Står Transocean klar til å sluke Odfjell Drilling?

Kommentatoren
ODL 14.08.2018 kl 12:50 5582

Ja, ifølge PETRO.NO.


Petro.no har fått flere tips om at en ny transaksjon skal være nært forestående. Den innebærer at det er Odfjell som slukes.

https://petro.no/star-transocean-klar-a-sluke-odfjell-drilling/1284581
Redigert 19.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
14.08.2018 kl 15:00 5499

Her blei det liv rai rai
Redigert 14.08.2018 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
14.08.2018 kl 15:05 5480

Vet dere hvor stor eierandel Akastor har i Odl?
5198
14.08.2018 kl 15:17 5425

NODL startet også å gå samtidig med ODL noen sammenheng?
allers
14.08.2018 kl 15:18 5413

Hva ville et bud ligget på?
38-40?
sheepman
14.08.2018 kl 16:00 5295

det vil nok ligge opp mot 50-tallet.- lykke til!
delta
14.08.2018 kl 16:26 5222

I min DCF modell for ODL er den verd NOK 47 i dag. ODL er veldig sensitiv for USDNOK da rateandelen ex OpEx i hovedsak er i USD (OpEx-andelen er raten er i hovedsak i den valuta som Opex påløper i - i Norge i NOK), noe som er fornuftig da også gjelden er i USD. Jeg har antatt langsiktig realrate i snitt for 6G'ene på USD 365k/dag og 95% flåteutnyttelse over tid. Her er høy operasjonell og finansiell gearing. Netto rentebærende gjeld inkl. CapEx for Nordkapp som skal leveres i 2019, er nesten like høy som netto DCF.

ODL gir i sin rapportering inntrykk av forventning om langsiktig rate for 6G på USD 435k/dag. Hvis jeg øker raten fra 365k til 435k/dag i DCF-modellen, øker DCF pr i dag til NOK 83 pr. aksje.
Redigert 14.08.2018 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
cinet
14.08.2018 kl 18:02 5079

VAR VELL EMISJON PÅ 36, og ttr d har aksjen vært hold kunstig nede for å gjøre et bud lettere akseptabelt. Har ingen tro på at de store langsiktige eiere selger for under 50. Aksjen "burde" stått i 40-45 , og med minimum 30% budpremie, snakker vi om....bud mellom 52-57. Gleder meg !
Kommentatoren
14.08.2018 kl 19:03 4989

Hvis det er hold i dette, er det jo ikke så vanskelig å skjønne at kursen ble holdt nede med jernhånnd langt under emisjonskursen på 36 frem mot reparasjonsemisjonen. Der ble det jo knapt tegnet en aksje så vips trenger ikke oppkjøper å punge ut oppkjøpspremie for 4 millioner nye aksjer ++.
Redigert 14.08.2018 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2018 kl 21:15 4798

Akastor og Røkke har makten her.

Men det er klart, vi sier ikke nei takk til noen hundre millioner i gevinst hvis våre ODL går til heftig premium.

Eric
zxcvbnm
14.08.2018 kl 22:39 4661

Det er snakk om at ODL skal deles i rigg og service del. Hvor mye vil Transocean gi kun for rigg delen?
Ser ikke noen grunn til at riggdelen skal være verdt over 30kr aksjen. Odl uten rigger er egentlig lite intressant.
Redigert 14.08.2018 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
delta
14.08.2018 kl 23:15 4580

Spørs hva du tar med i riggdelen da. I mitt DCF-estimat for hele ODL pr i dag på NOK 47 pr aksje utgjør verdien av 4*6G pluss Bergen (3G) ca. NOK 69 pr aksje hvor CapEx for Nordkapp som overtas fra verft i 2019 er dratt i fra. Så spørs det om du også skal dra i fra rentebærende gjeld på riggene som er i drift i dag, Jeg vet ikke gjeldsfordelingen mellom rigg- og servicedelen av ODL. Hvis man drar fra hele ODLs netto rentebærende gjeld pr nå, går det ca. NOK 37 pr aksje i fradrag, og da har du ca. NOK 32 i nettoverdi DCF for riggdelen av ODL. Servicedelen av ODL har jeg verdsatt til ca. NOK 15 pr aksje før evt. gjeldsfradrag (all gjelden i ODL er her belastet riggdelen). Emisjonspenger inn på konto i år utgjør NOK 8 pr aksje. Selskapsoverhead (administrasjon etc) utgjør et fradrag i verdien på NOK 8 pr aksje. Verdsettelsen av servicedelen er her moderat sammenlignet med amerikanske service-peers når man ser på nøkkeltall som EV/EBITDA for 2018. DCF going concern av dette blir NOK 47 (=69-37+15+8-8) for hele ODL. Hvis man skulle få solgt både rigg- og servicedelen iht. mitt estimat og kjøper ser stordriftsfordeler ved å betale pris iht. mitt DCF-estimat før selskapsoverhead for ODL, vil nettosalgsverdi pr aksje i mitt scenario kunne bli 47+8 = NOK 55 pr aksje. Pareto, f.eks., har et kursmål på NOK 48 pr aksje som er deres beregnede NAV pluss NOK 5 i tillegg som de antar er en realistisk salgspris hvis hele ODL selges.
Redigert 15.08.2018 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
15.08.2018 kl 08:12 4376

Bra oppsummert Delta. Da ligger vi ikke så langt unna hverandre. Kjøper Transocean riggdelen, ser jeg det som meget sannsynlig at Odl har andre kjøpere til service delen. I motsatt fall mener jeg man bør vente til en recovery i rater. Det er riggdelen som er indrefileten.
delta
15.08.2018 kl 22:27 4099

Jeg skrev at jeg har brukt USD 365k/dag som langsiktig rate inkl. performance bonus i mine DCF-estimater.

Dette er på nivå med hva enkelte forventer at Nordkapp vil oppnå iht. kontrakten med Aker BP med oppstart medio 2019 når den starter sine første boreoperasjoner etter å være levert fra verftet antakelig i første del av 2019. USD 336k/dag er overskriftsraten inkl. mobilisering. Man antar at minimumsrate ekskl. mobilisering er USD 325k/dag. Hvis markedsraten i et år antas å ligge over USD 325k/dag, vil ODL få betalt iht. den høyere markedsraten, og det vil bli etterberegning av dette en gang pr. år. DnB antar at riggen i tillegg vil oppnå i snitt USD 30-50k/dag i performance bonus iht. kontrakten. Da vil riggen i så fall komme ut på rundt USD 365k/dag i effektiv rate ekskl. mobilisering, og høyere hvis markedsraten skulle vise seg å være høyere enn minimumsraten iht. kontrakten.

Også Atlantic har lignende avtale om performance bonus i den nye kontrakten med Equinor med boreoperasjoner fra tidlig i 2019. Stavanger har også performance bonus med Aker BP for boring med oppstart i 2019. Det ligger an til at nye kontrakter kan komme til å inneholde lignende bonusavtaler. I boringer utført fram til nå har det i hovedsak ikke vært slike bonuser.

Kriterium for bonusutbetaling er når kontraktsbundne boreoperasjoner blir utført på kortere tid enn normert og samtidig på en sikker og effektiv måte. ODL har meget god track record for dette. F.eks. brukte Stavanger på Mariafeltet (estimert til 1,6 år) og Atlantic på Johan Sverdrup (estimert til 3 år) bare ca. 50% av tiden som var estimert for å fullføre boreoperasjonene.

Det er også interessant å observere snittrate for dagens 3*6G'ere iht. ordreboken pr. 31.3.18. Hvis vi ser på note 6 i Q1'18-rapporten, er snittraten for disse omtrentlig på nivå med USD 365k/dag hvor Aberdeen selvfølgelig er med å dra dette opp med sine USD 431k/dag utenfor Shetland fram til Q1'22. Ordreboken for de 3*6G'ene er på tilsammen 3.100 dager (tilsvarer 8,5 riggår). Aberdeen antas å ha OpEx rundt USD 130k/dag i UK-farvann mens 6G-riggene i norsk farvann antas å ha OpEx rundt USD 150k/dag. I mitt DCF-estimat har jeg antatt OpEx som i norsk farvann.

I snitt er de 4 6G'ene verdt USD 660 mill. hver i mitt DCF-estimat. Hvis du inngår kontrakt i dag ved et verft for å bygge slike rigger for harsh environment for norske farvann, vil det koste kanskje rundt USD 700 mill. med ferdigstillelse om ca. 3 år, da må du opp i snittrate høyere enn USD 365k/dag for å få oppnå tilfredsstillende internrente på et slikt investeringsprosjekt. I min modell må du ha snittrate på USD 400k/dag for kun å oppnå avkastningskravet jeg har brukt i DCF-beregningene. ODL oppgir i sine rapporter forventning om rate på USD 435k/dag på lang sikt for slike rigger, og da vil det bli rundt 10,4 % p.a. nominell internrente.
Redigert 16.08.2018 kl 00:01 Du må logge inn for å svare
alph
04.09.2018 kl 09:04 3369

Ryktes at Transocean snuser på Ocean Rig?