Er det mulig å få løsning uten gjeldsforhandlinger?

fjellape
NAS 20.03.2020 kl 09:48 344

Skal man få til en løsning med NAS, er det viktig å se problemstillingen fra kreditorenes side.

Jeg trur det kan komme flere virusutbrudd til ulike tider og til ulike steder i verden, de nærmeste åra, og jeg ser ikke for meg hvordan investorerer og statelig myndigheter vil klare å pøse på tilstrekkelige midler til å la selskapet innfri sine forpliktelser i sånne perioder.

Kreditorene sitter med råttne lån, og selskapet sitter med anleggsmidler som jeg trur det er svært vanskelig å få solgt i tider som dette. Dersom det oppstår konkursras blandt flyselskaper mens mange flåter står på bakken, så kan verdiene på flya bli svært liten.

Det gjelder å finne en løsning hvor kreditorene kommer best mulig ut av det. Kreditorene vil tape penger uansett.

Skal man la NAS leve videre, kunne det løses hvis man hadde hatt en sterk kjøper, som kan kjøpe opp råtne lån for en billig penge, og ta over selskapet på den måten, men jeg trur ikke det er særlig realistisk.

Hva om staten garanterer for en emisjon på noen milliarder, under forutsetning av at kreditorene fryser gjeld og lar lånene være rente- og avdragsfrie i 5 år?

Da kunne man sikre midler for å kunne konservere og vedlikeholde flåten, mens den står på bakken.
Redigert 20.01.2021 kl 12:18 Du må logge inn for å svare