The Mother of all Bank Runs

InvesTorbjørn
KORONA 21.04.2020 kl 10:09 643

Krisene står i kø, ser det ut til. Koronakrisen kan være nålen som sprakk hull på en rekke bobler, slik at vi får påfølgende kriser i aksjemarkedet, deretter boligmarkedet. I jobbsammenheng har jeg hatt kontrakt og samarbeid med et nokså kjent norsk firma som nå har meldt oppbud. De er konkurs. Jeg har betalt ut månedsbevis for produksjon av statistikk. Filene ligger på oppdragstagers servere, og jeg får ikke tak i dem. Må henvende meg til bobestyrer. Og jeg får opplyst at det er rekordlang kø med å få oppnevnt bobestyrere. Jeg tolker det som en indikator på at det er rekordmange som går konkurs. Og det er bare en drøy måned inn i nedstengningen. Senest den 15.4. kunne vi lese at mislighold av forbrukslån eksploderer. Inntektene har falt for flere i samfunnet, og for de med høyest inntekt har den falt mest (6 x Statens Grunnbeløp er nå makslønn, dvs. rett under 600K). Umiddelbart fører dette ikke til at husholdningene misligholder boliglånene sine. De kutter heller i annet (luksus-)forbruk først. Noe kuttes automatisk, da det er begrenset hvor mye en kan gå ut å spise på restaurant for tiden. Jeg konstaterer at Follestad og Ferner-Jacobsen nærmest spammer meg med det ene tilbudet etter det andre. De er nok ikke de eneste med sviktende omsetning og kollaps i etterspørselen. Etterhvert som realøkonomien kjøles ned tror jeg finansmarkedene vil få problemer. Deutsche Bank, derivatmarkedene, pengemarkedsrenter, repo-markedet i USA, FEDs mulige kjøp av "junk bonds" er ting å følge med på.

Er det flere her som tror finansinstitusjoner kan havne i grov sjø iløpet av året? Hva kan bli konsekvensen av dette? Er det slik at implementeringen av BASEL III i Norge er utsatt til 2022? I denne legges det opp til såkalte "bail-ins", der innskuddshaverne i bankene mister en andel av sine innskudd for å redde banken, i motsetning til "bail-outs" der nasjonalstatene (les: skattebetalerne) hittil har tatt regningen med å redde bankene. Det har skjedd flere ganger i senere tid at private småsparere har fått såkalte "haircuts"; se på på Kypros i 2013 for eksempel. Norske bankinnskudd er sikret gjennom bankenes sikringsfond for opp til 2 mill. kr per kunde per bank. Men hva om mange banker får problemer samtidig? Jeg tror vi kan få såkalte "Bank Runs" i andre land, men hva med oss her hjemme på bjerget? Er innskuddene trygge?
Redigert 19.01.2021 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
23.04.2020 kl 10:11 529

https://www.youtube.com/watch?v=ZiUmM9n7OaI @ 22:40
https://www.youtube.com/watch?v=Y0Mi3SMRi9E
Hva gjør dere som har en del penger på konto? Stoler på bankgarantifondet, eller tar ut en del?
Får alle med innskudd en såkalt "hårklipp", eller er det kun innskudd over en viss grense som ryker hvis banken begynner å slite?