Kan det være ca 25-30tusen som er smittet

kaunis
KORONA 23.03.2020 kl 19:13 1279

I NRK1 i kveld får vi presentert et mulig tall på koronasmittede ca 25-30tusen . Da forstår en hvorfor tallet på nye smittede er over 200i dag resultet skulle vært under hundre slik jeg ser det. Vi får da et meget godt hold for hvor mange som tilhører den usikre gruppen. Et resultat av flere grunner som er beskrevet flere ganger.Hadde ikke trodd at det var så mange/turde ikke mene det en gang. Da viser det hvor farlig det er med åpne grenser for lenge.
Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 19:29 1255

Hva er da promillen som gjelder når det kommer til dødelighet? Forstår du ikke selv hva du selv skriver? Dette er verdenshistoriens største og dyreste influensa, 10 talls millioner vil miste jobben.
Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
kaunis
23.03.2020 kl 19:43 1210

Lav dødelighet kan også være at vi er et folkeslag som er relativt friske. Så stengte vi sykehjemmene ganske raskt og så er vi i ikke så store enheter, og det er jo en innlysende fordel. En del eldre sitter mye alene og så har vi hatt vinter, som er godt over til vår, og størst antall smittede er i sentrale områder. Her er mange faktorer som kan gi uventede utslag fra normalen. At det var mange som ikke var testet det visste vi, og at dette ville vise seg en gang senere det visste vi også. Dette er ikke tall jeg har tatt fra luften men jeg sier jo at dette er fra NRK1 i kveld. Hva er det jeg skal jeg forstå hva jeg skriver??? Dette er ikke en influensa, men en PANDEMI.
Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 19:52 1164

Du fossror, da du nå forstår at dette er en stor overdrevet influensa. Kan du ikke sjekke dødelighet med 25000 smittede og10 døde, Da vet vi at dødeligheten ved en vanlig influensa er 0,1% og alle rammebetingelser er selvsagt identiske, selv om du prøver å bruke dem som unnskyldning for corona. Venter på svar og jeg bruker dine tall og andre kjente tall.
Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Mulla3
23.03.2020 kl 20:52 1104

NRK er lik Fake News. Ser en på tallene som ble presentert så tilsier sunn fornuft at korona andelen ligger et sted mellom 7 tusen og 4 tusen.
Noen snakker til egen fordel her.
Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.03.2020 kl 09:27 978

La meg først begynne med noe positivt. Jeg har lest tråden din "Fra 29.02 til 20.03 hvor er vi og når blir det bedre".
Den syntes jeg var reflektert og balansert.

Så en kommentar til denne tråden.
Du skriver:
"Dette er ikke en influensa, men en PANDEMI."

Nå er det uenighet om corona kan sammenlignes med influensa eller ikke, det har jeg ingen formening om. Men det er ingen motsetning mellom en influensa og en pandemi.
Pandemi handler bare om utbredelse og ikke type virus eller sykdom.
" Influensapandemien i 1918, vanligvis omtalt som spanskesyken,..."
"Spanskesyken var en influensaepidemi som i perioden 1918–1920 rammet store deler av verden, og som derfor kalles en pandemi."
Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
kaunis
24.03.2020 kl 11:27 923

Jeg er innforstått med begrepet Pandemi og det helt riktig det du skriver. Slik jeg mente det, var at dette ikke var å betrakte som en "influensa som vi vanligvis har, men noe mye verre", og her er vi ved kjernen til forskjellen. Såkalt "vanlig influensa" som vi har årlig, smitter den også, men dette viruset er SVÆRT smittsomt, men ikke veldig dødelig og det er på grunn av smitte hastigheten (smitter VELDIG lett) som gjør det veldig farlig. Klokke eksemplet er Italia, der samles hele familier til daglige middager, som vare mye lenger, en i mange mange andre land. Viruset nærmer "koser" seg i slike miljø, og er det varmt og bar hud møter bar hud, besteforeldre gir barn klemmer og musser på kinnet og lignende. I tillegg er nok ikke like mange eldre, beskyttet på et aldershjem/sykehjem som her hjemme. Kultur kan være en stor fare for folkegrupper, under slike forhold, som det koronaviruset gir. Det som har vært min akilles-hæl heler tiden, er som kjent, for sen handling, og at vi nordmenn/kvinner ikke helt forstår problematikken ved virusets fare når det får spre seg fritt. Det er også et problem at vi må være veldig på vakt å ikke glemme oss selv , det er SÅ lett å glemme seg i mange situasjoner, og vi utsetter oss selv for smitte, gjennom å ikke sette strenge nok regler for oss selv, og våre egen væremåte og ansvars taking. Når vi går utenfor hjemmet skal vi øve oss på å være så varsom og oppmerksom som mulig. Øving gjør mester, vet vi. Håper virkelig at vi kommer ut av dette uten for store smerter i etterkant, og at ingen mister noen av sine barn pga Koronaviruset. Det er lettere å miste noen av de eldre, for de har levd et liv. Dette er ikke tiden for å lete etter smutthull for å bagatellisere faren og å unnskylde de som trosser anbefalinger og tilrådninger til beste for oss alle.De burde tenke mere på oppgjørets time, den kommer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.03.2020 kl 17:11 842

"Jeg er innforstått med begrepet Pandemi og det helt riktig det du skriver."

Da må jeg for andre gang i dag, si takk til en som er villig til å justere på noe kan misforstås eller tolkes feil.

Min intensjon er på ingen måte å kverulere eller provosere, men jeg ønsker å bidra til å få frem et korrekt, eller i hvert fall nyansert bilde, der jeg mener det er nødvendig.
Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare