Debatten NRK mand.17.03

kaunis
CORONA 17.03.2020 kl 22:50 25497

Her får en kvinnelig fagperson på smitte og virus som er like fortvilet, som det jeg har gitt uttrykk for, på min tråd siden 29.02, muligheten til å si sin sanne mening. Jeg kan nesten ikke forstå hvorfor de samme personene som har styrt skuta hele tiden, ikke vil ta noe av hennes kritikk til seg.Hun gir kritikk på de samme områdene som jeg også har ment har vært alt for dårlig og for sent. Hun legger også vekt på de svake tilrådningene og den lite konkrete og lite faste holdningen som er lagt på bordet. Jeg er så enig i alt hun påpeker som ikke er gjort på all den tiden de har hatt til å gjøre mye mer. Hun er også veldig kritisk til at de nåværende tiltak, og at de ikke holder smitten i sjakk. Testingen som jeg har kritisert ,forde vi får en enda dårligere pekefiner, på hvor mange som kan være smittet. Hun mener som jeg, at vi ikke har noen holdbare tall for hvor mange som kan være smittet , og hunn henviser til, at vi kunne bare gjort som Kina, for der er det kontroll no. Det trenger ikke være mer en ca 14 dager før smitten kunne vært under kontroll , visst alt var nedstengt , og kun det livsnødvendige ville vært lovlig. Det som har manglet hos våre myndigheter er å få frem alvoret og denne barnslige tilnærmingen med å ikke sette straff bak tiltakene. Viser bare til fulle varehus med kjøpekåte og grådige handlende som stappet handlevognene til hauger med varer de ikke ville få bruk for på en mnd. Ingen tenkte særlig på denne farlige virusen i en tettpakket matbutikk. Hyllene ble tomme av enkle varer som DOPAPIR. Hytteeiere som trosset alle påbud og anbefalinger og satte flere bygder i stor fare for å bli smittet, samt at helsevesenet kunne fått unødvendig tidsspill visst noen ble syk på hytten. Og det ble det jo også. Men husk: vi har verdensmestrer til å ta denne utfordringen på strak arm, alt er gjort rett, til helt riktig tid, og ingenting kunne vært gjort bedre. Men smittetallene stiger uten at vi egentlig vet hva det riktige tallet er. At de var alt for sene på¨alt de gjorde, er en ikke sak blant verdensmestrene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 22:59 6853

Utrolig skremmende at vi kanskje kan forvente 20.000 som ikke kommer seg igjennom denne krisen...,,

Og her i landet er folk fortsatt på sine hytter...
Skjerpings folkens, se hva som skjer i Italia, og ta myndighetenes råd, anbefalinger og pålegg på alvor! Dette handler om å redde flest mulige liv!
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
17.03.2020 kl 23:02 6809

Synes det var litt morsomt at han kunne forsvare at få ble testet og samtidig hevde at det var liten spredning...
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
kaunis
17.03.2020 kl 23:02 6790

De er altså enda, flere hundre på hyttene. Hvor dårlig går det ant å bli, send politiet og hent dem rett i kasjotten. Kr 10.000 i bot.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
nicowiz
17.03.2020 kl 23:03 7268

Så debatten og kvinnen virket troverdig med mye informasjon. Men nå sitter ikke kvinnen med all informasjon og det er mange meninger. Viruset skal ikke stoppes men redusere. Tiltakene som er satt igang er til for akkurat det.
Er akkurat som min økonomi professor som sa registrering, registrering og registrering. Jo mer data jo bedre analyse og tiltak. Men her er det en kost/nytte verdi. Nå er det om du tror du har viruset, skal du anta du har det og gjør tiltak. Det er også begrenset med antall tester man kan gjøre pga kapasitet.
For tiltak må eksperter uttale seg og vi kan mene så mye vi vil - men vi må forholde oss til det som gjelder.

Dødeligheten er fortsatt veldig lav selv i Italia med stort utbrudd.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
17.03.2020 kl 23:03 7254

Det var virkelig skremmende og en stor tankevekker. Å tro man treffer bunnen i aksjemarkedet i en slik situasjon blir ganske naivt. Egentlig blir aksjer ganske uviktig i en slik situasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
kaunis
17.03.2020 kl 23:05 7220

Ja, det er det som er så fortvilende, det ser ut til at de ikke enda har forstått, at de tenker ikke særlig rasjonelt enkelte ganger.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
nicowiz
17.03.2020 kl 23:06 7199

Hva er så galt med hytter som omtrent ligger i samme kommune med kort kjøreavstand?

Folk er enkle - absolutt ingen fare enda! - men blir det alvorlig skal jeg love at folk tar dette til etterretning.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Sydney
17.03.2020 kl 23:06 7185

Italia har sikkert 300 000 smittede ikke 30000.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
suspekt
17.03.2020 kl 23:08 7148

Vi tok dette på alvor alt for seint. Vi burde sett alvoret lenge før. Det var alle som kom tilbake fra Italia og Østerrike som satte fart i spredningen, Vi kunne imidlertid ikke ungått utviklingen vi nå ser, når alle landene rundt oss er smittet. Det er lett å være etterpåklok, men nå synker alvoret inn hos de fleste. Håper mange så debatten i kveld.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
rockpus
17.03.2020 kl 23:08 7139

Dersom man antar at det f.eks. er 5 som er smittet i tillegg for hver enkelt som blir blir testet til å være smittet, så må man anta at det totale antallet smittede går ned dersom det går ned blant dem som blir testet. Sannsynlig forutsetning at forholdstallet er rimelig likt hele tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
nicowiz
17.03.2020 kl 23:10 7092

Kanskje mer?, sitter med følelse av at omtrent alle som har vært i Italia eller Østerrike har blitt smittet (sikkert å ta litt i)
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
nicowiz
17.03.2020 kl 23:12 7066

Gjorde vi egentlig det? lette å mene mye i disse dager.
Vi ønsker å redusere tilfellene, og nå har vi gjort mange tiltak som gjør akkurat det - men tiltakene er ikke verdt mye før endel er smittet.

Hadde man gjort tiltake før spredning og når en gikk tilbake til det normale liv ville alle blitt smittet igjen og det hadde ingen virkning.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
kaunis
17.03.2020 kl 23:14 7042

De kan smitte andre , og blir syke så går det tid å hente dem , og kapasiteten minker. Vi skal alle holde oss inne mest mulig og ikke møtes tett i løypene . I tillegg et dårlig eksempel og risikofaktor som de med vett må ta for dem. De er så frekke å klage på at kommunen oppfordrer dem til forlate hytten i bygda.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
nicowiz
17.03.2020 kl 23:17 6995

Kan bestille Taxi til hytta for å bli hentet, hva er problemet?

Blir en syk bør en reise hjem uansett, dersom alvoret blir noe av kommer alle til å forstå dette fort, akkurat nå ingen alvor
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
CS_invest
17.03.2020 kl 23:18 6982

en av idiotene som var i karantene kjedede seg - og gikk og shoppede...
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
oivindl
17.03.2020 kl 23:20 6968

Nå hadde han jo en forklaring på det dilemmaet.
Når du har foretatt i overkant av 20000 tester, kan det jo tenkes at det peker seg ut ulike trender.
Vanskelig å vurdere for oss som ikke kjenner til testprosedyrer og gjennomføring.
Men selvfølgelig lett å latterliggjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
dreamliner
17.03.2020 kl 23:25 6920

Når nesten alle nordmenn som har vært i Italia er blitt smittet, så er det verken 30.000 eller 300.000 som er smittet, men sikkert nærmere 2 millioner italienere som er smittet. I Norge er sikkert en plass mellom 0,1% og 0,5% av befolkningen smittet, d.v.s. mellom 5.000 og 25.000 personer som er smittet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
CapitaL
17.03.2020 kl 23:27 6890

Forhåpentligvis klarte dama å skremme vettet av de som har tatt lett på dette. Når det er sagt, så kan hennes uttalelser lett føre til massehysteri, massehamstring og gud vet hva.. Å sperre folk inne i 14 dager, så er det borte sa hun.. Se til Kina sa hun.. Vel, hva skjer når de åpner grensene sine igjen tror dere? Det er da slett ikke så enkelt. Vi må sette livene på vent i årevis om vi skal unngå nye smittetilfeller fra omverdenen.. Jeg tror myndighetenes tilnærming er mer fornuftig og realistisk når alt kommer til alt. Nemlig å bremse spredningshastigheten slik at de svakeste faktisk kan få behandling fremfor en morfinsprøyte...
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
JordanBelfort
17.03.2020 kl 23:28 6876

Utrolig fascinerende hvordan folk ser ut til å tro at det finnes folk der ute - uansett hvor mye fagperson de måtte være - som sitter med fasit på hvordan denne krisen burde vært håndtert.

For noe sludder og vås. Tiltakene ble på naturlig vis strengere og strengere etter hvert som situasjonen utviklet seg. Kostnaden ved å stenge ned hele samfunnet kan liksom ikke kimses av. Den er ubegripelig stor og vil prege økonomien i lang tid fremover. Derfor forståelig at myndighetene ikke gikk til dette skrittet med engang.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
oivindl
17.03.2020 kl 23:28 6861

"De kan smitte andre , og blir syke så går det tid å hente dem , og kapasiteten minker."

Eller de kan unngå å smitte andre, eller de kan kjøre hjem selv om de blir syke, og kapasiteten blir ikke redusert.
Eller de kan være i risikogruppen og unngå smitte på hytten, og dermed unngå å belaste systemet.
Nettopp fordi situasjonene kan være så forskjellige, ønsker ikke myndighetene noe forbud.
Men det store flertallet bør følge påbudet, spesielt i de store hyttekommunene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
nicowiz
17.03.2020 kl 23:29 6847

Dette kan stemme, og det jeg undres på at om det er svært få døde globalt av dette (7300) får liksom ikke helt krisen til å stemme.
Men vi ser at Italia har problemer og sykehus er overfylt, kanskje ‰ trenger sykehusopphold?
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
oppvigår
17.03.2020 kl 23:40 6783

Så programmet. Blir skremt over den arroganse de herrene, som skal gjøre oss trygge. har ingen tillit til slike personer. Takk til damen som hadde bein i nesen og som virket mer troverdig.
Etter å ha sett innslaget i Dagsrevyen, med Bjørn som har ALS, og som skulle få operasjon slik at han kunne bruke respiratoren han skulle få, men pga coronaviruset blir andre prioritert til å få den respiratoren han var lovet, så må
man virkelig bli forbannet på folk som ikke er villige til å forstå alvoret pga sitt eget super ego , når man ser han i verste fall risikerer å dø tidligere enn om han fikk en respirator. DETTE SKULLE VÆRE NOK TIL Å FORSTÅ, UTEN NOEN DISKUSJON, HVORFOR VI SKAL FØLGE DET MYNDIGHETENE BER OSS OM!
Verdt å merke seg det han sa: " Jeg har nok trukket det korteste strået ".
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
bålfreak
17.03.2020 kl 23:41 6764

Herrejemeni er det bare idioter i dette landet.... og verden forøvrig. Politikere over hele verden overgår hverandre i ansvarlighet og innfører tiltak som bringer verden inn i en økonomisk krise vi ikke har sett maken til siden krakket i 1929 og depresjonen deretter.
Tiltakene som innføres er farligere enn selve viruset. Millioner av mennesker mister jobbene sine og tvinges ut i fattigdom og nød.
Ukritisk tlllit til fagmiljøene og deres avgjørelser er ikke bra. De såkalte eksperter har tatt feil mange ganger tidligere.
De går på de samme utdannelsesinstitusjoner og lærer det samme.
Hvor er pressen og journalistene. Bør ikke de stille kritiske spørsmål om tiltakene som innføres .Hvorfor får ikke folk med divergerende syn være med i diskusjonen.
Hvor farlig er egentlig dette viruset?
Hvorfor reagerte ingen i 2019 når 700 nordmenn døde av influensa.
Dette er ikke bra. Frykten har tatt overhånd.

Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
17.03.2020 kl 23:47 6714

Helt enig. Jeg dro på hytta en time fra Oslo for å sitte i karantene etter et utenlandsopphold. Jeg møter ikke et menneske og jeg slipper å bo i blokk midt i byen. Har familie i nærheten som handler for meg så jeg ikke trenger å gå på butikken mens jeg er i karantene. Det bør gis en hjemmel til de kommunene hvor dette er et reelt problem til å innføre forbud. Det gjelder kommuner hvor hytter er langt flere enn antall fastboende, og særlig områder som ligger langt fra sentrale områder. Å lage firkantete regler kan gjøre mer skade enn nytte. Foreldrene mine bor 20 minutter fra der de har hytte, men i nabokommunen. Det er ti minutter å kjøre til hjemkommunens sykehus både fra hytta og boligen. Hvis en av dem skulle bli smittet må det da være bedre om en av dem flytter på hytta for å unngå å bli smittet. Det må være lov å bruke hodet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
17.03.2020 kl 23:48 6689

At du fortsatt sammenligner dette med vanlig influensa etter alt du nå vet er helt utrolig.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
oppvigår
17.03.2020 kl 23:59 6618

Influensaen i 2019 inntok ikke hele verden på noen få måneder. Kanskje du er idioten? Er du en profesor i et eller annet?
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
quattro
18.03.2020 kl 00:00 6610

Riktig CapitaL, hun mente mye er gjort om vi sperrer folk inn i 14 dager blir jo svært upresist - det riktige er at MENNESKEHETEN må stenges inne i 14 dager og det SAMTIDIG skulle det fungere - totalt urealistisk og umulig, og bakgrunnen for dette er at viruset alt sprer seg raskt og allerede er tilstede i alle kontinenter. Alt som kan gjøres blir å minimere skadene så mye som mulig - en enorm utfordring, og at myndighetene er i høyspenn er høyst forståelig og samtidig forsøker å berolige befolkningen etter beste evne
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 00:04 6588

Jeg har vært bekymret i hele vinter og tok tidlig forholdsregler. Frustrasjonen har i lang tid vært stor over hvor lite folk har tatt dette på alvor, og mange fortsatt ikke tar det på alvor.

Men samtidig er det viktig at man får en balansert diskusjon rundt dette. Må si det er svært overraskende at NRK lot denne kvinnen få en hel time bortimot for seg selv og snakke nesten uimotsagt. Med så mye skremmende informasjon som kom ut, hadde det vært på sin plass med en viss form for motvekt - i samme studio.

Selvom hun ordla mye av det jeg selv har tenkt i vinter, så har denne saken langt større nyanser. Jeg også har regnet meg frem til svært høye dødstall. Likevel kan dette få et helt annet sluttresultat med forholdsvis lave dødstalli Norge etter de tiltak myndighetene har satt i verk.

Men det er ingen som sitter på fasit. Dette bør også alle kritikere og forståsegpåere snart tenke over. Det er ikke kritikerne som sitter på den fullkomne sannhet.

Kvinnen i Debatten mistet mye av sin troverdighet da hun så enkelt bare kimset av konsekvensene for samfunnet og den norske økonomien. Hun rett og slett bare avfeide de økonomiske krisetiltakene som uviktig i denne sammenheng. Og det gjør hun på samme dag som rekordhøye 84.000 nye personer er registrert arbeidsledige. Krisen vil få enorme konsekvenser for både folk og helse. Tiltakene viser at vi aldri kunne ha satt de i verk allerede for to måneder siden.

Hun mistet også troverdighet da hun stadig brukte statistikk som ikke kan sammenlignes. Feks da hun viste til Italia og den høye dødsraten. Hun unnlot å nevne at raten er høy fordi helsevesenet er sprengt og ikke har kapasitet til testing. Dessuten blir ikke Italia helt sammenlignbart da de satte inn tiltak ETTER at landet kom i alvorlige problemer. Norge har satt inn tiltak langt tidligere i smittefasen, og er av de land som har testet flest i forhold til innbyggertall.

Det er flere ting hun sa som skurrer en del, så det var synd NRK ikke hadde litt flere fagfolk der som kunne bidra til mer nyanser direkte i studio. Men hun hadde krevet at både hun og programleder Fredrik Solvang skulle sitte med munnbind under debatten, tross den anbefalte avstanden de holdt.

Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
rockpus
18.03.2020 kl 00:05 6583

En sak jeg har lurt litt på:

Hvor stor dødelighet blant gruppen 70+ hadde vi hatt ved vanlig influensa dersom det ikke hadde eksistert vaksine?
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
bålfreak
18.03.2020 kl 00:07 6558

Jeg sammenligner ikke med vanlig influensa. Men stiller spørsmål om hvorfor vi reagerer så forskjellig nå.
Viruset er da ganske ufarlig for de aller fleste..., 3 døde i Norge hittil . Ja, jeg forstår at det kan bli fler og at vi har utsatte grupper.
Hvorfor har vi ikke valgt en strategi hvor vi isolerer de utsatte i samfunnet og la så mange som mulig gå på jobb og skole .
Hva hvis vi får en tilsvarende epidemi til neste år...., skal vi da reagere på samme måte.
Skal vi stenge veiene og parkere bilene fordi noen kan miste livet i bilulykker i morgen.
Dette handler om å vurdere risikoen ved virussykdommen opp mot skadevirkningene av tiltakene .
Vårt land er heldigvis bedre rustet enn de fleste andre hva gjelder økonomi. Men vi må klare å håndtere dette uten å måtte legge ned landet vårt. Skadevirkningene er enorme og vil i seg selv kunne føre til tap av menneskeliv i ytterste konsekvens .
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
oppvigår
18.03.2020 kl 00:11 6532

Men de isolerte skal ha kontakt med noen fra omverden som er smittebærere, og vi er da like langt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
rockpus
18.03.2020 kl 00:12 6521

Godt skrevet!

Hun mistet også litt troverdighet når hun ikke tok hensyn til den korrigering for smittetilfeller som ble gjentatt flere ganger med at så stor del av de registrerte smittede i Norge var skiturister fra Italia og Østerrike og dermed ikke kunne brukes slik som hun la frem statistikken. Da ble jo hennes påstand om enorm eksponentiell økning av smitte direkte feil.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
bålfreak
18.03.2020 kl 00:14 6494

Eh...., hva slags argument var det der. Gidder ikke diskutere mer. Frykt og panikk styrer landet vårt for øyeblikket . Vi får håpe man tar til vettet etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
oppvigår
18.03.2020 kl 00:16 6475

Vi er mange besser vitere. Fasiten kommer en eller annen gang.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Computum
18.03.2020 kl 00:17 6458

"Blir skremt over den arroganse de herrene, som skal gjøre oss trygge. har ingen tillit til slike personer."

Nå må dere roe ned. Det var ingen arroganse. Den kvinnelige legen hadde sitt syn på dette. Mot henne står solid og bred kompetanse som sammen med politikerne velger den mest realistiske aksjonsformen. Vi kan ikke stenge alt og lukke oss helt inne i ukesvis. Det man kan bli skremt av er hvor lett det er å skake opp folk. (jeg er selv i risikogruppen)
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
oppvigår
18.03.2020 kl 00:19 6435

Hvis du ikke skjønner det, så er det mange gamle og syke, som trenger pleie. Hvem av pleierne er smittebærer?
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 00:20 6422

Her var det mye Unødvendig hyl og skrik...sier som sjefen i norges bank...dette kommer til og gå bra til slutt...ikke lag for mye hysteri nå.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Nanoq
18.03.2020 kl 00:23 6406

TS:

Denne kvinnelige fagpersonen heter Gunhild Alvik Nyborg, og er lege og forsker med doktorgrad i farmakoepidemiologi.

Og ja, hun argumenterer mye mer overbevisende enn de norske helsemyndighetene og de ansvarlige norske politikerne i denne corona-saken. Det er jo heller ikke uten grunn at mange land i EU og i andre verdensdeler i dag innfører tiltak som hun selv er en sterk fortaler for.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/14/bekymret-for-at-ikke-alle-forstar-alvoret2/



Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 00:26 6393

Ja, akkurat det var et av de andre punktene jeg hadde tenkt å nevne.

Hun har ikke grunnlag for å si det hun hevdet da hun kom med påstander om en eksplosjon i antalle smittede i Oslo. Dette finnes det ingen relevant statistikk på. Men vi vet en god del mer om dette om 1-2 uker, når vi har faktiske tall på antall innleggelser m.m. Hvis hennes påstand skal stemme så må det bli en enorm vekst fra neste uke på sykehusinnleggelser.

Ser at NRK Debatten har skapt mange reaksjoner på sosiale medier i kveld, naturlig nok, for dette må ha virket svært skremmende for folk flest som fulgte med. Dette bidro til økt bekymring hos eldre, utsatte grupper og mange familier. Rett og slett frykt. Kvinnen dro sammenligningen helt tilbake til Svartedauden og snakket om pest.

En trøst opp i det her er nettopp at hun ikke var helt troverdig med statistikkbruken og bommet på ting og tang. Det gir håp om at hun tar feil.

Samtidig vil jeg understreke at alle må ta dette på alvor. Det beste hadde vært om flest mulig holder seg hjemme, lengst mulig - selv om det er litt kjipt nå som det går mot vår og fine tider ute.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
oppvigår
18.03.2020 kl 00:31 6352

Jeg er og selv i risikogruppen. Ser vi tilbake, så hadde vi hatt betydelig færre smittede, hvis myndigheten hadde satt alle som kom fra utlandet i kontrollert karantene. Vi hadde kanskje hatt kontroll i dag, om det hadde blitt gjort. Men de var handlingslammet. Erna var fraværende i å ta det ansvaret som trengtes der og da.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare