Børsene vil merke tyngdekraften igjen..........

Slettet bruker
OSEBX 09.04.2020 kl 13:54 2677

De siste par ukene har vi opplevd bear rally. Ikke ukjent fenomen, men jeg har ikke hoppet på den karusellen utover intradagstrader.
Etter svært mange år i aksjemarkedet, vil jeg forvente basert på erfaring at børsene nå vil slå ned igjen om kun kort tid.
Da gjelder det å ha satt short, eller sikret gevinster. Short er jeg selv meget forsiktig med.

Begrunnelse:

1.
Børsene har hatt Bear Rally - vanlig etter dype nedganger. Slike blir avløst av nye bunner.
I bestefall blir siste bunn bekreftet, mens jeg heller mot ny lavere bunn 500 tallet, 525 for å være eksakt.
Pr nå er børsene steget mye på ingenting. Aksjer er drevet av snevert fokus på covid19 tall og kurver, mens aksjemarkedet totalt glemmer lock down kostnader.

2.
På OSE har EQNR en vekting på 15-25% av index, usikker på nøyaktig tall pr i dag.
Når S.Arabisk gigafond kjøper seg opp til 8 plass på aksjonærlista, koste hva det koste vil, så må OSE sin oppgang ses i sammenheng med dette.
Når EQNR og OSE fras opp av dette, dras også andre aksjer opp. Mange på feil premisser, ettersom det ikke ligger noen logikk bak oppgangen.

3.
Oljeprisen har også gått opp, mens vi kunne lese om Hammers sin spådom om at olja skulle inn i dødsrike, for han hadde aldri sett slike formasjoner, formasjoner som kun HAMMMERS så i den debatten. Fasit ble vel at oljen gikk opp 80% fra han skrev......
Oljen har likevel gått motsatt av det all fornuft tilsier. Det er for mye olje i markedet. Pr nå er det 20-30 mill fat for mye. Med kutt på 8 mill fat, og med litt fusk, så er reelt kutt kanskje nede på 5 mill fat. Altså 15-25 mill fat for mye.
Oljelagrene renner snart over, og med lock down som vil vare lengre enn folk tror, så vil forbruk av olje ikke øke vesentlig heller.
Nye runder med bølger av virus vil komme, for vaksinen er 12 mnd unna, minst.
Med andre ord, olja skal nok godt ned på 20 tallet, og kanskje under. Det regner jeg med får fart på seg når børsene igjen fokuserer på verdens økonomien som nå er styggere enn 2008.

4.
Her er mitt hovedpoeng:
Børsene fokuserer altså på Covid19. Den slås litt ned nå her og der, så letter man på restriksjoner, eller folk tar lettere, og vi får en ny reantenning epedimien. Nye bølger, og ny nedstenging her og der.
Det at verden nå går på tomgang, og knapt nok det, er ikke priset inn i aksjefallet mer enn maks 5-10% av fallet fra topp.

Derfor vil fokuset snart komme over her, når depresjon og resesjon skal prege overskriftene. For det blir nemlig der fokus blir etterhvert. Arbeidsledighet på rekordnivåer, som statene må betale for. Det sier seg selv at børsene ikke kan overse dette, og da starter fallene igjen.
Det virker som om mange på HO glemmer dette, og ser seg blind på neste fase av krisen.

Akkurat like blind som alle var da jeg advarte mot sort svane i høst. Da nevnte jeg;

EQNR i 115 (alle lo)
AXA i 10 kr (alle lo)
B2H i 3 kr (alle lo )
DNB under 100 kr (alle lo).

De lo ikke i slutten av mars.

De ler ikke når jeg igjen fyller VPS med DNB 90,- eller EQNR 95, eller AXA 3 kr - eller VOW 8 kr.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 14:16 2616

Ai ai, kaptein!
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 14:26 2584

Skulle nesten tro DNB kopierte mine tanker, jamfør pkt 3.

https://e24.no/olje-og-energi/i/Adwq0j/dnbs-fire-opec-scenarioer-uten-avtale-blir-konsekvensene-brutale

(se klokkeslett på mitt innlegg, vs E24 )

SS
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 14:33 2545

Du kan nok regne med en telefon fra et meglerhus rett over påske, med tilbud om fast jobb :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 15:21 2462

Tror eg skal fortsette som betalt aksjeinfluencer!

SS
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Aksjenovise
09.04.2020 kl 15:25 2417

Men tror du alle aksjer over hele linja blir berørt? Og da lurer jeg ikke på unntaksaksjer som SoftOx og lignende, men hele sektorer som IT for eksempel. Hvordan vurderer du selskaper som FunCom, Otello og 5th Planet Games, og lignende?

Rettelse: Troe ->Tror
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Joppe84
09.04.2020 kl 15:32 2376

Er enig i at det lukter sucker rally, men det er to aspekter som gjør at det slett ikke er sikkert at vi får nye bunner.
1) tidligere kriser og krakk har vært på det fundamentale og bankkollapser. Denne krisen er ikke skapt av bankproblemer eller at bedriftene er i fundamentalt på kjøret. Dette kommer av at økonomien midlertidig har stoppet. Det er selvsagt kritisk, men i løpet av noen måneder vil ting starte opp igjen. Garantert ikke uten at det er et tilbakefall, men det reflekteres av rentepapirene.
2) størrelsen på QE i statene gjør at dette ikke et scenario som nødvendigvis kan sammenlignes med tidligere krakk.

Det er ganske kjipt å sitte på sidelinjen dersom man tror man vet best og mister hele oppgangen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Truseskvetteren
09.04.2020 kl 15:33 2366

Er denne tråden ment for å glatte over de feilaktige spådommene dine fra et par uker siden?
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 15:37 2350

Har ikkje peiling på disse, men det høres ut som jalla aksjer som garantert faller når annet faller.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 15:38 2336

Nei, mine spådommer kommer de, dem er ikke tidfestet.
Verre med han som spådde Olja i dødsrike da.....!

SS
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 15:40 2321

Joppe:

Det er bedre det, enn å miste alt man har fått i oppgangen, i nedgang.
Nedgang kommer, og det som i dag ikke er bankkrise, kan fort utvikle seg i den retning. Snart alle verktøya til sentralbankene oppbrukt.
De svir penger nå som stupfulle sjømenn, og snart fokuserer markedet på den økonomiske elendigheten, da får vi fallet.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Aksjenovise
09.04.2020 kl 15:47 2277

Så du tror det stort sett vil falle over hele linja, altså. Det var det jeg trengte høre.

Har fulgt dine innlegg over tid, og føler du stort sett skriver fornuftig. Er ikke alltid jeg er enig, men det du presenterer er ofte interessant å lese lell, fordi det er velbegrunnet.

Jeg har fulgt ditt og andres råd, og solgt meg ut av de fleste selskaper jeg har vært inne i. Heldigvis med grei gevinst. Nå tripper jeg etter å gå inn igjen (bedrøvelig utvikling på kapitalen når den bare står uinvestert på ASK...), og tenkte IT- aksjer generelt og 5th Planet Games spesielt, var ok kandidater å plassere midlene i inntil videre.

Men du mener det lønner seg å holde støvlene kjølige en stund til, altså?
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Fevang
09.04.2020 kl 15:52 2249

En time etter at du startet denne tråden kommer mld om at FED vil låne ut opptil 23 700 milliarder kroner. Det skaper et børsrally over hele verden - så får vi se hvor lenge det vil vare.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
julle3
09.04.2020 kl 15:57 2225

Denne krisen hadde kommet - kanskje en mnd senere - eller to . Det er FUNDAMENTALE grunner for det . Huslånebobla har vokst dramatisk i hele verden . Forbrukslån har økt til dramatiske høyder. Selskaper har kjørt tilbakekjøp av aksjer - og heller økt lån til dramatiske høyder.
kredittkortgjelden er historisk og dramatisk . Dette over hele fjøla. Aksjekursene var allfor høye - enda en boble. -- Så JO vi var inne i en "Alle tings boble" og denne bobla hadde sprukket før eller siden . Covid 19 er nok sylen/nålen som punkterte hele boba- boblene - og virusherjinga vil ØKE de fundamentale krise(ne) .
Vær nok sikker på at når det har gått dager , kanskje uker , vil vi få en finanskrise - kanskje en kolaps !

Bare et lite stikk om pengemender- Hva tror du vil skje med en valuta som på dager øker pengemengden til nesten det dobbelte ?
Bare en kunskapsløs skolelev ville ikke forstå at VERDIEN av valutaen vil svekkes --- jeg har snakket om dette tidligere , men har ikke fått så mye gehør for det - ennu . Dollaren vil før eller senere kolapse. I USA vil tivolipengene lage inflasjon -- som vi må til "bananrepublikker" for å sammenligne med .

Så JO- denne krisen er først og fremst FUNDAMENTAL - og blir forsterket med virusutbruddet. !
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 16:10 2182

Jeg skal ikke anbefale noen noe jeg, føler en for det må en vel være inne. Ting snur fort, og jeg har flere ganger sett AKERBP close på en kurs, og åpner ned neste dag med 30 kr. Både i 2014 og 2020.

Man vet i liten grad hva morgendagen bringer, og det er ikke alltid enkelt å komme seg utav en jalla aksje i tide.

Selv velger jeg den strategien at jeg har vert med i bullmarked 12 år nå. Tjent grovt med penger.
Erfaringen min tilsier at oppgangen nå ikke har et snev av fornuft, og at man da kan sitte på sidelinjen og vente til det snur, noe jeg tror det gjør ila april.
Jeg trenger ikke være med hver dag, hele året. Derfor avventer jeg "mine" nevnte aksjer til nevnte nivåer, og hopper da på en long pos. Om det ikke går, så har jeg tjent rikelig så langt i 2020, og kan vente til høsten om så er for en ny runde. Som kjent er mai til oktober svak periode for børsene.....Og finanskrisen 2008 tok 7 mnd.
Lett å se seg blind på stimuli....

SS
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Joppe84
09.04.2020 kl 18:41 2019

Dette er bare svada.
Ingen vet når en krise kommer og det er nada som tilsier den hadde kommet en måned eller to senere eller ila. 2020. Krakknisser har snakket det samme pisset i 10 år og økonomien har aldri blitt overvåket så tett som nå.

Tror ikke du vet hva fundamentale grunner faktisk betyr. Det er ingenting fundamentalt med et virus som skrur av verdensøkonomien. Hvis noe, så er det motppolen til noe fundamentalt.

Jeg er ikke uenig med at økonomien ble pushet til sine grenser, men det er naturen til finans. Med tilnærmede nullrenter globalt, var utviklkngen helt naturlig.

Det ville vært et falsum for enhver fundamental analyse og vektlagt covid-19 som en relevant parameter for selskapsverdsettelse.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
cybear
09.04.2020 kl 18:56 1980

Det er et par andre forhold som også taler for at børsene ikke nødvendigvis skal stupe videre.

1) Å låne penger har blitt vesentlig billigere etter at coronakrisen traff. Dette gir direkte utslag på verdien av "leveraged" selskaper.
2) I de fleste verdivurderingsmodeller er fremtidig inntjening et helt sentralt element. Markedet har nå allerede priset inn redusert inntjening i de fleste sektorer for en stund. Men er det grunnlag for å gjøre for store justeringer i kontantstrømmer i terminalverdier eller kontantstrømmene om 3-4-5 år? Jeg vet ikke. Mye avhenger av de neste månedenes bekjempelse av viruset globalt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Aksjenovise
09.04.2020 kl 19:18 1910

Takk for innspill! Igjen: Alltid interessant å lese innlegga dine.

For min egen del, driver jeg faktisk ikke med dette for å tjene penger. Har mer enn god nok grunninntekt til å finansiere det livet jeg ønsker å leve, uten behov for børsgevinst.
Jeg begynte med aksjer som en hobby hvor jeg ville kunne lære mer om næringsliv, samfunnsøkonomi og psykologien i markedet, noe jeg hadde savnet lenge. Har ikke holdt på mer enn to år, og har fortsatt MYE å lære. Inntil videre satser jeg ikke mer enn at det går helt fint å tape, men samtidig så mye at det er litt surt.
Til nå har jeg gått cirka 15% i pluss, etter å ha solgt meg ut av cirka halvparten av posisjonene mine de siste ukene. Restaksjene er stort sett i selskapet med høy likviditet og soliditet, som jeg regner med tåler økonomiske skjær i sjøen den kommende tida. Disse 100.000 NOK skal få leve sitt liv i takt med markedets svingninger, også får det gå som det går.
Men på grunn av nedselginga har jeg en del midler som står fryst på ASK, og det føles jo meningsløst om de kan plasseres mer fornuftig. I så måte virket særlig 5th Planet Games som en fornuftig plassering, i og med at de har dyktige folk i staben, Norge er bra sted for spillutvikling, de har gode prosjekter og flere produkter som snart skal ut på et marked man burde tro ikke var særlig ramma av corona. Kanskje litt større marked, til og med. Dessuten er det jo hyggelig å være med og hjelp små norske bedrifter i startgropa til noe stort. Litt sånn mesen-aktig

Du skal slippe å komme med noen anbefalinger hvis du ikke kjenner selskapet. Føler meg såpass trygg på bedriften og egen økonomisk tåleevne, at jeg nok går inn med en middels post over påske. Også legger jeg noen midler i opplag for ytterligere nedgang i andre sektorer framover.

Jeg kommer til å fortsette å lese dine innlegg om børsen generelt og Equinor spesielt med stor glede og interesse framover. Takk for alle dine bidrag!
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Joppe84
09.04.2020 kl 19:25 1878

Jupp, samtidig er kredittmarkedet langt mer selektivt nå, så det går begge veier.

Jeg kjenner ingen som sitter med tunge fundamentalanalyser for et selskap de skal eie i ett kvartal. Sikkert profesjonelle aktører som gjør det, men de fleste jeg kjenner sitter med løpende analyser på selskaper, og et virus som garantert er borte finansielt sett om 12 måneder er tilnærmet uinteressant. Du beregner fremtidig cashflow, og da blir covid-19 som en fjert i en orkan.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Swing
09.04.2020 kl 23:12 1698

TS. Fulgte du ditt eget råd og kjøpte Equinor når den falt under 100 i mars? Det gjorde jeg. Har tradet den en god del, men velger nå bare å legge Equinor og Aker BP på kistebunnen og vente til viruskrisen og oljekrisen er over.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare