Hunter- En solskinnshistorie så langt

Fillidor
HUNT 09.04.2020 kl 21:07 145997

Må bare si det virker som Hunter har ett solid grep på ting, hele selskapet er en solskinnshistorie til nå. De har fått levert alle skip til riktig tid(om ikke før), treffer med scrubber i IMO20 og i tillegg historiske rater på sikre kontrakter langt fremmover. 4/8 skip levert, og flere kommer ila 2020. De tjener bøttevis med spenn. I tillegg gjort kjappe 30mill på salg av x1 skip som blir tilbakeleid. Skipene går for fulle mugger, kapteinene har blant annet sagt at det er de beste skipene de har seilt med.

Så langt går alt på skinner for Fredly & Co, må si de gjør en bra jobb. Sikker på at denne aksjen er kraftig underpriset og skal langt opp. P/E estimert til 2,46 ifølge Nordnet. Trur fundamentet er kraftig undertrykt mot sentimentet, men fundamentet vinner til slutt. Etterspørsel etter VLCC vil alltid ligge der, og disse moderne scrubber skipene vil ikke gå tomhendt. De neste Q-rapportene kommer til å gi utslag på kursen, nesten sikker på. Tåler betraktelig ratefall også ned mot 30.000 USD/dag, vil fortsatt tjene bra med penger, da break even er på 23.500USD/dag. Dollaren står også sterkt som styrker lønnen kraftig.
Sittter med lang horiont på denne.

Håper bare de velger å utvide flåten fremfor å selge skip. Hvis man skal opp på nivå med Store Ulv.

Utbytter er også ventet, som kan se saftig ut med disse ratene.

Aksjene er billig.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.04.2020 kl 13:33 5751

Husk at Hunt ikke falt like mye som FRO, verken da corona begynte i januar, eller i korreksjonen før påske. Var derfor logisk at FRO steg mer da det snudde opp igjen, men nå begynner å avviket å bli stort motsatt vei, så jeg tror Hunt kommer etter om kursen på de store holder seg.
fattigstakkar
16.04.2020 kl 15:09 5584

Har vært en større selger som skulle ut de siste dagene. Tror det var Morgan Stanley, som var største selger i går. Nå kan det se ut som de har kommet seg ut med det de skulle selge, så da bør Hunt kunne følge de andre tankaksjene igjen. FRO har gått bra lenge. OET har gjort det bra i går og i dag. Hafnia tok skikkelig av i dag, og ADS har også begynt å røre på seg. På kort sikt tror jeg Hunt kan ha størst oppside.

ed. mulig de ikke var ferdig ennå.
Redigert 16.04.2020 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
RonMexico
16.04.2020 kl 15:50 5476

26feb sto FRO i 70,15 mens HUNT hadde en kurs på 3,87. Idag står FRO til 93,6 og HUNT 3,83...

Har nok satset på feil hest
Redigert 16.04.2020 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 15:52 5473

Ja så det er bare å hamstre så lenge den er under 4. Er fullastet selv, heldigvis ikke lenge til skattepenger og feriepenger kommer 🤑
fattigstakkar
16.04.2020 kl 15:53 5483

som jeg sa, FRO faller mer og stiger mer. Hadde du valgt en av FROs kurstopper hadde du fått motsatt resultat.
RonMexico
16.04.2020 kl 16:00 5462

Kurstoppen i FRO var vel ca116 og i HUNT rett over 6? Så fallet har vært større i HUNT..
fattigstakkar
16.04.2020 kl 16:05 5445

Her ser du kursutviklingen siste seks måneder. I perioder har Hunt ligget over, i perioder FRO. Over tid har de fulgt hverandre ganske tett, også om du går lenger tilbake. Spriket har vært større enn normalt de siste ukene, og det tror jeg vil hente seg inn, basert på historien.

https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=no%3Afro&x=37&y=17&time=7&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=8%2F13%2F2019&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=no%3Ahunt&comp=no%3Ahunt&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=2&lf3=4&type=64&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15
Slettet bruker
16.04.2020 kl 16:26 5350

Veldig fin graf! De har jo fulgt hverandre så og si identisk. Satser på hunt smeller til snart
bellx
16.04.2020 kl 16:29 5328

Håper det men på en dag da alt som flyter går rett opp,synes at dette er et svakhetstegn hvis den fortsetter ned i morgen også.
Slettet bruker
16.04.2020 kl 16:32 5354


Enig! Veldig bra, Fattigstakkar!

Chartet viser at Hunter og Frontline er i ferd med å gå i motsatt retning, noe som ikke vil skje basert på den historiske utviklingen.
Det betyr at Hunter vil stige igjen og vil følge opp deler av den oppgangen Frontline har hatt den siste tiden.
fattigstakkar
16.04.2020 kl 16:54 5300

Sluttauksjonen tyder på at den som har presset kursen den siste tiden er ferdigsolgt.
ziik
16.04.2020 kl 17:10 5249

Ble ikke GF møte fremskyndet? Kan det være seg at det er grunnen til at en større aktør selger seg ut fordi de vet og ikke liker hva som kommer ut av GF møtet? Virker jo egentlig som et rart tidspunkt å selge seg ut syntes jeg. Uansett så kjøpte jeg mere i dag.
eike
16.04.2020 kl 17:10 5300

Står om Hunter Diesen kontrakten som forsvant nedi her:

Tanker period market TC rates last 5 years
10 Apr 06 Mar ±% Min Avg Max
VLCC
12 months
$ 65,000 $ 30,000 116.7% $ 19,000 $ 35,104 $ 80,000
36 months
$ 36,500 $ 30,500 19.7% $ 23,500 $ 32,238 $ 45,000
Suezmax
12 months
$ 45,000 $ 30,250 48.8% $ 15,500 $ 25,803 $ 45,000
36 months
$ 29,000 $ 27,500 5.5% $ 19,500 $ 25,373 $ 35,000
Aframax
12 months
$ 30,500 $ 21,500 41.9% $ 13,250 $ 20,566 $ 33,750
36 months
$ 20,500 $ 20,500 0.0% $ 16,750 $ 19,836 $ 27,000
MR
12 months
$ 16,500 $ 15,500 6.5% $ 12,000 $ 14,883 $ 21,000
36 months
$ 14,500 $ 14,250 1.8% $ 14,000 $ 14,960 $ 18,250
Latest indicative Tanker Period Fixtures
M/T ''HUNTER DISEN'', 300000 dwt, built 2020, $60,000, for 18 months trading, to Trafigura
M/T ''SYDNEY SPIRIT'', 158000 dwt, built 2012, $45,000, for 1 year trading, to CLEARLAKE
M/T ''HOUSTON STAR'', 116000 dwt, built 2007, $33,000, for 1 year trading, to Trafigura
M/T ''NORD LARKSPUR'', 74000 dwt, built 2017, $19,350, for 1 year trading, to Trafigura
M/T ''TORM CAMILLA'', 45000 dwt, built 2003, $19,500, for 1-3 months trading, to LUKOIL
13 12 11 10
9 8 7 6 5
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.04.2020 kl 17:22 5279

Jeg synes det er veldig smart å tegne en 18 måneders kontrakt når man får så bra pris og framtiden er så usikker. Når den kontrakten er verdig er det jo ikke lenge igjen til det neste bullmarkedet som Hannisdahl spår i 2023.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 17:29 5317

Det er bare å slappe av, det er en ting som er sikkert, var kontrakten On Sub så er det Hunt som har trukket fordi de ser det blir bedre.
Hunt er i en kjempe posisjon nå med 4 som de kan velge spot eller solide 1-2 års kontrakter.
Denne karen vet hva han snakker om.
https://www.curzioresearch.com/this-will-be-the-greatest-trade-in-decades/
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
eike
16.04.2020 kl 17:30 5306

Noen av de som uttaler og skriver her inne tror jeg har bedre peiling en Hannisdahl. Men rart med denne nyhetsmeldingen som var på nettet en stund , for så å forsvinne. Kan det være den ikke er bekreftet ok. Må vel ikke meldes på newsweb.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.04.2020 kl 17:31 5557

Hva mener du med at den forsvant?

Er ikke dette en bekreftelse på at den ble sluttet?
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2020/04/ALLIED-Weekly-Market-Report_12_04_2020.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
eike
16.04.2020 kl 17:43 5531

Det var vel i avisen Tradevinds den forsvant. Mulig jeg tar feil.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 18:17 5431

Under overskriften:  Latest indicative Tanker Period Fixtures

Vet du hva indicative betyr?
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.04.2020 kl 18:34 5353

Klar over det, men siden dette ble publisert lenge etter at det var spekulert i at denne var kansellert trodde jeg det betydde at den ikke var kansellert per 12. april. Har du erfaring med at de publiserer slutninger som allerede er kansellert?
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 19:11 5241

Fra siste status rapport Hunter.
Hunter Saga will remain in the spot market through the Tankers International Scrubber Pool, where she will be joined by Hunter Disen in May/June, Hunter Idun in June/July and Hunter Frigg in July/August.

Om Hunter Disen var bekreftet hadde det blitt annonsert.
Hunter har helt sikkert trukket skipet da de nå i markedet kan få 150k for 85-90 dager så det er ingen vits så sette den på 60k 18 mnd.
Det er vanlig at det forhandles videre om en enighet.
Indicative/ On Subs = I sluttforhandlinger.
Fully Fixed = ferdig avtale.

I dag hadde hvem som helst tatt en helt ny båt for 60K 18 mnd.

Men kan nok forvente avtale på spot eller 1-2 årlig innen 1-2 uker.
Men da til bedre rater, alle ser nå at dette behovet blir lenger enn man trodde.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
kamelen
16.04.2020 kl 19:19 5210

Har og lest litt rundt og sjekket og kan ikke finne at dette er bekreftet noen plass, altså ang Hunter Disen.

Mitt spørsmål er derimot blir alle TC actaler meldt (er det pliktig liksom) same gjelder forøvrig vanlig spot kontrakter. Er vel ikke vanlig praksis at hver spot kontrakt blir meldt eller? Spør for Hunter Saga skal vel inn hver dag som helst nå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
oslo0407
16.04.2020 kl 19:29 5198

@eike, tradewinds artikkelen du tenker på er nok den her: https://www.tradewindsnews.com/tankers/hunter-group-strikes-another-vlcc-charter-deal/2-1-786490
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 20:36 5005

Min tolkning av verdipapirhandelloven er at t/c slutninger SKAL børsmeldes, og når HUNT tidligere har børsmeldt alle t/c slutninger kjent i markedet, er det mest nærliggende å anta at de også vil børsmelde fremtidige t/c slutninger.

Vil du vite 100% sikkert om Disen er sluttet på 18 mnd t/c til $60.000/dag så skriv til
CFO Brynildsrud [Email: lb (a) huntergroup.no] og spør. Det vil han helt sikkert kunne svare ja/nei på. Er ikke mer komplisert enn det, og bør ikke ta lenger tid enn å skrive et innlegg her, og når du klarer 10-20 HO innlegg om dagen .......

Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Null
16.04.2020 kl 21:47 4814

Jeg har selv skrevet mail tidligere å spurt CFO Brynildsrud om enkelte ting angående Hunt
Han svarte tilbake dagen etter med en lang utfyllende mail, så det er sikkert lett å få svar om noen skrivet han.
DVS dersom det ikke er sensitiv info for det svarer de ikke på.

NUll
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
oppturen
16.04.2020 kl 21:55 4773

Disen er vel ikke overlevert fra verft enda.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Solux
16.04.2020 kl 21:56 4765

Har fått svar. Og de ville børsmelding det som var material. TC er jo det vil jeg si, da de gjorde sist med de andre.
Så redd den enda ikke er bekreftet
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.04.2020 kl 22:32 4630

Takk for oppklaring. Kraftig oppgang for FRO i USA, så det blir nok en bra tankdag på OSE i morgen. Blir overrakset om ikke Hunt er over 4 kroner da.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 22:45 4576

 
http://vxz.eu/2020-04-17__FA_1__Omtrent-som-HUNT?  ;)

Utdrag fra en artikkel på side 6 i eAvis/papir-utgaven av TradeWinds nr. 15/2020 som utkommer 17.04:
«Equinor has taken the 318,000-dwt Nissos Keros (built 2019) on charter from Alafouzos family-controlled Okeanis Eco Tankers for three years, brokers said. The scrubber-fitted tanker is believed to have fetched a rate of $49,000 per day.

Equinor has also fixed another VLCC on time charter from Greece’s Enesel. The oil company has reportedly chartered the 319,000-dwt Papalemos (built 2018) for three years at $48,000 per day.

Also Equinor has reportedly taken two scrubber-fitted VLCCs from Norway’s Awilco Eco Tankers. The company fixed the 299,000-dwt Eco Future (built 2016) for three years, presumably at a rate similar to the Papalemos. It is also reported to have chartered the sistership Eco Leader (built 2016) for six months at an undisclosed rate.

Equinor’s three-year charters are in line with broker assessments for such deals that have remained stable amid a buoyant spot market. Oslo broker Fearnleys said a three-year rate for a VLCC now is $48,000 per day.

Total has reportedly chartered the 299,000-dwt scrubber-fitted Arosa (built 2017) to Koch Logistics for a year at $80,000 per day, or close to $29m.

Another Greek shipowner, Andriaki Shipping, has reportedly fixed out its sole VLCC, the 318,000-dwt Leonidas (built 2009), for a year to Hess Corp. European tanker brokers estimate the shipowner is to earn $83,000 per day on the charter.»


Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.04.2020 kl 23:05 4498

Takk for info. Jeg stusser mer og mer på nedgraderingen til Cleaves. Så vidt jeg husker lå forventet snittrate i 2020 og 2021 lavere enn 49k per dag da de hadde dobbelt så høye kursmål på flere aksjer i forhold til nå. Når de selv sier at de forventer et nytt bullmarked i 2023 og det er mulig å tegne 3-årskontrakter som gir høy og sikker inntekt, høyere enn deres tidligere estimat, fram til det, kan man lure på hva de tenker på.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
U2Bono
16.04.2020 kl 23:07 4497

Det kalles "kurtasje" oppdateringer, min venn.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 23:38 4401

For de som leser dette og er redd for Hunt sin kontrakt går i vasken, jeg er mer redd for at den blir underskrevet,
Flere og flere fartøy blir sluttet på lange kontrakter for både frakt og contango.
Veldig lukrativt å slutte 3 årig og veldig lukrativt å ligge i spot
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2020 kl 00:13 4329

Personlig foretrekker jeg - inntil en grense - tilbakekjøp av aksjer, fremfor utbytte.

Hvorfor er folk så opphengt i HUNT kursen (og kursen på andre aksjer de eier)?
• Fordi de hverken har den STORE troen eller er så LANGSIKTIGE som de preiker, men kortsiktige tradere som bare ønsker gevinst?
• Fordi investeringen delvis er finansiert med lån?
• Rent psykologisk?

Personlig håper jeg at HUNT kursen forblir lav, eller sågar faller. Blir tankmarkedet fremover så bra som jeg tror, kan jeg kjøpe enda flere HUNT aksjer, BILLIG. Hvis et selskap tjener gode penger (og betaler utbytte) vil kursen etterhvert ordne seg selv.

Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2020 kl 00:23 4290

Tank har alltid vært kortsiktig, du skal inn og være med når den pågår og ut innen de 2-4 årene den varer er over.
Fordelen med Hunt er at hele verden nå har fokus på tank og vil trekke til seg store investorer.
Norske redere har godt rykte på å være pålitelige og ikke lage butikk i butikken (Greske redere, Amerikanske)
Dette vil med tiden prise Norske på bedre Nav enn utenlanske.
Jeg tror denne bølgen vil vare i 3-6 år og planlegger å sitte i Fro og Hunt hele tiden.
Men helt sikkert med varierende volum.
Har noen venner som ser kun inn så ut.
Den blir ikke lav uansett, innen 1-2 år er den kjøpt opp.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2020 kl 01:24 4207

Ser av flere innlegg at det spekuleres i at HUNT kursen ikke går fordi fond og andre "store" selger seg ut/ned. Kan være, pga det hinsides dustete - snakke opp kursen i FA - stuntet til Fredly. Er det én ting proffe og institusjonelle investorer skyr som pesten/corona, så er det firmaer som prøver å påvirke egen kurs. Og Fredly sitter i Hunt styret.

Ubegripelig uprofesjonelt  :(((

Håper at Fredly for det stuntet har fått så øra flagra helt nede i Monaco.

Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2020 kl 07:29 4049

Det var da ett rart innlegg, drukket?
Nav er rundt 6.
Frendly har vært perfekt med timingen på bestillingen av båter.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Ole86
17.04.2020 kl 07:59 3993

Hvordan begynner du at scrubber strategien er fullstendig feilslått?
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Krosta
17.04.2020 kl 08:07 4007

Mr. U tenker nok på at HUNT - sammen med alle de andre amatørene som har installert scrubbers burde sitt at det kom et gigantisk eksogent sjokk som dro ned oljeprisen så mye at spreaden mellom ulike fuels forsvant såpass at scrubber-effekten mistet store deler av inntjeningsgevinsten man hadde forventet å se på dette tidspunktet i forhold til båter uten scrubbere.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Ole86
17.04.2020 kl 08:13 3984

Haha! Ja, hvem så vel ikke det komme. Antar herved at Mr. U er mangemilliardær, for det hadde jeg lett vært med hans evner.

Sannheten bak Hunter sin scrubberinvestering er vel at selv på dagens ekstremt lave prisdiff mellom HFO og VLSFO så ser de en break even på scrubberne på ca 2 år. I tillegg til dette så kjøpte de skip i en langt større serie av skip som alle hadde scrubbere. Om DSME skulle endret design og engineering kun for Hunter så ville skipene kostet ca det samme.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Krosta
17.04.2020 kl 08:28 3963

Takk for den informasjonen. 2 år var mindre tid enn hva jeg hadde forventet på dagens lave spread.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare