Tankmarkedet opplever tidenes mulighet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
NOELLE
11.04.2020 kl 10:54
7257
ADS er et av de klart beste selskapene således innen tank. Svært tydelig selskaps struktur med kun 3 VLCC, hvor de har installert scrubbere allerede. Skuffer inn penger nå. Har meget lav breakeven. Klareste doblingskandidaten, og et av Joakim Hannisdahl sine TOP PICK. Han har kursmål 58.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Kaisovski
11.04.2020 kl 11:11
7190
Problemet for ADS er at de ikke har fleksibilitet i lengden på driften.
Skal det kuttes 10-15m fat olje frem til 2023, vil det forskyve hele den spådde syklusen, og taperen tror jeg blir ADS. Relativt sett. Siden de må skrape båtene før produksjonen normaliseres igjen.
ADS lever nå på contangoens nåde?
Skal det kuttes 10-15m fat olje frem til 2023, vil det forskyve hele den spådde syklusen, og taperen tror jeg blir ADS. Relativt sett. Siden de må skrape båtene før produksjonen normaliseres igjen.
ADS lever nå på contangoens nåde?
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
CapitaL
11.04.2020 kl 11:26
7137
Delvis enig.. 2021 blir etter alle solemerker å dømme elendig for tank, spørsmålet er om ikke det oppveies av de gode tidene nå.. Jeg tror at dersom det kommer en langvarig TC på Stratus nå er det minimal nedside i aksjen. Ad fleksibilitet på driften er sannsynligheten for skraping i 2022 meget lav i flg Hannisdahl. Skipene må ikke skrapes.. Det hele koker jo ned til hvordan tankmarkedet er da, og ordreboken for nye skip er fortsatt meget slank, og den blir ikke tykkere av denne krisen;) Dessuten vil jo syklusen forskyves, som du selv hevder.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
riskypick
11.04.2020 kl 11:37
7079
Jeg vurderer ads som minimal nedside nå,uavhengig av om stratus får lang tc. Det er omtrent ikke nedside i aksjen,så hvorfor ikke ta del i en ganske solid potensiell oppside?
Ett års kontrakter som nylig er signert sier det meste om hva markedsaktører tror om markedet nærmeste tida. Båter går ut til lagring. Lange ventetider for å få losset. Tankmarkedet blir sannsynligvis stramt lenge nok til at det blir god butikk med ads til 23kr aksjen.
Ett års kontrakter som nylig er signert sier det meste om hva markedsaktører tror om markedet nærmeste tida. Båter går ut til lagring. Lange ventetider for å få losset. Tankmarkedet blir sannsynligvis stramt lenge nok til at det blir god butikk med ads til 23kr aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.04.2020 kl 11:42
7043
Hvis artikkelforfatteren får rett vil contangoen kunne vare i hele ADS-skipenes levetid:
"I can build you scenarios where modern tankers earn $300,000 or $500,000 a day and it stays there for two years. I’ve seen quite a few fixings at the $300,000 level in the past week—clearly the guys chartering vessels think this is the new norm."
"I can build you scenarios where modern tankers earn $300,000 or $500,000 a day and it stays there for two years. I’ve seen quite a few fixings at the $300,000 level in the past week—clearly the guys chartering vessels think this is the new norm."
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Struts
11.04.2020 kl 12:11
6951
Veldig interessant artikkel! Og siden ADS er listet på Merkur, så er det vel lettere for oss "dødelige" å få tak i aksjer der. De store i utlandet handler vel kun aksjer på hovedlisten, så da er det jo bare å følge med på hva Frontline-aksjen foretar seg (gjør jeg og antagelig dere uansett) etter påske.
Dette lukter av, lukter av utbyttefest!
Dette lukter av, lukter av utbyttefest!
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Struts
11.04.2020 kl 12:12
6928
Selv inntjening nær halvparten eller tredjedelen (pga alder) av disse tallene så vil det være "bærre lekkert"!
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.04.2020 kl 12:20
6886
ADS er jo Hannisdahls top pic, og det er fortsatt den aksjen som har mest oppside til hans kursmål. Et par andre aksjer har han endret anbefalingen til Hold. Det virker som han er langt mindre bull på tank enn han tidligere har vært, og i dag kom en ny analyse om tørrmarkedet hvor han sier at tørrlast er det segmentet som har størst oppside innen shipping. Det virker rart for meg, men gjør meg litt betenkt til å sitte så tungt i tank som jeg har gjort fram til nå. Solgte meg ut av FRO på oppgangen på torsdag, men sitter fortsatt med ADS, OET og Hunt.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/11/7516882/joakim-hannisdahl-i-cleaves-securities-mener-torrbulk-har-storst-oppside-innen-shipping
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/06/7515806/modellene-vare-er-sprengt
"– Vårt basecase er fortsatt at OPEC+ kommer til enighet om kutt i oljeproduksjonen. Skulle imidlertid priskrigen fortsette i 3-4 måneder til så vil både oljeproduksjonen og oljeeksporten fra USA komme til å falle. Det vil i verste fall ødelegge tankcaset for både 2021 og 2022."
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/11/7516882/joakim-hannisdahl-i-cleaves-securities-mener-torrbulk-har-storst-oppside-innen-shipping
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/06/7515806/modellene-vare-er-sprengt
"– Vårt basecase er fortsatt at OPEC+ kommer til enighet om kutt i oljeproduksjonen. Skulle imidlertid priskrigen fortsette i 3-4 måneder til så vil både oljeproduksjonen og oljeeksporten fra USA komme til å falle. Det vil i verste fall ødelegge tankcaset for både 2021 og 2022."
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
11.04.2020 kl 13:08
6786
Ads vil nå hans kjøp target på 58 kr.. Det er en fin oppside når en i tillegg får så mye i utbytte.
Ser nedsiden herfra som minimal. Masse triggers også
Ser nedsiden herfra som minimal. Masse triggers også
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
nordnes
11.04.2020 kl 13:21
6732
Kan vi oppleve en ustabil oljepris i lang tid fremover som gjør at det blir stor spekulasjon i olje og oljepris der skip brukes til lagring i mye større grad enn før ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
tuja
11.04.2020 kl 13:25
6726
https://www.dn.no/olje/saudi-arabia/mexico/opec/saudi-arabia-og-mexico-vil-prove-a-lose-oljekrisen-paskeaften/2-1-790811
Fra artikkelen:
"I tillegg vil olje bli midlertidig lagret for å begrense tilbudet i markedet enda mer."
Da er lagring til sjøs helt klart ett alternativ. Uansett avtale, vil det være oversupply i lang tid. Og kommer kutt på +/- 15mill fat, er det kun for 2mnd. Deretter ned til halvparten, eller 8mill fat. Så markedet vil være i ubalansa i lang tid.
Fra artikkelen:
"I tillegg vil olje bli midlertidig lagret for å begrense tilbudet i markedet enda mer."
Da er lagring til sjøs helt klart ett alternativ. Uansett avtale, vil det være oversupply i lang tid. Og kommer kutt på +/- 15mill fat, er det kun for 2mnd. Deretter ned til halvparten, eller 8mill fat. Så markedet vil være i ubalansa i lang tid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.04.2020 kl 13:26
6710
Har du noen teori om hvorfor Hannisdahl plutselig har blitt så tvilende?
