Hedge fuel
Noen som vet hvordan hedging av fuel fungerer nå når tilnærmet alle fly står på bakken? Må selskaper betale differansen på nåværende pris og avtalt pris for fuel som ikke benyttes? I så fall vil dette være en stor del av de faste kostnadene man ikke kan komme seg fra ved p redusere kapasitet. For eksempelvis Ryanair må dette være helt krise..?
Redigert 19.01.2021 kl 20:47
Du må logge inn for å svare
hstray
03.04.2020 kl 16:43
1684
Betaler kun for fuel man bruker. Så hedgen er nok ikke bruk nå, da Nas kun bruker 10-15% av opprinnelig fuel
Smartere å ha superbillig fuel på lager. Så tar man det man trenger til enhver tid uansett. Kan ikke bli
billigere, mer urisikabelt og gi større handlefrihet.
billigere, mer urisikabelt og gi større handlefrihet.
Er helt sikkert en god grunn til at dette ikke er gjort før. Spesielt i en bransje som hele tiden effektiviserer og jakter høyere marginer.
Bare nevner at det er rekke måter å hedge fuel på. Mange er fullstendig uavhengig om man faktisk kjøper fuelen til slutt eller ei. F.eks en ren, tradable future kotrakt, en rekke ulike opsjoner, etc. Problemet med fysisk lager nå er jo hvor man evt skal lagre det. Det blir jo uansett ikke snakk om handle på kreditt for et selskap som NAS, så da vil lageret ligge å dra alternativ rente, mens man venter på å få noen fly på vingene. Det er selvsagt også alt annet enn opplagt at prisen på fuel har bunnet ut. Her kan man drite seg ut for siste gang hvis man bommer.
EliotS
03.04.2020 kl 19:15
1345
Ryanair har i dag oplyst at de må ta tab på 3.4 mia NOK på jet fuel hedge.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-03/ryanair-says-fuel-hedges-will-dent-profit-by-325-million
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-03/ryanair-says-fuel-hedges-will-dent-profit-by-325-million
Ja. Der antydes av noen på tråden her at selskapene bare kan droppe hedgen hvis de likevel ikke vil kjøpe drivstoffet. Hvor dum går det egentlig an å bli? Da kunne man bare hedget absolutt alt og kun tatt levering av det man tjener på og droppet resten. Hvilken verden lever dere egentlig i?
Vi var på rundt 22 $ blank for oljen. Det er ekstraordinært.
Dette med fysisk lagring har ikke vært tatt opp noe særlig før. Det bør skje noe nå.
Full rådighet over jetfuel, og forutsigelighet mht. jetfuelkostnad må være en fordel.
Norske vannkantnære flyplasser kan få større lagringstanker, om det
viser seg smart. Vi har mange slike. Evt. i kombinasjon med lagringstanker andre steder.
Ved Mongstad/Sture f.eks. Norge burde tenke nytt rundt disse tingene. For å styrke norske
flyselskap og norsk luftfart.
Dette med fysisk lagring har ikke vært tatt opp noe særlig før. Det bør skje noe nå.
Full rådighet over jetfuel, og forutsigelighet mht. jetfuelkostnad må være en fordel.
Norske vannkantnære flyplasser kan få større lagringstanker, om det
viser seg smart. Vi har mange slike. Evt. i kombinasjon med lagringstanker andre steder.
Ved Mongstad/Sture f.eks. Norge burde tenke nytt rundt disse tingene. For å styrke norske
flyselskap og norsk luftfart.
Redigert 04.04.2020 kl 00:03
Du må logge inn for å svare
Siden 30 mars har oljeprisen steget 58 %. Fra 22,10 til 34,89 $.
Det viser at det kan være kjempebutikk i fysisk lagring.
Om oljen/jetfuelen er kjøpt inn billig nok. Og solgt dyrt nok.
Det viser at det kan være kjempebutikk i fysisk lagring.
Om oljen/jetfuelen er kjøpt inn billig nok. Og solgt dyrt nok.
Redigert 04.04.2020 kl 00:32
Du må logge inn for å svare
Den nye
04.04.2020 kl 00:41
1110
Vi kan jo kjøpe billig olje og pumpe inn i oljefelt vi har tømt tidigere.
Der kan den lagres i noen tusen år hvis vi ser oss nødt til det.
Der kan den lagres i noen tusen år hvis vi ser oss nødt til det.
Mr Fox
04.04.2020 kl 03:09
1056
I hovedsak funker det at du på forhånd kjøper et "lignende" produkt (pga større marked). Som eksempel kan det være at du kjøper 100 tonn diesel som du vil ha levert på havna i Hong Kong 20. mai. Prisendringen her vil være nokså lik den for jetfuel. Når dato nærmer seg selger du posisjonen til noen som trenger ditt produkt og kjøper fuel for dette.