Hafnia Tankers utsikter

Bullebajas
HAFNIA 17.03.2020 kl 18:27 15506

Tenkte å dele mine tanker rundt Hafnia Tankers aksjen. Årets uroligheter har åpnet opp mange gode muligheter i aksjemarkedet, jeg vurderer Hafnia som en av de mest spennende. Kan gå veldig mye på kort sikt, men samtidig ha en lengre horisont er min plan (1-2 år) dersom aksjemarkedet ikke normaliserer seg de neste månedene.

Mine grunner for å se på Hafnia er som følger:

- selskapets underliggende verdier ligger på omtrent 30 kr per aksje. Derfor begrenset nedside
- aksjen faller på generell markedsuro samtidig som inntjeningen går til himmels. Med andre ord, underliggende verdier stiger høyere enn 30 kr per aksje
- MR ratene ligger på i overkant av 30,000 dollar per dag og LR2 ratene på rundt 50,000 dollar per dag
- selskapene har kun tre scrubbere som allerede er installert. De har derfor alle skipene på vannet og har ikke investert tungt i noe som i dag har vært penger rettt i dass for deres konkurrenter
- lav oljepris og contango gjør at raffineriene kjører på for full guffe og tradere leier inn mange skip for å trade produktene rundt med regionale arbitrasjer i dagens volatile verden
- de større skipene swinger inn i råoljemarkedet, som gjør at markedet er nesten støvsugd for skip. Vil ta tid før disse skipene kan swinge tilbake ved ett eventuelt fall i råoljeratene. Høye rater bør derfor vare en god stund
- sterk balanse, så ingen risiko for emisjon dersom markedet skulle snu
- 50% av bunnlinjen betales i utbytte per kvartal. Så 15-20 prosent dividende Yield selv med fall i ratene fra dagens nivå
- kjøper tilbake aksjer i tillegg, så støtter aksjekursen og innvannende for dagens aksjonærer
- nesten ingen skip i ordrebøkene og ingen bestiller skip i dette segmentet
- Synes det er ett sikrere alternativ enn Frontline med høyere oppside, hvor Frontline aksjen allerede har gått mye og denne blir garantert solgt ned dersom stortank ratene faller fra dagens nivåer

Enig eller uenig?


Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
tapogvinn
14.05.2020 kl 23:15 1864

BW Group bruker å være ganske aktive på å trade. Spesielt BWLPG har de flere ganger solgt og kjøpt på gunstige tidspunkt. Tilsvarende kunne de selvsagt solgt i Hafnia dersom det var ønskelig.
Luppen
15.05.2020 kl 00:06 1816

LR1 hadde 64 det er 25 % og LR2 88 det er 20 %
fattigstakkar
19.05.2020 kl 13:43 1580

Tradet litt i STNG i går, og den viste styrke utover dagen. I etterhandelen var det kraftig stigning på brukbart volum, så valgte å ta gevinst da. Kjøpte i stedet Hafnia i dag. STNG fortsetter opp i pretrade i dag, så tror en inngang i Hafnia på 18,2 kan bli bra både på kort og lang sikt.
fattigstakkar
19.05.2020 kl 13:58 1557

Hafnia legger fram resultat neste uke, og det tror jeg kan bli en hyggelig opplevelse. Dette skrev Pareto for et par uker siden:

We have upgraded our estimates substantially, with 2020 numbers up 50 –
80%. This puts us far ahead of consensus, and we expect positive Q2
revisions across the board through the reporting season. While 2021 is
looking more difficult, we find the lack of capex commitments and strong
balance sheets encouraging. Hafnia is in our view the ‘no-brainer’, with
H1’20 EPS alone closer to 60% of current share price. As the only company
here with a defined dividend policy, we find the current NAV-discount of
~43% puzzling.
fattigstakkar
20.05.2020 kl 19:32 1380

ASC leder tankrallyet i USA. Opp 11%. STNG opp 5%.
fattigstakkar
20.05.2020 kl 19:57 1364

Der kom jammen meg Hannisdahl med en skikkelig drittpakke mot hele tanksektoren.
Hafnia får redusert kursmålet fra 34 til 11!!!!
Kastet meg rundt og satte en short i STNG og ASC som hedge.
Redigert 20.05.2020 kl 20:10 Du må logge inn for å svare