste dagene? Sier det samme som jeg har hevdet siden torsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
Restplassno
12.03.2020 kl 17:41 3183

Haha, ja helt sykt. Dette ville jeg tatt opp med DN faktisk. Det er rene plagiatet
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
deltaker
12.03.2020 kl 19:08 3076

:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
Restplassno
16.03.2020 kl 13:41 2728

Var det så du kunne finne deg en inngang?
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
CC
16.03.2020 kl 13:44 2713

Velfungerende selskap? Et selskap som taper penger i gode tider og har 58 mrd i netto gjeld etter TO kriseemisjoner i 2019..... javel
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
16.03.2020 kl 13:49 2676

Velfungerende i høyeste grad. Bygd opp fra ingenting, av grundere og aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2020 kl 14:23 2633

Er så dritt lei av å høre om dette 58 mrd i gjeld argumentet. Boeing har akkurat plusset på sin gjeld med 14 mrd dollar. De er vel sten døde de da! Er det noe magisk med dette 58 tallet eller ? NAS har sikkert høy gjeld, men om dere absolutt må bruke dette argumentet så må dere til helsike forstå at det er en Debet side også i balansen. Om dere ikke har noen, mer eller mindre kvalifiserte analyser om den, hold kjeft !!!
Redigert 21.01.2021 kl 02:31 Du må logge inn for å svare