Fasiten for NAS

deltaker
NAS 13.04.2020 kl 22:25 6148

Dette var en varslet katastrofe. Da jeg begynte å skrive på forumet, var NAS kursen på 13. Jeg advarte med en gang at selskapet ikke ville klare seg, og at egenkapitalen ville være tapt innen kort tid. Jeg forklarte at det var tap på bortimot 1 mrd i måneden og at flytrafikken ikke ville ta seg opp på mange måneder (på den tiden var det mange som hevdet at "flyene var fulle" og "April vil bli en normal mnd". Jeg advarte også mot at den bokførte egenkapitalen trolig var altfor høy, fordi flyene i dagens marked har mye lavere markedsverdi enn bokført verdi. Aksjen sank gradvis til 6. Jeg skrev her (den første tror jeg) at staten ville komme inn med en redningsaksjon, fordi det ville bli umulig for Erna og sitte stille. Jeg skrev også at aksjonen dessverre ikke vil redde aksjonærene, men kan føre til en kortsiktig bounce i aksjen som ALLE SMÅAKSJONÆRER, måtte benytte seg av for å selge seg ut. Jeg ble beskyldt for å sitte short. Jeg skrev gjentatte ganger at ingen redningsaksjon ville være tilstrekkelig, og at det her var behov for en omfattende gjeldssanering/konvertering og advarte mot at det ville føre til en nærmest nulling av dagens aksjer. Alt dette er dessverre svært kjent for meg. Jeg var med på en lignende situasjon etter finanskrisen i et utenlandsk, børsnotert selskap som gikk gjennom alle disse fasene. Jeg håper noen var smarte nok til å lytte underveis, og mener jeg presenterte argumentene svært logisk. Det var i bunn og grunn en no-brainer. Hele industrien vil slite, og de svakeste (de med mest gjeld) går under først. Nå er vi i aller siste fase, der ledelsen (kanskje i samråd med fagforeninger) forsøker desperat å berge sine egne jobber. Pass på. Dette er nødvendigvis ikke aksjonærenes interesse. I alt dette har det vært et mysterium for meg at NAS ikke har saksøkt Boeing og forsøkt å få erstatning. Da jeg så at Kjos og Kise solgte seg ut, skjønte jeg at det her var nok et likhetstrekk med mitt gamle case - de gamle storaksjonærene foretrekker en konkurs slik at de siden kan saksøke Boeing. De ønsker ikke pengene inn i selskapet, fordi de vet at selskapet uansett går konk. Et lite tips til dagens aksjonærer også (men jeg er ikke 100% sikker her) - det vil trolig være bedre for alle aksjonærer nå at NAS går konkurs og at det anlegges et gruppesøksmål mot Boeing siden der man argumenterer med at Boeing var grunnen til at aksjen gikk fra 40 til 0. Dette er et klassisk konkurs-case; grunnleggerne og de store innsiderne har solgt seg ut. De som er igjen er en gjeng forvirrete småaksjonærer og noen mellomstore fisker (ala Stenshagen) som holder aksjen levende på naiv optimisme og tro. Dette caset er tapt. Det var fortapt den dagen Covid begynte å spre seg globalt. Covid er her for de neste 2 årene, og flyindustrien vil ha brukket rygg i mellomtiden. NAS vil bare være ett offer i en lang kommende rekke. Det beste som kan skje aksjonærene er at selskapet går konk, slik at man ASAP kan anlegge søksmål mot Boeing, før de også går konk. (her gjelder det å komme før alle andre).