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
tuja
11.04.2020 kl 13:27
6694
Noen mener at en avtale blir vanskelig og følge opp. Jo flere kokker, jo mere søl:
https://www.forbes.com/sites/timtreadgold/2020/04/11/g20-oil-agreement-doomed-to-fail-as-all-earlier-opec-deals-have-failed/#3d0d77f965a3
https://www.forbes.com/sites/timtreadgold/2020/04/11/g20-oil-agreement-doomed-to-fail-as-all-earlier-opec-deals-have-failed/#3d0d77f965a3
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
NOELLE
11.04.2020 kl 13:29
6675
Det er vel allerede der vi er. Stor etterspørsel etter skip VLCCs til lagring.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Struts
11.04.2020 kl 13:36
6637
Tørrlast er muligens ok om et par-tre år, nå tjener de knapper og glansbilder. Om ratene går (eksempelvis) opp 50% i løpet av en dag, blir det ikke mye å juble over når utgangspunktet er rater på steinaldernivå. 50% opp fra nesten ingenting blir ikke langt unna. Uansett, man må satse på det man selv tror på. For meg er det tank, tank og tank akkurat nå. Fremtiden (utover inneværende år) er det også noen som tror på, eksempelvis det ikke helt ukjente oljeselskapet Total i Frankrike. Det har (heldigvis) vært få kontraheringer av VLCC'er seneste tid, ikke minst pga usikkerhet rundt hva slags hovedmotor/drivstoff osv man forventer er fremtiden. Uansett, Total har (sammen med AET) kontrahert 2 (med opsjon 3) enheter på 300,000 tdw for levering Samsung 1Q 2022, basert på LNG-drivstoff. Pris er estimert til å være i underkant av USD 105 mill pr enhet …
Ellers syntes jeg det var interessant å merke seg Equinors inntreden i Contango med de 2 VLCC-slutningene for 3 år hver. Og at araberne bunnfisker seg kraftig opp i aksjen (sammen med flere andre oljeselskaper) via Morgan Stanley. Araberne er ingen noviser - dette kan de! Mens her på stenberget sitter Ola Dunk (det er vel meg) og tror at vi er så flinke.
Ellers syntes jeg det var interessant å merke seg Equinors inntreden i Contango med de 2 VLCC-slutningene for 3 år hver. Og at araberne bunnfisker seg kraftig opp i aksjen (sammen med flere andre oljeselskaper) via Morgan Stanley. Araberne er ingen noviser - dette kan de! Mens her på stenberget sitter Ola Dunk (det er vel meg) og tror at vi er så flinke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
11.04.2020 kl 14:05
6547
I tørrbulk har de slitt med ekstremt lave rater siden jul. 2020 var spådd å bli dårlig selv før korona kom på banen.
Kutt i oljeproduksjonen er vel først fra mai. Dvs all lagringsplass er full allerede før kuttene settes i verk? Det MÅ da være bra for tank!
Kutt i oljeproduksjonen er vel først fra mai. Dvs all lagringsplass er full allerede før kuttene settes i verk? Det MÅ da være bra for tank!
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
11.04.2020 kl 18:49
6256
Hele april med 30 mill fat per dag overproduksjon som må bort fra brønnene slik at de ikke må stenge.
Så 15 mill i hele mai etc etc.. Det må sendes et sted ellers må de stenge ned. Tankene fylles i et ekstremt tempo
Så 15 mill i hele mai etc etc.. Det må sendes et sted ellers må de stenge ned. Tankene fylles i et ekstremt tempo
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
NOELLE
12.04.2020 kl 05:11
6057
OPEC avtalen, som uansett ikke er nok, virker mer og mer som en farse. Lave oljepriser blir fortsatt mal. Over 40 USD blir det uansett lenge til vi ser. Nå skal vi ha laaange TC på våre 2 ledige VLCC snart, og ri inn i utbyttehimmelen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
12.04.2020 kl 10:41
5809
Ser at Serenade nå er til havn i Kuwait. Noen som vet noe om neste oppdrag?
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.04.2020 kl 10:53
5785
Neste? Den startet jo oppdraget i går.. laster nå og skal seile til Kina. Det tar minst tre uker før skuta er fremme der.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
tuja
12.04.2020 kl 10:56
5779
Oljekjempen Saudi Aramco faller på børs etter kuttkaos
11 minutter siden · Martin Hagh Høgseth
Søndag formiddag faller oljekjempen Saudi Aramco rundt 1,4 prosent på Tadawul-børsen i Saudi-Arabia.
Utviklingen kommer samtidig som forhandlingene om den historiske kuttavtalen fortsatt pågår. Etter planen skal landene i Opec+ kutte 10 millioner fat fra 1. mai, men Mexico har satt seg på bakbeina og vil ikke kutte så mye som Opec ber om.
Mexico har foreslått at de kutter 100.000 fat per dag, mens Opec vil ha et kutt på 400.000 fat per dag. USA, som ikke er en del av Opec+-samarbeidet, har sagt seg villig til å hjelpe Mexico og kutte den resterende andelen, men dette er så langt ikke blitt godtatt av Saudi-Arabia.
– Utfordringen med USAs kutt er at deres reduksjon av produksjon skjer på grunn av lavere oljepris, sa oljeanalytiker Nadia Martin Wiggen i Pareto Securities lørdag.
Det amerikanske energidepartementet (EIA) har anslått at USAs oljeproduksjon vil falle med to millioner fat på grunn oljepriskollapsen.
Som følge av uenighetene har Saudi Aramco fortsatt ikke kommet med sin prisbeslutning for oljeeksporten i mai, som etter planen skulle kommet tidligere denne uken. Ifølge Bloomberg er denne nå utsatt til mandag.
11 minutter siden · Martin Hagh Høgseth
Søndag formiddag faller oljekjempen Saudi Aramco rundt 1,4 prosent på Tadawul-børsen i Saudi-Arabia.
Utviklingen kommer samtidig som forhandlingene om den historiske kuttavtalen fortsatt pågår. Etter planen skal landene i Opec+ kutte 10 millioner fat fra 1. mai, men Mexico har satt seg på bakbeina og vil ikke kutte så mye som Opec ber om.
Mexico har foreslått at de kutter 100.000 fat per dag, mens Opec vil ha et kutt på 400.000 fat per dag. USA, som ikke er en del av Opec+-samarbeidet, har sagt seg villig til å hjelpe Mexico og kutte den resterende andelen, men dette er så langt ikke blitt godtatt av Saudi-Arabia.
– Utfordringen med USAs kutt er at deres reduksjon av produksjon skjer på grunn av lavere oljepris, sa oljeanalytiker Nadia Martin Wiggen i Pareto Securities lørdag.
Det amerikanske energidepartementet (EIA) har anslått at USAs oljeproduksjon vil falle med to millioner fat på grunn oljepriskollapsen.
Som følge av uenighetene har Saudi Aramco fortsatt ikke kommet med sin prisbeslutning for oljeeksporten i mai, som etter planen skulle kommet tidligere denne uken. Ifølge Bloomberg er denne nå utsatt til mandag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.04.2020 kl 11:00
5757
Et sabla virvar dette.. Ingen vet hvor påskeharen hopper, så dette kan fortsatt slå begge veier for ADS på tirsdag. Glad jeg har mye tørt krutt på lager;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
tuja
12.04.2020 kl 11:07
5991
Jeg er også klar. Fint med ledig kapital. Har faktisk kun 2 posisjoner. ADSC og litt bear derivater. For oppgangen har vært på ekstremt labert volum.
https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2020/04/12/7516881/teknisk-analyse-sondagens-aksjetips
https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2020/04/12/7516881/teknisk-analyse-sondagens-aksjetips
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Struts
12.04.2020 kl 12:21
5856
Har også nesten bare ADSC, men noe i FRO, Softox og annet tjafs. Tradewinds har en fin (min mening) overskrift: "Tanker Storage bonanza set to run as G20 and OPEC+ output cut fails to bite deeply"
https://www.tradewindsnews.com/
https://www.tradewindsnews.com/
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
12.04.2020 kl 12:36
5800
All in ADS her. Opp skal vi på tirsdag.
Hele Opec avtalen er noe tull da de går ut fra 2018 tall når de skal kutte.
Saudi skal kutte fra 11 mil til 8.5 mens de før corona produserte 9,5 ish.
USA skal ta kuttene fra allerede mistet produksjon og hvordan vet vi de som kutter faktisk kutter?
Osv osv
Lagrene begynner allerede å bli fulle verden over og vi har ikke fått flodbølgen enda, den kommer snart.
"Even the Middle East’s main oil-trading hub has run out of room to store unwanted barrels of crude"
https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-04-12/oil-traders-squeezed-as-crude-glut-fills-storage-at-mideast-hub#click=https://t.co/5gJbhoQYAM
Jeg sier det igjen, vi skal opp over 50kr som er godt over 100% og utbyttene blir fantastiske.
Target fra mr H er på 58 kr.
Tenk bare alle de som skal inn før utbytte, da blir det trangt. Ikke mange vet om denne utbytte bonanzaen som kommer.
Er egentlig en oljeaksje investor, men den bransjen er død i noen mnd nå. Det vil bli stygt.
Når bunden er nådd går jeg inn der igjen
Fint å la pengene vokse her til olja snur, og de vil vokse bra :)
Hele Opec avtalen er noe tull da de går ut fra 2018 tall når de skal kutte.
Saudi skal kutte fra 11 mil til 8.5 mens de før corona produserte 9,5 ish.
USA skal ta kuttene fra allerede mistet produksjon og hvordan vet vi de som kutter faktisk kutter?
Osv osv
Lagrene begynner allerede å bli fulle verden over og vi har ikke fått flodbølgen enda, den kommer snart.
"Even the Middle East’s main oil-trading hub has run out of room to store unwanted barrels of crude"
https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-04-12/oil-traders-squeezed-as-crude-glut-fills-storage-at-mideast-hub#click=https://t.co/5gJbhoQYAM
Jeg sier det igjen, vi skal opp over 50kr som er godt over 100% og utbyttene blir fantastiske.
Target fra mr H er på 58 kr.
Tenk bare alle de som skal inn før utbytte, da blir det trangt. Ikke mange vet om denne utbytte bonanzaen som kommer.
Er egentlig en oljeaksje investor, men den bransjen er død i noen mnd nå. Det vil bli stygt.
Når bunden er nådd går jeg inn der igjen
Fint å la pengene vokse her til olja snur, og de vil vokse bra :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Struts
12.04.2020 kl 12:41
5779
Som musikk i mine elefantiske ører! Og håper selvfølgelig du får rett!
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Met1976
12.04.2020 kl 16:31
5555
Noen som har en formening om hvilken dato man skal sitte på aksjer for Q1 utbytte sånn omtrent?
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Finsken
12.04.2020 kl 16:54
5489
Må bare nevne at det blir ikke så veldig fett utbytte for q1 fordi vi hadde ei regning på $22,5 millioner etter klassing + skrubber på alle 3 fartøyene. Avtalen blei slik at $13,5 millioner er betalt, men restbeløpet på $9 millioner skal betales fra inntekter av q1.
Pengene blir jo ikke borte fordi gjelda går ned og egenkapital i balansen styrkes nærmest tilsvarende med fratrekk for avskrivning.
Tror at det vil være ca $4 millioner igjen hvor halvparten skal deles ut. Da regner jeg med ca. 80 øre pr/aksje.
Vi får se om vi får noe mere håndfaste meldinger for q2, men regner med at vi vil se et overskudd på minimum $12 millioner.
Pengene blir jo ikke borte fordi gjelda går ned og egenkapital i balansen styrkes nærmest tilsvarende med fratrekk for avskrivning.
Tror at det vil være ca $4 millioner igjen hvor halvparten skal deles ut. Da regner jeg med ca. 80 øre pr/aksje.
Vi får se om vi får noe mere håndfaste meldinger for q2, men regner med at vi vil se et overskudd på minimum $12 millioner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Struts
12.04.2020 kl 17:07
5449
Hvem er vi? Finsk investor? Fredriksen c/o SFL?
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Solux
12.04.2020 kl 19:13
5297
Helt rett finsken, godt noen faktisk regner på dette. Ads er bra, men utbyttet blir ikke bra før Q3.
Igjen, folk blir kjempeskuffet om de tror på monsterutbytter i H1 2020, også er fremtiden usikker. Så derfor jeg tror ads skal holde seg mellom 17-23kr
Igjen, folk blir kjempeskuffet om de tror på monsterutbytter i H1 2020, også er fremtiden usikker. Så derfor jeg tror ads skal holde seg mellom 17-23kr
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
NOELLE
12.04.2020 kl 19:35
5216
Så ADS skal holde seg nede på nærmest ATL kurser, i det beste tankmarkedet på veldig lang tid, mens de skuffer inn penger til 5 til 6 x breakeven ?? Glem det. mellom 30 og 40 kr innen 2 mnd, hvis man skal se veldig kortsiktig på det. Attpåtil kan vi ende opp med en eller flere lengre TC sluttninger. Det er meget sannsynlig. AKsjer prises ikke på utbytter alene, utbytter pr år er også det man oftest ser på. ADS kan klare 10 kr( kansje enda høyere, for 2020. Ikke mange som slår det. Klart her er det vikariende motiver. Noen har handlet og er full lastet, andre er det ikke og vil ha flere svinbillige aksjer. Usikkerhet for fremtiden er det i alle aksjer. Med lengre TC er ADS enn av de med minst usikkerhet ved inngang til nåværende latterlig lave kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
riskypick
12.04.2020 kl 19:44
5168
Solux og finsken
Investorer flest blåser i utbytte. De aller,aller fleste skjønner at utbytte kan bli nedprioritert i q1 for å korte ned på gjelda. Om penga går til utbytte eller sletting av gjeld spiller ingen rolle. Penga tilfaller aksjonærene til slutt uansett.
Investorer flest blåser i utbytte. De aller,aller fleste skjønner at utbytte kan bli nedprioritert i q1 for å korte ned på gjelda. Om penga går til utbytte eller sletting av gjeld spiller ingen rolle. Penga tilfaller aksjonærene til slutt uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Finsken
12.04.2020 kl 20:07
5124
Hei,
har jo skrevet at balansen styrkes, så da burde det ligge i kortene at selskapsverdien øker.
Det jeg derimot ønsket å formidle er til de som ikke leser selskapsrapportene at overskuddet for q1 ikke kommer i sin helhet som utbytte.
Når det gjelder q2 vil jeg anta at vi ser rundt 4 kr/pr. aksje, slik at da bør mesteparten bli utbetalt, så tipper ca. 3 kroner.
har jo skrevet at balansen styrkes, så da burde det ligge i kortene at selskapsverdien øker.
Det jeg derimot ønsket å formidle er til de som ikke leser selskapsrapportene at overskuddet for q1 ikke kommer i sin helhet som utbytte.
Når det gjelder q2 vil jeg anta at vi ser rundt 4 kr/pr. aksje, slik at da bør mesteparten bli utbetalt, så tipper ca. 3 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
12.04.2020 kl 20:13
5099
Nedsiden i aksjen bør være begrenset fra dagens kurs. Håper selskapet snarest inngår langsiktige
kontrakter for de to fartøyene som nå går på spot, da vil oppsiden være sikret.
kontrakter for de to fartøyene som nå går på spot, da vil oppsiden være sikret.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.04.2020 kl 20:18
5071
Jeg bryr meg heller ikke allverdens om utbytte. Pengene tilfaller før eller siden aksjonærene. Om ikke før, så når skipene skrapes om to-tre år.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
NOELLE
12.04.2020 kl 20:35
5009
Flere G20 land sier nå i tillegg at de skal fylle opp sine strategiske later for å stotte oljeprisen. Enda storre kamp om tankere 😀👌
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
NOELLE
12.04.2020 kl 20:36
5000
Flere G20 land sier nå i tillegg at de skal fylle opp sine strategiske later for å stotte oljeprisen. Enda storre kamp om tankere 😀👌
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
tuja
12.04.2020 kl 21:00
4934
https://e24.no/olje-og-energi/i/70Ooq8/opec-enige-om-historisk-oljekutt
Ifølge Rystad Energy vil oljeetterspørselen falle med massive 28 millioner fat per dag i april og 21 millioner fat per dag i mai. Det i kjølvannet av coronakrisen.
Analytikerne i Rystad Energy er derfor også skeptisk kuttavtalens størrelse.
– Dersom det blir en avtale med 10 millioner fat per dag kutt fra Opec+ samt naturlig produksjonsfall fra andre land som USA, vil oljemarkedet kun ha fått halvparten av den hjelpen den egentlig trenger nå i andre kvartal, skrev Bjørnar Tonhaugen, leder for oljemarkeder i Rystad Energy i en e-post til E24 lørdag.
– Markedet vil straffe denne nyheten med å sende oljeprisen lavere ettersom den også bare gjelder fra 1. mai som ikke vil unngå en massiv lageroppbygging av olje i april måned, fortsatte Tonstad.
Ifølge Rystad Energy vil oljeetterspørselen falle med massive 28 millioner fat per dag i april og 21 millioner fat per dag i mai. Det i kjølvannet av coronakrisen.
Analytikerne i Rystad Energy er derfor også skeptisk kuttavtalens størrelse.
– Dersom det blir en avtale med 10 millioner fat per dag kutt fra Opec+ samt naturlig produksjonsfall fra andre land som USA, vil oljemarkedet kun ha fått halvparten av den hjelpen den egentlig trenger nå i andre kvartal, skrev Bjørnar Tonhaugen, leder for oljemarkeder i Rystad Energy i en e-post til E24 lørdag.
– Markedet vil straffe denne nyheten med å sende oljeprisen lavere ettersom den også bare gjelder fra 1. mai som ikke vil unngå en massiv lageroppbygging av olje i april måned, fortsatte Tonstad.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
tuja
12.04.2020 kl 23:44
4766
Bloomberg) -- With the coronavirus choking fuel demand and the world awash in surplus crude, even the Middle East’s main oil-trading hub has run out of room to store unwanted barrels.
Terminal operators at Fujairah in the United Arab Emirates say they’re turning down requests from traders and refiners to store crude and refined products, whereas a year ago they had ample space. The port’s 14 million barrels of commercial crude-storage capacity is just a fraction of what Saudi Arabia and Abu Dhabi provide for their state oil companies.
Without tanks to lease, traders face costly constraints on their role as matchmakers who link a specific supply here with a willing buyer there. The global oil glut is making it harder for traders to even out imbalances in the market, and the plunge in crude, down about half this year, is making matters worse.
“If tanks are leased or blocked, then traders need to push back on taking crude,” said Edward Bell, senior director for market economics at Emirates NBD PJSC in Dubai. That, in turn, could force production in some places to halt, he said.
Demand for storage, an unglamorous but essential link in the global energy supply chain, is at its highest in years. From Singapore to Cushing, Oklahoma, tanks are brimming with crude, gasoline and other products, nowhere moreso than in Fujairah, a gateway for shipments from the world’s most prolific oil-producing region.
“The current capacity isn’t enough, for sure,” said Malek Azizeh, commercial director at Fujairah Oil Terminal FZC.
Even a deal between oil producers to trim output by at least 10 million barrels a day won’t ease the storage crunch at Fujairah. Wrangling between the Organization of Petroleum Exporting Countries and its partners continued for a fourth day on Sunday, with Saudi Arabia trying to persuade Mexico to make proportionate cuts to reach a final agreement.
While such a cut would partly offset lost crude demand, Trafigura Group sees oil consumption plunging by as much as 35 million barrels daily -- roughly a third of normal global output -- as countries prolong lockdowns over the coronavirus.
Fujairah, which hugs a ribbon of coastline between the craggy Hajjar Mountains and the Gulf of Oman, cemented its position in the world’s oil-storage and supply network over the last 30 years. It started out as a refueling station for tankers shunting crude from the Persian Gulf to refineries in China, the U.S. and elsewhere. It also built tanks where traders could stockpile fuels.
As state producers Saudi Aramco and Abu Dhabi National Oil Co. boosted refining capacity and started their own trading units, Fujairah’s storage operators benefited from the increasing volumes of crude and refined products flowing to and from the Gulf. Now that refineries are processing less crude and many of the world’s vehicles and aircraft are at a standstill, those regional flows have dwindled.
Stockpiles of fuel oil and other heavy distillates at Fujairah swelled more than 30% in the past year to 15.4 million barrels, according to the Fujairah Oil Industry Zone, which oversees the city’s terminals. Local authorities don’t provide inventory data for crude oil.
Two projects to add more than 62 million barrels of storage won’t be built until next year at the earliest.
“We are going to run out of storage because the demand declines are so steep,” Amrita Sen, chief oil analyst at Energy Aspects, said in a Bloomberg Television interview.
Terminal operators at Fujairah in the United Arab Emirates say they’re turning down requests from traders and refiners to store crude and refined products, whereas a year ago they had ample space. The port’s 14 million barrels of commercial crude-storage capacity is just a fraction of what Saudi Arabia and Abu Dhabi provide for their state oil companies.
Without tanks to lease, traders face costly constraints on their role as matchmakers who link a specific supply here with a willing buyer there. The global oil glut is making it harder for traders to even out imbalances in the market, and the plunge in crude, down about half this year, is making matters worse.
“If tanks are leased or blocked, then traders need to push back on taking crude,” said Edward Bell, senior director for market economics at Emirates NBD PJSC in Dubai. That, in turn, could force production in some places to halt, he said.
Demand for storage, an unglamorous but essential link in the global energy supply chain, is at its highest in years. From Singapore to Cushing, Oklahoma, tanks are brimming with crude, gasoline and other products, nowhere moreso than in Fujairah, a gateway for shipments from the world’s most prolific oil-producing region.
“The current capacity isn’t enough, for sure,” said Malek Azizeh, commercial director at Fujairah Oil Terminal FZC.
Even a deal between oil producers to trim output by at least 10 million barrels a day won’t ease the storage crunch at Fujairah. Wrangling between the Organization of Petroleum Exporting Countries and its partners continued for a fourth day on Sunday, with Saudi Arabia trying to persuade Mexico to make proportionate cuts to reach a final agreement.
While such a cut would partly offset lost crude demand, Trafigura Group sees oil consumption plunging by as much as 35 million barrels daily -- roughly a third of normal global output -- as countries prolong lockdowns over the coronavirus.
Fujairah, which hugs a ribbon of coastline between the craggy Hajjar Mountains and the Gulf of Oman, cemented its position in the world’s oil-storage and supply network over the last 30 years. It started out as a refueling station for tankers shunting crude from the Persian Gulf to refineries in China, the U.S. and elsewhere. It also built tanks where traders could stockpile fuels.
As state producers Saudi Aramco and Abu Dhabi National Oil Co. boosted refining capacity and started their own trading units, Fujairah’s storage operators benefited from the increasing volumes of crude and refined products flowing to and from the Gulf. Now that refineries are processing less crude and many of the world’s vehicles and aircraft are at a standstill, those regional flows have dwindled.
Stockpiles of fuel oil and other heavy distillates at Fujairah swelled more than 30% in the past year to 15.4 million barrels, according to the Fujairah Oil Industry Zone, which oversees the city’s terminals. Local authorities don’t provide inventory data for crude oil.
Two projects to add more than 62 million barrels of storage won’t be built until next year at the earliest.
“We are going to run out of storage because the demand declines are so steep,” Amrita Sen, chief oil analyst at Energy Aspects, said in a Bloomberg Television interview.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »