Estimat Q1 basert på tilgjengelig informasjon

Slettet bruker
ADS 24.03.2020 kl 16:24 57115

Jeg har satt opp et estimat på hva vi kan vente oss i mai 2020 når q1 resultatene blir offentliggjort. Dette er positiv lesning.

Q4: Q1
Revenue 12381 26350
Net revenue 6640 20500
Vessels days 215 263
TCE 30900 78000
Operating expenses 12094 12900
Operating profit 286 13450
Net profit -470 12750
EPS -0,02 0,55
Dividend 0,09 0,30
Cash flow 3576 17000
Cash position 5306 10700

I et normalt marked ville aksjekursen minmum forsvart kr 30 med yield på 10%. Om vi kommer dit før 1. juni vet ikke jeg, men et utbytte på kr 3 til 3,30 litt basert på usd vekslingskurs og aksjekurs idag på kr 19. Da sier jeg kjøp.

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
CapitaL
10.04.2020 kl 11:08 4623

Om kuttene ikke får den ønskede effekt er sannsynligheten stor for at de forlenges.. om ikke er jo hele avtalen meningsløs. Jeg tror ikke på produksjonsøkning fra juli igjen i et slikt scenario.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Struts
10.04.2020 kl 11:06 4608

Olje ned, ADS opp! Og ADS har da dekket inn 500 dager allerede (fordelt på 3 skip) for året. Hva som skjer i morgen vet ingen, for ikke å snakke om 2022. Selv vet jeg knapt hva som skjer akkurat nå, bortsett fra at solen skinner der jeg befinner meg. Og at i kryssordet i DN var løsningen på et av "nyordene" Dorullskam. Det syntes jeg var litt morsomt!
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
10.04.2020 kl 10:56 4608

Kuttene på 12-15 mill har varighet på 2 mnd. Så ned til 8..så 6.
Så vet vi jo faktisk ikke om alle landene kutter selv om de sier det, umulig å holde oversikt.
Samtidlig har vi 30 mill i overproduksjon i april og 15 mill per dag i mai📈
Olja skal mye ned
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
CapitaL
10.04.2020 kl 10:35 4630

Hva som blir det endelige kuttet er jo fortsatt ikke kjent, men det ligger an til mellom 12-15 mill fat pr dag til sammen. Og det kan pågå i inntil 2 år.. Det er jo om man ser realistisk på det, bull for oljeprisen fremover.. og ikke fullt så bra for tank. Vi ser også tegn til utflating av viruskurvene i en del land nå, hvilket betyr lemping på restriksjoner. Om man da tenker seg at ting begynner å gå riktig vei fra Q3, vil lagertrekket sette inn for fullt. En VLCC tar 2 mill fat, og et kutt på f.eks 12 mill fat tilsvarer 6 fulle VLCC.. pr. dag. Det er mye, så selv om det ikke monner i det korte bildet, er det nok til å gjøre meg litt skeptisk til tank på litt lengre sikt. En årskontrakt på Stratus nå hadde gjort seg..
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
10.04.2020 kl 09:58 4674

Det ligger an til flere måneder med høye rater, men etter det frykter jeg at det kan bli en lang periode med tørke i tankmarkedet etter at OPEC+ ble enige om kutt helt fram til april 2022. Skulle gjerne sett at ADS inngikk kontrakter ut båtenes levetid så er all usikkerhet ryddet av bordet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Struts
10.04.2020 kl 09:32 4711

Ja, ingen grunn til at ikke ADS skulle følge i samme fotspor når børsen åpner tirsdag. De duste-avtalene de "gutta" klarer å bli enige om er vel knapt nok verdt papiret det blir skrevet på. Og varigheten var vel ikke lenger enn ut juni? Så er det Mexico, neste uke er det vel Trump som skal blåse i nesa (det gjør han jo hele tiden). Mer og mer glad i en trygg ADS-havn!
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Finsken
10.04.2020 kl 07:39 4784

Frontline opp 10% i New York etter kutt i Opec+.
Fortsatt vakre utsikter for tank så lenge oljeprisen er ned.
WTI gikk ned over 9%, Brent gikk ned over 5% etter Opec+ møte, så nu handler det om å kjøpe billig olje.

Verdens vlcc flåte består av ca 800 skip. Med 20 millioner fat i overproduksjon tilsvarer det 10 vlcc om dagen i overproduksjon. Massive behov for å lagre billig olje så har ingen tro på at tankmarkedet skal svekkes i 2020.

Kan du kjøpe olje til $20-30/fatet og selger om 1 år til $50 snakker vi om $40-60 millioner pr.last. Du kan ha lukrative rater faktisk bare med dette konseptet. I tillegg bidrar jo lagring på fartøy at øvrige flåte får mindre konkurranse.
Skulle vi forøvrig bli plaget med for mye konkurranse har vi et godt verktøy som heter slow speed. Med snitt fart på 10 knop tar vi bort all kapasitet med 20 millioner fat overproduksjon uten å hensynta et betydelig antall skip som brukes som lager.

