Rotasjon fra Tank og inn i Tørrlast

ParTeOGC
GOGL 15.04.2020 kl 22:05 77681

Etter 15 års pause fra dette forumet, tenkte jeg å dele litt ideer i disse kjedelige corona tider. Etter mitt syn, står vi nå foran en rotasjon av "shipping penger" vekk fra stortank og inn i tørrlast igjen. Grunnen er enkel, tank ratene er på peak med en usikker fremtid. Jeg tror det går veldig fint, men typiske shipping investorer går inn der ratene har oppside og ønsker ikke å lukke øynene og håper på det beste som man nå til dels må gjøre i stortank.

Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,

Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.

Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.

Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.

Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.

Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.

Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.

Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.

Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.

Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 21:39 7456

Hvor har GOGL god støtte?
Den kan uansett ikke falle 3 til 10 % hver dag
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Hammers
13.05.2020 kl 21:48 7441

Bildet ser i dag slik ut for GOGL; https://www.tradingview.com/x/apVrVq8H/
Å kjøpe tørrlast i dag er vel KUN et desperat ønske om at BDI skal snu - og at f.eks GOGL skal gjøre det.

Likevel; HVOR REALISTISK er det at dette skal skje - slik forholdene nå har blitt?

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 21:54 7419

Vi er straks på 2016 nivå - og da er vi på bunnen, og Gogl skal ned og teste 24/25.... så det er ikke lenge til før BDI snur - og med Goglˋs ekstreme momentum vil den sprette opp ekstremt fort som vanlig for denne meget potente aksjen....og den overlever som alltid....
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Lamps8
13.05.2020 kl 22:09 7379

Man skal være svært forsiktig i denne nå, mange forventer at BDI skal snu og at man kan trade på de vanlige sesongvariasjonene.

Personlig tviler jeg på at spot går over cash-breakeven i 2020, pga for lav etterspørsel pga Covid 19. Emisjonsfrykt vil dra denne langt ned på 10-tallet, snakkes da.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 22:18 7390

Gogl på 10 ville vært en drøm - belive me jeg ville kjøpt med begge hender. Men Gogl kommer aldri der - ved det minste positive tegn blåser den 5 kroner opp på sekunder - dette er OBˋs mest potente aksje - lik det eller ikke. Jeg har bare iakttatt denne daglig siden den ble notert på OB - så jeg har selvsagt liten erfaringsbase...........
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
kongen på hau
14.05.2020 kl 05:17 7250

Siden du har vært med så lenge i gamet angående Gogl.... hvorfor ventet du så lenge med å dele dine erfaringer...?
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2020 kl 12:36 6904

Capesize-indeks er ned 4,3 prosent til 1.992 pr dag
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2020 kl 12:41 6884

Er du virkelig long i bulk? Er antagelig det verste man kan være (på lang sikt hehe). Er jo bare noen oppturer her og der, resten av tida er total katastrofe.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2020 kl 13:03 6862

Ja, i dag har jeg handlet på 27,5
Stor rissiko=stor reward

Aksjen er ned 12 kr siste 2 uker.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2020 kl 13:36 6774

Er det ikke fint å se aksjen blå til en forandring?
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2020 kl 13:43 6746

Hyggelig det, når Dommedag Hammers dukker opp på trådene å forteller hvor lav Bdi er, er det alltid tid for å kjøpe
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
14.05.2020 kl 13:44 6748

Kjøpte en mikropost i Star Bulk i går, men frister å kjøpe mer og hedge med short i SP500. Vanskelig å se for seg en kombinasjon hvor amerikanske markeder forsvarer dagens prising samtidig som ikke shipping til kina tar seg opp
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Bassefix
14.05.2020 kl 13:45 6728

Freight futures am update
Capesize up ~2%
Panamax flat
#shipping #drybulk $BDRY
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
rogneveien
14.05.2020 kl 13:46 6739

Har ikke vært i denne på mange år, men nå tok jeg noen lodd. Tror på oppgang her. Lavest noterte på mange år. Tror bunn er satt. Men alt kan skje.

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
EXTrader
14.05.2020 kl 13:54 6707

Vist det skal bli en rotasjon må veksten tilbake ! og den er ikke tilbake før viruset er borte. Tør-bulk vil kun gå med det aller nødvendigste som mat osv. Tør last Bear

https://splash247.com/survey-suggests-shipping-is-heading-towards-record-lay-up-territory/

https://splash247.com/weekly-broker-sales-fade-from-view/
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
laser
14.05.2020 kl 14:54 6604

Lest siste setning i det første klippet - da har du tørrlast.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
14.05.2020 kl 21:41 6340

Solgte Star Bulk med 11% gevinst på en dag. Bare synd posten var knøttliten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Mollen
14.05.2020 kl 23:44 6195

Den 22. mai kommer kinesiske myndigheter med en stimulipakke som er forventet å beløpe seg til 1.4 trillioner dollar. Tror ikke de pengene først og fremst skal brukes på å produsere forbrukselektronikk og annet som folk ikke kjøper. Her blir det nok heller tung satsing på bygg og anlegg og videre modernisering av infrastruktur i Kina. Skal tro om det trengs litt bulktransport da...
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 09:41 5984

:-)))
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
15.05.2020 kl 10:14 5940

E24 idag: Dette må jo påvirke importen til Kina?
I løpet av natten har det også kommet tall fra industriproduksjonen i Kina, som for første gang i år var høyere i april enn samme periode året før. Industriproduksjonen i landet hadde en vekst på 3,9 prosent, mot samme periode i fjor. Det var på forhånd ventet en oppgang på 1,5 prosent, ifølge Bloomberg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
15.05.2020 kl 10:51 5847

Ganske utrolig at man har fått en såpass kraftig rekyl i kursene uten at det er tegn til at markedet har bedret seg
https://www.tradewindsnews.com/bulkers/rates-for-capesize-bulk-carriers-are-a-dry-market-horror-story-again/2-1-809123
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 11:57 5716

Havner og scrapyards skal jo åpne igjen, Kina skal bruke 1,4 fantasillion. Her er det oppside! Det ser man folk tydeligvis er klar over idag. Kl. 12.00 blir det ett minutts stillhet for KJEPET som forlot skuta dagen før gogl fyker 10%. Tørrlast = bull
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Baltisk
15.05.2020 kl 12:36 5603

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +20,2% TIL USD 2.394/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 20,2 prosent til 2.394 pr dag, ifølge The Baltic Exchange fredag.
LK finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 12:39 5595

Takk!

Kjepeeeeeet kom til pappa!!!!

Knegg knegg knegg
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Nonnen-42
15.05.2020 kl 12:59 5535

Kjepet, du sa en gang at du skulle sitte i GOGL til de nådde NOK 171,- i 2021.
Hadde du ikke bruk for den gevinsten?
Det var jo litt dumt å gi seg på dette nivået, på bunn.
NEI, velkommen tilbake. Det er ikke for sent å snu enda!!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
15.05.2020 kl 13:06 5543

Jeg tipper Kjepet har tjent mer på denne enn de fleste av oss, og har full kontroll på evt ny inngang. Det er aldri for sent å tjene/tape penger raskt på denne...
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
15.05.2020 kl 13:50 5453

Tror Kjepet endelig tok til fornuft. Gogl er overpriset delux. Tipper bunnen er på kr 6,00 Bulk er katastrofe for tiden!
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 14:00 5403

Russerene kommer, bøttevis med prosenter
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
15.05.2020 kl 14:02 5406

Veldig vanskelig regnestykke dette med tørrbulk. Breakeven er ca $14.000, og ratene er under $ 3.000.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 14:05 5247

Kjedelig på sidelinjen nå
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
15.05.2020 kl 15:17 5084

Ja, ikke sant Lon,,bulk. Matematikk er ikke for alle.
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 16:06 4970

Greit å ta litt profitt rundt her, 4 kr/aksjen i Gogl er bra nok natta over,skal vel være litt motstand rund 32, har ingen større ønsker om å sitte over q1
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
Mollen
15.05.2020 kl 17:10 4849

Malmlagerne i Kina fortsetter å synke og jermalmen stiger i pris. Håper bare Brasil greier å øke mer på tilbudssiden slik at at vi får vridd leveransene over på høyere tonn/mil så kan dette bli bra det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
laser
15.05.2020 kl 18:12 4751

Ja nøkkelen ligger hos Vale. Tenker så snart koronafrykten avtar i Brasil løsner det hos Vale.
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 18:13 4754

Det er bare å beklage «kongen på hau», jeg sa at ved det minste positive ville Gogl rykke 5 kroner på sekunder. Det ble bare 4 kroner fra gårsdagens bunn på 26,30, så beklager bommerten - dette var en lærepenge for meg....
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
Mollen
15.05.2020 kl 18:28 4747

Ser det er stadig murring mellom Beijing og den politiske ledelsen i Australia. Kina mener Australia er løpegutt for USA. Tenk om Kina vridde kjøpet av jernmalm over fra Australia til Brasil av politiske grunner og Brasil samtidig hadde kapasitet til å levere. En våt drøm som kunne gitt fantasirater ! Vi ser stadig vekk i shipping at markedet gjør store bevegelser av geopolitiske grunner og dette kunne vært et scenario...
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 22:52 4538

Vi så nok bunnen i går da futtene snudde til + Førte til flott oppgang i dag, sterkt i USA i kveld og med positive futter også i dag bør rate og kursfest i GOGL fortsette til uka.
....
Freight futures am update
Capesize up ~2%
Panamax up ~2%
#shipping #drybulk $BDRY
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2020 kl 13:42 4306

GOGL vil hurtigt kunne stige op 40 NOK i løbet af neste uke 🚀🚀
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare