Nas: strakstiltak for flybransjen (breaking)
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
stud_trd
11.03.2020 kl 14:25
3934
Burde umiddelbart reagert positivt på den nyheten, men det er andre som har full kontroll på kursutvikling i NAS, så den fortsetter vel bare videre ned. Bare å låse aksjene ned i skuffen og se det an, spør du meg. Blir det crash and burn, så blir det crash and burn. ;-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
ymsokk
11.03.2020 kl 14:39
3820
Slik jeg tolket Erna sier hun at de ikke kan behandle selskaper forskjellig, men SAS har jo tidligere mottatt hundrevis av millioner av skattebetalerne sine penger for å unngå konkurser?? Blir spennende å høre hvilke tiltak regjeringen kommer med på fredag.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 14:44
3752
At NAS synker 20% selv om det er annonsert at det kommer tiltak er meget bekymringsfullt. Tyder på at innsiderne vet at det Regjeringen kommer med blir for puslete. Håper virkelig jeg tar feil der og at de for en gangs skyld kan overraske litt positivt og sørge for at både SAS og NAS kommer seg gjennom denne unike krisen. Ledelsen i NAS har selvsagt mye seg selv å takke med en over-leverage til de grader, men likevel - Max-krise og deretter Coronoa-krise er mer enn de fleste kan tåle. Tror likevel det kommer et løft i kursen når tiltakene offentliggjøres på fredag. Samtidig en risk for at mange vil benytte anledningen til å komme seg ut før helgen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Talent
11.03.2020 kl 14:47
3701
Så du mener Ledelsen kan noe for Max krisen?
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
ymsokk
11.03.2020 kl 14:55
3625
De burde kanskje ha kommet til en enighet ang kompensasjon for lenge siden?
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 14:58
3578
Talent skrev Så du mener Ledelsen kan noe for Max krisen?
Nei, selvsagt ikke. Men for å ha vokst for mye på gjeld, som har gjort selskapet sårbart. Bare en totalt inkompetent ledelser klarer å kjøre en aksje fra 300 til 10 i løpet av noen få år.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
suspekt
11.03.2020 kl 15:01
3543
Ved konkurs slipper de vel hele erstatningen??? og shorterene slipper å kjøpe tilbake aksjer ? Litt av en aksje. kan bli ugly dette!!
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Herman*
11.03.2020 kl 15:17
3424
Shorterne slipper å levere tilbake aksjer, men Boeing slipper ikke unna. NAS går ikke konk, de selger seg nok heller på 30 kroner enn å kaste kortene.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
TomW
11.03.2020 kl 15:28
3346
De slipper nok ikke unna det uansett. Men ved en konkurs mister de en kunde av 80 + fly. Vi snakker da en ordre på nærmere 40 mrd.
Så man kan jo spørres seg hva som er størst noen mrd i kompensasjon vs en ordre på 40 mrd. Jeg ser ingen logisk grunn for at Boeing skal trenere for å spekulere i konkurs slik at de skal slippe en kompensasjon. At de buker situasjonen til sin fordel i forhandlinger er greit nok, men kostnader og tap grunnet max flyene er nok ganske sporbart så litt begrenset hvor langt ned de kan presse en eventuell kompensasjon
Så man kan jo spørres seg hva som er størst noen mrd i kompensasjon vs en ordre på 40 mrd. Jeg ser ingen logisk grunn for at Boeing skal trenere for å spekulere i konkurs slik at de skal slippe en kompensasjon. At de buker situasjonen til sin fordel i forhandlinger er greit nok, men kostnader og tap grunnet max flyene er nok ganske sporbart så litt begrenset hvor langt ned de kan presse en eventuell kompensasjon
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Restplassno
11.03.2020 kl 15:30
3318
Sant!
Det er nok heller ikke det beste markedet for å selge fly nå, og de ønsker nok å holde på de avtalene de allerede har.
Det er nok heller ikke det beste markedet for å selge fly nå, og de ønsker nok å holde på de avtalene de allerede har.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
suspekt
11.03.2020 kl 15:42
3237
Boing styrker vel sin forhandlingsposisjon nå som nas er i kne og trenger tilførsel av kapital umidellbart!! Samtidig vil de holde på avtalen om kjøp av nye fly. trikki situasjon for begge parter egentlig. Tror mer på emisjon nå, det betyr utvanning for oss alle. Time vill tell!!!
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Strakstiltak?? Dem kan fan ikke vente til Fredag da NAS og mange andre faller som stein.
Må på bord idag eller i morgen, ellers kanskje for seint,
Må på bord idag eller i morgen, ellers kanskje for seint,
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
netrom84
11.03.2020 kl 16:00
3135
Så hvilke tiltak forventer man da?
Disse er vel kanskje de mest sannsynlige:
Endring permitteringsregler. Staten tar mer av regningen ved permitteringer.
Midlertidig fjerning av flyseteavgiften.
Likviditetslån
Hva ellers forventer man fra staten?
Disse er vel kanskje de mest sannsynlige:
Endring permitteringsregler. Staten tar mer av regningen ved permitteringer.
Midlertidig fjerning av flyseteavgiften.
Likviditetslån
Hva ellers forventer man fra staten?
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
hstray
11.03.2020 kl 16:04
3107
Ja nå er det opp til Hareide å bestemme videre eksistens for norsk luftfart bransje. Flere her som tror SAS er ett norsk selskap. Norge solgte alle sine aksjer i SAS i 2018 og har hovedkontor i Stockholm. Størsteparten av alle service og kontorjobber i SAS er fordelt mellom Sverige og Danmark. Norwegian er et norsk selskap med hovedkontor på Fornebu hvor ledelse og administrasjon sitter.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Herman*
11.03.2020 kl 16:05
3090
Ser det er et krav om tilbakebetaling av avgifter. Dette vil jo gjelde alle flyselskap vil jeg tro. Ellers er det jo gull verdt om myndighetene tilbyr lån/lånefasiliteter. Er usikker på om dette er tillatt, men flybransjen bør vel ha fått juridiske råd allerede? Er vel subsidier som er mest uglesett i wto/EU sammenheng.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Mr Fox
11.03.2020 kl 16:15
3033
Fjerning av flyseteavgiften plikter de å betale tilbake til aktuelle kunder.
Da er nok fjerning av arbeidsgiveravgift innen bransjen for en periode et bedre alternativ.
Da er nok fjerning av arbeidsgiveravgift innen bransjen for en periode et bedre alternativ.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 16:16
3028
CEO i Korea Air har gått ut i dag og sagt selskapet muligens ikke overlever. De har mistet 80% av trafikken. Da spørs det om NAS klarer seg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
netrom84
11.03.2020 kl 16:27
2970
Det har du kanskje rett i. Kan eventuelt fjerne flyseteavgiften på nye billetter. Mulig det blir litt styr med tidligere solgte billetten og om de skal få refundert de eller ikke. Var jo mye styr med innføringen vedrørende dette.
Men arbeidsgiveravgift tviler jeg på at de vil gjøre noe med.
Et annet moment er vel at staten ikke ønsker at folk skal fly så mye på grunn av smittefaren. Så er kanskje tiltak som ikke påvirker antall som flyr er mest aktuelle. Hadde vært litt rart om staten kom med tiltak som gir økt billettsalg…
Men arbeidsgiveravgift tviler jeg på at de vil gjøre noe med.
Et annet moment er vel at staten ikke ønsker at folk skal fly så mye på grunn av smittefaren. Så er kanskje tiltak som ikke påvirker antall som flyr er mest aktuelle. Hadde vært litt rart om staten kom med tiltak som gir økt billettsalg…
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Restplassno
11.03.2020 kl 17:03
2838
Her er jeg ingen ekspert, men,
angående "fjerning av flyseteavgiften" for forhenværende periode, f.eks 2019 til i dag.
Er det noen som vet hvilken aktør som betaler flyseteavgiften? Er det kunden, eller Norwegian?
Dersom Norwegian juridisk sett betaler avgiften og priser denne videre til kunden, er det vel strengt tatt mulig for Norweigan å få utbetalt denne uten at den må tilbakebetales kunden. Dersom kunden juridisk sett betaler denne avgiften er det vanskeligere. Men jeg tror da strengt tatt at det er Norwegian som betaler denne avgiften?
----> Noen med innspill ang dette?
Må si jeg synes dette i så fall hadde vært den beste løsningen. Som tidligere argumentert ble denne innført i en tid da flybransjen gikk godt. Siden har tidevannet snudd, og Widerøe har allerede lagt politisk press på denne avgiften før Corona slo inn. Widerøe og SAS er nok også svært presset nå, og tjener heller ikke noe på fritak for fremtidige avgifter for å komme seg gjennom krisen.
Lån og lignende har en effekt på kort sikt, men disse må jo også tilbakebetales på et tidspunkt. Ordningen med å få utbetalt skatt av tidligere overskudd er vel svært lite til hjelp for noen av selskapene, da dette er en svært liten sum, enda mindre i Norwegians tilfelle. Widerøe har vel heller ingenting å vise til her.
angående "fjerning av flyseteavgiften" for forhenværende periode, f.eks 2019 til i dag.
Er det noen som vet hvilken aktør som betaler flyseteavgiften? Er det kunden, eller Norwegian?
Dersom Norwegian juridisk sett betaler avgiften og priser denne videre til kunden, er det vel strengt tatt mulig for Norweigan å få utbetalt denne uten at den må tilbakebetales kunden. Dersom kunden juridisk sett betaler denne avgiften er det vanskeligere. Men jeg tror da strengt tatt at det er Norwegian som betaler denne avgiften?
----> Noen med innspill ang dette?
Må si jeg synes dette i så fall hadde vært den beste løsningen. Som tidligere argumentert ble denne innført i en tid da flybransjen gikk godt. Siden har tidevannet snudd, og Widerøe har allerede lagt politisk press på denne avgiften før Corona slo inn. Widerøe og SAS er nok også svært presset nå, og tjener heller ikke noe på fritak for fremtidige avgifter for å komme seg gjennom krisen.
Lån og lignende har en effekt på kort sikt, men disse må jo også tilbakebetales på et tidspunkt. Ordningen med å få utbetalt skatt av tidligere overskudd er vel svært lite til hjelp for noen av selskapene, da dette er en svært liten sum, enda mindre i Norwegians tilfelle. Widerøe har vel heller ingenting å vise til her.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
suspekt
11.03.2020 kl 17:08
2803
Det blir nok på co2 avgift og passaskjeravgift, men det slår ikke mye an, nå flyene er halvfulle, må nok kraftigere lut til. Må nok inn på lånesituasjonen, avbestilling av fly, utsatt avdrag til boing. Boing faller 11% nå, så de har det heller ikke så bekvemt. De har ikke penger i kassen, så da må utgiftene ned, så enkelt, men så vanskelig
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Andersiverden
11.03.2020 kl 17:17
2735
Tipper at Boeing holder tilbake kompensasjon fordi NAS skylder de en haug med penger. Mulig at dette er tatt opp før av andre.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
11.03.2020 kl 17:21
2710
Fikk ikke Boeing 90 mrd i lån i januar? Betal Goldcare og beste kunde kompensasjon ASAP!
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Herman*
11.03.2020 kl 17:22
2699
Arbeidsgiveravgift tror jeg er regulert i EØS avtalen, har jo vært en del styr rundt det å differensiere den. Ellers er tilbakebetaling av div avgifter en god ide, men det blir vel ikke de store beløpene før de tar med mva, og en går et stykke tilbake i tid. Mitt forslag er litt på kanten, men det er å gi Norwegian og Widerø et en større lånefasilitet, og heller ta kampen mot EU etterhvert. Hvis og når NaS blir dømt til å tilbakekalle beløpet, er krisen over for lengst.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Restplassno
11.03.2020 kl 17:29
2657
Norwegian fløy vel 36 mill passasjerer i 2019. Ganger man dette med mellom 70kr og 200 kr blir det 3-5 mrd vel.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Herman*
11.03.2020 kl 17:38
2613
Denne avgiften betales vel bare for reiser med utgangspunkt i Norge?
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Restplassno
11.03.2020 kl 17:41
2597
Ja, sant det. Forgive me ;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Andersiverden
11.03.2020 kl 17:47
2560
Mange gode ideer Herman. Vet vi hvordan LH, BA,KLM, AF,IB...kommer seg ut av dette mtp lån fra staten?
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
suspekt
11.03.2020 kl 17:49
2535
Håper bare konkurs ikke er noe alternativ. Nas MÅ hjelpes over denne krisen. Det er tross alt forbigående. Jeg mener vi skulle brukt noe mer av oljefondet i slike tilfeller. Hvorfor sitte på 10 000 MILLIARDER nå det kan brukes en liten del til noe som gavner oss alle.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Swing
11.03.2020 kl 17:52
2520
Vedrørende alle avgifter betaler i realiteten alle parter sin del av dette. Ser man på tilbud- og etterspørselskurven reduserer en avgift både konsument og produsent overskuddet og det oppstår også et dødvektstap. Juridisk er det likevel bare NAS som betaler avgiftene til staten, slik at de kan få disse refundert hvis likebehandlingsprinsippet overholdes. Men verdens mest tafatte regjering kommer ikke til å gjøre det og klimahysterikerne vi ikke sende gale signaler ved å ta vekk CO2 avgiften, flypassasjeravgiften osv. Fly er jo klimaversting må vite.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Herman*
11.03.2020 kl 17:59
2485
Jeg tror ikke Venstre vil bli sittende med svarteper når alle vet at dette er midlertidig. Verden koker ikke over på noen mnd.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Denne fikk jeg ikke med meg.
Ser at de fleste EU baserte flyselskap nå jager penger fra sine lands ledere.
Og de vil få den støtten de trenger, ingen ledere legger ned sine lands infrastruktur i krisetider.
Ser at de fleste EU baserte flyselskap nå jager penger fra sine lands ledere.
Og de vil få den støtten de trenger, ingen ledere legger ned sine lands infrastruktur i krisetider.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Hvis en så sendingen av stortinget spørrerunde i dag, vet at støtten til flybransjen kommer senest på fredag.
Men først skal det vel ristes ut noen små aksje eiere, som skal tvinges til å løpe etter senere.
Men først skal det vel ristes ut noen små aksje eiere, som skal tvinges til å løpe etter senere.
Redigert 20.01.2021 kl 23:05
Du må logge inn for å svare