Estimat Q1 basert på tilgjengelig informasjon

Slettet bruker
ADS 24.03.2020 kl 16:24 56405

Jeg har satt opp et estimat på hva vi kan vente oss i mai 2020 når q1 resultatene blir offentliggjort. Dette er positiv lesning.

Q4: Q1
Revenue 12381 26350
Net revenue 6640 20500
Vessels days 215 263
TCE 30900 78000
Operating expenses 12094 12900
Operating profit 286 13450
Net profit -470 12750
EPS -0,02 0,55
Dividend 0,09 0,30
Cash flow 3576 17000
Cash position 5306 10700

I et normalt marked ville aksjekursen minmum forsvart kr 30 med yield på 10%. Om vi kommer dit før 1. juni vet ikke jeg, men et utbytte på kr 3 til 3,30 litt basert på usd vekslingskurs og aksjekurs idag på kr 19. Da sier jeg kjøp.

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
tuja
07.04.2020 kl 11:02 4906

Blir det enighet om kutt på kun 10 mill fat, da tror jeg oljeprisen tar ett svalestup ned. For da blir det nærmere 25mill fat i oversupply.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
tuja
07.04.2020 kl 11:05 4893

https://finance.yahoo.com/news/desperate-oil-producers-slash-prices-010000306.html

(Bloomberg) -- From Russia’s northeastern coast of Sakhalin to the Permian basin in the U.S., oil is going cheap as sellers slash prices in a desperate attempt to attract buyers.

Refiners across the world have made deep cuts to crude-processing rates due to slumping consumption and a growing fuel glut, leaving producers struggling to find buyers for their cargoes. Sellers, meanwhile, are aggressively dropping the price of their oil while they tussle for the remnants of demand, with the prospect of forced output cuts looming as global storage swells.

In recent days, benchmark crude prices have rallied in the financial markets, primarily due to speculation that the world’s largest producers might reach some sort of truce to halt the price war. However, gloom persists in the physical markets, where actual barrels of oil are bought and sold, with crude still trading well below benchmark levels.

For example, the spot differential for Russia’s Sokol was at a discount of about $8 a barrel against Dubai crude this week, according to traders who asked not to be identified. That’s the lowest in more than five years and a whopping $11 less than the last reported deal for the grade. Australia’s Varanus traded at a discount of between $13 and $14 against London’s Dated Brent, compared with a 50-cent premium for the previous cargo.

U.S. crudes have declined to multi-year lows against benchmark Nymex crude oil futures because suppliers are running out of space to store barrels.

Last week, the discount for West Texas Intermediate crude trading in Midland, Texas, America’s shale capital, fell to the lowest level since 2018. Offshore grade Heavy Louisiana Sweet oil plunged to the weakest discount to oil futures in data going back to 1991. Another offshore crude Mars Blend, a regional sour benchmark, tumbled to the lowest level in over a decade.

Storage tanks the world over are filling fast, including at the 45 million-barrel Saldanha Bay terminal, a key hub in Africa. Scores of supertankers have also been charted for long-term plays, to be used as floating storage.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2020 kl 12:07 4812

Interessant artikkel Tuja!
Nå sies det jo ikke noe om volum på disse "tilbudsprisene", men det kan jo tyde på at det fortsatt er lønnsomt å kjøpe for lagring selv om differanse på "listepris" og futures har gått kraftig ned siste uken.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
tuja
07.04.2020 kl 13:17 4733

Børs er en forunderlig ting av og til. Selskap som ikke har positiv cashflow, og i tillegg har store gjeldsbelastninger, går oppover så det suser, medan de som styrker kontantstrømmen på bunnlinja dag for dag, straffes med nedgang. Helt kokko.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
NOELLE
07.04.2020 kl 13:40 4689

Anser ADSC, som noe av det tryggeste nå tross alt. Tatt i betraktning store utbytter vs kurs 20-22 kr. Forventer 100 % på denne investeringen, kansje 200%. Husk Hannisdahl : Dont worry you will get paid, kursmål 58 kr.

Smart av ADS å går for lengre TC, kansje vi hører noe om det snart?

Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
CapitaL
07.04.2020 kl 14:20 4624

Hannisdahl:

Many of last weeks fixtures around $250k/d failed to lift subs, as #VLCC spot rates tumble towards $165k/d. Still incredible levels, but sentiment said to be soft so far this week


Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
tuja
07.04.2020 kl 14:30 4611

Dersom ADSC får slutninger fra 70-100k usd, skal ivertfall jeg smile fra øre til øre. At sentimentet har gått litt ned relatert til rater, er vel som forventet. Men det er fortsatt ikke signert noen oljekutt avtale, og uansett utfall vil det være stort oversupply i laaaang tid. Tenk, vanligvis når sommeren nærmer seg, er tank på lavsesong. Nå har ADSC 2 slutninger som går ett godt stykke inn i kv2 med hhv 94k usd og sannsynligvis Serenade på +/-80k usd. Og Page går gjennom bådekv2 og kv3 med 69k usd. Det er faktisk ikke værst, når breakeven er under 15usd.

:)
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
07.04.2020 kl 15:19 4523

Hva med å ta en treårskontrakt til 45 som Okeanis gjorde? Da hadde vi hatt sikker inntekt i hele skipets levetid.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
riskypick
07.04.2020 kl 15:58 4482

Et realistisk scenarie kan være at ads går for en 18 mnd eller rest av levetid kontrakt for et av skipa. Med en rate på 40k vil det gi 6kr net profit.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
07.04.2020 kl 17:12 4424

Helt ulogisk at selskaper som ADS ikke går opp når andre selskaper som mest sannsynlig går konk skyter opp.
Markedet er jo helt tullerusk
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
07.04.2020 kl 17:28 4444

Fikk denne av en kompis som kjenner en med kontakter.

" folks want to play crude from the long side, USO AUM up huge despite face-ripping contango here. I think catalyst is next 2 boats late April/early May. If storage economics hold up they can put another boat on at 6-9mos $75kish and shoot for $125K+ spot contract on the 3rd, I think 50nok is a minimum."
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
tuja
07.04.2020 kl 18:30 4393

Høres ikke urimelig ut. ADSC er underpriset deluxe mtp ratene de har inngått, og snittratene de hadde i kv1. Og tank er fortsatt "in".
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Solux
07.04.2020 kl 18:39 4459

Hei dere, er investert tungt i tank og ads. Men bare ser det er noen litt urealistiske forventinger om utbytte, så klemmer sammen en kort kommentar, så får folk ta det som de ønsker.
1. Ads har en Cash breakeven på 18-19K, og ikke 15.
2. Ads har nå i Q1 et forfall på 9musd for scrubber og båt installasjoner. Denne kommer dessverre til å spise opp utbyttet for Q1, men hvor vi får tatt regningen. Anser selv 0.8-1kr utbytte i tillegg på dagens kontrakter.
3. Ads har også sikret seg en god inntjening i Q2. Men igjen, ads har som kanskje få vet en policy om at de ikke kan betale mer enn en gitt sum i utbytte pr år før gjelden når 27.5musd. Gjelden er i dag 37.5 og derfor kommer dessverre også Q2 til å bli lavt til ingen utbytte i mine antagelser da de betaler overskuddet ned på gjelden. Ca 10 musd.
4. Ja pengene er tjent inn og kost sentre vi skulle hatt uansett er tatt før alle har antatt og vi kan heller forvente et bra utbytte på kanskje 3-5kr i Q3 om kontraktene holder dagens rater og TC 6 mnd medberegnet. Fra dette får vi alt av overskudd og skrapverdier tilsier da ca 10-11kr.
5. Uansett hvordan vi vrir og vender på kost/gjeld betaling så må dette gjøres. Så utbyttet i 2020, tipper jeg blir maks 4-8kr alt etter rater i h2.

