HBK -NAS - fremtid hvor går veien og hvordan ender det ?

Fred55
NAS 08.03.2020 kl 21:52 6377

Ja betimelig spørsmål.De siste gangene JS har uttalt seg har selskapet falt 25 og 22 % så får vi håpe at han snart kan si noe som kan løfte oss opp av skuggenes dal :-)
NAS er nå priset til under 2 milliarder har falr fra 42 til 12 kr på 3 ukers tid. Sissener, finansavisen og ettervært flere utendlandske spår nå 1 av 2. Konkurs, eller emisjon. Ser ingen løsning. Hoved årsaken til dette vil mange sier virus, men samtidig så må en jo forsøke å slukke ett synkende skip. Om en bare hiver bensin på bålet som NAS går det ned, om en forsøker med smarte metoder å slukke. Kan en faktisk klare det, men må være de rette personer som gjør dette. Her må det kommuniseres.
Når media nevner disse 2 tingene som mulighet. Innser de at Boeing holder på pengene. NAS må vente og atter vente. Og må de vente så lenge kursen synker, så blir jo det eneste utvei ett av de to nevnte punktene.
Hadde det derimot kommet en avtale som ga inn doller. Ville ting sett anderledes ut. Litt avhengig av hvordan NAS velger å formulkere en slik avtale. Vent å se har ikke fungert så langt det vet alle og alle har sett det.

NAS burde kunne få frem mellom 100 og 200 mill dollar i cash. Dette hadde løsnet litt på trykket i NAS. Vi ville sett en oppgang. Ikke 18 kr som det var snakk om tidligere, men med en skikkelig plan en positiv holdning og god kommunikasjon. Kunne en formidlet og fått en endring.

Samtidig ser vi at HBK og BK med partner ikke har uttalt seg i det hele tatt, om også de er i sjokk vites ikke. Men ingen kjenner til de disposisjoner de har gjort med sine ca 12 % av aksjene og jeg kjenner ikke til snitt kursen de har, men at tapet på papir er fomidabelt er jo sikkert. 20 mill aksjer altså ca 12 % og ett fall fra 40 til kr 12 tilsvarer kr 28 eller mellom 500 og 600 millioner. Legger en til 5 mill aksjer som skal tilbakebetales 13. mai og om de også får ett tap på kr 28 der 140 millioner. Altså ett papir tap på tenkte situasjon på langt over 700 mill kr.
Tror nok ikke det skjer er vel rimelig sikker på at de har gjort noen krumspring, men samtidig har de nok holdt seg på riktig side av regelverket og dermed ikke realisert noe tap og kommet under noen flagg grense altså under 10 %. Dermed kan de ikke ha solgt mer en maks 2 % av aksjene.
Trolig er mye av de 20 mill aksjene ute på utlån short. Shorten er redusert noe til 7,03% fredag, mandag vet vi mer hva som gikk de siste 2 handledagene.

Jeg er rimelig sikker på at det vil komme noen "bomber" fra NAS og at disse er positive. Mulig vil en se at kineserne er redningen at stor kapitalen der borte nå ser muligheten til å få stor inflytelse på NAS og ett skandinavisk selskap med stor portefølje, mange fly bra ruteverk etc. Hvem som har kuppet obligasjonsgjelden vet ingen. Mulig kinesere står bak og dermed er inne for fullt i NAS ( kan selv ikke se noe direkte gale i det) Bedre en at amerikasne short fond, sissener familien skal få styre dette selskapet sin fremtid via media :-) og sine kontakter i finansaviser/media.

Til slutt om 15 mill italienere sitter i portforbud, hva vil skje med resten av europa. Har skrevet om det permitteringer kommer nok denne uken eller neste om ikke folk bruker hodet snart. Er jo farligere å reise på jobb med t banen fremfor å fly mellom stavanger og oslo. Skal alle sitte i karantene...ok viser seg du er frisk kommer ut av karantene har sitter der frisk uten å være smittet i 14 dager,. 4 dager etter du kom ut blir du smittet. Sitter hjemme i nye 2 uker. Om dette fortsetter vil jo snart hele befolkningen sitte i karantene avløse hverandre. Er du i besøk 1 er smitte rett i karantene. Er du på en resturant 3 dager etter har en av gjestene testet positiv. Alle som var på resturanten må i karantene. De var på den plassen fredag. Lørdagen var 50 av de på en annen arrangement brylupp etc. Alle se skal i karantenme.

Stopp opp vask hender nys i armhulken bruk hodet. Gi de som har lavt imunforsvar beskjed om at de må være varsom. La oss være solidariske og la dem som er syke har lavt imunforsvar er gamle. La oss gi dem muligheten til å få hjelp/testing av leger sykehus hjemmesykepleie etc.
Vi som er friske vi må faktisk stå opp leve som normalt og ta de dagene en trenger om vi blir smittet og om vi blir syk. På den måten vil verden gå videre flere som oppriktig trenger det vil trolig få hjelpen de trenger. Verden vil ikke kollapse av en ren influense der dødligheten vitterlig nok er minimal.

Fly selskaper flyr igjen oljen stiger varer produsereres mennesker er i arbeid og ting blir bedre.
Lykke til i morgen. Media har sagt vi skal ned og da skal vi ned. NAS kommer trolig ikke med noe fornuftig og da vet ingen hva som kan skje.Mulig obligasjonseierne som har kjøpt gjelden kommer med ett bud ? Muligheten er der. Og kan være smart før Boeing avtalen er landet, eller vil de vente å se hva den blir.
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
minsin
08.03.2020 kl 22:43 6245

Hmm blir mye synsing ang NAS, noe som er delvis berettiget - lite info..
Forsåvidt er jeg ikke så sikker på at Boeing holder igjen.. tvertimot.
Boeing har utbetalt til flere selskap og har satt av penger til dette.
NAS derimot kan være tjent med å vente.. 12 Mars er det 12 mnd siden flyene ble satt på bakken - forstår det slik at da har NAS mulighet til å kansellerer hele avtalen med Boeing - som ett pressmiddel og alternativ.Tipper det dukker opp børsmelding i slutten av uka på dette.

HBK og BK - kommenterer jeg ikke - private investeringer anser jeg som relativt lite relevant for meg.

15-16 mill italienere med portforbud er interessant. Italia som en av de landene med dårligst økonomi iverksetter portforbud?
tiltakene de har satt i gang har italia rett og slett ikke råd til- det vil derfor bare være ett tidsspørsmål at de må gi opp tiltakene...
vi vil isåfall ende opp med "fri flyt" av corona, myndigheter vil gi opp kampen gå inn i en ny fase der de bare sier "husk vask hendene"
Corona og tiltakene har allerede kostet tusenvis av milliarder... pr i dag er det ca 100.000 som er smitta og 4 tusen har død på verdensbasis --
alt har sin pris sier jeg bare.
neste uke
vi vil se en videre nedgang i oljeprisen , allerede på mandag vil vi se oljepris i øvre del av 30 tallet.
Siden NAS har liten hedg vil de spare mellom 3 og 5hundre mill pr mnd på denne situasjonen..
SAS har hedget det meste og vil derfor ikke nyte godt av situasjonen
Etter siste 2 ukers fall på flyselskapene , vil vi nok neste uke se en oppgang ..
Tipper vi ser NAs i rundt 15 allerede mandag el tirsdag
Kina begynner å stable seg på bena , sørkorea kommer like etter..fly aksjene i Asia kan få grei oppgang , som vil smitte over til Europa..
Fokuset ser ut til å flyttes fra corona og tiltak til lav oljepris og usikkerheten rundt dette

time will show
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.03.2020 kl 22:56 6181

Godt situasjonsbilde, virker som du har nøktern tilnærming og god oversikt
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 22:56 6175

Tiltredes.
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.03.2020 kl 23:03 6113

Kursoppgang i morgen hadde selvsagt ikke gjort noe
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
Strategi
08.03.2020 kl 23:13 6067

Regner med at Jan Tore Sanner kommer på banen i morgen når det gjelder flypassasjeravgiften.
Dersom denne nå fjernes en periode vil dette hjelpe på.
I Norge er vi avhengige av flytransport så mulig staten nå vurderer andre støtteordninger også selv om dette bare blir spekulasjon.
Baser på lav oljepris , flypassasjeravgiften, samt at nas må komme på banen denne uke når det gjelder Boeing (kaselering) eller erstatning så tipper også jeg at kursen skal opp.
Dommedagsprofeter tipper kursen ned, men tror ikke de sitter på aksjer.
Svaret kommer i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
08.03.2020 kl 23:15 6051

Det som er livsfarlig for NAS er om "komkurspresset" i media blir så stort at folk ikke tør kjøpe billetter. Tror faren for dette er marginal for norske ruter, men eksisterende i en del andre markeder hvor NAS er en forholdsmessig mindre aktør og ikke like mye "i blodet" på folk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.03.2020 kl 23:19 6028

Shorttrykket er som regel helt desperat høyt her på forumet like før ny oppgang, så det er nok ikke utenkelig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
Celsius
08.03.2020 kl 23:29 5976

Sa du "ny" oppgang...

Må fylle opp 50 % restplass før det gitt
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 23:32 5962

Det som er litt forvirrende oppe i denne tornadoen er HBK Holding as( Kjos & Kise) sitt TRS veddemål. 13 mai skal NAS stå i 40,- og helst over for å dekke renter.
De kan da ikke ha vært helt på fylla når de gjorde denne avtalen ?

Ja oljen stuper, nå $35.78 -9.49 (-20.96%)
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 23:37 5930

Futures ned over 3,5% i morgen, så det bliver nok endnu en nedgang på 20-25% til NAS. Ender ugen i 5 NOK? Jeg anser det for meget sandsynligt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.03.2020 kl 23:54 5840

Heh, husker du ikke at jeg ikke kan lese innleggene dine?
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
HP17
09.03.2020 kl 08:58 5675

Media krisemaksimerer, les selv hva NAS skriver. Det er ingen utfordringer med finansiering. Glem heller ikke at NAS nå tjener stort på den lave oljeprisen

The convertible bond issued in November 2019 is guaranteed by the Company’s fully owned subsidiary Arctic Aviation Assets DAC (“AAA”). There are two financial covenants in the bond terms; i) that the guarantor maintains a book equity of minimum USD 400 million, and ii) that the guarantor maintains a debt to book capitalization of no more than 85 percent. As of year-end 2019, AAA were well within these limits with an unaudited book equity of USD 596 million and a debt to book capitalization of 81 percent. Following 31 December 2019, there has been no change in AAA that would result in a material change that would impact the covenants.
https://newsweb.oslobors.no/message/496657
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
HP17
09.03.2020 kl 13:00 5559

NAS har bunnet og klarer seg godt i dag. Vil ikke overraske meg om NAS endre i pluss.
En ser hvordan media fortsetter med drittpakkene om NAS. E24 - Norwegian aksjen stuper (kun ned 5.47%). Hva med PGS, Aker Solutions, Borr drilling og alle andre aksjer som stuper mer enn 20%?
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
Fred55
09.03.2020 kl 20:47 5282

Ser allerede nå i dag. Permitteringsvarsler, olje, virus og generell frykt. De første som blir permittert er de som har dårligst betaling. Etterhvert blir fler og fler permmittert.
Legg merke til ang hedging av olje priser i dag. De fleste selskaper har hedget alt fra 60 til 80 % av foventet forbruk og da til forholdsvis høye priser 65 til 80 doller. NAS har motsatt hedget ca 25 % og da på 50 tallet og er dermed ett av selskapene som tjener mest på oljepris fallet. Samtidig er de det fly selskapet som faller kraftigst. Har selvsagt sammenheng med troen og fullstendig mangel på informasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare