Svenske stat - Nej til Norwegian

EliotS
NAS 27.03.2020 kl 15:29 5916

På trods av NAS har licens som fly-selskap i Sverige så får de ikke del i den svensk løsningspakke.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/koronaviruset/sas/den-svenske-staten-endret-nodhjelp-sa-norwegian-ikke-far-vare-med/2-1-782980

Ja - så blir der bare så meget mere til SAS!
Redigert 20.01.2021 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
EliotS
27.03.2020 kl 15:35 4130

Norwegian har to driftstillatelser i Norge; Norwegian Air Norway (NAN) og Norwegian Air Shuttle (NAS) og en driftstillatelse i Sverige; Norwegian Air Sweden (NSE). I tillegg har Norwegian en irsk driftstillatelse for datterselskapet Norwegian Air International Limited (NAI), med base i Dublin, en britisk driftstillatelse for Norwegian UK (NUK), med base i London, og en argentinsk driftstillatelse for Norwegian Air Argentina (NAA), med base i Buenos Aires. Den siste drifttilladlese er muligvis blevet overdraget for nyligt til den nye ejer i Argentina.

Det er fint at Nogre har givet betingelsesløs støtte til SAS imens svensker nu blokkere Norwegian. Jeg tror faktiske at SAS fik flere indenriksruter i Norge tildelt her i Corona perioden end NAS fik.
Redigert 27.03.2020 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
DisastAir
27.03.2020 kl 15:41 4084


Har NAS base i København? Isåfall, hvilken driftstillatelse faller denne basen under?
EliotS
27.03.2020 kl 15:46 4031

Det ved jeg ikke. Jeg har bare oplyst hvad information NAS har leveret.
Kantarell
27.03.2020 kl 15:46 4021

Good news for BOEING
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/03/27/7512543/vinnerne-og-taperne-i-krisepakken-i-usa

"Flyselskapene og reiselivsbransjen er noen av de klare vinnerne, sier Charles Myers fra Signum Global Advisors."
Strategi
27.03.2020 kl 15:46 4012

Send de 20000 svensker som nyeter godt av Norske arbeidplasser tilbake til sverige og arbeidløshet.

Norwegian med sine ruter til og fra sverige er jo en god bidrager til svenske arbeidsplasser, skjønner ikke at dette ikke premieres i en eller annen form.

Men , kjent sak at svensker er kjiipe.
Redigert 27.03.2020 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
27.03.2020 kl 15:51 3947

Nå nå. Husk nå på at Norge sitter på mye mere midler enn Sverige gjør. Dersom den norske stat ikke redder Norwegian , kan man ikke forvente noe fra Sverige heller.
Synes staten er tafatt.
Helgej
27.03.2020 kl 15:56 3894

Ulempen Norge har som ikke "fattige" Sverige har, er oljeformue.
Bruker vi mye, skapes inflasjon og devaluering av NOK.

Svenskene må jo låne, så da blir det muligens motsatt effekt?
SjonkelRolf
27.03.2020 kl 15:56 3882

Innlegget er slettet
Ja men så start en nas2 tråd da for helvete.
SjonkelRolf
27.03.2020 kl 16:00 3839

Tror det er lite å bruke energi på nå. Hvilket samfunn skal vi ha etter korona? Rett tid å bruke penger nå etter min mening
EliotS
27.03.2020 kl 16:01 3816

Og alt dette bringer en gamle strid til overfladen igen:

https://www.dfly.no/norwegian-klager-sas-ordning-inn-for-eu-og-efta/

og SAS køre fortsat med den skandinaviske AOC imens Norwegian har måtte ta nationale AOCs.

SCANDINAVIAN AIRLINES SYSTEM DENMARK-NORWAY-SWEDEN
Region Norge
0080 OSLO

AOC-nummer: SCA.AOC.001
DisastAir
27.03.2020 kl 16:18 3673


Er dagens Kjos enig med 2012-Kjos?

"Når ikke bankene tør å ta risikoen, hvorfor skal myndigheter og skattebetalere gjøre det? spør Kjos."

"Støtte er negativt Han konstaterer at øvrige aksjeeiere ikke bidrar og hjelper SAS."

https://www.dagbladet.no/nyheter/bjorn-kjos-refser-milliardlan-til-sas/63033752
Slettet bruker
27.03.2020 kl 16:19 3670

Dette her var et slag under beltet. Hvorfor gir Norge til SAS?
EliotS
27.03.2020 kl 16:21 3647

DisastAir - Nu er Corona altså ikke noget som Bjørn Kjos har skabt. Når SAS skal ha penge fra Sverige syntes jeg at det er ret og rimleigt at NAS også får det i denne situation.
Redigert 27.03.2020 kl 16:27 Du må logge inn for å svare
bj111
27.03.2020 kl 16:41 3686

Liten vits for staten å spytte penger inn i et gjeldsoffer. De har kjørt med en vanvittig risiko og nå må de ta konsekvensen av det. Blir kjøpt for konkurspris av et annet selskap.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 16:50 3615

Lite vits i at du gjentar deg x antall ganger. Kom med noe nytt. Gjør det litt mer interesant. Vær litt original.
Strategi
27.03.2020 kl 17:05 3526

Sør Korea forbød Shorting av alle selskaper på landets børser 13 mars på grunn av Corona.
Tyrkia har også gitt forbud mot shorting av enkelte selskaper som har vørt utsatt for kraftige angrep.

Hvorfor tar ikke bedriftslederne i Norske selskaper dette opp med regeringen og finanstilsynet.

Det skjønner jeg ikke, det er en rekke selskaper på Oslo børs som ligger nede med brukket rygg.

Tror dette kunne normalisert mange av selskapene på ose.
Aksjekurs er verktøy for låneopptak og annen finansiering.
Londonmannen
27.03.2020 kl 17:06 3514

Kjipe? Det er vel snarere det faktum at Sverige er en del fattigere enn Norge og derfor mener dette er noe det rike broderfolket i vest kan ordne opp i selv. Vi skal ikke glemme at Sverige fortsatt betaler dyrt for den flyktningepolitikken de førte i 2015.
Den nye
27.03.2020 kl 17:17 3462

Innlegget er slettet
Kan ikke du gi et estimat på kostnadene ved å redde NAS1 kontra kosrnadene ved å opprette NAS2?

DisastAir
27.03.2020 kl 17:17 3461

De av oss som har fulgt med på NAS over flere år, forstår at dagens situasjon ikke har noe med Corona å gjøre, annet enn at viruset har fremskyndet et problem som uansett ville oppstått. Som du selv har vært inne på ved et par anledninger, har NAS en meget komplisert struktur, med flere driftstillatelser bla i Irland, og operasjoner som ikke berører Norge. Norge er kun en liten del av totalen. Som sykehuspersonell nå må velge de pasienter med størst sjanse til å overleve, må våre politikere velge bedrifter som har samme muligheter. Jeg regner med at de kanskje ikke er særlig giret på å putte penger i en bedrift som over flere år har gamblet, og som har størsteparten av sin drift utenfor Norge. Jeg tipper svenske myndigheter har samme oppfatning.

Et stort problem igjennom de årene NAS totalt uhemmet har ekspandert, er alle de såkalte fly-ekspertene som har posert i norsk media. De har gjort seg skyldige i å skape et falskt bilde av hvordan ståa i NAS egentlig har vært. Jeg vet det finnes analytikere som har stilt kritiske spørsmål til hvordan NAS har vært drevet, men media har vært lite villige til å skrive om dem. Det vi nå er vitne til, er et pyramidespill i oppløsning. Mine tanker går til de ansatte.
Redigert 27.03.2020 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 17:18 3456

Gjerne et konkret tidsestimat også. Samt en overbevisende business.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 17:19 3440

Derfor var Norwegians fall uunngåelig fra starten!
Ledelsen i Norwegian prøvde å skape et marked som ikke eksisterte med penger de ikke hadde, trist.

Slettet bruker
27.03.2020 kl 17:19 3439

Dersom du har fulgt med lenge er det litt rart at du ikke legger in max flyene og rr motorene inn i kalkylen.

Explain yourself
Slettet bruker
27.03.2020 kl 17:22 3418

Du som har skrevet det innlegget i e24? Det forklarer absolutt alt.
SjonkelRolf
27.03.2020 kl 18:04 3272

Artikkelen utelater en del ting. Den føyer seg pent inn i rekken av andre artikler med negativt fokus. Er vel stort sett slike som kommer på trykk. Det virker som alle er samstemte i at dette ikke kommer som en følge av corona. Når feilinformasjon etablerer seg som sannheter er vi ute å kjøre. Mulig staten også ser dette, og derfor lager hindre i forhold til økonomisk støtte. Er rimelig sikker på at dette i fremtiden vil fremstå som en stor skamplett i norsk historie, dersom attentatet lykkes....
Folk er ikke dumme, selv om mange her inne beviser det motsatte
Kantarell
27.03.2020 kl 18:10 3236

Helt enig med deg Rolf.

Slettet bruker
27.03.2020 kl 18:11 3223

Innlegget er slettet
Du unnlater å nevne rutenettplanlegging, lisenser, merkevarebygging og priskonkurranse.

Ikke overbevist. Men prøv gjerne. Er open minded
Slettet bruker
27.03.2020 kl 18:12 3213

Det er liksom ikke bare å kjøpe 10 fly og begynne å fly.

Når har du appen klar så jeg kan bestille en tur til oslo? Tenkte meg en tur nå i juni