Bare en fyi post, er som sagt lastet selv med lavt snitt, men bare så ikke kortsiktige investorer tror 20kr utbytte i år. Dette er et long case, da aksjen også er super lav likviditet i og høy spread
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
07.04.2020 kl 19:10 4418

Fra han som vet ting :

"One adjustment to Div is mandatory debt paydown. Each quarter first $2m goes to div. Free cash above that split 50/50 div/debt paydown until $10m of debt paid down (from $37M to $27M, or $9M/boat). I think they did +/-$4M towards the debt in Q1, will almost certainly do $6M in Q2 and then pay 100% fcf/quarter from there. So I'm coming up with $.80/share in the bag so far, divs rising strongly for balance of year even if rates come down significantly as debt paydown behind them"
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
07.04.2020 kl 19:11 4415

Så rundt 10 kr :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
NOELLE
07.04.2020 kl 19:20 4423

Ja, må nok korrigere til nærmere 10 enn 20, uansett vanvittig bra!
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
tuja
07.04.2020 kl 19:45 4397

Takker. Er som musikk i mine ører uansett. +/- 10kr i dividend, og kraftig nedbetaling på gjeld er supert.

:)
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Solux
07.04.2020 kl 19:50 4384

Bare å regne, du kommer til maks 7kr som jeg sier..
det er 1/3 av 10kr og 30% mindre enn 10kr. Vesentlig.
Og blir ratene svake over påsken så blir det 5kr. Som er 50% mindre enn 10kr. Så rett skal være rett
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Solux
07.04.2020 kl 19:51 4399

Jeg kommer til 1.3kr Q1, 2.5kr Q2. Og da ca 2kr Q3. Q4 anser jeg kanskje 1-2kr om det ikke blir utrolig dårlig
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Kjelrensaren
07.04.2020 kl 20:37 4337

Hvor har du det fra at ADS har en break-even på 18-19 k? De selv "reklamerer" jo med en såkalt "low break even" ( https://www.adscrude.com/wp-content/uploads/2019/09/ADS_Crude_Carriers_presents_at_Pareto_Conference.pdf )

I tillegg til dette, så skriver f.eks. Finansavisen at de har en break-even på 12,5 k ( https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/11/21/7474996/tankrederi-med-svakt-tredje-kvartal-kan-bli-en-utbyttemaskin )
Joakim Hannisdahl operer også med en break-even i rundt disse summene i sine rapporter.

Mener også det stod i forrige rapport at gjelden var på rett over 30 musd?
EDIT: Ser nå at du har rett angående gjelden!

Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Kjelrensaren
07.04.2020 kl 20:44 4329

Nå er ikke jeg ekspert på dette, men i Q4 ble det jo 0,09 usd i utbytte. Da hadde ADS 215 av 276 mulige vesseldays med en gjennomsnitt på rundt 30 k. De betalte i tillegg ned 13,5 mill på gjeld for scrubbere.
Hvis jeg ikke husker feil så har vel 72 k i gjennomsnitt i Q1, samt fullbooket på antall vesseldays? I tillegg mindre å betale ned på scrubberne enn i Q4? Da er min første tanke at utbytte skulle bli litt mer enn 1,3 kr, men for all del, jeg kan ta feil.
Gjerne korriger meg om jeg tar feil, tar dette litt på gefylen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
nordnes
07.04.2020 kl 20:53 4311

Her ligger en børsmelding fra slutten av mars;

ADS Crude Carriers commercial update

https://newsweb.oslobors.no/message/499861
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
tuja
07.04.2020 kl 20:57 4313

Meget bra. Og tank er "on the run" nordover i USA. FRO er snart i pluss.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.04.2020 kl 21:14 4312

Utbytte blir betydelig større enn hva dere antyder. I diverse presentasjoner står det at for hver 10 000 usd over break even gir dette 0,47 usd/aksje i pluss/år. Hvis vi renger om til per kvartal gir 10 000 over break even xa 0,12 usd/aksje i pluss. I q1 er vi vel ca 60 000 over break even. Dvs, 0,72 usd/aksje. Dvs en yield på ca 30% per q. Not bad, not bad at all....
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.04.2020 kl 21:14 4314

Utbytte blir betydelig større enn hva dere antyder. I diverse presentasjoner står det at for hver 10 000 usd over break even gir dette 0,47 usd/aksje i pluss/år. Hvis vi renger om til per kvartal gir 10 000 over break even xa 0,12 usd/aksje i pluss. I q1 er vi vel ca 60 000 over break even. Dvs, 0,7 usd/aksje. Dvs en yield på ca 30% per q. Not bad, not bad at all....
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Solux
07.04.2020 kl 22:10 4242

Mange som slenger ut mye rart her nå, husk jeg er aksjonær og sitter med en del.
Det er forskjell på break even og cash break even, hvor siste alltid er høyest og siste også som er viktigst for oss da dette er et kortsiktig 2.5 års bet på tank rater. Så ca 18.000 er snitt cash break Even på ads. Alt over dette tjener vi i netto inntjening.

Q1 fks 75 dager x 3 x 60.000 (ca) = 1.26kr
Selskaps aksjer 24.5mill
Dollar 9.5
- 9musd scrubber kost
- dividende policy (over 2 musd 50/50 Split)
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Solux
07.04.2020 kl 22:12 4250

Så er fortsatt en stund til gode utbytter kommer og redd OPEC også lager festen i Q3/4 litt mer kjedelig. Men bra med en lang TC.

Det over viser rater på 78.000 dagens spot ca
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
riskypick
07.04.2020 kl 22:37 4204

På Oslo børs sine sider står det 23,4 mill utestående aksjer. Ads opererer med 15k cash break even hvorav 2k er renter. Tror denne kostnaden er lavere nå pga libor er ned. 3k avskrivning/nedskrivning. Så trodde jeg kanskje at fuel var billigere nå siden olja er billig,men vet ikke. Dvs de 9k i opex kanskje lavere?
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Solux
07.04.2020 kl 22:51 4181

Scrubbere og økt gjeld øker. Men de har lav CBE.
23.4 stemmer men 24.5 fullt utvannet
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
riskypick
07.04.2020 kl 23:12 4146

Fra q4 punkt 6 under notes...
The Company has no dilutive or potential dilutive shares.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
08.04.2020 kl 00:47 4047

Et par nye kontrakter nå så smeller det skikkelig.
Har troen på minimum 50 kr her ila kort tid
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
ruda
08.04.2020 kl 06:03 3959

Her er det mange forståsegpåere. Dette kan gå begge veier, men ved gode rater på de neste slutninger gir gull, men i motsatt fall i null. Vent å se. Kanskje får vi positive meldinger som er avgjørende for hva utbytte blir.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
08.04.2020 kl 07:42 3906

Burde kun gå 1 vei kun med de kontrakter vi allerede har :) 📈
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.04.2020 kl 08:18 3862

Jeg forholder meg fortsatt til den CBE Hannisdahl opererer med..
Bunkerskost er halvert siden januar.. Selvfølgelig må man regne inn drivstoffbesparelsene.

https://shipandbunker.com/prices/apac/sea/sg-sin-singapore#VLSFO
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Solux
08.04.2020 kl 08:26 3848

Gjør det, det som er andre siden av lav bunker er tap på scrubber investering. Når bunker faller er tapet større.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Struts
08.04.2020 kl 08:30 3841

Utbytte for q4 var 0.7 kroner. Da var markedet om ikke nederst i utedoen, så i hvert fall rimelig på potta i forhold til nå. Hva sola som skinner (og da tenker jeg selvfølgelig ikke på deg Capital) spår om er meg revnende likegyldig. Her blir det utbyttefest, come hell and high water!
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.04.2020 kl 08:32 3851

Nei, innsparingen er mindre.. blir feil å kalle det tap. Spreaden er nå $70.. Hvordan du får scrubberbesparelsen på $70 pr. tonn til å bli et tap får stå for din regning;)
200 dollar mindre pr tonn når skipet bruker opptil 70 tonn eller noe ved full last blir noen kroner det også..
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
riskypick
08.04.2020 kl 08:39 3871

Solux skriver mye rart. Han har 24,5 mill aksjer fullt utvannet. Sannheten er at det er ikke noen utvannende aksjer å spore. Vi blir nok stående på 23,4 mill aksjer(hvertfall utifrå q4 info).
Det meste har gått ads sin vei på kostnadssiden i q1,både bunkers(betydelig lavere) og libor er lavere i forhold til 2019.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
tuja
08.04.2020 kl 11:14 3728

Fortsatt fine rater på on subs:

Smiti (2005 - Modern VLSFO) On Subs AG/WCIndia WS 150.00 IOC Apr 25 Seven Islands Shipping Ltd [Basrah Port Costs Owner's Account] Demurrage USD 38K (TCE: RV USD 121.17K @ 17.22 days / Actual USD 116.31K @ 17.95 days) 1.48 idle days
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare