Nas og kamikaze-pilot aksjonærene i Nas

Mysterymanx
NAS 01.04.2020 kl 15:25 9461

Etter et meget kraftig kursfall i Nas i februar og mars, så handles nå Nas til cirka kr 9 for aksjen, selv om Nas teknisk sett er konkurs og staten krever en tilførsel av egenkapital til totalt 8% for at Nas skal få redningspakken på Nok 3 milliarder, som holder ut juni. Alle varsellamper lyser rødt og flere har tatt til orde for at en emisjon må komme, og da vil emisjonskursen være nødt til å bli rundt 1-2 kroner. Kjos og Kise har skjønt dette, de har solgt unna i bøtter og spann og er nå nesten helt ute. Men resten av kamikaze-pilot (japanske selvmords jagerflypiloter under 2 verdenskrig) aksjonærene i Nas har faktisk ikke skjønt dette enda, dette er jo helt oppsiktsvekkende utrolig, vil dere i det tatt forstå dette før aksjekursen er i 1-2 kroner ? Jeg bare lurer
Redigert 21.01.2021 kl 02:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 15:28 5247

Hvorfor stresser Mysterymanx når han tror han kan handle til 2 kr ?

Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
tradingstock
01.04.2020 kl 15:28 5235

Jo mer desperat du er jo større sannsynlighet ser du også for oppgang ;)

Hvorfor så desperat hvis vi skal til 2 kr uansett :-)

Absolutt ALL informasjon i markedet er ALLEREDE priset inn!

Den harde kjernen sitter igjen. De med baller vet du;) Så får det gå som det går. Større sannsynlighet for vanvittig rykk til 20 kr enn emisjon på kr 1.
Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
OleR77
01.04.2020 kl 15:31 5212

Emisjonskurs på 1-2 kroner?
Norwegian hadde emisjon i November. Til 40 kroner aksjen, som var nesten det samme som aksjene ble solgt for på Oslo Børs. Og de fikk inn over 1.5 milliarder kroner på dette.

Ta dere en bolle og begynn å les gjennom ting før dere skriver på forum
Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 15:32 5195

Må være jævlig flaut for deg å komme og belære internett noe som helst - når du ikke engang klarer å se koblingen mellom TRS avtale, aksjebelåning, dekningssalg, og kjoss sønns likvidering av aksjer.

LOL!
Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 15:47 5156

Blir så forbanna når bedrevitere ikke vet en dritt. 50% av dette forumet er intetanende folk som belærer andre. Et godt tips er å være open minded, nysjerrig, og ydmyk. Så kommer vi frem til en felles enighet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.04.2020 kl 15:53 5127

Hello FREDON ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Strategi
01.04.2020 kl 16:31 5039

Når jeg leste denne tråden med mange nye nick kom jeg til å tenke på en sang fra Odd Nordstoga.

Jeg mener den heter "GRISEN HYYYLER"

Redigert 20.01.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
hstray
01.04.2020 kl 16:55 5308

Alle vet, og som Bjørn Kise har kommentert de selger for å bedre likviditet dvs tvangssalg. HBK har en TRS på 5 millioner aksjer med pant i Norwegian aksjer med utløp i mai. Tapet på TRS er rundt 160 millioner. Så salg er ikke frivillig, og som FA viste til så stod nøyaktig samme antall aksjer ut fra HBK på en marginkonto.

Slettet bruker
01.04.2020 kl 18:25 5210

NYSE Arca Airline Index kun ned 10 % i dag lover bra for morgendagen.
Strategi
01.04.2020 kl 18:46 5150

Ser ikke bort fra en XXL i Norwegian kommende dager.
bj111
01.04.2020 kl 18:48 5130

Eller en Pan Am, Swizzair eller kanskje en Alitalia.
Den nye
01.04.2020 kl 19:24 5049

Så, skal du kjøpe da aksjen er på 2 kroner, eller går den helt ned til null tenker du?

Regner med at du har solgt deg ut og shorter NAS fra 9 til 2 kroner for en kjempegevinnst.

Ønsker deg masse lykke til, klarer du av det så post gjerne din gevinst her på forumet.


Jeg satser på at NAS vil ligge mellom 7 og 11 helt til den får kompensasjon fra Boeing (da + 1.5 miljard fra staten) da kursen nok fyker opp til 20+.

En av oss har rett, en av oss har feil men ingen av oss har facit i hånd.

Har jeg rett så dobler jeg innskuddet mitt.
Har du rett så flerdobbler du din.
Men har jeg rett så blir du fattig.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 19:37 4996

Her blir det vel en tornado med trading, frem til det lukkes i mai/juni.
Da har kanskje Kjos & co fått tradet seg opp til milliarden for å putte på Newco.

Boeing kommer nok ikke til å utbetale noe kompensasjonsbeløp til NAS. De kommer
til å motregne dette ved overtagelse av nye fly som er bestilt.
Redigert 01.04.2020 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Den nye
01.04.2020 kl 20:50 4863

Om Boeing utbetaler X sum i cash eller om Being motregner X sum mot bestilte fly som leveres er jo ett fett, fordi verdien i nedbetalt fly er EK og bortfall av gjeld som motregnes er en prosentvis økning av EK.

Uansett, Boeing kommer til å kompensere fordi ellers så mister den en storkunde OG får et flekk på sitt renomme, i tillegg til at den må uansett betale kompensasjonen til et konkursbo.

Boeing har mer intresse av at NAS overlever krisen en den norske stat har, for å si det sån.
Mysterymanx
01.04.2020 kl 20:55 4843

Hvis du / dere ikke har forstått det, så er ikke den krise situasjonen vi har nå den samme som det den var i november, penga sitter ikke like løst nå. Myndighetene krever en økning i egenkapitalen fra dagens 4-5% til 8% for å få utbetalt de 3 milliardene som bare holder til juni. Da blir det en ny krise-emisjon. Emisjonskursen blir ikke satt til 8 kr nå i dagens situasjon. Hvis gjelden til obligasjonseierne blir konvertert til egenkapital, så må du ikke tro at de kommer til å gi noe ved dørene, det blir stilt knalltøffe krav fra obligasjonseierne. Ta deg en bolle selv, kamikaze-piloten
Slettet bruker
01.04.2020 kl 21:06 4814

Obligasjonseierne risikerer knalltøff konkurranse fra nytt flyselskap alternativet.
En knalltøff motvekt her. Aksjonærene er allerede omtrent helt utbombet.
Boeing og alle må hjelpe til for fullt for å redde NAS. Ellers kan de gå på gigatap.
Mysterymanx
01.04.2020 kl 21:27 4746

Boeing har vel pant i flyene så de er vel sikret. Og hva skjer med eksisterende aksjonærer hvis det blir et nytt flyselskap alternativ som du snakker om? Mister de alt eller?
Slettet bruker
01.04.2020 kl 21:39 4710

NAS var omtrent konkurs før Covid kom på besøk. Så selskapet har vært heldig å få en krisepakke fra staten som gir muligheter itl restrukturering. Problemet er at selskapet er så dynket i kostnader og gjeld for å tilfredsstille en planlagt aggressiv vekst som ikke har slått til.
NAS har ingen Star Allience å lene seg på hvis man mister ruter og folk skal videre slik som SAS har. Ved å være medlem av et kartell kan SAS gamle på overbooking på sikkert 5-10% av kapasiteten. Feiler selskapet så fikser de et eller annet for stakkaren som ikke fikk være med flyet. NAS er et a til b -selskap, slik som Ryan Air. Det kan nesten se ut som at NAS gikk i sin egen felle med store romantiske tanker for fremtiden som rett og slett gikk i dass. Husker Kjosern var på tv i hytt og pine og lo og flirte av sas og andre selskaper.... har ikke sett han så mye i senkveld eller andre showbiz -programmer i den senere tid.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 21:39 4704

Vås.

Les deg opp før du uttaler deg.
Mysterymanx
01.04.2020 kl 22:04 4647

Enig keneid. Kjos prøvde å ta over verden med nok 70-80 milliarder i gjeld og kanskje bare nok 2-4 milliarder i likvide midler. Stormannsgalskap. Han har nesten klart å kjøre det stolte norske industri-eventyret i grøfta, og bare satset på at Ola Dunk bare skulle fortsette å tilføre Norwegian frisk kapital. Men nå er det ikke sikkert dette går lenger.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 22:05 4633

Heisann, de med baller sitter igjen skriver du. Mener du det virkelig? Eller mente du egentlig at bare de uten hjerne men med en hensides tro på det utrolige sitter igjen? Jeg bare lurer jeg også. NAS tar jeg ikke i med et ild tang engang og slik har det vært lenge.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 22:10 4606

Boeing bank er inne i bilde her. NAS har bestilling inne på 92 MAX hos B. Pluss 5 fly til hos B.
+ opsjoner.
Spørsmålet er hvordan det går med dette for B. om NAS går under ? Og hvordan det går med
B. om NAS overlever ?
Et nytt flyselskap har i utgangspunktet ikke noe ansvar for aksjonærene i NAS. Men kanskje
de burde gis noen fordeler ? Dette burde det sees nærmere på når det alternativet måtte bli varmere.
Og hva kan de bidra med synes du ?

Man har ikke plikt til å gi fordeler, men kanskje det er lurt å gi de fordeler. Et litt sånn solidarisk
prinsipp kan kanskje være greit å innføre i Norge ? Kanskje det er lurt å vise omsorg for
dagens aksjonærer og få de med på laget.
Redigert 01.04.2020 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
OleR77
01.04.2020 kl 22:11 4600

Disse trollene som sitter og kjeder seg og skriver dette tøvet for å få reaksjoner frem i folk må du bare ignorere. Det var velkjent at Norwegian lå an til et knallår i 2020 med god inntekt etter omstruktureringen de gjorde, og hadde positiv fremtid i vente.
Ikke har det et snev av logikk at man skal støtte bare selskaper med god økonomi heller, da de også vil gå konkurs også uten støtte, og til syvende og sist så er det koronaviruset som er problemet her. Ikke gjeld.
Redigert 01.04.2020 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 22:39 4535

Helt rettferdig er ikke dette, fordi NAS har uforskyldt blitt rammet av Rolls Royce, MAX og Corona. Pluss nå stengt ned av staten mht.
en god del av virksomheten.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 22:41 4527

Er usikker på om de troller, eller faktisk ikke klarer å koble informasjonen som er tilgjengelig.

Begge deler er tragisk hvertfall.
Mysterymanx
01.04.2020 kl 22:42 4526

Jeg er ikke sikker på at alle her på HO forstår hvordan kapitalisme fungerer. De fleste her hausser ukritisk opp aksjer og samtidig idiot-forklarer dere de få som kommer med kritiske innspill på den ukritiske haussingen. Dette minner meg om det vi lærte på handelshøyskolen om gruppe-tenkning (group thinking), hvor det bare er ja-mennesker som passer inn i gruppen. En slik ukritisk tenkning kan lett føre til helt gale beslutninger i helt kritiske spørsmål. Ferdig snakka!
Slettet bruker
01.04.2020 kl 22:48 4496

Er en vesentlig forskjell på kritisk tenkning og løgn.

Eksempel på det er at du påstår kjos selger seg ut frivillig på bunn fordi han mener at norwegian er fortapt.

Det er tvangssalg.
bravi
01.04.2020 kl 22:48 4497

Kjøpte meg litt NAS aksjer i dag til 8,75 så får vi se, kortsiktig greie, dette er en skummel aksje nå. Tror ikke det er så veldig stor nedside, ikke før det ikke meldes om emisjon. Da gjelder det å være ute, kursen kommer til å tryne.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 22:54 4465

Kursmål?
bravi
01.04.2020 kl 23:27 4355

Ser at det snakkes om emisjon på 1-2 kr, det er da litt mere enn 10% ned. En annen ting som er greit å huske er at kursen etter en emisjon nesten alltid går under emisjons kursen.
OleR77
01.04.2020 kl 23:31 4342

Hvorfor skal de ha emisjon på 1-2 kr? De hadde sist emisjon på 40kr mens den ble solgt for ca 45 på børsen...Og fikk inn 1.5 milliard...
Seriøst, det er nettopp derfor man må slutte å lese på alt tullet som skrives på forum for tiden. Troll og shortere overalt
Slettet bruker
01.04.2020 kl 23:39 4313

Mest troll.

Highrollers kaster ikke bort tid på trolling. De lever livet.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 23:40 4318

Blir vanskelig å få satt en emisjon over 1 øre aksjen, NAS trenger svært mange milliarder i ny EK bare for å dekke burnrate frem til sommeren.

Ser heller ikke ut som om det kommer inn store summer på aksjonen på SPLEIS.

Blir gøy å høre hvilke kompensasjonspakke styret har å komme med til kreditorene for at de skal utsette mottak av sine rettmessige krav
bravi
01.04.2020 kl 23:51 4288

Ikke sikkert det blir helt sammenlignbart når det blir en ny emisjon med den forrige til 40 kr. Nå er det en annen situasjon, egenkapitalen økes for at selskapet skal komme videre, det er et ulimatum.
Single Malt
02.04.2020 kl 00:00 4253

kan ikke du komme med linker på hva som man bør lese seg opp på? ta med linker til gjelda og samt hvordan den skal håndteres
Slettet bruker
02.04.2020 kl 00:02 4246

Gjelden håndteres med normaldrift.

Gå inn på norwegian.no, investor realtions og se på den timeslange presentasjonen.
Slettet bruker
02.04.2020 kl 00:05 4236

Sant, men poenget er at NAS balanserer på knivsegget , og det skjer noe uforutsett i negativ forstand, så går det til ørkenen. Jeg vil påstå at mye har gått skeis for nas. At korona ble som det ble kunne ingen forutse, men det er en del andre greier som ikke gikk etter planen før korona.
Mysterymanx
02.04.2020 kl 00:10 4210

Takk Mr Burgundy,
Ikke lett å diskutere sunn fornuft med de folka her, hvis man ikke er enig med hausse-gjengen her så blir man karakterisert som både dum og troll, kanskje noen hadde hatt bruk for et brevkurs i business og kapitalisme. Det er min mening.
Slettet bruker
02.04.2020 kl 00:13 4207

For noe vås. Salgspresentasjoner fra Norwegian? Nå er det vel på tide å flytte de kritiske brillene fra nesetippen til foran øynene? Ja, jeg har lest noen svært få optimiske medier på norwegian sine vegne, og hadde ikke alle de hendelsene i det siste skjedd, og alt har vært rosenrødt i verden og i sektoren, har de kanskje lykkes. Poenget er at nas har drevet med så til de grader stor risiko at det ikke er annet enn stormannsgalskap. Selv uten covid19 skulle jeg veddet på at nas har vært konkurs iløpet av 2020. Jeg er verken short eller bull på dette. Synes norwegian slik det var for 10 til 5 år siden var ganske bra og hadde en nogenlunde sunn økonomi og en sunn konkurranse mot bl.a. sas og ryan air. Dette er bare vondt, og håper det blir en liten rekyl slik at de fleste kan hoppe av uten altfor store tap.