Edit: Jeg forventer ikke noe særlig mer statlig støtte til selskapet. Regjeringen har for lengst skjønt at dette er et lost case og at man heller skal satse på å få på bena et nasjonalt selskap som kan ta opp de gamle NAS-rutene, for å sikre konkurranse med SAS og for public goodwill. I dagens situasjon med så mange bedrifter som sliter, vil det være total suicide å forsøke å berge et råttent selskap med 60 mrd i gjeld - spesielt når de opererer primært i utlandet og har begrenset med arbeidsplasser i Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2020 kl 23:37 5923

Dette var brutal lesning. Mye læring i det som skal skje i tiden frem til 4. mai. Om du får rett blir dette Folkeaksjen fra Helvete i historiebøkene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Fred55
14.04.2020 kl 07:12 5747

Er nok en del riktig i det du skriver, men tror du tar feil på en del vesentlige punkter. Greit at du skrev du var først og du forklarer hva du har forsøkt å argumentere for. Men alltid noen som får rett og hvorfor skal noen tro en NN med nick deltaker, eller Fred55 osv. Her inne er det meningsutveksling og argumenter det går for og som gjelder.

Det du skriver om Kjos går ut har jo sammenheng med belånte aksjer og gjeld de må betale. Skal jo levere tilbake 5 mill askjer til 40 kr 5 mai + mye annet som skal betales. De er regelrett skvist og må få inn kr.
Forøvrig så er det vel knapt ett eneste fly selskap i Europa/Amerika som kommer til å overleve uten statlige garantier. Vi kommer ikke til å fly som normalt innen mai eller juni. Tror nok det vil gå ytterlige måneder før alt er tilbake som normalt igjen. Nevner vi de store selskapene her er absolutt alle disse skvist pr i dag. De er nærmest helt likt stilt som NAS er. Dette unngår de ved å ikke tilbakebetale billetter til kansellerte reiser. Her bryter de europeiske selskapene EU regler. Skrives litt om det men ikke mye. De vil bruke opp den EK de sitter på om de skal innfri dette som de er pålagt. Når de samme selskapene skal fortelle om tap på hedget fuel kommer det til å komme noen vanvittige tap. Hvorrdan de skal pakke dette inn og få tatt tapene uten å få økonomisk bistand er nesten ikke mulig å skjønne.
NAS har rundt 1 milliard her med ca 25% hedget fuel på lav kost. Rayanair har hedget 90% av sitt forventet volum på høyere kurser. Mer flygninger og flere fly tilsier jo enorme tap. SAS har vel over 60% hedget og er vel bare hos de 3 ganger så stort tap som NAS. De store europeiske selskapene har hedget mellom 60 og 90 % med fly mer flygninger og enorme tap.
Så min oppriktige mening er at hjelper en ikke NAS kan en ikke hjelpe andre heller og dermed vil vi nok se en minimal fly industri i fremtiden. Få fly og lite alternativer og kun de rike kan reise. En Euro og doller som har gått i taket vil alene gjøre ferien ca 20% dyrere. Tar lang tid å få fly selskaper til å satse på Norge. Selvsagt vil noen plukke opp de gamle NAS rutene en del av dem på sikt. Vi vil sitte igjen med ett elendig rute nett som er sterkt redusert ett SAS med nærmest monopol og skikkelig dyre fly billetter. Tusener som er oppsagt og hvem vil ansette Norske fly personell når en kan plukke billige fra andre land. Så er nok mye mer en NAS som selskap og mye gjeld som står på spill her. Mye mye mer.
Avslutter med å si igjen. Mye fornuft i det du skriver, men ser en det denne gangen litt vekk fra ren finaskrise så er det så mye anderledes og så mye annet som står på spill denne gangen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2020 kl 07:20 5687

Støttes 100%
Alle som investerer i aksjer bør lese innlegget ditt og ta inn visdom.
Investeringer uten realisme er ekstremt farlig og alle som investerer bør skjønne hva de investerer i og risikoen det medfører.
Til alle som i forbannelse leser innlegget må jeg bare si, ikke skyt sendemannen som opplyser dere.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
svestnes
14.04.2020 kl 08:28 5408

Mange hadde en foremnning om at staten er ikke interessert å drive fly bedrift. Men bare så det er sagt. Regjeringen kommer til å skjønne i ettertid konsekvensen av å ikke ha norsk bedrift som dekker lokale og internasjonale fly ruter. Saken er ikke løst, så fremt det er bevist noe annet!
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
100x
14.04.2020 kl 08:58 5222

Likevel er du her og skriver?

Har du ikke ett liv? Jeg har mange meninger om aksjer jeg ikke eier, men er ikke interessert å bruke min tid til å skrive på delforum til disse.

De fleste småaksjonærene sitter med ganske heftig tap,
hvorfor selge nå...bedre å kjøre til 0 og sitte igjen med tap som føres opp på skatten.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
14.04.2020 kl 09:15 5071

Ja, du verden som jeg kommer til å få tilbake på skatten juni neste år. Det blir en fest. Skal unne meg en fin ferietur til... nei, vent litt. Hvis Norwegian er borte vil flybilletter ha blitt mye dyrere. Glem det. Jeg kjøper smågodt for pengene. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
natan
14.04.2020 kl 09:21 4957

Hvor langt ned skal Nas i dag? 2kr eller under?
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Kantarell
14.04.2020 kl 09:22 4904

Mulig 1?
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
14.04.2020 kl 09:23 4836

Antar NAS = 1 NOK ved closing time på OSE i dag.
Siden jeg ikke har solgt før er det ikke noe poeng i selge nå. Jeg sier som George Costanza da aksjene hans så en kraftig nedgang: https://www.youtube.com/watch?v=0mwcXhiqvCw
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
bj111
14.04.2020 kl 09:27 4738

melding https://newsweb.oslobors.no/message/500860
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Mogwai
14.04.2020 kl 09:32 4586

Forstår ikke de som kjøpte tidligere på 8-10 kr. Det var ganske logisk at dette kom til å skje. Ikke meninga å gni det inn..ta lærdom av dette. Det er det beste man kan gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2020 kl 09:35 4505

Ja, og ved forrige "pump" til 10nok 25 mars skrev jeg på forumet om å benytte sjansen til å tre av. NAS hadde sannynligvis gått konkurs i år uten Covid19. Fikk så ørene flagret, hadde ikke satt meg inn i caset, viste ikke at norwegian var et stort flyseskap og det ene argumentet ble avlastet med det andre. Javel.... Lykke til videre!
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2020 kl 09:45 4322

NORWEGIANN ER NORGES STOLTESHET!!!!! WE WILL FLY AGIAN!!!!!!!

knegg knegg knegg
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2020 kl 09:57 4155

Nas går konk. Noen kjøper konkursbo. Vi kjøper aksjer i det nye selskapet. Slikt som norske skog.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
svestnes
14.04.2020 kl 10:29 3948

Hvilket selskap?
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
MASTERCLASS
14.04.2020 kl 10:33 3887


INGEN LAVERE???

Meglerhus kutter kursmålet til NULL!

https://investor.dn.no/#!/Oversikt
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
svestnes
14.04.2020 kl 10:36 3839

Bedre å la være å skrive tull og tøys.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
deltaker
14.04.2020 kl 10:42 3772

Ja, det kan du si. Hvorfor gidder jeg? Kanskje pga gjenkjennelsen i et case jeg selv var involvert i: overleveraged selskap, møter krise, har ikke robusthet til å stå i mot, store aksjonærer selger seg ut og erstattes av optimistiske småaksjonærer. Fundamentalt opplagt at det ikke er noe business case. Ledelse som forsøker å holde liv i selskapet med ymse "gode nyheter"... I tillegg, som alle andre har jeg en relasjon til NAS gjennom at jeg har vært hyppig passasjer hos dem. Synd det skulle gå slik. Men man kan ikke lukke øynene og fornekte sannheten. Da har jeg ansett det riktig å ha argumentert med min forståelse av situasjonen her. Nå skal jeg ikke utelukke at ledelsen klarer å fremprovosere en siste bounce i aksjen. Hvem vet, kanskje den går opp i 6 igjen. Men jeg er 100% sikker på at caset ikke overlever på noen måneders sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.11.2020 kl 01:00 2853

Har ikke skrevet her på flere måneder. Men merk det første innlegget her fra 13. april. Det meste har gått som jeg advarte. Selskapet var allerede dødsdømt. Det var opplagt at de kun ville bli en runde med statlig redning, og krisen ble akkurat like langvarig som jeg spådde. Håper mange småaksjonærer solgte seg ut i tide, mens aksjen fortsatt var på rundt 10-15.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2020 kl 09:26 2654

Er ikke så sikker når det gjelder småaksjonærene....på "support Norwegian" gruppen på Facebook og diverse Spaniaforum driver folk og oppfordrer hverandre til å kjøpe aksjer for å "hjelpe selskapet"......sier litt om nivået.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Stickafork_init
11.11.2020 kl 17:09 2447

Aksjonærer nulles ut og långiverne biter i seg tapet. Restene plukkes opp. Vi vet ikke hva vi får å velge i etterpå. Et lite rendyrket selskap med lavere risiko? Imens har vi det dyre SAS eller billige Wizzair.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.11.2020 kl 17:26 2419

Spaniaforum?? Hahaha. Er det folk som håper på fortsatt billige billetter?
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2020 kl 17:33 2400

Hjelpe selskapet ved å kjøpe NAS-aksjer... haha....

Dette er nok reisevandte folk som sannsynligvis har litt mindre "håndbagasje" enn alle oss andre..
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2020 kl 18:57 2318

De sparer inn aksjetapet ved å drikke billig øl. Mens de diskuterer ølpriser i ulike land. Mange er de utlendinger som tror at en øl koster 200 kroner Norge. Denne informasjonen deles flittig.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2020 kl 20:31 2238

Ja, intelligensiaen med tilhold i Spania er livredde for dyrere billetter enn kr 199. Les og le.
Og kommenter gjerne.

https://www.facebook.com/groups/Nordmennitorrevieja/permalink/3667056013346265
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2020 kl 20:49 2210

Har Finn.no sluttet å være markedsplass for cash-points? NAS liker visst dårlig at folk som ikke får benyttet sine overdrar de til andre som har funnet et fly som går.

Oppdatering: Ser at det fortsatt er et livlig marked. Vi har kommet ned til rundt 50% rabatt der nå. Kanskje det er en vel så god bet hvis de unngår konkurs som aksjer?
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
FunTrade
11.11.2020 kl 21:49 2138

Handles høyere enn gjelden vil jeg tro, så bedre enn aksjer må det være. Problemet er at en bare kan fly rundt i Norge nå, men det kan jo være skøy det også.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
nicowiz
12.11.2020 kl 11:45 1897

Nå er jo NAS spennende day-trading- kan lett dobles eller tredobles på dette nivået, selv uten nyheter.
Selv om det beveger seg mot konkurs
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
nicowiz
12.11.2020 kl 11:48 1889

Nei, ganske dårlig. Dersom en unngår konkurs vil kursen stige mange % - tipper godt over 1kr.
Ved konkurs får en da igjen 27% - ingenting med cashpoints.

Begge scenarioene er bedre enn å kjøpe noe på finn.no
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2020 kl 14:34 1750

Du glemmer alternativet med at noen fly, ruter, personell og rewardprogrammet kan tas over av en konkurrent fra konkursboet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
FunTrade
12.11.2020 kl 14:49 1727

Du glemmer også at for at å unngå konkurs skal du som aksjonær utvannes 90% før det er mulig å få et løft i aksjen.

Det er ikke noen som kommer til aksjonærene og sier at vi bare skal ettergi halve gjelda uten at det får aksjonærkonsekvenser av store dimensjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare