Subsea 7

MrRobot
SUBC 7 18.03.2020 kl 01:44 70488

Hvorfor er det ingen som prater om Subsea 7? Lav gjeld + mange kontrakter på bok. Latterlig lav kurs nå. Kanskje vi skal enda lengre ned. På lang sikt ser jeg på aksjen som en god investering.
Redigert 21.01.2021 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
hypotetic
30.07.2021 kl 19:07 6285

Hvilken kommende korreksjon sikter du til? Har vel korrigert ned 7år nå offshore?
Patron72
30.07.2021 kl 19:16 6318

Og hva kommer etter 7 dårlige år? 😊

Er nok shortfaenskapet som kjører på nå.
NetromK
30.07.2021 kl 19:47 6397

Sjølv i august-oktober 2020 når oljeprisen låg på 38-45$ fatet var Subsea 7 fleire gonger på kurs over 70 kroner.
No med oljepris 75 ser me altså kurs så vidt over 70 igjen. Kursmåla til analytikarane ligg stor sett 25-40% over dette.
Selskapet har framleis beskjeden gjeld, og betalar utbytter (noko reduserte riktignok).
Fusjon mellom Seaway 7 og OHT er på trappene og ansett som ein styrke for selskapet. Subsea 7 skal vel eige ca. 70% av Seaway 7.
Ordreboka er stor, og stadig større del er grønn, med moglegheit for endå meir etter fusjon med OHT.

Uromoment er sjef som sa at det vart inngått dårlege kontraktert i 2019-20 pga sterk konkurranse, for eg har noko vanskeleg for å sjå at dette skulle endre seg enormt fram til no gitt tilstanden i verda?. Dårlege marginar Q2 skuldast dog også forseinka oppstart Taiwan og flaskehalsar, liknande som Saipem meldte med endå verre resultat.
Likevel gjentar begge, både Subsea 7 og Saipem guiding for fullåret 2021 med tru på betring i H2.
Må innrømme det hadde vore litt betryggande med innsidekjøp, eller tilbakekjøp av aksjar på dei kursane me ser no.

Synes aksjen vert hardt straffa etter Q2 sjølv om marginane vart som dei vart.
The Godfather
02.08.2021 kl 08:30 6176

Subsea 7 S.A. announced that it has entered into an agreement to acquire a majority interest in the equity of Nautilus Floating Solutions S.L. a developer of technology for the floating wind market based in Bilbao, Spain

• Nautilus has developed a promising concept for a floating wind foundation based on a semi-submersible steel structure that supports a centrally-placed wind turbine

• Subsea 7 will provide technical expertise, and engineering and project management capabilities to support the advancement of this design and it is envisaged that the concept will be included in tenders for demonstrator or pilot projects in 2021 and beyond
Patron72
02.08.2021 kl 08:36 6226

Er det kommet noen bekreftelser på fordeling av aksjer i Seaway 7.
Regner jo med at vi som sitter i Subsea får aksjer her?
peterdawn
02.08.2021 kl 09:41 6211

Slik jeg forstår det skal Subsea eie aksjene foreløpig. Men tipper de kanskje deler ut en del på et eller annet tidspunkt for å sikre nok Free Float. Markedet tenker vel at marginene i subsea vil forbli lave. at 7,5 % er den nye normalen. Heller enn 30 % som de hadde i gulldagene. Men AF gruppen går jo som det griner med 7,% % margin. Så det er ikke kroken på døra. Hvis man Trekker fra Cash og Seaway7 så er vel rest subsea7 priset til rett over ti mrd. I et normalt marked skal det ikke da være så mye nedside igjen. Så klart vil subc også bli hamret ned ved en korreksjon. Men ingen vet når den kommer. Teknisk ser sleskapet helt utbombet ut; så det er nok en del tekniske fond som selger/shorter vil jeg tro. Selveste AKO Capital begynte jo nettopp å shorte. Men et spørsmål til dere: Når det står dato i short-registeret: 29.07.2021 Betyr det at de shortet før tallene på grunn av T+2; eller er det andre datoer som gjelder i short-regiseret?
Patron72
02.08.2021 kl 12:02 6110

Kjøpsanbefaling fra Fearnley med kursmål 105 kr 👍

Når det gjelder Seway 7 tenker nå jeg at det er naturlig at aksjonærer får aksjer med tanke på at du skiller ut en potensiell verdi fra selskapet. Når dette er sagt er vel den grønne delen av subsea årsaken til at q2 ikke ble etter forventningene.
Men med årene som kommer og en nesten samlet verden som er enig i å bekjempe klimautfordringene vil vi nok være tjent med å få aksjer.
Tiden vil vise
The Godfather
02.08.2021 kl 12:44 6040

I en oppdatering fra Fearnley Securities mandag morgen skriver meglerhuset at "nå er et bra inngangspunkt i Subsea 7-aksjen". Fearnley trekker frem at aksjen fikk et kraftig fall etter fremleggelsen av andrekvartalsrapporten som følge av covid-19-relaterte problemer innen Renewables samt svake kontrakter innen SURF & Conventional som er i prosessen å bli utfaset. Til tross for dette ble utsiktene for 2021 opprettholdt og meglerhuset forventer begrensede estimatrevideringer etter rapporten, ettersom de tror andre halvdel av 2021 vil bli solid.

Fearnley forventer at Subsea 7 fremover vil dra nytte av høy tildelingsaktivitet på norsk kontinentalsokkel og i Latin-Amerika, samt innen fornybare prosjekter. Dette vil ifølge oppdateringen bety høyt aktivitetsnivå for perioden 2022 til 2024 med god generering av fri kontantstrøm, hvilket i kombinasjon med en netto gjeldsposisjon på 39 millioner dollar vil tillate ytterligere utbytter.

Meglerhuset beskriver også det nye selskapet Seaway 7 som en robust og ledende enhet innen bunnfast havvind, hvor Subsea 7 vil ha en 72 prosent eierandel. Analytikerne i meglerhuset ser på sammenslåingen som innvannende for selskapet, og begrunner det med at Subsea 7 vil bidra med 62 prosent i det kombinerte proforma driftsresultatet for Seaway 7. I tillegg anser meglerhuset dagens annonsering av Nautilus som positivt, ved at Subsea 7 nå har en større fot innen flytende havvind samtidig som deres posisjon i bunnfast gjennom Seaway 7.

"Subsea 7 handler til 2,6 ganger selskapsverdi (EV)/ebitda på 2022-estimater, godt under historiske nivåer på 4,1 ganger – hvilket gir en klar kjøpsmulighet i vårt syn", skriver Fearnley Securities i oppdateringen avslutningsvis.

Meglerhuset har en kjøpsanbefaling og kursmål på 105 kroner Subsea 7-aksjen. Aksjen er mandag opp 0,1 prosent til kurs 71,00 kroner.
Arky
02.08.2021 kl 15:13 5934

Sub7 ser ikke bra ut rent teknisk, bryter støtte på 71. Neste støttenivå kr 61. På dette nivå er R/R bra
Bullen
03.08.2021 kl 15:45 5719

Short posisjonen er økt med ca. 900.000 aksjer siden onsdag
Arky
03.08.2021 kl 16:00 5784

Skal vel dekkes inn rundt 60-61....
Patron72
03.08.2021 kl 16:02 5775

Da bør det bli tidenes opptur etterpå?
Slettet bruker
03.08.2021 kl 16:31 5735

Kanskje på tide å posisjonere seg vekk fra oljeaksjer, bedre føre vár?
Redigert 03.08.2021 kl 16:32 Du må logge inn for å svare
NetromK
03.08.2021 kl 20:01 5807

Av "oljeaksjar" må då dette vere eit av dei betre selskapa, med ein større og større fornybardel i tillegg.
Kan verte turbulent ei stund, men ordreboka er stor og viss dei treff med guiding/marginar og oljepris held seg noko lunde bør H2-2021 verte bra.
Analytikarane er i alle fall mykje meir positiv enn AKO Capital, så spørst det kvar botnen vert her.
Slettet bruker
03.08.2021 kl 22:05 5811

Mulig du har rett i det.
Men dette selskapet er vel noe mer en olje? Er det ikke like mye vind?
Uansett, du har kanskje rett, markedene skyr olje case, slike case blir for komplisert for markedet, det er vel bare slik det er.
Jeg trodde denne kunne være et bett på OHT fusjon og at det var verdier der, men nå skyr jo markedet grønt også.

Nå nylig har hedge fondet til Norske oljefond leder Tangen satt short her, så da skjønner en hva slags krefter en slåss mot, slike fond gir seg ikke på pur F, det kan vel neppe overvinnes før de ser seg fornøyd.
Kjøpte på 74 nylig, tok tapet på 73.
Ser det teknisk peker rett ned mot støtte 60.
Redigert 03.08.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Frosken
03.08.2021 kl 22:09 5820

Tenker likevel på sikt at denne kommer til å sprette opp igjen. Kursen har nå blitt gruset kunstig lavt, selv om jeg tror den skal enda lavere.
Slettet bruker
03.08.2021 kl 22:20 5788

Hva er egentlig ´ kunstig lavt´
At aksjen måtte bli straffet på dette forferdelige resultatet var bare helt fortjent.
Forøvrig enig i at Subc er et solid selskap, det betyr likevel ikke at det vil stige fremover.

Ser en på den LANGE trenden som starter i 2017 vendte nå denne aksje perfekt ned fra øvre trendlinje rundt 85 kroner, noe forøvrig veldig mange olje aksjer nå har gjordt.
Tydelig at de store har tilhensikt å gruse olje case på ny,en kan bare tenke tanken hvis aksje marked og olje vender ned på ny.
Redigert 03.08.2021 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
Cutter
04.08.2021 kl 10:40 5587

Det var vel bare rimelig at den fikk en knekk på Q2 rapporten. Men når det slås stort opp at megafond shorter stort får jo mange småaksjonærer panikk. Penga blir jo lagt rett i lomma deres. Setter man det helt på spissen kan jo slike fond gruse alle selskaper på OB hvis de ønsker. Vi vil nok se mer og mer av det dessverre.
peterdawn
04.08.2021 kl 10:53 5609

Med så lav omsetning som det er nå så kunne de jo bare solgt den videre ned liksom. Hva stopper dem? Hvis det blir for ille setter kanskje Siem i gang et tilbakekjøpsprogram. Folk er jo belånt i disse dager; så kursutslagene kan bli stygge. Men andre vei også forsåvidt; ved en trigger og AKo plutselig må dekke inn aksjer for 200 mill. Men vet ikke helt hva det skal være. SubC er jo egentlig mer enn godt nok kapitalisert, og de gav et konservativt utbytte i år så de burde benytte den lave kursen nå til å kjøpe egne aksjer!
peterdawn
04.08.2021 kl 14:20 5684

Jeg skulle veldig gjerne forstått rasjonalet for at Ako Shorter. De gjør jo ofte grundig arbeid.
1. Teknisk ser SubC helt forferdelig ut; men det er jo delevis fordi AKO solgte dem ned. Kanksje det var noe av vitsen? Jeg vet ikke. At de så at de kunne med en forholdvis liten post sende SUBC hodstups ned gjennom støtten på 71. Siden en del fond og privatpersoner handler på teknisk analyse blir jo dette for selvforsterkende. Men det er sannsynligvis mange aksjer i kunne gjort det med. Likevel velger de akuratt subsea7 i Norge. Så det må være noe annet
2. Ako tror at oljeprisen skal falle et godt stykke. Noe som fort tar med seg subsea ned til neste støtte på 61 der AKO kan dekke inn. Men selv AKO capital kan vel ikke vite hvor oljeprisen skal? Med mindre de har insidere hos Opec og da er det ikke ved å shorte SUBC du tjener de store pengene.
3. Så det er sannsynlivis noe hverken 17 analytikere eller jeg forstår.
peterdawn
05.08.2021 kl 08:48 5522

Leste årsrapporten nå. De har jo faktisk et tibakekjøpsprogram gående; og masse cash som kommer inn fremover. Siem pleier å være ganske kjapp på å kjøpe tilbake aksjer. Så det er mitt bett. Det kommer tilbakekjøp ganske kjapt. Med denne oljeprisen er Subc en pengemaskin og de har null investeringsbehov fremover (unntatt litt i seaway 7). Ideelt sett burde den kanskje falle litt mer før de begynner å kjøpe; men 60-tallet er unansett ekstremt gunstig for aksjonærene. Jeg skjønner faktisk ikke at AKO tør å shorte. Med såpass lav omsetning kan det bli dyrt å komme seg ut; hvis tilbakekjøpsprogrammet starter opp igjen.
Patron72
05.08.2021 kl 08:55 5589

Da er vel denne shortpossisjonen en gavepakke til selskapet.
NetromK
05.08.2021 kl 10:44 5547

5.8.2021, 08:48 · TDN Finans
SUBC: PARETO SECURITIES NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 100 (110), OPPRETTHOLDER KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities nedjusterer kursmål på Subsea 7 til 100 fra 110 kroner og opprettholder kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering torsdag.

"Vi har satt ned våre kortsiktige marginforutsetninger etter et skuffende andre kvartal. Med solid ordreinngang i første halvår 2021, i tillegg til sterke og bedrede utsikter, er det langsiktige bildet stort sett uendret. Noteringen av Seaway 7 bør også muliggjøre en høyere verdsettelse av fornybarvirksomheten og gjøre den i stand til å finansiere veksten mer effektivt. Vi reviderer vårt kursmål ned til 100 kroner fra tidligere 110 kroner, ser rundt 50 prosent oppside - og finner dermed nedsalget etter andre kvartal som en god kjøpsmulighet", skriver meglerhuset.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
zavva
05.08.2021 kl 12:41 5483

Stemmer - selskapet har et aktivt tilbakekjøpsprogram på 200MUSD. Ganske merkelig at det ikke aktiveres nå med de utsiktene selskapet guider..
Heller ingen innsidekjøp etter Q2 - kanskje det er noen store kontrakter på gang?

https://newsweb.oslobors.no/message/530401

Arky
05.08.2021 kl 20:49 5343

Etter 7 dager på rad med fall på rad, stoppet fallet opp.

Aksjen er nå oversolgt, og det kan være duket for en rekyll opp mot 71.
Stigende oljepris og OSX opp i kveld kan gi litt oppgang i det korte bildet
NetromK
06.08.2021 kl 08:27 5198

Får håpe på sakte oppgang om ikkje anna. Vert spennande å sjå kor lenge Ako Capital held shorten, og kva som skjer om/når den forsvinn.
zavva
06.08.2021 kl 08:56 5151

Tror ikke en skal være så veldig bekymret for shorten til AKO.
Jeg tror dette er en hedge på markedet generelt for å sikre porteføljen og da shorter de aksjer som er solide og ikke minst likvide.

Om de skal hedge markedet og oljeservice er risikoen klart minst i Subsea7 da de lett kan dekke seg inn uten for store tap.

Wian
06.08.2021 kl 09:34 5244

18 kjøpsanbefalinger i Subsea7 sier vel sitt jfr DN-investor. Finnes vel knapt selskaper på Oslo Børs som har tilsvarende søyle på kjøpsanbefaling:
https://investor.dn.no/#!/Aksje/S54/SUBC/SUBSEA7

Det er ingen salgsanbefalinger og nylige kursmål på over 100 kr. Kan ikke se noe annet enn stor oppside i selskapet og går tungt inn i denne nå. Har lenge vært i OHT, som Subsea7 har inngått samarbeid om havvind med. OHT bygger verdens største skip for installasjon av vindmøller til sjøs og er allerede fullt operativ med flere skip i drift. Min vurdering er at dette parternskapet vil bli lukrativt i tiden som kommer.
gbulk
06.08.2021 kl 21:59 5226

Bygges installasjons fartøyet mot en basis kontrakt eller på spec??

Det er mange som investerer i installasjonsfartøyer nå inkludert China/Japan og Taiwan og Scorpion for eksempel
Redigert 06.08.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2021 kl 12:10 4910

Da bør de avvente egen kjøp til Tangen fondet shorter den til 50 lappen
Arky
09.08.2021 kl 12:17 4904

Var vel ikke helt heldig i dagens FA, der det stod at meglerhus hever kursmål kraftig, da det egentlig var en nedjustering av tidligere kursmål . Blanding av nytt og tidligere kursmål. Fortsatt kjøp da....

Når det er sagt så begynner SUBC og blir kraftig oversolgt....med RSI under 30...

Redigert 09.08.2021 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
zavva
09.08.2021 kl 13:00 4850

Nja det tviler jeg på min venn. Aksjekursen er nå nær bunn i oktober 2020 - da var oljeprisen i 38$ og utsiktene vesentlig dårligere enn nå.
Aksjen er kraftig oversolgt så det snur snart nå ;-)
Slettet bruker
09.08.2021 kl 15:58 4776

Snøen som falt i fjor er irrelevant tema. Aksjen ble straffet på tall nylig, og bedringer ligger stadig vekk et eller annet sted i framtida. Nå viser det seg at oljeprisen kan falle mye mer, aksjen shortes og den nye klimarapporten og signal fra rundt om som går på stans i olje- og gassleting kaster også skygger, tror jeg.

Konklusjon: Dagens kurs er ikke imponerende lav.
Redigert 09.08.2021 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Allroad18
12.08.2021 kl 13:01 4393

Dette er en underpriset aksje, kursmålet bør og skal vere over 100,- ! Dette er et kjempeselskap, har milliarder i ordrereserver, og som betaler utbytte. Likevel bli den straffet ufortjent på grunn av litt svakere tall enn forventet. Samtidig er ikke selskapet spennende nok for meglerbransjen, tradere, kjendiser m.m.(om dere skjønner hvor jeg vil hen) Dette er et selskap som tilbyr profesjonelle tjenester i en eksisterende bransje, og som allerede har en fot innenfor den grønne fremtiden samtidig. Konklusjon: Dagens kurs er altfor lav. Jeg kan nevne andre selskap som har en imponerende altfor høy kurs.
hypotetic
12.08.2021 kl 14:59 4343

Jeg har kjøpt mer her siste tiden. Om bunnpunktet var i morges på 67,6kr har jeg ingen formening om men dette er en aksje som jeg føler jeg kan sove godt med på natta og med stor grad av sannsynlighet kommer den etter hvert til å reprises kraftig i det markedet som forventes å komme. At resultatene har vært dårlige i den perioden som har vært burde ikke sjokkere noen.
norvaldi
12.08.2021 kl 15:10 4396

Sub er på hugget nå..blir vanskelig å stoppe oppgangen