Influensa vs covid same shit?

Sydney
COVID 17.03.2020 kl 18:44 2641

sesongen 2017–2018 ble anslagsvis 7600 pasienter innlagt i sykehus med påvist influensa. Cirka to tredjedeler av disse var 60 år eller eldre. Sesongen før var det rundt 5000 innlagt med influensa, også dette tallet var høyt.

Vi er på 70 innleggelser pr nå.. jeg tviler sterkt på at det blir mer enn 5000. Men om halve Norge smittes så kanskje

Jeg tror at mørketallene ikke vises på VG. Dvs at antall smittede er mye høyere enn antatt og at statistikken derfor er feil.
Redigert 20.01.2021 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
Haltopen
17.03.2020 kl 18:59 2611

Influensa: Dette tas høyde for hvert år, og inngår i kapasitetsberegningen til helsevesenet. I tillegg har vi vaksine, flokk-immunitet osv. Til tross for dette var det altså 5000 innlagt med influensa sesongen før (dine ord).

Covid: Denne kommer på toppen av alt annet. Det finnes ingen vaksine, ingen medisin, ingen immunitet i befolkningen. Den har høyere dødelighet og flere krever innleggelse enn influensa.

Se til Italia. Selvfølgelig er antall smittede høyere enn antallet registrerte tilfeller. Hjelper det noe særlig når det nå har dødd 345 nye personer fra i går til i dag, 2000 personer i kritisk tilstand, og 3500 nye registrerte smittede?
Seidemann
17.03.2020 kl 19:36 2511

Sitter her i selvpålagt karaten med samtlige av symptomene i en kommune som enda ikke har påvist smittede.
På grunn av at eg har vært opptatt med et prosjekt i de siste ukene har eg ikke vært ute blant folk. Bor langt ute på bygda.
Madammen har hat ferie, så hun har kun vært i de lokale mat butikkene. Så da gjenstår min 10år gamle datter Som har vært på lokal skole og leirskole. Som hostet en del for cirka 14 dager siden. Og vi fikk melding om at en elev ved min datters skole hadde hat feber nå lørdag.
Madammen som jobber med en pasient som er i dobbel risiko, har nå enkle symptomer på influensa. Fikk beskjed om at de ikke hadde kapasitet til å teste henne. Hun går av ferie på Fredag. Men de skule ta sitvasjonen hennes opp på Mandags møte :-/
Så for de av dere som lurer på hvor store mørke tall det er, tenk verst case scenario og doble det. For som sakt eg lever langt ute i granskauen og finner derfor ikke hjemme levering av mat.
Ikke at det spiller noen rolle i mitt tilfelle for eg er en prepper og har horda i 3 år alarede. Så eg har ikke noe problemer med å være i kartene i 14 uker :-)
P.S Når det kommer til et symptom som eg har lagt merke til som ingen snaker om. Er at man tror man har sovet forkjært. På meg slo dette ut med svært stiv nakke.

Ta vare på dere selv, deres næreste og samfunnet Mvh
heilo888
17.03.2020 kl 19:49 2474

Erfaringene fra Kina og S. Korea har vist at antallet med påvist smitte kan ganges med 20-30.
Dette tilsier at det i Norge befinner seg minst ca. 25.000 som reelt er coronasmittet.

Blir interessant med Debatten på Nrk i kveld!
Slettet bruker
17.03.2020 kl 20:07 2402

Det er bare en liten forskjell: OM alle følger de midlertidige kjipe spilleregler, så lever både bestemora di, nabodama, og noen av dine venner.
Om du gir blaffen så er du medansvarlig for en betydelig høyre dødsrate. DET er forskjellen ( Foruten at dette dessverre blir en mye større krise enn finanskrisen).
Også disse utgifter kan du få ned om du ikke gir blaffen, så det er til og med i din egen interesse på et eller annet tidspunkt at det er noe penger igjen i felleskassa.
At det fortsatt er noen som tror at dette er det samme som en vanlig influensa er helt ufattelig. Men det er enda verre om du bruker det som et argument til å gjøre hva DU synes er best. Det er som å stå i et mål og hele laget kjemper for seieren, og så går du i garderoben midt i kampen, fordi du hadde lyst på en kaffekopp.
Slettet bruker
17.03.2020 kl 20:07 2398

Hvis din antagelse stemmer, jeg kan gjerne tro på den, så har det altså så langt død en tiendels promille av de antatt smittete. (25000)
Jeg sitter da at med tre spørsmål:
1. Finnes det en sykdom med enda mindre dødelighet og det kalles fortsatt for sykdom?
2. Hvor mange økonomisk relaterte selvmord i ALLE aldersgrupper har vi om et år i Norge, som har direkte tilknytting til alle Corona tiltak og dets konsekvenser?
3. Hvem setter opp statistikker ifm punkt 2 og hvem som tar ansvar for de. De kommer........ PS: 84000 nye arbeidsledige på ei uke.
Seidemann
17.03.2020 kl 20:31 2331

Selvmordene kommer ikke før om et par måneder, når de eldre og syke står i kø for å begraves. Med en dødelighet på 21,9 prosent av de over 80. Å vi fremdeles jobber for at viruset ikke skal nå denne delen av befolkningen. Og man innser at hadde man fulgt rådene fra myndighetene,så hadde man ikke deltatt denne masseslakten av de svakeste i samfunnet. Der imot hvis man har rett, myndighetene overdrev og alt er ved det normale om to uker. Så kan man latterlig gjøre de som tok myndighetene seriøst. 50/50 sjangse, om du synest dette er gode odds. Gratulerer du er en pysokopat.

Onuk dette svaret er sjenerelt, ikke ment direkte til deg. Men tenkt som et tanke exspriment for de som tar dette (kanskje) for lett på denne krisen.

Eg vet nå i hvertfal at eg ønsker å leve med meg selv når alt dette er over.
Redigert 17.03.2020 kl 20:34 Du må logge inn for å svare
CS_invest
17.03.2020 kl 20:43 2297

Tru akkurat hva du vil, men adlyd - for dette kommer uansett hva DU trur, til at bli det verste som har hendt Norge siden Spanskesyken.
Seidemann
17.03.2020 kl 21:15 2243

Tror at vi har så lett tilgjengelighet av info at vi kan unngå tilstander som spanskesyken. Den gang hadde de brev og en å anen telegraf.
Ser det er en nå som skriver på luket. Coro19 kunskap og kaller seg info. Kommer med påstanden at det ikke hjelper med å vaske seg på hendene.
Så den mest revulusionerende oppdagelsen i kunnskapen om helse i historien. (Se bakterie, virus og andre baselusker) Er nå kastet ut vinduet fordi en informant på dette forumet har ´´oppdaget´´ at virus kan sveve. Forøvrig er vist kuren for å bli kurert å 1. Løpe rundt som hode løst kyling. 2. Spise som en kanin og 3. Gå i hi. Fritt oversatt med en del kunstnerisk frihet av meg. Så om vi er så uheldig å plutselig ha mangel på eldre rundt oss. Så er det rett og slet på idioti.
Eg er ikke en av de som tror på fake media. Men vi vil se hytte salg på Finn for 1kr stykket vis blr like gale som spanske syken.
Slettet bruker
17.03.2020 kl 21:29 2199

Gratulerer. Du klarte å vekke prosentnissene. Beundrungsverdig at de er på ballen med sine statistikker og mål, selv om de åpenlyst (for alle som har to halvdeler av hjernen) er helt, totalt og unektelig fullstendig feil.

Dødelighet 20% over 80? Feil. Voldsomt feil.

Personlig er jeg meget imponert over standhaftigheten. Dere fikk dere en voldsom smell i går når han kom ut i media og sa 90% hadde milde symptomer men det er bra dere klarer å riste det av dere og fortsette å spre skremselspropaganda basert på feilaktig data.
nicowiz
17.03.2020 kl 21:50 2157

Vanskelig med dødelighet og hvordan den måles.
Best er vell å måle antall sykehusinlegginger og hvor mange har dødelig utfall.
Da kan man konkret måle Corona vs vanlig influensas dødelighet - er det noen som har tall for dette?
Sydney
17.03.2020 kl 23:11 2082

Det skulle vært interessant å testet tilfeldige og sett hvor mange som er smittet... Jeg tipper det er enorme tall i Oslo. Kun de Værste tilfellene blir sjekket opp hos lege.
pengex
17.03.2020 kl 23:16 2065

Bander på ferde i byen sto det i vg. Media elsker å fyre oppunder dette greiene og holde oss på pinebenken.
Haltopen
18.03.2020 kl 08:21 1931

https://www.nrk.no/norge/derfor-er-myndighetene-livredde-for-koronaviruset-1.14948273

– Dette viruset er mer smittsomt enn et influensavirus, og det har en betydelig større dødelighet. Ut fra de tallene vi har nå, tyder det på at koronaviruset er omtrent ti ganger så dødelig som et vanlig influensavirus, sier Forland.

Når man leser koronascenarioet FHI har bedt helsevesenet forberede seg på, viser de underliggende tallene og estimatene at myndighetene behandler årets koronaepidemi som alt annet enn «vanlig influensa».

Ifølge instituttets egne hjemmesider rammes rundt 10 prosent av Norges befolkning av virus i et normalår. Gitt dagens befolkningstall er dette rundt 540.000 mennesker.

Når det gjelder årets koronapandemi, har FHI bedt helsevesenet forberede seg på at 2.2 millioner skal bli smittet i Norge. Det er mer enn fire ganger så mange som under en «vanlig» influensaepidemi.
Slettet bruker
18.03.2020 kl 10:14 1865

.
Redigert 18.03.2020 kl 10:51 Du må logge inn for å svare