HYTTEFORBUDET - EVNEVEIKE POLITIKERE

aklm
27.03.2020 kl 07:10 8982

Restauranter,hoteller og bakker er stengt. Hyttefolket utgjør bare en brøkdel av den normale antall tilreisende i turistkomunene. I tillegg er alpinbakkene stengt. Dette klarer evneveike politikere å fremstille som en trusel mot helsevesenet. Belastningen på helsevesenet blir mindere enn normalt. Hva med en hytteeier som kommer fra en kommune med mindre helsetilbud enn kommunen vedkommende har hytte i? Bobiler og campingvoger er ok. Vi styres av udugelige tullinger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:12 Du må logge inn for å svare
oivindl
27.03.2020 kl 21:23 3046

Nå er det ikke alle som er like negative til demokratiet som du er.
Heldigvis var det blant annet årvåkne jurister som tok til motmæle mot den nye kriseloven.

"Hvis Koronaloven ikke hadde blitt grundig modifisert kunne det sett mørkt ut for demokratiets og rettsstatens framtid i Norge, mener Einarsen."
https://khrono.no/jussprofessor-kritisk-til-politikernes-jobb-med-kriselov/474381
Fluefiskeren
27.03.2020 kl 21:48 3031

2-3 overbelastede fastleger???

Hvor har du det fra? Vi har sett reportasjer der fastlegene er bekymret nå for at de omtrent ikke har pasienter lenger. Folk holder seg unna fordi de er redd for å bli smittet der. De med koronamistanke har jo også fått beskjed om å holde seg unna legekontorer.

« I dag er det nesten stille ved mange fastlegekontorer rundt omkring. Menneskemøter er erstattet av videokonsultasjoner og telefonsamtaler. Og laboratoriet er nesten folketomt, i likhet med venterommet, der det ellers bruker å være pasienter i trengsel, som venter på å komme inn til legen sin.»

https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/ordetfritt/2020/03/21/«Det-verste-som-kan-skje-nå-er-at-dere-som-trenger-hjelp-er-redde-for-å-være-til-bry»-21403806.ece
Garmis
27.03.2020 kl 22:02 3024

Det kan se ut som om lege virksomheten har bærsjet på leggen. De vil egentlig ikke ha kontakt med syke personer, bare suge stat og kommune for penger. Tvangs nedleg hele legeforeningen og sett disse utsuger krapylene under administrasjon.
Redigert 27.03.2020 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
27.03.2020 kl 22:33 2994

Vi er absolutt ikke i en situasjon der vi skal neglisjere og rakke ned på legers og helsearbeidernes innsats. Vi kan komme i en situasjon hvor kommunenes fastleger blir innkalt til tjeneste for desperat og forsøke å redde folks liv på de store sykehusene i sentrale strøk.
PSI- Investor
27.03.2020 kl 22:35 2998

Det virker da hvertfall litt som om hytteeiere skal plages. At hoteller måtte stenge fordi hytteeiere ville overnatte der er da en pussig begrunnelse for å stenge hoteller?
Om hotell skal stenges eller ikke bør ha helt annen begrunnelse.
Og dette med kommunenes helsetjenester er jo på grensa til bløff, kommunene driver ikke sykehus og det er sykehus som må ta seg av koronnapassienter. Ikke kommunalt ansatte fastleger, hjemmehjelpere eller ansatte på institusjoner.
Men det er argumentasjonen jeg reagerer mest på. Jeg tror helt klart at det er lurt å være forsiktig og at dette ikke er en så snill sykdom som det innledningsvis ble hevdet.
oivindl
27.03.2020 kl 22:36 2991

Vel, de nekter å følge regjeringens anbefalinger, i motsetning til hyttefolket som har reist hjem.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 22:39 2983

"Inntil da er vi alle forpliktet og forventet å etterkomme de påbud regjeringen kommer med. «Skutt blir den som .........» Vi er ikke kommet dit ennå, men i krig er dødsstraff slett ikke uvanlig, nettopp for å sikre at folket går i takt. "

---------------

Takke f.... for at bla. min far og andre motstandsfolk ikke hadde den holdningen under okkupasjonen.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 22:43 2975

"folk sutrer
over at de ikke får lov til å leke på stranda... "

----------------------

Nei folk blir forbanna fordi folk i risikogrupper tvinges tilbake fra isolasjon på sine hytter og inn til smitteområder.
Fluefiskeren
27.03.2020 kl 22:48 2972

Biolog om hytteforbudet.

«Hytteforbudet fører til raskere smittespredning | Per Espen Fjeld»

«Med et hytteforbud oppnår man det motsatte av «å flate ut kurven». Man gjør den brattere.»

«Forbudet mot å dra på hytta har derimot med stor sannsynlighet heller den effekten at det vil øke smittetakten i befolkningen. Det er godt dokumentert gjennom forskning at smitte spres raskere der det er tett mellom individer mottagelig for smitte.»

Denne er drøy: «Til det har jeg ingen faglig kompetanse. Det som synes sikkert, er at hytteforbudet øker smittetakten. Satt på spissen kunne den friske bybefolkningen like gjerne pålegges å dra på hytta. Dette ville i alle fall redusert tettheten av mennesker der smitten går raskest.»

«Til det har jeg ingen faglig kompetanse. Det som synes sikkert, er at hytteforbudet øker smittetakten. Satt på spissen kunne den friske bybefolkningen like gjerne pålegges å dra på hytta. Dette ville i alle fall redusert tettheten av mennesker der smitten går raskest.



https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/0nAGGJ/hytteforbudet-foerer-til-raskere-smittespredning-per-espen-fjeld


Jeg limer inn denne fordi dette kan sees fra mer en en side. Det som er helt vesentlig for å redusere smitten er å isolere folk. Det burde være opplagt egentlig. Nå er det altså flere som har har sett dette som lynsjemobben her nekter å se. Vi hadde vært færre smittede her i landet dersom folk hadde vært isolert på hyttene. Beslutningen er tatt på politisk grunnlag og ikke på vitenskapelig grunnlag, men som sagt kunne det blitt litt for mye trengsel i påskeferien.


nordnes
27.03.2020 kl 22:51 2961

Hyttefolk ringer rødekors og ber om hjelp så de kommer seg hjem, når de blir syke.

https://www.nrk.no/norge/hyttefolk-ber-rode-kors-om-hjelp-1.14945024
Garmis
27.03.2020 kl 23:01 2950

Her er det mye du ikke vet, om du ikke er av arten selv da!
Redigert 27.03.2020 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
Grusern
27.03.2020 kl 23:12 2932

Tar med meg bobilen på hytten så jeg kan sove om natten, det er lov......
oppvigår
28.03.2020 kl 01:25 2884

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/P9G6db/vet-regeringen-nagot-som-vi-andra-inte-gor

Ingen påsksemester utanför den egna regionen, alltså. I alla fall helst inte​,​ för då belastas vården på den plats man rest till mer än ​den är ​dimensionerad​ för​. Fine, det är fullt begripligt.
Men är det något annat som regeringen vet – men inte kommunicera​r​? Det känns nästan så för det verkar som vi gått in i en ny fas, en fas som är ännu allvarligare än den tidigare.​ Enligt statsministern.​
Slettet bruker
28.03.2020 kl 01:52 2873

For en gjeng med klovner. Alle vet bedre enn proffene hvordan dette skal håndteres. Virker som tiltak er verre for hyttefolk enn for frisører og uteliv. Flaut. Jeg har hytte, og jeg skjemmes, for jeg blir jo satt i samme bås.

Dette er veldig enkelt: Vi har myndigheter som jobber dag og natt for å håndtere situasjonen best mulig. Da hører man på dem og innretter seg deretter.

Får samme følelse når jeg leser smitteverns- og beredskapsteoriene til hyttefundamentalistene som når jeg leser innlegg fra klimaskeptikere og flatearthere. Alle har sin egen syltynne argumentasjon, men ignorerer at så og si alle rundt en er uenige. «Alle andre går i utakt».
rischioso
28.03.2020 kl 02:49 2870

Nei vel, det er kanskje ikke en grunn at mange hytteeiere den siste tiden i ren desperasjon har meldt flytting til folkeregisteret fra sin faste bopel til nettopp hytta si - det gjør de kanskje for moro skyld eller skal du kanskje ha en statistikk på dette også før du kan være enig i at det var et mislykket forsøk på å prøve og omgå reglene …

Om man løfter blikket vekk i fra detaljfokuset og zoomer ut slik at man ser det store bildet så skjønner man også hvorfor myndighetene ønsker å detaljstyre i disse tider. Det er faktisk slik at veldig mange må bli syke og mange vil dø før smittetakten avtar siden det ikke finnes noen medisin - mao, når nærmere halvparten av befolkningen har blitt immune så vil også viruset miste den nødvendige smittetakten som er nødvendig for at den kan kunne overleve og vil da forsvinne.

Før det kan skje så må man ha en viss kontroll og det av 2 årsaker:

(1) Helsevesenets begrensing - for å unngå at det faller sammen som vi har sett i Italia så må man påse at smittetakten ikke er høyere enn at man klarer å ta i mot de som trenger hjelp.

(2) Tidslinjen - siden det ikke er viruset i seg selv, men tiltaka som legger grunnlaget for den økonomiske krisen så må det være en viss balanse mellom smittetakt (for ikke å overbelaste helsevesenet) og tiden det vil ta før mange nok er smittet slik at viruset dør ut tidsnok - det for at tiltaka ikke skal trekke ut i tid lengre enn høyst nødvendig for å begrense skadeomfanget, men allikevel lenge nok til at man sikrer at virusspredningen ikke blomstrer opp igjen.

* Ser man den sammenhengen så henger man seg ikke opp i de enkelte tiltaka for om man ser på de isolert - så ja, da er det naturlig at man ikke skjønner logikken av de enkelte tiltaka, MEN som i sum faktisk gir en mening - egentlig ikke mer komplisert enn som så … ;)

Fortsatt God Helg!
Redigert 28.03.2020 kl 02:56 Du må logge inn for å svare
egget
28.03.2020 kl 02:58 2862

Regjeringen sier det er viktig å holde avstand.

Man holder avstand på hytta.
rischioso
28.03.2020 kl 02:59 2847

Hytteforbudet er knyttet til pkt (1) da hyttekomuner er små samfunn med begrenset helsetilbud (utstyr og ressurser).
Redigert 28.03.2020 kl 03:01 Du må logge inn for å svare
egget
28.03.2020 kl 03:12 2836

Hvis Regjeringen vil at flere skal bli smittet og dø.
Saml alle i byene for å bli smittet og dø sammen.


Hvis Regjeringen vil at alle skal leve.
Hold avstand på hytter.


Hvis hjernen fungerer så skjønner man at man har større sjangse for å overleve en dødelig pest, med spredt bebyggelse på hytter, enn en tettbygd by full av blokker der man blir smittet av naboen som hoster i gangen eller i heisen i blokken.

Hadde vært hyggelig om folk brukte hodet, og ikke ræven til å tenke med.

Eg vil at flest mulig skal overleve pesten.

Kos Dere på Hytta.
oivindl
28.03.2020 kl 08:30 2783

"Alle har sin egen syltynne argumentasjon, men ignorerer at så og si alle rundt en er uenige."
Nå er det vel de som støtter forbudet som har den tynneste argumentasjonen. I praksis er den vel helt fraværende. Det eneste er å tegne opp scenarier som er temmelig usannsynlige og høyst usikre, uten noen form for dokumentasjon.
Og nei, så og si alle rundt er ikke uenige. Feks FHI og en lang rekke eksperter og fagfolk har uttrykt samme skepsis.

Proffene, i dette tilfellet FHI, har ikke anbefalt forslaget.
Redigert 28.03.2020 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
oivindl
28.03.2020 kl 08:37 2779

"Jeg har hytte, og jeg skjemmes, for jeg blir jo satt i samme bås."

Jeg ville nok skjemmes mer, om jeg tilhørte dem som setter alle hytteeiere i samme bås.
Fluefiskeren
28.03.2020 kl 09:36 2743

Denne tråden viser hvor forskjellig man kan se på en ting. Det dreier seg om å hindre smitte kontra å ligge kommunene til besvær. Faglige råd kontra praktiske. En ting er jo udiskutabelt og det er at for å begrense smitten i befolkningen er det i prinsippet en bra ting å isolere seg på hytta. Jeg kan ikke med min beste vilje forstå noe annet selv om noen eiere oppfører seg dårlig. Hytter for nordmenn er imidlertid så mangt. Noen har luksus som overstiger det de har hjemme og samler seg i store hyttesentre med alpinbakker, restauranter, utesteder og forretninger. De fleste bor imidlertid langt enklere og mer spredt. Meg selv inkludert.

Imidlertid er jeg veldig enig i Londonmannens fine innlegg lenger opp her. Vi har fått regler som vi alle må følge, og hyttefolket rapporteres å gjøre det nå. Vi må etterleve forbudene og formaningene på alle felt. Når folk på hytter bombarderer kommunen med forespørsel om dispensjon eller folkeregisteret for å melde flytting har de gått over en strek. Men alle skal ikke skjæres over en kam. Det er også snakk om mye annet enn hytter. Etter at denne krisen er ferdig må man evaluere tiltakene og sette opp en kriseplan for neste angrep. For det kommer igjen. Da føler jeg meg ganske sikker på at hyttene vil kunne inngå som et av de aller viktigste tiltak for å hindre sykdommen i å spre seg hvis de tas i bruk raskt. Vi ser jo hvordan Italia og Spania virkelig sliter nå for at folk bor for tett og og at det ble satt i verk isoleringstiltak for sent.

Slutter meg opp om Londonsmannens oppfordring om å ikke fordømme hverandre og skape splid nå. Tiden er ikke inne for det, men at man må gå igjennom hva som skjedde og ikke skjedde når det er over. Det er av feil man lærer. Manglende beredsskapsutstyr og avhengighet av innkjøp fra Kina er andre viktige ting man må se på.

oivindl
28.03.2020 kl 10:24 2710


"Nei vel, det er kanskje ikke en grunn at mange hytteeiere den siste tiden i ren desperasjon har meldt flytting til folkeregisteret fra sin faste bopel til nettopp hytta si - det gjør de kanskje for moro skyld eller skal du kanskje ha en statistikk på dette også "

Nå finnes det jo tall på dette. Åpenbart ikke et stort problem.
"I Trysil er det 6.813 registrerte fritidsboliger, nest flest i landet. Kommunen har foreløpig kun mottatt én søknad om bruksendring, men ønsker flere velkommen."
Mulla3
28.03.2020 kl 10:33 2697

Hyttefolket er våre nye super egoister. Skam dere.
oppvigår
28.03.2020 kl 11:21 2661

Det måtte en slik krise til for å fortelle oss hvem vi er. Vårt ettermæle blir ikke noe å skryte av.
oivindl
28.03.2020 kl 11:36 2646

Nå meldes det om at bileiere kjører grisete på veiene fordi det er lite trafikk. Frykt for at ulykker kan belaste helsevesenet unødig.
Da kan vi inkludere alle som har bil i gruppen å skjelle ut.
Fra før har vi joggerne.
Noen vi mangler da?
china
28.03.2020 kl 11:48 2633

Slutt å sutre din tosk
Fuhrmeister
28.03.2020 kl 11:54 2619

Vi har dopapir hamsterne som har en lammende
frykt for ikke å få tørket seg bak.
På landsens utedoer har de ofte bilder av konge-
familien som en siste utvei.
På min reise gjennom Skjåk måtte jeg i et akutt
tilfelle innom en fraflyttet plass, hvor jeg fant
ukeblader med manglende sider fra 50- tallet
på utedoen. Mose og lauv fant jeg også.
Fluefiskeren
28.03.2020 kl 12:06 2606

Nå får du jommen meg begynne å lese innleggene mine. Det er jo akkurat det jeg skriver nå og har skrevet mange gange før. Rett over her skrev jeg:

«Vi har fått regler som vi alle må følge, og hyttefolket rapporteres å gjøre det nå.»

Snakker om mann som med løgn vil kritisere andre. Flaut! Er det virkelig slikt du ønsker å gjøre i en vanskelig tid? Skape splid.
Redigert 28.03.2020 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
rischioso
28.03.2020 kl 12:22 2588

Om man terper på enkelte tiltak man er uenig i så åpner det for usaklige kveruleringer nettopp fordi det ikke er mulig å gjøre alle til lags. og slik kan det fortsette i evig tid - nå er det jo slik at det er kommet på plass forskjellige og midlertidige regelendringer - ikke for å jævles med noen, mens man prioriterer andre - de er kommet på plass pga svakheter i samfunnet på generelt nivå og ikke minst fordi sittende regjering og alle før dem aldri har forberedt landet på det vi opplever i dag og alle må enten de vil eller ei forholde seg til dette for ellers blir det konsekvenser - konsekvenser for den enkelte i form av bøter og/eller fengsel og mulige konsekvenser for hele landet gjennom at man mister kontroll på smittetakten og helsevesenet knekker sammen helt eller delvis som igjen vil kunne skape flere dødsfall enn nødvendig.

Som vi kjenner til så er viruset avhengig av en vert for å overleve da det i luften og/eller på overflater kun overlever i knappe timer til dager. Så basert på det faktum så er det jo egentlig tragisk det som nå skjer fordi om alle i hvert eneste land shuttet ned og stengte sine grenser samtidig når de første smittetilfellene ble oppdaget og alle holdt seg i hjemmekarantene i 2uker så ville alt vært over i løpet av 2 uker for da hadde viruset dødd ut av seg selv - men når man ser på utfordringen bare på hytteforbudet hvor en liten del av befolkningen ikke klarer å forholde seg til noen dagers fravær fra hytta så sier det seg selv at det er en umulighet å få til en global synkronisering i 2uker ….

Mao, det er enkeltmenneske som holder liv i viruset gjennom at de ikke klarer å forholde seg til enkle regler og hytteforbudet er et skoleeksempel i så måte … ;)

Fortsatt God Helg!
Redigert 28.03.2020 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.03.2020 kl 12:31 2580

Hytteforbudet har som kjent blitt modifisert. Dette nettopp for å redusere smitte. Håper at det når dette er slutt sees på nytt. Hyttene gir Norge en helt unik mulighet til isolasjon med å lage en plan for fremtiden. De fleste land skulle nok ønske de kunne hatt denne muligheten for å slå ned smitten. Det vil imidlertid dessverre alltid være noen få som blåser i andre. Jeg ser det hele tiden på andre områder her i byen.
oivindl
28.03.2020 kl 12:38 2574

NRK radio i dag.
Ordføreren i Hol er skamfull over alle meldingene på sosiale medier som fordømmer de som er på hytte.
Slettet bruker
28.03.2020 kl 12:45 2557

Her var det mange evneveike egoister.
Fluefiskeren
28.03.2020 kl 13:03 2542

Også i Ål

«Ber folk slutte å hetse hyttegjester
Ål-ordfører Solveig Vestenfor ber folk i hyttekommunene roe seg:­ – Ordførerne i Hallingdal tar sterkt avstand fra retorikken i sosiale medier, sier hun. Det liker ordfører i Ål, Solveig Vestenfor, dårlig. Hun er også leder for regionrådet i Hallingdal, hvor resten av ordførerne sitter.

De tar sterkt avstand fra retorikken som har utviklet seg på sosiale medier, sier hun.

– Jeg har prata med flere hyttefolk som føler seg såra, rett og slett. De skjønner alvoret i dette, og opplever at innbyggerne harselerer med dem. Det skal vi ikke ha noe av, forteller Vestenfor»

Kanskje noen på dette forumet burde gå litt i seg selv i sin fordømmelse av andre. Vi ser like over her en som anbefaler fengsel. Det er jo veldig smart i en tid da fengslene står ovenfor en veldig vanskelig tid når det gjelder å unngå smitte.

https://www.nrk.no/osloogviken/ordforer-i-al-ber-folk-slutte-a-hetse-hyttegjester-1.14949297
Redigert 28.03.2020 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
rischioso
28.03.2020 kl 13:05 2539

Ja, det er en unik mulighet til å holde liv i smitten lengre enn nødvendig - den skal du ha …

Og når det kommer til bøter og fengsel så var det ikke et forslag fra min siden, men noe myndighetene selv har informert om - regner med at de ikke fenglser folk i disse tider, men som kjent så kommer det også en virusfri tid etter dette og da kan det sones … :)

Enten så må man få til en global synkronisering over en gitt periode som vil få viruset til å dø ut av seg selv (i dette tilfellet 9 -14 dager) noe som dessverre ikke er mulig og da må det etableres kjøreregler som sikrer at helsevesenet ikke kollapser verken lokalt eller sentralt.

Hytteforbudet er kommet til som et preventivt tiltak for å sikre at helsevesenet lokalt ikke bryter sammen.

Det er heller ikke meningen at man skal unngå smitte helt for det er slik at mange nok må smittes for at viruset dør ut så lenge det ikke finnes noen medisin og det skjer først når nærmere halve befolkningen er blitt smittet og gjennom det er blitt immune. Og det er på veien til det målet at det må holdes en viss kontroll slik at ikke for mange smittes på samme tid noe som kan få helsevesenet til å kollapse, MEN samtidig er det like viktig at det ikke trekkes ut i langdrag før man kommer dit slik at tiltakene blir opprettholdt lengre enn nødvendig nettopp fordi det er tiltakene som gjør den største skaden.

Mao, det hele handler om å få til en balanse mellom smittetakt sett i forhold til kapasitet i helsevesenet og det å ikke måtte opprettholde tiltaka lengre enn nødvendig. Sett på annen måte, om for mange hadde vært forsiktige nok så ville det kunne ha redusert smittetakten for mye noe som igjen ville ha forlenget behovet for tiltaka noe som til syvende og sist påfører en større økonomisk skade - altså, handler det om å finne den riktige balansen.

Så er det jo også slik at dette henger sammen globalt, det hjelper jo lite om lille Norge gjør det meste riktig og kan friskmeldes raskere enn andre land for åpner man grensene før andre land er friskmeldt så blusser det opp igjen så globalt er vi avhengig av at ting gjøres riktig, at ting skjer raskt nok, men ikke for raskt og ikke minst at alle land er transparente når det kommer til status noe som er en reell utfordring da ikke alle land har den samme kontrollen og da sitter man igjen med tidsaspektet som den eneste faktoren å støtte seg til globalt.

Som kjent så oppgir Kina nå færre nye smittetilfeller, de har så smått begynt å åpne by og kommune grenser og fabrikker startes opp. Skulle de for eksempel ha åpnet landegrensene og ikke nabolandene hadde hatt den samme utviklingen så ville det ha blusset opp igjen - mao, en ting er status i eget land og noe helt annet er status i andre land og ikke minst at statusen som oppgis er reell og det er akkurat her tiden vil spille en avgjørende rolle - at man ikke friskmeldes for tidlig slik at faren for oppblussing finner sted, men heller ikke for sent slik at de økonomiske skadene blir for store - ikke enkelt dette her, men setter man denne globale problematikken i perspektiv så blir det også lettere å skjønne viktigheten av nettopp hytteforbudet … :)
Redigert 28.03.2020 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.03.2020 kl 13:21 2518

Du mener altså at du har mer greie på dette enn smitterådgiveren til WHO og Helseinstituttet her hjemme.

Når du nå mener at man at man skal la seg smitte er dette i strid med hva institusjonene over sier. Du vil altså ha halvparten av befolkningen smittet. Hvordan skal du greie å regulere dette til det tempoet som passer. Hvor mange uskyldige dødsfall vil dette kreve? Det var i hvert fall greit å se at du vil ha hytteforbud for å øke smittetilfellene. Det er en ærlig sak selv om jeg ikke er enig.
Redigert 28.03.2020 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
Kumbel
28.03.2020 kl 13:21 2516

Jeg hadde vært på hytta i 2 uker (pensjonist) da Erna og co. kom med sin anmodning om at alle måtte reise fra hyttene sine.
I likhet med de aller fleste pakket jeg og reiste hjem neste morgen. Noen valgte å ignorere anmodningen og ble på hytta og reiste først etter at det ble innført forbud.
Noen ytterst få valgte også å trosse forbudet.. Dette viser bare at "hyttefolket" som noen kaller det, er som alle andre mennesker. De finnes i alle kategorier.

Enkelte her inne har ønsket å debattere om hytteforbudet er et godt eller dårlig tiltak for å bekjempe pandemien, og de gjør dette på en balansert og god måte.
Så har vi de som tydelig opparbeider seg en aggresjon mot "hyttefolket". Det er skremmende å se hvordan de nærmest legger en gruppe mennesker for hat fordi noen ytterst få har opptrådt kritikkverdig. Mentaliteten til disse selvrettferdige menneskene gir meg assosiasjoner til mange beklagelige hendelser opp gjennom historien.
rischioso
28.03.2020 kl 13:34 2499

Smittetalla som er oppgitt er jo ikke reelle i så måte, men kun et prosentvis holdepunkt da kun en liten prosentandel av befolkningen er blitt testet og som myndighetene selv har sagt, det er ikke slik at alle skal la seg teste - det er heller ikke gjennomførbart da med tanke på nytte sett opp i mot kost. Det er de med symptomer som bes ta testen og som vi også kjenner til så vil veldig mange smittede være nærmest symptomfire.

Når det kommer til hva som blir sagt og hva som må til så er jo det 2 vidt forskjellige ting - hva tror du hadde skjedd om myndighetene sa at nå bør folk samles så flest mulige blir smittet og gjennom det så blir vi raskt ferdige …

Det hadde jo resultert i nettopp det som man prøver å unngå - det at for mange blir smittet på samme tid og at helsevesenet vil kollapse og ikke minst at mange flere vil dø …

Av samme grunn blir man oppfordret til å være forsiktige og ikke minst nøye med håndhygienen, men dette stopper jo ikke smitten, det bare sinker den slik at helsevesenet ikke kollapser, men over tid så må x-antall bli smittet før viruset dør ut så lenge det ikke finnes noen kur.

Så var det det med hytteforbudet da - påskefyll og lek med tilhørende skader og økt belastning på det lokale helsevesenet hvor også risken er stor for at man bringer smitten fra byen til landsbygda.

Egentlig trist at det skal være så vanskelig å se den - det virker rett og slett som at det er en sammenheng mellom egoisme og trangsynthet (hos noen)…
Det finnes mange andre som også har mistet muligheten til å reise til sitt andre hjem - alle de som eier en eiendom i utlandet (meg selv inkludert), men ikke noe sutring å høre fra den kanten - kanskje fordi det er en fysisk umulighet - men det er det også nå blitt for de som har sitt andre hjem innenfor landets grenser gjennom nettopp forbudet. Mao, det handler å akseptere eller rettere sagt mangelen på akkurat det (for noen) ….
Redigert 28.03.2020 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
oivindl
28.03.2020 kl 13:44 2484

"Så var det det med hytteforbudet da - påskefyll og lek med tilhørende skader og økt belastning på det lokale helsevesenet hvor også risken er stor for at man bringer smitten fra byen til landsbygda."

De fleste ser vel at det ikke er ønskelig. Jeg vil tro de fleste som drar på hytten heller ikke ønsker å utsette seg selv for smitte, egoister som de er, altså unngår de å oppsøke kommunesenter.

Jeg synes det er rart at ikke alle ser at langt de fleste hytter ikke ligger sentrert rundt små kommunesentra.
Redigert 28.03.2020 kl 13:47 Du må logge inn for å svare