Ellers vet vi jo at d er mange gamle fartøy som er nær 20 år + og vi må forvente at opphugging vil gå sin gang.

Når d gjelder ADS vil jeg tro at planen er å ta de gjennom 20 års klassingen gitt at markedet er der. Det kan bety at vi ser ADS med dagens flåte i markedet til de er 22-23 år gammle, d er mitt bet på caset.

Ønsker alle ei strålende påske.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
10.04.2020 kl 05:10 4845

Beste kjøpet på børsen nå. De enorme utbyttene som er planlagt gjør ikke casen dårligere akkurat📈
Hold denne litt under radaren enda, får mer cash i Mai :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
tuja
09.04.2020 kl 21:41 4989

10 mill fat pr dag. Ja,ja, det blir mye lagring til sjøs. Tank vil bulle som f...- God påske.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
09.04.2020 kl 21:22 4995

Sjukt glad jeg ikke fulgte saueflokken og kjøpte oljeaksjer de siste dagene, olja skal ned.
Kan vise seg at tank aksjer tar av snart📈
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
NOELLE
09.04.2020 kl 20:15 5059

Kraftig oppgang på alt av tank i US.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
mancity
09.04.2020 kl 20:08 5090

Antar ved lagring er break-even betydelig lavere enn 15000 usd
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
spekulator
09.04.2020 kl 17:44 5187

Frontline 8,50 dollar nå.Har vært i 8,60 i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
NOELLE
09.04.2020 kl 17:40 5195

FRO opp nesten 8 % i US :) Kan bli en bra tank dag Tirsdag om dette holder til neste uke :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
tuja
09.04.2020 kl 16:24 5250

Polymnia I (2011 - Modern VLSFO) On Subs AG/WCIndia WS 230.00 MRPL Apr 16 Dynacom Demurrage USD 195K (TCE: RV USD 257.27K @ 17.65 days / Actual USD 257.97K @ 17.71 days) 2.43 idle days

25 OIL TANKERS FLOATING OUTSIDE EUROPEAN PORTS DUE TO DELAYS IN DISCHARGES - REFINITIV EIKON DATA, SOURCES

REFINERIES ASK TO DELAY DISCHARGES AS THEY DON'T HAVE STORAGE FOR MORE OIL - SOURCES
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Met1976
09.04.2020 kl 11:59 5349

Får Rystad rett mtp overproduksjon/fallende etterspørsel vil jo 10-15mill ikke være i nærheten av nok-og med lagre som allerede begynner å bli fulle rundt om ser jeg ikke bort fra at contango situasjonen fortsetter- for min del kan ADS hyre alle båtene ut levetiden til 50-60k/dag, det sikrer utbytter langt over aksjekursen prdd...
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
NOELLE
09.04.2020 kl 11:49 5360

Blir vel et kutt ( 10- 15 mill bpd? ), realtivt kort oppgang til 40-USD for Brent...SÅ faller den tilbake, kraftig ved rullering av prisen ved månedskiftet om 2 uker?
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
tuja
09.04.2020 kl 11:09 5390

Fortsatt fine rater on subs:

Princess Alexia (2004 - +15 Years VLSFO) On Subs AG/ECIndia WS 190.00 IOC Apr 23-24 Hellenic Tankers [+15 years old vessel] Demurrage USD 145K (TCE: RV USD 219.85K @ 30.21 days / Actual USD 229.25K @ 29.33 days) 5.13 idle days

Og Rystad tror at selv med kutt, vil oljeprisen falle tilbake pga stor oversupply uansett:

https://e24.no/olje-og-energi/i/g7nRvA/spaar-oljeprisfall-selv-med-opec-kutt-stille-foer-stormen

Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
09.04.2020 kl 09:49 5375

Jeg tenker på samme måte. Er ikke like sikker på at corona-krisen er over for verdensøkonomien på lang tid og derfor shorter jeg indeksene som en hedge, men hvis krisen blir så kortvarig som børsene nå tror, vil tank få gode år i tillegg til den ekstraordinære inntekten de får disse kvartalene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
NOELLE
09.04.2020 kl 05:36 5449

Det blir enighet om kutt etter alle solemerker, men for lavt ifht til det som trengs for et skikkelig oppsving i olja tror jeg...Corona pandemien viser tegn til å stabilisere seg. Begge deler støtter en gradvis forbedring av verdensøkonomien. Støttende for shipping på sikt. ADS er og blir en utbyttemaskin frem til slutten av 2022, da blir det enten skraping eller innen den tid reklassifisering. Skulle ADS gå ned 10% på det vil det være et godt kjøpspunkt. Det mange glemmer er at VLCC ratene på denne tiden av året vanligvis ligger rundt 20k USD dagen, nå ligger spot på 6 til 7 ganger det! Ble for noen dager siden sluttet en 3 års VLCC kontrakt på 48k USD dagen, bare nevner det :) Det forteller oss mye om store markedsaktører sitt syn på markedet i årene som kommer.

ADSC har sikret seg langt ut i Q2...Så kommer høst og vinter med økte rater historisk..

Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
tuja
08.04.2020 kl 15:37 5684

Fra xi:

At $8.20/bbl, May/July contango is now larger than it was when oil was at its low before #Trumpstweet, and we haven't even had the OPEC+ meeting yet.
One day people will realize how much money tankers are making until contango eases
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.04.2020 kl 13:11 5787

Årets mest spennende påskekrim blir nok Opec-møtet i morgen.. ADS 10% opp eller ned på tirsdag, er årets påskenøtt;)
God påske!

Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Struts
08.04.2020 kl 13:02 5807

I lige måde! Dersom du har samme beholdning som sist du skrev om det, så nærmer vi oss topp 20! Eh, ok - jeg har "litt" (35') å ta igjen, men sikkert en haug andre her som har i bøtter og spann - kanskje forumet er nå på rundt ASK Capital i Grimstads beholdning?
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Kjelrensaren
08.04.2020 kl 12:47 5835

Mener vi faktisk var litt uheldige med det utbytte for Q4. Ganske sikkert på at vi fikk 0,79 kr eller noe sånt. Men enig, lukter nærmere 2-3 kr i mitt hode hvertfall for Q1 og 2.

God påske, tankbaroner. :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
tuja
08.04.2020 kl 12:35 5857

Vel talt. Sikkert greit å ikke ta alt for god fisk blant nye forumdeltagere. Bør da ikke være tvil om at både kv1 og kv2 blir solide tall i forhold til kv4. Og der fikk vi (omregnet til n.kr) nærmere 1kr i utbytte. Så 2-3kr pr kvartal burde være helt innafor. Ellers, GOD PÅSKE til hele gjengen.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.04.2020 kl 12:18 5901

Q4 fantastisk? Javel, et tap på 0,5 musd er ikke hva jeg vil kalle fantastisk... Jeg husker ikke nøyaktig i farten, men mener det var snakk om ca 60 vesseldays som gikk tapt pga verftsopphold, og 30-32 k i oppnådde rater. I tillegg gikk det med $13m i nedbetaling av scrubber og klassing. Restanse $9m betales i Q1.
Q1 blir atskillig bedre med 85k for 70% av vesseldays, så et snitt på 70k for hele kvartalet er ikke urimelig å anta..
Utbyttet bestemmes for øvrig av situasjonen etter kvartalets utløp. Q4 gikk med tap på 2 cent pr aksje, men utbyttet ble 9 cent..

Men ja, jeg er enig i at folk bør regne selv;)

Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
NOELLE
08.04.2020 kl 12:13 5923

og Q2 blir enda bedre :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Struts
08.04.2020 kl 12:12 5926

Nemlig! Hvem er denne Solux? Nettopp tilbake fra Luxor i Egypt kanskje. Nuvel, ligner litt på en eller anal-ytiker som var innom en stakket stund. Jaja, er ikke så trygg jeg heller, men ADSC er det man kaller en "no-brainer". Det blir utbytte herfra til månen og påsken 2021. Sannsynligvis påsken 2022 også før skraphaugen kaller. Får jo betalt da også.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Kjelrensaren
08.04.2020 kl 12:04 5940

Q4 var meget bra med 30 k i gjennomsnitt, men Q1 2020 kan man nå fort gange med to.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Solux
08.04.2020 kl 11:57 5964

Anbefaler folk å regne selv, siden få ser ut til å gjøre nettopp det.
Q4 var jo fantastisk, så de som sier det var dårlig aner jo ikke hva de snakker om.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
tuja
08.04.2020 kl 11:14 3857

Fortsatt fine rater på on subs:

Smiti (2005 - Modern VLSFO) On Subs AG/WCIndia WS 150.00 IOC Apr 25 Seven Islands Shipping Ltd [Basrah Port Costs Owner's Account] Demurrage USD 38K (TCE: RV USD 121.17K @ 17.22 days / Actual USD 116.31K @ 17.95 days) 1.48 idle days
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
riskypick
08.04.2020 kl 08:39 4000

Solux skriver mye rart. Han har 24,5 mill aksjer fullt utvannet. Sannheten er at det er ikke noen utvannende aksjer å spore. Vi blir nok stående på 23,4 mill aksjer(hvertfall utifrå q4 info).
Det meste har gått ads sin vei på kostnadssiden i q1,både bunkers(betydelig lavere) og libor er lavere i forhold til 2019.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.04.2020 kl 08:32 3980

Nei, innsparingen er mindre.. blir feil å kalle det tap. Spreaden er nå $70.. Hvordan du får scrubberbesparelsen på $70 pr. tonn til å bli et tap får stå for din regning;)
200 dollar mindre pr tonn når skipet bruker opptil 70 tonn eller noe ved full last blir noen kroner det også..
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Struts
08.04.2020 kl 08:30 3970

Utbytte for q4 var 0.7 kroner. Da var markedet om ikke nederst i utedoen, så i hvert fall rimelig på potta i forhold til nå. Hva sola som skinner (og da tenker jeg selvfølgelig ikke på deg Capital) spår om er meg revnende likegyldig. Her blir det utbyttefest, come hell and high water!
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Solux
08.04.2020 kl 08:26 3977

Gjør det, det som er andre siden av lav bunker er tap på scrubber investering. Når bunker faller er tapet større.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.04.2020 kl 08:18 3991

Jeg forholder meg fortsatt til den CBE Hannisdahl opererer med..
Bunkerskost er halvert siden januar.. Selvfølgelig må man regne inn drivstoffbesparelsene.

https://shipandbunker.com/prices/apac/sea/sg-sin-singapore#VLSFO
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
08.04.2020 kl 07:42 4035

Burde kun gå 1 vei kun med de kontrakter vi allerede har :) 📈
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
ruda
08.04.2020 kl 06:03 4088

Her er det mange forståsegpåere. Dette kan gå begge veier, men ved gode rater på de neste slutninger gir gull, men i motsatt fall i null. Vent å se. Kanskje får vi positive meldinger som er avgjørende for hva utbytte blir.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
08.04.2020 kl 00:47 4176

Et par nye kontrakter nå så smeller det skikkelig.
Har troen på minimum 50 kr her ila kort tid
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
riskypick
07.04.2020 kl 23:12 4275

Fra q4 punkt 6 under notes...
The Company has no dilutive or potential dilutive shares.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Solux
07.04.2020 kl 22:51 4310

Scrubbere og økt gjeld øker. Men de har lav CBE.
23.4 stemmer men 24.5 fullt utvannet
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
riskypick
07.04.2020 kl 22:37 4333

På Oslo børs sine sider står det 23,4 mill utestående aksjer. Ads opererer med 15k cash break even hvorav 2k er renter. Tror denne kostnaden er lavere nå pga libor er ned. 3k avskrivning/nedskrivning. Så trodde jeg kanskje at fuel var billigere nå siden olja er billig,men vet ikke. Dvs de 9k i opex kanskje lavere?
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Solux
07.04.2020 kl 22:12 4379

Så er fortsatt en stund til gode utbytter kommer og redd OPEC også lager festen i Q3/4 litt mer kjedelig. Men bra med en lang TC.

Det over viser rater på 78.000 dagens spot ca
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Solux
07.04.2020 kl 22:10 4371

Mange som slenger ut mye rart her nå, husk jeg er aksjonær og sitter med en del.
Det er forskjell på break even og cash break even, hvor siste alltid er høyest og siste også som er viktigst for oss da dette er et kortsiktig 2.5 års bet på tank rater. Så ca 18.000 er snitt cash break Even på ads. Alt over dette tjener vi i netto inntjening.

Q1 fks 75 dager x 3 x 60.000 (ca) = 1.26kr
Selskaps aksjer 24.5mill
Dollar 9.5
- 9musd scrubber kost
- dividende policy (over 2 musd 50/50 Split)
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.04.2020 kl 21:14 4443

Utbytte blir betydelig større enn hva dere antyder. I diverse presentasjoner står det at for hver 10 000 usd over break even gir dette 0,47 usd/aksje i pluss/år. Hvis vi renger om til per kvartal gir 10 000 over break even xa 0,12 usd/aksje i pluss. I q1 er vi vel ca 60 000 over break even. Dvs, 0,7 usd/aksje. Dvs en yield på ca 30% per q. Not bad, not bad at all....
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.04.2020 kl 21:14 4441

Utbytte blir betydelig større enn hva dere antyder. I diverse presentasjoner står det at for hver 10 000 usd over break even gir dette 0,47 usd/aksje i pluss/år. Hvis vi renger om til per kvartal gir 10 000 over break even xa 0,12 usd/aksje i pluss. I q1 er vi vel ca 60 000 over break even. Dvs, 0,72 usd/aksje. Dvs en yield på ca 30% per q. Not bad, not bad at all....
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
tuja
07.04.2020 kl 20:57 4442

Meget bra. Og tank er "on the run" nordover i USA. FRO er snart i pluss.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare