Estimat Q1 basert på tilgjengelig informasjon
Jeg har satt opp et estimat på hva vi kan vente oss i mai 2020 når q1 resultatene blir offentliggjort. Dette er positiv lesning.
Q4: Q1
Revenue 12381 26350
Net revenue 6640 20500
Vessels days 215 263
TCE 30900 78000
Operating expenses 12094 12900
Operating profit 286 13450
Net profit -470 12750
EPS -0,02 0,55
Dividend 0,09 0,30
Cash flow 3576 17000
Cash position 5306 10700
I et normalt marked ville aksjekursen minmum forsvart kr 30 med yield på 10%. Om vi kommer dit før 1. juni vet ikke jeg, men et utbytte på kr 3 til 3,30 litt basert på usd vekslingskurs og aksjekurs idag på kr 19. Da sier jeg kjøp.
Lykke til
Q4: Q1
Revenue 12381 26350
Net revenue 6640 20500
Vessels days 215 263
TCE 30900 78000
Operating expenses 12094 12900
Operating profit 286 13450
Net profit -470 12750
EPS -0,02 0,55
Dividend 0,09 0,30
Cash flow 3576 17000
Cash position 5306 10700
I et normalt marked ville aksjekursen minmum forsvart kr 30 med yield på 10%. Om vi kommer dit før 1. juni vet ikke jeg, men et utbytte på kr 3 til 3,30 litt basert på usd vekslingskurs og aksjekurs idag på kr 19. Da sier jeg kjøp.
Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 07:56
Du må logge inn for å svare
Solux
08.04.2020 kl 11:57
5839
Anbefaler folk å regne selv, siden få ser ut til å gjøre nettopp det.
Q4 var jo fantastisk, så de som sier det var dårlig aner jo ikke hva de snakker om.
Q4 var jo fantastisk, så de som sier det var dårlig aner jo ikke hva de snakker om.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
Kjelrensaren
08.04.2020 kl 12:04
5815
Q4 var meget bra med 30 k i gjennomsnitt, men Q1 2020 kan man nå fort gange med to.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
Struts
08.04.2020 kl 12:12
5801
Nemlig! Hvem er denne Solux? Nettopp tilbake fra Luxor i Egypt kanskje. Nuvel, ligner litt på en eller anal-ytiker som var innom en stakket stund. Jaja, er ikke så trygg jeg heller, men ADSC er det man kaller en "no-brainer". Det blir utbytte herfra til månen og påsken 2021. Sannsynligvis påsken 2022 også før skraphaugen kaller. Får jo betalt da også.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
NOELLE
08.04.2020 kl 12:13
5798
og Q2 blir enda bedre :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.04.2020 kl 12:18
5776
Q4 fantastisk? Javel, et tap på 0,5 musd er ikke hva jeg vil kalle fantastisk... Jeg husker ikke nøyaktig i farten, men mener det var snakk om ca 60 vesseldays som gikk tapt pga verftsopphold, og 30-32 k i oppnådde rater. I tillegg gikk det med $13m i nedbetaling av scrubber og klassing. Restanse $9m betales i Q1.
Q1 blir atskillig bedre med 85k for 70% av vesseldays, så et snitt på 70k for hele kvartalet er ikke urimelig å anta..
Utbyttet bestemmes for øvrig av situasjonen etter kvartalets utløp. Q4 gikk med tap på 2 cent pr aksje, men utbyttet ble 9 cent..
Men ja, jeg er enig i at folk bør regne selv;)
Q1 blir atskillig bedre med 85k for 70% av vesseldays, så et snitt på 70k for hele kvartalet er ikke urimelig å anta..
Utbyttet bestemmes for øvrig av situasjonen etter kvartalets utløp. Q4 gikk med tap på 2 cent pr aksje, men utbyttet ble 9 cent..
Men ja, jeg er enig i at folk bør regne selv;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
tuja
08.04.2020 kl 12:35
5732
Vel talt. Sikkert greit å ikke ta alt for god fisk blant nye forumdeltagere. Bør da ikke være tvil om at både kv1 og kv2 blir solide tall i forhold til kv4. Og der fikk vi (omregnet til n.kr) nærmere 1kr i utbytte. Så 2-3kr pr kvartal burde være helt innafor. Ellers, GOD PÅSKE til hele gjengen.
:)
:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
Kjelrensaren
08.04.2020 kl 12:47
5710
Mener vi faktisk var litt uheldige med det utbytte for Q4. Ganske sikkert på at vi fikk 0,79 kr eller noe sånt. Men enig, lukter nærmere 2-3 kr i mitt hode hvertfall for Q1 og 2.
God påske, tankbaroner. :)
God påske, tankbaroner. :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
Struts
08.04.2020 kl 13:02
5682
I lige måde! Dersom du har samme beholdning som sist du skrev om det, så nærmer vi oss topp 20! Eh, ok - jeg har "litt" (35') å ta igjen, men sikkert en haug andre her som har i bøtter og spann - kanskje forumet er nå på rundt ASK Capital i Grimstads beholdning?
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.04.2020 kl 13:11
5662
Årets mest spennende påskekrim blir nok Opec-møtet i morgen.. ADS 10% opp eller ned på tirsdag, er årets påskenøtt;)
God påske!
God påske!
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
tuja
08.04.2020 kl 15:37
5559
Fra xi:
At $8.20/bbl, May/July contango is now larger than it was when oil was at its low before #Trumpstweet, and we haven't even had the OPEC+ meeting yet.
One day people will realize how much money tankers are making until contango eases
At $8.20/bbl, May/July contango is now larger than it was when oil was at its low before #Trumpstweet, and we haven't even had the OPEC+ meeting yet.
One day people will realize how much money tankers are making until contango eases
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
NOELLE
09.04.2020 kl 05:36
5324
Det blir enighet om kutt etter alle solemerker, men for lavt ifht til det som trengs for et skikkelig oppsving i olja tror jeg...Corona pandemien viser tegn til å stabilisere seg. Begge deler støtter en gradvis forbedring av verdensøkonomien. Støttende for shipping på sikt. ADS er og blir en utbyttemaskin frem til slutten av 2022, da blir det enten skraping eller innen den tid reklassifisering. Skulle ADS gå ned 10% på det vil det være et godt kjøpspunkt. Det mange glemmer er at VLCC ratene på denne tiden av året vanligvis ligger rundt 20k USD dagen, nå ligger spot på 6 til 7 ganger det! Ble for noen dager siden sluttet en 3 års VLCC kontrakt på 48k USD dagen, bare nevner det :) Det forteller oss mye om store markedsaktører sitt syn på markedet i årene som kommer.
ADSC har sikret seg langt ut i Q2...Så kommer høst og vinter med økte rater historisk..
ADSC har sikret seg langt ut i Q2...Så kommer høst og vinter med økte rater historisk..
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
09.04.2020 kl 09:49
5250
Jeg tenker på samme måte. Er ikke like sikker på at corona-krisen er over for verdensøkonomien på lang tid og derfor shorter jeg indeksene som en hedge, men hvis krisen blir så kortvarig som børsene nå tror, vil tank få gode år i tillegg til den ekstraordinære inntekten de får disse kvartalene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
tuja
09.04.2020 kl 11:09
5265
Fortsatt fine rater on subs:
Princess Alexia (2004 - +15 Years VLSFO) On Subs AG/ECIndia WS 190.00 IOC Apr 23-24 Hellenic Tankers [+15 years old vessel] Demurrage USD 145K (TCE: RV USD 219.85K @ 30.21 days / Actual USD 229.25K @ 29.33 days) 5.13 idle days
Og Rystad tror at selv med kutt, vil oljeprisen falle tilbake pga stor oversupply uansett:
https://e24.no/olje-og-energi/i/g7nRvA/spaar-oljeprisfall-selv-med-opec-kutt-stille-foer-stormen
Princess Alexia (2004 - +15 Years VLSFO) On Subs AG/ECIndia WS 190.00 IOC Apr 23-24 Hellenic Tankers [+15 years old vessel] Demurrage USD 145K (TCE: RV USD 219.85K @ 30.21 days / Actual USD 229.25K @ 29.33 days) 5.13 idle days
Og Rystad tror at selv med kutt, vil oljeprisen falle tilbake pga stor oversupply uansett:
https://e24.no/olje-og-energi/i/g7nRvA/spaar-oljeprisfall-selv-med-opec-kutt-stille-foer-stormen
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
NOELLE
09.04.2020 kl 11:49
5235
Blir vel et kutt ( 10- 15 mill bpd? ), realtivt kort oppgang til 40-USD for Brent...SÅ faller den tilbake, kraftig ved rullering av prisen ved månedskiftet om 2 uker?
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
Met1976
09.04.2020 kl 11:59
5224
Får Rystad rett mtp overproduksjon/fallende etterspørsel vil jo 10-15mill ikke være i nærheten av nok-og med lagre som allerede begynner å bli fulle rundt om ser jeg ikke bort fra at contango situasjonen fortsetter- for min del kan ADS hyre alle båtene ut levetiden til 50-60k/dag, det sikrer utbytter langt over aksjekursen prdd...
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
tuja
09.04.2020 kl 16:24
5125
Polymnia I (2011 - Modern VLSFO) On Subs AG/WCIndia WS 230.00 MRPL Apr 16 Dynacom Demurrage USD 195K (TCE: RV USD 257.27K @ 17.65 days / Actual USD 257.97K @ 17.71 days) 2.43 idle days
25 OIL TANKERS FLOATING OUTSIDE EUROPEAN PORTS DUE TO DELAYS IN DISCHARGES - REFINITIV EIKON DATA, SOURCES
REFINERIES ASK TO DELAY DISCHARGES AS THEY DON'T HAVE STORAGE FOR MORE OIL - SOURCES
25 OIL TANKERS FLOATING OUTSIDE EUROPEAN PORTS DUE TO DELAYS IN DISCHARGES - REFINITIV EIKON DATA, SOURCES
REFINERIES ASK TO DELAY DISCHARGES AS THEY DON'T HAVE STORAGE FOR MORE OIL - SOURCES
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
NOELLE
09.04.2020 kl 17:40
5070
FRO opp nesten 8 % i US :) Kan bli en bra tank dag Tirsdag om dette holder til neste uke :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
spekulator
09.04.2020 kl 17:44
5062
Frontline 8,50 dollar nå.Har vært i 8,60 i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
mancity
09.04.2020 kl 20:08
4965
Antar ved lagring er break-even betydelig lavere enn 15000 usd
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
NOELLE
09.04.2020 kl 20:15
4956
Kraftig oppgang på alt av tank i US.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
09.04.2020 kl 21:22
4892
Sjukt glad jeg ikke fulgte saueflokken og kjøpte oljeaksjer de siste dagene, olja skal ned.
Kan vise seg at tank aksjer tar av snart📈
Kan vise seg at tank aksjer tar av snart📈
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
tuja
09.04.2020 kl 21:41
4886
10 mill fat pr dag. Ja,ja, det blir mye lagring til sjøs. Tank vil bulle som f...- God påske.
:)
:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
10.04.2020 kl 05:10
4742
Beste kjøpet på børsen nå. De enorme utbyttene som er planlagt gjør ikke casen dårligere akkurat📈
Hold denne litt under radaren enda, får mer cash i Mai :)
Hold denne litt under radaren enda, får mer cash i Mai :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
NOELLE
10.04.2020 kl 05:56
4723
Det ser veldig bra ut ja.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
Finsken
10.04.2020 kl 07:39
4681
Frontline opp 10% i New York etter kutt i Opec+.
Fortsatt vakre utsikter for tank så lenge oljeprisen er ned.
WTI gikk ned over 9%, Brent gikk ned over 5% etter Opec+ møte, så nu handler det om å kjøpe billig olje.
Verdens vlcc flåte består av ca 800 skip. Med 20 millioner fat i overproduksjon tilsvarer det 10 vlcc om dagen i overproduksjon. Massive behov for å lagre billig olje så har ingen tro på at tankmarkedet skal svekkes i 2020.
Kan du kjøpe olje til $20-30/fatet og selger om 1 år til $50 snakker vi om $40-60 millioner pr.last. Du kan ha lukrative rater faktisk bare med dette konseptet. I tillegg bidrar jo lagring på fartøy at øvrige flåte får mindre konkurranse.
Skulle vi forøvrig bli plaget med for mye konkurranse har vi et godt verktøy som heter slow speed. Med snitt fart på 10 knop tar vi bort all kapasitet med 20 millioner fat overproduksjon uten å hensynta et betydelig antall skip som brukes som lager.
Ellers vet vi jo at d er mange gamle fartøy som er nær 20 år + og vi må forvente at opphugging vil gå sin gang.
Når d gjelder ADS vil jeg tro at planen er å ta de gjennom 20 års klassingen gitt at markedet er der. Det kan bety at vi ser ADS med dagens flåte i markedet til de er 22-23 år gammle, d er mitt bet på caset.
Ønsker alle ei strålende påske.
Fortsatt vakre utsikter for tank så lenge oljeprisen er ned.
WTI gikk ned over 9%, Brent gikk ned over 5% etter Opec+ møte, så nu handler det om å kjøpe billig olje.
Verdens vlcc flåte består av ca 800 skip. Med 20 millioner fat i overproduksjon tilsvarer det 10 vlcc om dagen i overproduksjon. Massive behov for å lagre billig olje så har ingen tro på at tankmarkedet skal svekkes i 2020.
Kan du kjøpe olje til $20-30/fatet og selger om 1 år til $50 snakker vi om $40-60 millioner pr.last. Du kan ha lukrative rater faktisk bare med dette konseptet. I tillegg bidrar jo lagring på fartøy at øvrige flåte får mindre konkurranse.
Skulle vi forøvrig bli plaget med for mye konkurranse har vi et godt verktøy som heter slow speed. Med snitt fart på 10 knop tar vi bort all kapasitet med 20 millioner fat overproduksjon uten å hensynta et betydelig antall skip som brukes som lager.
Ellers vet vi jo at d er mange gamle fartøy som er nær 20 år + og vi må forvente at opphugging vil gå sin gang.
Når d gjelder ADS vil jeg tro at planen er å ta de gjennom 20 års klassingen gitt at markedet er der. Det kan bety at vi ser ADS med dagens flåte i markedet til de er 22-23 år gammle, d er mitt bet på caset.
Ønsker alle ei strålende påske.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
Struts
10.04.2020 kl 09:32
4608
Ja, ingen grunn til at ikke ADS skulle følge i samme fotspor når børsen åpner tirsdag. De duste-avtalene de "gutta" klarer å bli enige om er vel knapt nok verdt papiret det blir skrevet på. Og varigheten var vel ikke lenger enn ut juni? Så er det Mexico, neste uke er det vel Trump som skal blåse i nesa (det gjør han jo hele tiden). Mer og mer glad i en trygg ADS-havn!
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
10.04.2020 kl 09:58
4571
Det ligger an til flere måneder med høye rater, men etter det frykter jeg at det kan bli en lang periode med tørke i tankmarkedet etter at OPEC+ ble enige om kutt helt fram til april 2022. Skulle gjerne sett at ADS inngikk kontrakter ut båtenes levetid så er all usikkerhet ryddet av bordet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
CapitaL
10.04.2020 kl 10:35
4527
Hva som blir det endelige kuttet er jo fortsatt ikke kjent, men det ligger an til mellom 12-15 mill fat pr dag til sammen. Og det kan pågå i inntil 2 år.. Det er jo om man ser realistisk på det, bull for oljeprisen fremover.. og ikke fullt så bra for tank. Vi ser også tegn til utflating av viruskurvene i en del land nå, hvilket betyr lemping på restriksjoner. Om man da tenker seg at ting begynner å gå riktig vei fra Q3, vil lagertrekket sette inn for fullt. En VLCC tar 2 mill fat, og et kutt på f.eks 12 mill fat tilsvarer 6 fulle VLCC.. pr. dag. Det er mye, så selv om det ikke monner i det korte bildet, er det nok til å gjøre meg litt skeptisk til tank på litt lengre sikt. En årskontrakt på Stratus nå hadde gjort seg..
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
10.04.2020 kl 10:56
4505
Kuttene på 12-15 mill har varighet på 2 mnd. Så ned til 8..så 6.
Så vet vi jo faktisk ikke om alle landene kutter selv om de sier det, umulig å holde oversikt.
Samtidlig har vi 30 mill i overproduksjon i april og 15 mill per dag i mai📈
Olja skal mye ned
Så vet vi jo faktisk ikke om alle landene kutter selv om de sier det, umulig å holde oversikt.
Samtidlig har vi 30 mill i overproduksjon i april og 15 mill per dag i mai📈
Olja skal mye ned
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
Struts
10.04.2020 kl 11:06
4505
Olje ned, ADS opp! Og ADS har da dekket inn 500 dager allerede (fordelt på 3 skip) for året. Hva som skjer i morgen vet ingen, for ikke å snakke om 2022. Selv vet jeg knapt hva som skjer akkurat nå, bortsett fra at solen skinner der jeg befinner meg. Og at i kryssordet i DN var løsningen på et av "nyordene" Dorullskam. Det syntes jeg var litt morsomt!
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
CapitaL
10.04.2020 kl 11:08
4520
Om kuttene ikke får den ønskede effekt er sannsynligheten stor for at de forlenges.. om ikke er jo hele avtalen meningsløs. Jeg tror ikke på produksjonsøkning fra juli igjen i et slikt scenario.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
CapitaL
10.04.2020 kl 11:10
4525
Umulig å forutsi noe som helst nå.. blir litt lettere å spå om ca 14 dager når Stratus skal ha ny slutning:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
MarineroMarine
10.04.2020 kl 11:12
4549
Selv Trump er bull på tank: https://twitter.com/rg24322/status/1248392610634334209?s=20
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
10.04.2020 kl 11:18
4537
De må da bare forlenge kuttene for markedet vil være fyllt med billig olje som holder prisen nede resten av 2020 uansett. 15 mill holder ikke fremover heller
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
Struts
10.04.2020 kl 11:19
4535
Selvfølgelig! Men når FRO gikk rundt 10% i går, så er det vel ingen grunn til å tro at det skal gå motsatt vei for ADS på tirsdag. Skjønt, det avhenger vel litt av hva som skjer på børsen i dag i NY. Den som lever får se! Og om ikke det blir stratosfæriske rater for Stratus, blir det sikkert ikke så ille!
Eh, i dag er det vel stengt i NY ja. Nuvel, kanskje like greit.
Eh, i dag er det vel stengt i NY ja. Nuvel, kanskje like greit.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
Struts
10.04.2020 kl 13:19
4465
Og antar dere har fått med dere de utrolig mange slutningene av VLCC'er på periode T/C som er gjort (og publisert i dag). De Equinor har tatt på 3 års t/c til USD 48,000 innbefatter M/T =PAPALEMOS= og M/T =NISSOKEROS= bgt Hyundai hhv 2018 og 2019. For de som liker høyere tall må man gå til ETT års T/C, hva sies eksempelvis om M/T =INGRID= til SHELL for USD 92,000 pr dagen? Det er en haug andre bekreftede slutninger (da snakker jeg om periode fra 6 mnd og mer), men det har dere vel funnet ut av for lengst. Jeg tror neste uke blir, vel, ganske interessant for å si det slik.
NB. Rapporten er en ukerapport som samler opp periode-slutninger gjennom samme. Det er ca 30 periode-slutninger referert, de inkluderer VLCC-, Suezmax, Aframax, LR2 range enheter for denne uken, inkludert aframaxen M/T =KYRAKATINGO= som Equinor har tatt på 3 års T/C for USD 25,000 pr dag. Osv., osv.
NB. Rapporten er en ukerapport som samler opp periode-slutninger gjennom samme. Det er ca 30 periode-slutninger referert, de inkluderer VLCC-, Suezmax, Aframax, LR2 range enheter for denne uken, inkludert aframaxen M/T =KYRAKATINGO= som Equinor har tatt på 3 års T/C for USD 25,000 pr dag. Osv., osv.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
NOELLE
10.04.2020 kl 18:21
4327
Utrolig bra! Hvor er link?
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
Struts
10.04.2020 kl 19:36
4262
Sorry Noelle, ingen link - jeg mottar diverse ukerapporter fra forskjellige meglerfirmaer. Det jeg har skrevet over har jeg manuelt gjengitt fra samme. Nevnte jeg M/T =NECTAR= 307,000/08 Dalian til USD 75000 6 mnd T/C til SHELL og M/T =ADMIRAL= 300,000/05 Universal til samme befrakter for USD 100,000 pr dag i samme periode? Det er også en "relet" av 299,000/17 Hyundai for USD 80,000 til Koch Logistics for 1 år. Listen er nesten endeløs (dvs da til sammen som jeg nevnte rundt 30 enheter).
Burde kanskje også ha nevnt M/T =LEONIDAS= 318,300/09 Hyundai til USD 83,000 til Hess Corporation for 1 år.
Forskjeller i raten for tilsynelatende samme størrelse/periode vil jeg anta kan forklares ut fra hvilket tidspunkt i uken skipet ble sluttet, noe også naturlig nok forklart ut fra forskjell i alder. Jeg stoler på mine kilder, og samme gjengitt som vanlig iht det jeg ble opplært til på 80-tallet: "All dets given in good faith, but W.O.G."
Burde kanskje også ha nevnt M/T =LEONIDAS= 318,300/09 Hyundai til USD 83,000 til Hess Corporation for 1 år.
Forskjeller i raten for tilsynelatende samme størrelse/periode vil jeg anta kan forklares ut fra hvilket tidspunkt i uken skipet ble sluttet, noe også naturlig nok forklart ut fra forskjell i alder. Jeg stoler på mine kilder, og samme gjengitt som vanlig iht det jeg ble opplært til på 80-tallet: "All dets given in good faith, but W.O.G."
Redigert 21.01.2021 kl 06:58
Du må logge inn for å svare