OCY: Ble du tvangssolgt?

Slettet bruker
OCY 21.03.2020 kl 08:24 5849

Jeg er ny OCY-aksjonær etter kursen falt over 50%.
Virker som tvangssalg gjorde at den falt så mye. Noen som tør å informere om de ble tvangssolgt?


Oslo (TDN Direkt): Finansdirektør Eirik Eide i Ocean Yield sier markedet for tiden er turbulent, men mener det er åpenbart at aksjen er feilpriset. Selskapet er godt på vei med gjenstående finansiering.

Ocean Yield annonserte i desember et kjøp av tre bulkbåter av Scorpio Bulkers for et totalvederlag på 62,8 millioner dollar. Selskapet jobber nå med finansiering, og Ocean Yield kommer til å bruke to finansieringskilder tilknyttet avtalen.

-Det har kommet godt på vei. Vi forventer å ha dette på plass innenfor første kvartal, sier Eide til TDN Direkt onsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
21.03.2020 kl 08:27 5826

Utbyttet i OCY blir kuttet helt inntil videre mener mange. Aker konsernet skal visstnok ha signalisert å trekke inn alle utbytter i tilfelle behov om krisehjelp. OCY skal til 10 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 08:38 5789

Ocean Yield har 8-10 ansatte i selskapet. 67 av 68 skip i arbeid. En FPSO uten jobb. Utbyttet blir ikke kuttet i sin helhet. Det har allerede blitt nedjustert til 15 cent.

Omsetningen i aksjen i det siste har vært høy på over 20kr, så der er bunnen definitivt satt.


Oslo (TDN Direkt): Finansdirektør Eirik Eide i Ocean Yield sier markedet for tiden er turbulent, men mener det er åpenbart at aksjen er feilpriset. Selskapet er godt på vei med gjenstående finansiering.

Ocean Yield annonserte i desember et kjøp av tre bulkbåter av Scorpio Bulkers for et totalvederlag på 62,8 millioner dollar. Selskapet jobber nå med finansiering, og Ocean Yield kommer til å bruke to finansieringskilder tilknyttet avtalen.

-Det har kommet godt på vei. Vi forventer å ha dette på plass innenfor første kvartal, sier Eide til TDN Direkt onsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
fersk1
21.03.2020 kl 09:05 5708

Kan du henvise meg til den linken der de signaliserer dette?
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 09:06 5701

Ocean Yield er det eneste Røkke-selskapet i tillegg til Aker Biomarine, som ikke er direkte påvirket av oljepriskollaps. Tvert i mot, så blir fuel til skip billigere og etterspørsel etter oljetankere oker spesielt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 09:28 5618

Nei, det er ingen link på det. Det gjelder Kværner og eventuelt andre Røkkeselskaper som må permittere og får virushjelp. https://e24.no/boers-og-finans/i/9vd96q/kvaerner-vil-droppe-utbytte-og-kutte-loennen-til-toppsjefen

Da er det bare å doble utbyttet etter at virushjelpen er gitt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Joppe84
21.03.2020 kl 09:28 5611

Nja. Utbyttekuttet kom pga. tidligere resultater og FPSO som nå trolig må skrotes. Det er meget sannsynlig utbyttet kuttes videre.
Det er stor motpartsrisiko i markedet nå som du ser i leasingmarkedet generelt.

Jeg tror OCY, som alt annet, er underpriset nå, men OCY fremstår ikke så attraktiv som andre selskaper. Equinor er langt mer attraktiv i min mening. I tillegg er OCY et yield-selskap og yielden er definitivt ikke garantert sånn verdensøkonomien er nå.

Jeg liker OCY, eier OCY, men det er kanskje tid for en dose realisme.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 09:38 5585

OCY er et Yield-selskap som du sier, og har vært ekstremt stabilt. Betalt utbytte i 26 kvartaler. Mange har derfor belånt sine aksjer kraftig. Slike selskaper faller kun ved ekstremt spesielle situasjoner i markedet. Ekstrem virusfrykt, gjorde at noen få mistet hodet og dumpet aksjer, som igjen trigget stopp loss, og de som ikke hadde stopp-loss ble tvangssolgt videre ned.

På to dager, 11 og 12 mars, falt kursen 30%.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Joppe84
21.03.2020 kl 09:55 5532

Det har betalt utbytte over tid og strengt tatt økende utbytte, men i et bullmarked. Det er typisk at belånte selskap, med motpartsrisiko, har det vanskelig under resesjoner. Hvis du tror fallet til ocy med resten av børsen har spesielt mue å gjøre med tvangssalg, vel lykke til. Du vil tape mye.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
fersk1
21.03.2020 kl 10:11 5496

Hvor står det at den trolig må skrotes? Har de gått bort i fra å få den i drift igjen til 2022?
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
fersk1
21.03.2020 kl 10:21 5474

Ser nå at selskapet sier at det blir tatt en avgjørelse på det senest andre halvår 2020 stemmer det?
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 10:32 5430

Nei, 12 feb kom denne uttalelsen

The current intention of the Board of Directors is to adjust the dividend from USD 0.1910 to USD 0.1500 for Q1 2020

Dette må stemmes over på generalforsamling 22 april.

Ikke noen annen informasjon er ute i forbindelse med utbyttet. Dvs pt er utbyttet fortsatt 0.191 inntil reduksjon til 0.15 blir vedtatt på generalforsamlingen
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 10:36 5406

Nei, det jobbes løpende med å skaffe kontrakt og at de er i samtaler med potensielle kunder. Dette står i rapporten. Enkelte analytikere mener at FPSOen ikke kommer i jobb før i 2022.

Fra rapporten:
The option agreement with Aker Energy for the FPSO Dhirubhai-1 expired on 31st December 2019. Discus- sions are however continuing with regards to potential use of the unit in Ghana. Other opportunities are also being evaluated for the vessel, but it is taking more time than earlier envisaged to find a satisfactory solution for the FPSO. Ocean Yield’s subsidiary Aker Floating Pro- duction has over the last few months been performing the remaining demobilization work in India, consisting of removal of risers, moorings and the subsea buoy. This work is expected to be completed mid-February. The FPSO will, as from Q1 2020 be reclassified as an “asset held for sale” in the financial statements.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 10:55 5359

Med dagens USD vs NOK, betyr 0.15 usd, 1,72kr. 0.191 var for noen dager siden 1,93 kr. Så selv med reduksjon til 15 cent, vil utbyttet bli nært opptil gammelt utbyttenivå

OCY har inntekter i USD og bond i NOK, så det blir en formidabel valutafortjeneste. Utelukker ikke at OCY velger å kjøpe tilbake usikret gjeld i NOK på disse nivåer. Gjelden har jo blitt et par hundre millioner mindre, bare fordi NOK har svekket seg så mye
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
fersk1
21.03.2020 kl 11:23 5304

Ja det stemmer. Men tenker på avgjørelsen på fpsoen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
fastinvest
21.03.2020 kl 11:29 5286

Er det en sjanse for at båtene ikke får legge til kai? Jeg mener om det oppdages Corona på ett skip hva skjer da? Må skipet i karantene slik vi ser med cruise skip?
Jeg vurderer å kjøpe aksjer i OCY men jeg er ingen ekspert på rutene til båtene. En båt fra ett land til ett annet er det unnlatt lockdown?
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 11:46 5235

Det er jo ikke persontransport vi snakker om i OCY, derfor vil skipene gå som normalt..
Cruise skipene frakter mennesker, og derfor ikke får slippe av mennesker i land og de må være i karantene ombord på skipet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
fastinvest
21.03.2020 kl 11:49 5212

Forstår den men om du f.eks tar ett av cruise skipene. De fikk ikke legge til kai selv om passasjerene måtte bli ombord. Om ett transportskip har corona så tviler jeg på at dette skipet får legge til kai. Men vet ikke, er bare en tanke som gjør men litt urolig
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 11:56 5190

Om utbyttet blir justert ned eller fjernet helt for et kvartal, betyr jo ekstremt lite i den store sammenhengen. Mens andre selskaper kjemper for å overleve, så diskuteres det om man skal justere ned utbyttet eller ikke i OCY. Hallo, våkn opp!
Vi snakker om 60% kursfall på 1år, 50% fall inneværende måned, uten noen fundamentale varige endringer. Motpartrisiki har økt, siden det er mindre last i Asia, det er korrekt, men det er midlertidig. Kina åpner igjen smått nå og flere vil gjøre det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
fersk1
21.03.2020 kl 12:05 5156

Jeg vil gjerne ha 0.15!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
breiflabb
21.03.2020 kl 12:59 5105

Blir man allvarligt sjuk, isolering krävs, så flygs man till hospitalet med helikopter och ny personal rycker in.
Ingen fara att gå in till kai undantag är kolera, pest eller annan luftburen sjukdom.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 15:00 4977

Lave renter og svak krone er gull for Oean Yield, bare husk på det folkens. Tror vi ser flere nye oljetankere på langtidskontrakt i løpet av Q2.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Joppe84
21.03.2020 kl 15:45 4907

Den er fra forrige kvartal listet som asset til salg. De ønsker å kvitte seg med den av den enkle grunn at det er slett ikke sikkert de får den i arbeid og skroting vil gi reduserte kostnader. Så klart det er teoretisk sett en mulighet for å få den på kontrakt, men med dagens marked må man være realistisk. Og det realistiske scenarioet er at den skrotes.

Dersom dere har annen info tar jeg gjerne i mot.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
børst
21.03.2020 kl 16:17 4855

Gratulerer Matsern, du har gjort et kupp. Skulle gjerne ha kjøpt mer, men har ikke penger. Det er derfor jeg håper dette varer en stund. Målet er å kunne leve godt på avkastning + pensjon om 12-15 år.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 17:20 4760

Med de riktige grepene, kan de doble flåten i løpet av et par år, med utbytter man virkelig blir store i øynene av. Potensialet virker å være uendelig med den forretningsmodellen de har.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
vikingo
22.03.2020 kl 19:41 4217

Hva betyr dette? "Selskapet er godt på vei med gjenstående finansiering."
Hvis Eirik Eide mener at aksjen er feilpriset kan han gjerne kjøpe flere aksjer
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Jensi
23.03.2020 kl 16:19 3884

jeg har købt lidt idag
synes OCY virker billig
langsigtigt forventer jeg et rigtig fint afkast
meget bedre end penge i banken !
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2020 kl 06:59 3112

Denne aksjen har nå minimal risiko og enorm oppside. Det er slike muligheter som oppstår kun i forbindelse med finanskriser o.l
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
helsetrøya
13.07.2020 kl 08:41 2902

Minimal risiko? Virkelig?
- selskapet har en FPSO verdsatt til ca 1,5 mrd som de ikke får ut på kontrakt. Sannsynlig med store nedskrivninger i løpet av 1-2 år
- Conbector er også et skip uten faste kontrakter og hvor bokføringsverdien er betydelig
- betydelig motpartsrisiko i 2 av kundesegmentene.

Jeg vil nå heller si at her er betydelig risk, men hvis alt går bra er det en pen oppside.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2020 kl 09:12 2813

EBITDA backlog på USD 3.2 BILLION, da blir en FPSO småpenger
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
breiflabb
13.07.2020 kl 09:58 2721

Nå er det ju lite vanskelig att bara visa ett kvartal och en siffra, men Matsern har tur.
Jag har kollat de 6 senaste Q-rapporterna och det visar sig att det skiljer inte så mycket mellan charterbacklog-sifforna:

The EBITDA charter backlog* at the end of Q2 2020 was USD 3.2 billion, with an average remaining contract dura-tion of 10.1 years.
The total fleet as of the end of the sec-ond quarter was 71 vessels

The EBITDA charter backlog* at the end of Q1 2020 was USD 3.4 billion with an average remaining contract dura-tion of 10.3 years.
The total fleet as of the end of the sec-ond quarter was 72 vessels.

The EBITDA backlog* at the end of Q4 2019 was USD 3.6 billion with an average remaining contract duration of 10.5 years.
The total fleet as of the end of the fourth quarter was 69 vessels.

The EBITDA backlog* at the end of Q3 2019 was USD 3.2 billion with an average remaining contract duration of 10.7 years. Adjusted for transactions announced after quarter end, the charter backlog was USD 3.5 billion with an aver-age remaining tenor of 10.8 years.
The total fleet as of the end of the third quarter was 62 ves-sels. Including transactions announced after quarter end, the total fleet counts 65 vessels.

The EBITDA backlog* at the end of Q2 2019 was USD 3.3 billion with an average remaining contract duration of 10.9 years.
The total fleet counts 61 vessels.

The EBITDA backlog* at the end of Q1 2019 was USD 3.5 billion with an average remaining contract duration of 10.9 years.
Including the transaction with Scorpio Bulkers announced after the end of the quarter, the total fleet counts 60 vessels.


Per år i genomsnitt rör det sig om 300-350 mill.USD i Charter Backlog EBITDA. Utslaget per kvartal blir siffrorna 82-87,5 mill.USD.
Jämfört med Revenues and other income, EBITDA, EBITDA adjusted for finance lease effects så är marginalen nettopp 20 mill.USD.
Vad motsvarar denna marginalen i bareboat per kvartal eller månad. En VLCC kan få $30000-$50000/dag. Sen får ni räkna själv.
mvh
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare