Kjøper staten seg inn i NAS?
https://www.dn.no/luftfart/koronaviruset/norwegian/statlig-oppkjop-kan-bli-siste-utvei-for-norwegian/2-1-775162
Statlig kjøp av aksjer lanseres nå som en mulighet.
Norwegian har aldri tidligere fått hjelp fra staten. Det trenger de nå.
SAS eies ikke lengre av Norge men både Sverige og Dannmark har aksjer i SAS .De kan hjelpe SAS. Nå må politikerene trå til og hjelpe Norwegian. SAS fikk hjelp da de trengte dette.
Vi trenger 3 flyselskaper i Norge. Vi trenger norwegian.
De har vært maksimalt uheldige og hva vil Norge være uten Norwegian?
Statlig kjøp av aksjer lanseres nå som en mulighet.
Norwegian har aldri tidligere fått hjelp fra staten. Det trenger de nå.
SAS eies ikke lengre av Norge men både Sverige og Dannmark har aksjer i SAS .De kan hjelpe SAS. Nå må politikerene trå til og hjelpe Norwegian. SAS fikk hjelp da de trengte dette.
Vi trenger 3 flyselskaper i Norge. Vi trenger norwegian.
De har vært maksimalt uheldige og hva vil Norge være uten Norwegian?
Redigert 21.01.2021 kl 09:36
Du må logge inn for å svare
rischioso
17.03.2020 kl 11:32
3878
Ja, dette er vel Worst case - at det blir kjørt en betydelig emisjon på dette nivået hvor staten forplikter seg til å kjøpe for et bestemt beløp, men da snakker vi jo ikke om hjelp i hjelpens forstand.
Og gjør de dette for NAS så må de også gjøre dette for SAS og Widerøe for som de selv har sagt så skal alle behandles likt og vipps så er de ikke bare deleier i ett, MEN 3 selskaper hvor staten i utgangspunktet ikke skal eie ….
For all del - man skal aldri si aldri for når alt kommer til alt så har vel NAS bidratt minst til den norske stat gjennom måten de har trikset og mikset med bla ansettelsesavtaler gjennom eget selskap med tilknytning utenfor Norge nettopp for å unngå å bidra - så slik sett så kan det være at staten nå viser de baksiden av medaljen - dette er nok et av Ernas mer utfordrende kabaler - om ett par dager vet vi mer ….
Og gjør de dette for NAS så må de også gjøre dette for SAS og Widerøe for som de selv har sagt så skal alle behandles likt og vipps så er de ikke bare deleier i ett, MEN 3 selskaper hvor staten i utgangspunktet ikke skal eie ….
For all del - man skal aldri si aldri for når alt kommer til alt så har vel NAS bidratt minst til den norske stat gjennom måten de har trikset og mikset med bla ansettelsesavtaler gjennom eget selskap med tilknytning utenfor Norge nettopp for å unngå å bidra - så slik sett så kan det være at staten nå viser de baksiden av medaljen - dette er nok et av Ernas mer utfordrende kabaler - om ett par dager vet vi mer ….
Redigert 17.03.2020 kl 11:35
Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 11:47
3821
Helt annen styrke i aksjen i dag enn på lenge. Opp 25 p og nesten ikke tilbake. Markedet tenker at Staten går inn med hjelp og ikke overtar et konkursbo.
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/17/7508031/den-italienske-staten-vil-kjope-opp-alitalia
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/17/7508031/den-italienske-staten-vil-kjope-opp-alitalia
Redigert 17.03.2020 kl 11:53
Du må logge inn for å svare
rischioso
17.03.2020 kl 11:59
3767
1 ting er i alle fall sikkert og det er at ingenting er sikkert … ;)
Hva forteller den globale historien om lignende tilfeller - blir eksisterende aksjonærer sittende igjen med svarteper gjennom massiv utvanning, utnulling etc eller har det endt med happy ending for alle parter innvolvert … ? ...
Hva forteller den globale historien om lignende tilfeller - blir eksisterende aksjonærer sittende igjen med svarteper gjennom massiv utvanning, utnulling etc eller har det endt med happy ending for alle parter innvolvert … ? ...
Redigert 17.03.2020 kl 11:59
Du må logge inn for å svare
Det ble litt positiv stemning på OSE i dag. OSE går bedre enn Tysklands børs.
rischioso
17.03.2020 kl 12:15
3654
Marianne skrevInnlegget er slettet
Har du noen eksempler på det hvor de gamle eierne ikke taper, men går vinnende ut med den type hjelp?
Ser vi på eksemplet fra Italia du linket til så er det bekymringsverdig at de etablerer et nytt selskap for var det en fair overtagelse så tar man over eierskapet i det eksisterende selskapet og ikke etablerer et nytt hvor eksisterende eiere da mest sannsynlig blir avspist noe som alltid skjer under slike transaksjoner ...
Ser vi på eksemplet fra Italia du linket til så er det bekymringsverdig at de etablerer et nytt selskap for var det en fair overtagelse så tar man over eierskapet i det eksisterende selskapet og ikke etablerer et nytt hvor eksisterende eiere da mest sannsynlig blir avspist noe som alltid skjer under slike transaksjoner ...
Redigert 17.03.2020 kl 12:35
Du må logge inn for å svare
Hvilet håp er det i snøret ?
I 1988 lot staten banker går konkurs, for så å tilføre ny egenkapital.
En konkurs i NAS vil svi utrolig mye for alle, selv om mange av obligasjons låne giverne sitter short.
I 1988 lot staten banker går konkurs, for så å tilføre ny egenkapital.
En konkurs i NAS vil svi utrolig mye for alle, selv om mange av obligasjons låne giverne sitter short.
Marianne
17.03.2020 kl 12:43
3558
Det var en litt annen situasjon i 1988. Det var overetablering i boligmarkedet som gjorde at det smalt for bankene i tillegg til børskorteksjon.Mao et resultat av bankenes overlåning. Her er det motsatt at staten stenger for inntektene . I 2008 derimot så vi at bankene fikk betydelig hjelp
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/sas/wideroe/sv-nestleder-om-norwegian-oppkjop-ingen-interesse-av-a-kjope-et-selskap-med-enorm-gjeld-og-masse-spekulasjon-rundt/2-1-775296
Advarsel fra SV
– Staten har jo ingen interesse av å kjøpe et selskap med enorm gjeld og masse spekulasjon rundt, sier Torgeir Knag Fylkesnes, nestleder i både SV og Næringskomiteen på Stortinget.
Fylkesnes peker på at Norwegian har tatt høy finansiell risiko over flere år.
– Å gå inn å handle i et selskap som er spekulert opp, sier seg selv at er helt uinteressant.
Han legger til:
– Vi er interessert i å skaffe kompetanse og materiellet som flyselskapene representerer, til å holde i gang avgjørende infrastruktur. Om det skjer gjennom et konkursbo med vesentlig lavere pris, eller på annet vis, vil være en annen del av vurderingen.
Advarsel fra SV
– Staten har jo ingen interesse av å kjøpe et selskap med enorm gjeld og masse spekulasjon rundt, sier Torgeir Knag Fylkesnes, nestleder i både SV og Næringskomiteen på Stortinget.
Fylkesnes peker på at Norwegian har tatt høy finansiell risiko over flere år.
– Å gå inn å handle i et selskap som er spekulert opp, sier seg selv at er helt uinteressant.
Han legger til:
– Vi er interessert i å skaffe kompetanse og materiellet som flyselskapene representerer, til å holde i gang avgjørende infrastruktur. Om det skjer gjennom et konkursbo med vesentlig lavere pris, eller på annet vis, vil være en annen del av vurderingen.
rischioso
17.03.2020 kl 13:02
3499
Om vi tar en titt på den såkalte "hjelpen" AIG fikk så var det alt annet enn bra for de eksisterende aksjonærene og ikke minst skattebetalerne ...
AIG received an $85 billion emergency loan in September 2008 from the Federal Reserve.[13] which AIG is expected to repay by gradually selling off its assets.[14] In exchange, the federal government acquired a 79.9% equity stake in AIG.[14] AIG may eventually cost U.S. taxpayers nearly $250 billion, due to its critical position insuring the toxic assets of many large international financial institutions through credit default swaps.[15]
Når det kommer til bankene så var det en fin miks av både noe hjelp og noen konkurser:
https://en.wikipedia.org/wiki/Government_intervention_during_the_subprime_mortgage_crisis
AIG received an $85 billion emergency loan in September 2008 from the Federal Reserve.[13] which AIG is expected to repay by gradually selling off its assets.[14] In exchange, the federal government acquired a 79.9% equity stake in AIG.[14] AIG may eventually cost U.S. taxpayers nearly $250 billion, due to its critical position insuring the toxic assets of many large international financial institutions through credit default swaps.[15]
Når det kommer til bankene så var det en fin miks av både noe hjelp og noen konkurser:
https://en.wikipedia.org/wiki/Government_intervention_during_the_subprime_mortgage_crisis
Redigert 17.03.2020 kl 13:06
Du må logge inn for å svare
Satch
17.03.2020 kl 13:10
3460
Når jeg leser i NAS trådene så er det jo ikke annet som trekkes frem enn gjelden på 60 mrd. jeg har ikke satt meg sånn inn i NAS, men jeg går ut i fra at det ikke er 60 mrd udekket gjeld i selskapet? det finnes vel verdier også? Totale driftsmidler og eiendeler, samt fremtidige leasingkostnader etc (om dette er medberegnet) bør jo trekkes fra gjelden, hva blir da summen?
Det var frislipping av kreditt og høye renter.
Marianne
17.03.2020 kl 16:55
3320
Selv med negativ tilbakemelding fra SV
holdt den seg knallsterk. Litt merkelig uttalelse fra en politiker men markedet tror på en løsning. Var blandt de mest omsatte aksjene .
Jeg har ingen aksjer i Norwegian.
https://e24.no/boers-og-finans/i/AdMMRj/norwegian-kraftig-opp-paa-vinglete-oslo-boers
holdt den seg knallsterk. Litt merkelig uttalelse fra en politiker men markedet tror på en løsning. Var blandt de mest omsatte aksjene .
Jeg har ingen aksjer i Norwegian.
https://e24.no/boers-og-finans/i/AdMMRj/norwegian-kraftig-opp-paa-vinglete-oslo-boers
Redigert 17.03.2020 kl 17:07
Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
17.03.2020 kl 17:14
3270
Om jeg har 3 mill i gjeld så er ikke det så farlig om verdiene er på 6 mill så lenge jeg har penger til løpende utgifter 😉😉😉 og om jeg ikke har penger til løpende så selger jeg og har formue på 3 mill. Enkelt forklart er det der NAS er nå 💰💰 dette ordner seg 👍
Jeg tror det ikke er noen tvil om at det er veldig stor både vilje og evne fra
norsk side til å sørge for at NAS består. Hvordan det gjøres kommes det
tilbake til.
norsk side til å sørge for at NAS består. Hvordan det gjøres kommes det
tilbake til.
Marianne
17.03.2020 kl 18:04
3199
Satch
17.03.2020 kl 18:23
3162
Akkurat, så da trenger vel ikke folk å legge frem krisepoenget med at gjelden er på 60 mrd da. Jeg har gjeld på eiendom jeg og, men jeg har da lagt større verdi enn gjeld. Flott brukernavn forresten.jeg har hatt flere 😉👍
Marianne
23.03.2020 kl 16:56
2698
Støtten fra staten var tragisk dårlig . Tror ikke selskapet overlever dette. De fikk i realiteten ingen hjelp.
Det er ingen som ser hva Norwegian har gjort for Norge og hvor mange arbeidsplasser de har skapt innen reiseliv. Hva blir det da igjen av det nye selskapet? Et europeisk selskap.
Det er ingen som ser hva Norwegian har gjort for Norge og hvor mange arbeidsplasser de har skapt innen reiseliv. Hva blir det da igjen av det nye selskapet? Et europeisk selskap.
Redigert 23.03.2020 kl 17:00
Du må logge inn for å svare
Gir ingen mening i at den norske stat garanterer 1.5 mrd for et svensk og dansk selskap. (SAS), og samtidig sender NAS utfor stupet.
Marianne
23.03.2020 kl 17:20
2585
Rett og slett uforståelig. Jeg har fulgt selskapet siden det startet opp. De har jobbet i motvind hele tiden. All den støtten SAS har fått mens staten enda var eier .Emisjoner med støtte til SAS for å konkurrere bort Norwegian .Det har aldri vært fair konkurranse mellom selskapene . Det var vel eneste mulige strategi å vokse som de gjorde.
Trist
Trist
Redigert 23.03.2020 kl 17:21
Du må logge inn for å svare
Staten har alt investert alt for mye i NAS igjennom Folketrygdfondet.
Dersom NAS kan reddes må det gjøres av dagens aksjonærer, deres manglende tro på selskapet igjennom passivitet er klar tale og som det står respekt av.
Norge og verden går fint videre uten NAS.
Dersom NAS kan reddes må det gjøres av dagens aksjonærer, deres manglende tro på selskapet igjennom passivitet er klar tale og som det står respekt av.
Norge og verden går fint videre uten NAS.
Enten vet Staten at kravene de har fremlagt allerede er innfridd - og spiller derfor et spill for galleriet, eller så er de inkompetente idioter som benytter anledningen til å vise makt. Tiden vil vise.
ymsokk
23.03.2020 kl 17:46
2479
Marianne skrev 3 milliarder i lån rekker knapt til påske
Mener å huske JS sa at 3 milliarder holder til 1 juni? Etter dette må det jo forhandles om mere lån.
Marianne
23.03.2020 kl 17:48
2473
Han sa det men alt stopper opp nå. Berg Hansen selger knapt billetter lengre og hvilke kunder vil kjøpe billetter nå med den usikkerheten?
Så er det de som venter på et mirakel fra Boing de har vel nok mrd seg selv om dagen.
Så er det de som venter på et mirakel fra Boing de har vel nok mrd seg selv om dagen.
Redigert 23.03.2020 kl 17:55
Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
23.03.2020 kl 17:55
2442
He he..jeg har også hatt flere 👍 har nå S2000. Har en NSX på hånden men han holder og holder. Men nå er han snart så gammel at han snart ikke kommer ned i den. DA er den min 😉😉
Strategi
23.03.2020 kl 18:23
2353
Jeg bor mellom oslo og Gardermoen, fattig trøst men det flyr faktisk en del fly fra Norwegian over her hver dag fremdeles.
Så noe innenlandstrafikk har de.
Denne trafikken nå mens virus herjer er vel også delvis subsidiert av staten.
Så noe innenlandstrafikk har de.
Denne trafikken nå mens virus herjer er vel også delvis subsidiert av staten.
Mr Fox
23.03.2020 kl 18:44
2284
Morningstar melder at Norwegian ikke var i stand til betale leasingkostnaden for 2 stk dreamlinere.