Jeg elsker det multikulturelle samfunnet!

Zorin
SAMFUN 21.04.2020 kl 14:13 1127

Jeg elsker det multikulturelle samfunnet! en smeltedigel av forskjellige mennesker med forskjellig hudfarge, fra forskjellige bakgrunn og kulturer med forskjellige tradisjoner og historier. Slike samfunn bidrar til nye impulser og medfører ikke til at landet stagnerer ved at de dyrker kun seg selv! Så åpne portene høy og bred og slepp folket inn!
Redigert 21.04.2020 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
Mikkel-engel
21.04.2020 kl 14:20 1124

Enig og uenig. Mange innvandrere har vært gode ressurser for landet, og mange av innvandrerjentene er svært pene. Problemet er at arbeidsdeltakelsen er for lav. Mer enn halvparten jobber ikke, og av dem som jobber, er det en stor andel som bare jobber noen timer i uka.
Slettet bruker
21.04.2020 kl 14:52 1097

Da tror jeg land som Liberia, Saudi-Arabia,Somalia, og Bolivia passer deg godt.
Fjordgubben
21.04.2020 kl 14:52 1092

Det er mange fordeler, men det skaper enda flere problemer.

Et av de største problemene er at åpne grenser fra den fattige delen av verden til rike velferdssamfunn betyr at ressurssvake mennesker fra u-land flytter fordi de automatisk får en mye høyere levestandard over natta, uten at de behøver å yte noe som helst selv. Dette er mennesker som ofte ikke har verken evner eller vilje til å tilpasse seg.

Så alle de positive sidene vil nulles ut og bli mindre viktige i forhold til alle de negative følgene.

Så løsningen er kontroll på hvem som får komme inn, f.eks New Zeeland og Australia gjør dette med suksess, iallefall betydelig mer suksess enn Europa som ikke har noe poengbasert system, men baserer seg på "å hjelpe de som trenger det".

UK skal implementere et poengbasert system, som betyr at de verste lykkejegerne blir holdt ute, og kun de som har noe å bidra med får komme inn, noe som beholder de positive sidene ved mulitikultur, og samtidig begrenser kraftig de negative sidene, en vinn vinn situasjon.
Redigert 21.04.2020 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 14:53 1085

Håper du lever til du blir hundreogfemti år Zorin!
Tenker du skal få se impulser, og stagnasjon du....;=)
Fjordgubben
21.04.2020 kl 15:51 1060

Det virker som zorin og hans meningesfeller tror at vi som er motstandere av dagens innvandring ønsker hermetisk stengte grense der man ikke kan innvandre til andre land i det hele tatt?

Dette er selvsagt helt feil, tror ikke noen egentlig mener det.

Det mange mener er at man må slutte å ta inn flyktninger fra u-land som kommer fra en helt annen kultur som det er umulig å integrere.

Og hva mener man med "umulig å integrere"?

Man mener at en forholdsmessig stor del av disse folkene ikke har hverken vilje eller ambisjoner om å respektere skikker, lover, regler, normer, moral etc men man beholder dette fra sine hjemland.

Som følge av dette blir mange, men selvsagt ikke alle, kriminelle, trygdemisbrukere etc.

Vi som har levd en stund trodde helt fra begynnelsen av at disse folkene etter noen år, og iallefall når neste generasjon er født at dett vill ordne seg, men det gjør det jo ikke, mange 2.generasjonsinnvandrere har fortsatt store problemer.

Man skulle tro at muslimer etterhvert ville gifte seg med nordmenn og andre folk som bor i Norge? Men nei, de praktiserer konsekvent å gifte seg ikke bare med sine egne, men man forsøker i det lengste å gifte bort sine barn med slektninger fra hjemlandet, hvorfor gjør det det? Er det som et ledd i en imperialisme om å spre islam til Europa?

Man har jo hatt innvandring til Norge til alle tider, ikke fra fjerne u-land men fra andre deler av Europa.

F.eks i Bergen der veldig mange flyttet dit fra i første rekke Tyskland, men også Nederland og andre europeiske land, dette var jo flotte greier, og etter en generasjon eller så var disse like gode nordmenn som Ola og Kari, og de så på seg selv som norske fullt og helt. Og de hadde selvsagt ikke som "krav" at man skulle hente kone eller mann fra hjemlandet.
Redigert 21.04.2020 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 15:56 1049

Dette var noe romantisk, ulogisk og useriøst svada for å være ærlig. Det er jo ikke noe galt i å være interessert i andre spennende kulturer. Men problemene man får med å blande arabiske, muslimske røverkulturer inn i våre tillitsbaserte samfunn er en veldig dårlig idé. Det er skikkelig ubehagelig å være nordmann fra Norge i Norge og få inn innvandrere som ikke vil integrere seg. De verste er de som aktivt tar avstand ved å gå i religiøse klær som viser at de synes vi er vantro og mindreverdige. Det er også ekstremt frekt at folk fra visse land ikke vil lære seg språket vårt når vi har gitt dem statsborgerskap.
Slettet bruker
21.04.2020 kl 15:57 1046

Hva er poenget med landegrenser hvis de skal viskes ut og folk som "lider nød" skal flytte inn hit og ødelegge og stjele trygd? De landene som er så åndssvake at de klarer å produsere millionvis av fattige kan takke seg selv, og ikke forflytte problemene sine (overbefolkningen) over til mer oppegående land som Norge. Det er stygt å se de store massene av fremmedkulturelle som bosetter seg i store enklaver rundt omkring i Nord-Europa. Og da tenker jeg ikke på enkeltpersonene, men politikken som tillater hundretusener på samme sted hvor et fungerende samfunn blir erstattet med et dysfunksjonelt og reaksjonært eller kriminelt samfunn med innvandrere.

Det er så store verdiforskjeller mellom vestlige/kristne og arabiske/muslimske samfunn at det er ødeleggende å blande disse to hovedkulturene. Det er en grunn til at vi bor i egne land og ikke i Midt-Østen/Afrika. Vær så snill å respekter forskjeller. Vi kan godt ha turister fra nevnte områder og vi kan reise til deres på ferie, men man trenger jo ikke å flytte folk rundt omkring som en jævla amøbe og tro det går bra.
Vi nordmenn hadde derimot rett til å flytte til USA i sin tid, fordi vi er europeere som de andre i USA, og det viste seg at nordmenn og andre skandinaver ble bedre og bedre etter hvert i USA. I starten var det lugubre forhold, men nå er folk med norsk avstamming i USA like suksessfulle som andre av europeisk opphav. Så siden vi er av passende opprinnelse så ble vi bedre borgere etter hvert som årene og generasjonene gikk, ikke verre slik som arabiske/muslimske innvandrere til vesten.
Redigert 21.04.2020 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 15:59 1044

Alle jeg kjenner i USA har nesten bare negative ting å si om de arabiske kulturene som har okkupert bydeler eller nabolag i forskjellige amerikanske byer. Byene hvor jeg kjenner folk i er Detroit, New Orleans, Newark, Pensacola, Anaheim og Long Beach hvor samtlige venner har negativt syn på de arabiske kulturene som har bosatt seg der. Det er synd at araberne skaper slik uhygge rundt seg, for de er jo ikke sosiopater eller onde av natur. Problemet ligger rett og slett i kulturen, religionen, holdningene, menneskesynet, forhandlingsteknikkene og det meste annet de tar med seg gjør at mange vestlige får en ekkel følelse av utrygghet i områdene "deres". I tillegg til at all statistikk selvsagt viser at folk med nevnte bakgrunn rett og slett begår mye mer kriminalitet enn andre.

Så svaret er ganske opplagt, multikultur er ikke bra når man blander inn feil kulturer. Hold muslimske kulturer vekke. De klarer seg fint selv. Der kan de ha sine egne regler og ordninger som passer for dem. Det er bra for oss, og bra for dem. Så kan vi heller møtes som likeverdige i fora der det fungerer, på ferie og i forretninger. Ikke leve sammen i samme land som to helvetes motpoler.
Fjordgubben
21.04.2020 kl 16:00 1041

Joda, innvandringen fra u-land til Norge blir ofte sammenlignet med da nordmenn utvandret til USA.

Noe som ikke er det samme da nordmenn som utvandret til USA i 99% av tilfellene lærte seg språket veldig fort, og integrerte seg ved å jobbe, gifte seg med folk fra andre land/amerikanere. Mange amerikaniserte sitt navn for å gjøre det enklere, ikke slik med f.eks muslimer som i 99.99% av tilfellene selvsagt ikke kunne drømme om å skifte navn til norske navn, ref Mohamed er det vanligste navnet i Oslo blant nyfødte, og har vært det i mange år.

Man insisterte ikke på å gå rundt med nisselue og lusekofte mens man kritiserte "umoralen" til de innfødte.
Redigert 21.04.2020 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 16:20 1022

Det er morsomt, men litt skremmende å overhøre folk som påstår multikulturen i USA fungerer så bra. Bare se på smeltedigelen New York osv. Men det fungerer jo ikke i det hele tatt. En av de største etniske gruppene i landet stammer jo fra folk som ble stjålet fra Afrika og brukt til slaver, og kan jo trygt sies ikke fungerer noe særlig godt i landet. Og jeg har aldri opplevd et mer rasistisk land hvor hvite, svarte, arabere, asiater, latin-amerikanere og de fleste jeg traff var rasistiske mot hverandre. Ordet nigger ble brukt hele tiden. Samme ble spooks, coons, rednecks, white trash, cracker, spicks, honkeys og micks.
Veldig høy drapsrate. 100 millioner fattige. Bare surr. Mye av dette skyldes fattigdom som delvis skyldes multikultur.
Slettet bruker
21.04.2020 kl 16:40 1013

Pussig nok var nordmenn som utvandret til USA de som brukte lengst tid på å tilpasse seg USA. Ikke lærte de seg språket heller.

https://www.aftenposten.no/norge/i/a24RA/norske-innvandrere-i-usa-hadde-nok-med-seg-selv?

Norske innvandrere tjente mindre penger enn andre
Men nordmennene slet med å tilpasse seg i sitt nye land.

Mens innvandrere fra Russland, Sverige og Irland i gjennomsnitt tjente mer penger i 1880 enn de etablerte amerikanerne, lå de norske utflytterne langt etter, ifølge tall fra National Bureau of Economic Research.

Og de slet med å tilpasse seg. De norske annengenerasjonsinnvandrerne hadde den nest laveste inntekten av innflyttergruppene. Kun portugisiske utflyttere gjorde det dårligere, ifølge rapporten.

https://www.aftenposten.no/verden/i/zLr8rb/norge-har-ogsaa-vaert-et-drittland-for-amerikanerne?
Redigert 21.04.2020 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
Mikkel-engel
21.04.2020 kl 17:22 988

Vel, nordmennene holdt på språket og kulturen ganske lenge, sies det.

En annen forskjell fra i dag er at det fantes ingen velferdsstat: Nordmennene i USA måtte forsørge seg selv fra første dag. Det er et sunt prinsipp som betyr at USA tiltrakk seg mennesker som ville arbeide og yte, ikke leve på andre. Min egen mening er at den universelle velferdsstaten i Norge ikke er bærekraftig på sikt.
kokkohill
21.04.2020 kl 17:25 984

TS vi slipper deg snart ut til ett slikt samfunn , New York er også ett alternativ .

Ødlegge Norge blir ikke på tale om det er dette du tenker på
Slettet bruker
21.04.2020 kl 17:29 979

Nordmenn lykkes alltid i mye større grad enn de fra shithole countries. Nordmenn ruler. De fleste andre er ikke så kule.
Slettet bruker
21.04.2020 kl 17:31 979

Svaret er ganske opplagt, multikultur er ikke bra når man blander inn feil kulturer. Hold muslimske kulturer vekke. De klarer seg fint selv. Der kan de ha sine egne regler og ordninger som passer for dem. Det er bra for oss, og bra for dem. Så kan vi heller møtes som likeverdige i fora der det fungerer, på ferie og i forretninger. Ikke leve sammen i samme land som to motpoler og plage hverandre.

De som mener multikultur mellom vestlige og arabere er en bra ting er sterkt rasistiske og vil at både vestlige og arabere skal lide.
ladaen7,30
21.04.2020 kl 18:25 963

Joda, en skikkelig berikelse får man si, ihvertfall en kostbar en......

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/013JJ/34-prosent-av-alle-innsatte-er-utlendinger
Fjordgubben
21.04.2020 kl 18:34 958

Dette er et stygt forsøk på å vri på sannheten. Som vanlig griper du tak i en veldig liten del av fakta og blåser dette opp til enorme proporsjoner, som vanlig med deg jabba.

Det du hevder stemmer bare ørlite, og kan selvsagt ikke sammenlignes med narkoselgere, knivstikkere og «telt» som vandrer rundt diverse steder i Norge.

Reiste nordmenn i USA til Norge for å hente seg ektefelle?

Livnærte de seg mer enn vanlig på kriminalitet og trygdemisbruk?

Var de overrepresentert på mordstatistikker?

Omtalte de andre amerikanere som vantro?

Nektet de sine barn å gifte seg med folk fra andre kulturer?

Støttet de (i det skjulte) terrorisme?

Nei!!!!!!!!!

En av overskriftene i VG i dag, bekrefter det jeg sier, vel det hadde gjort det dersom de hadde avslørt etnisitet. Kastet avløpsåpner (syre) på butikkansatt i Vadsø:

https://www.vg.no/i/wPGWvL

En handling ingen etnisk norsk kvinne ville funnet på hverken i Norge eller som utvandret til USA.
Redigert 21.04.2020 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
convert
21.04.2020 kl 19:13 937

Multikultur har aldri fungert og alltid ført til ulykke for de som rammes. Det finnes ikke eksempler i historien på at multikultur har fungert. I alle land der det er mange, grupperer folk seg sammen med sine egne. Multikultur er en drømmeverden for tullinger som får lønna si over offentlig budsjetter.
Nuka
21.04.2020 kl 23:36 894

Er du sikker på at det ikke var ei skrullete etnisk norsk kjærring, som kasta avløpsåpner i fleisen på en muslimsk butikkansatt ?
Fjordgubben
22.04.2020 kl 01:04 873

Nei absolutt ikke sikker på noe som helst, her baserer jeg meg på ren tipping. Noen ganger tar jeg feil men det er sjelden.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 12:11 815

"Som vanlig griper du tak i en veldig liten del av fakta og blåser dette opp til enorme proporsjoner"

Det var da voldsomt. Jeg blandet meg ikke inn i diskusjonen annet enn å påpeke at du hadde feil når du påstod at Nordmenn klarte seg så bra når de utvandret til USA. Jeg la ved to artikler som belyste dette. Ro deg ned!
Fjordgubben
22.04.2020 kl 12:35 804

Det er du som må roe deg ned, å påstå at "nordmenn ikke klarte seg så bra i USA" er feil, du tar ting ut av sin sammenheng og blåser det opp, ro deg ned!

Det er ingenting som tyder på at nordmenn som innvandret til USA klarte seg noe dårligere enn f.eks tyskere, svensker eller dansker etc etc.

Dersom du kan hoste opp statistikk på at f.eks nordmenn har vært vesentlig mer kriminelle enn andre amerikanere er jeg enig med deg, at nordmenn har vært overrepresentert på mord, vold og voldtektstatistikk, men det vet du jævlig godt at ikke er tilfelle.

At nordmenn ofte tok jobber i jordbruket og derfor sannsynligvis tjente mindre enn andre sammenlignbare innvandrere som sikkert jobbet med med industri betyr jo ikke at "de slet", tipper disse forskjellene uansett var små.

Så du må roe deg kraftig ned i med sin uthenging av nordmenn som utvandret ti USA, hva var det Trump sa om innvandrere til USA fra Norge igjen??

Slettet bruker
22.04.2020 kl 12:44 799

Du får legge ved noe dokumentasjon på påstanden din som beviser at National Bureau of Economic Research har tatt feil-

Dette handlet ikke om de var kriminelle eller ikke. Det handler om at de brukte lang tid på å arbeide seg opp i samfunnet. Ikke var de så ivrig på å lære seg språket heller. Jeg for min del tror det har med norsk beskjedenhet å gjøre. Akkurat som i dag var nok nordmenn mindre pågående enn andre og nøyde seg med den lille jordflekken de hadde fått tak i.

Hvor store forskjellene var ser du på side 43 i denne linken.

https://www.nber.org/papers/w18011.pdf

Din påstand om at jeg henger ut nordmenn er forøvrig latterlig. Dette er historie og den gjenfortelles best basert på fakta og ikke slik du ønsker at den skal være.
Redigert 22.04.2020 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 13:04 798

Nordmenn har over tid vist seg å være bedre innvandrere enn for eksempel arabere i USA. Dette måles i hudfarge. Neida, i antall kriminalsaker, antall folk på trygd og antall terrorangrep begått av den respektive innvandrergruppen.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 13:09 793

Nå var dette en sammenligning mellom europeere og den er nok ikke mye relevant i dag. Regner med at de fleste som utvandrer til USA i dag gjør det pga en ettertraktet jobb.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 13:24 786

Enig. Vertfall europeere.
Fjordgubben
22.04.2020 kl 13:29 784

Uansett, din sammenligning mellom de problemene innvandrere fra u-land har i Norge i dag og norske innvandrere til USA er ikke relevant.

Nordmenn som dro til USA var summa summarum en ressurs for det amerikanske samfunnet, mens innvandrere til norge fra u-land i dag summa summarum er en belastning for det norske samfunnet ikke bare økonomisk, men også på andre områder, og DET er de reele fakta.

At du blander de to tingene som om det liksom er "det samme" er uhørt.
Redigert 22.04.2020 kl 14:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 13:49 773

Nå er du rett og slett litt småfrekk her. Det var ikke jeg som dro sammenligningen. Det var det du som gjorde. Jeg bare korrigerte en feil antagelse du hadde om norske utvandrere til USA, resten av diskusjonen involverte jeg meg ikke i.
Redigert 22.04.2020 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
22.04.2020 kl 14:22 765

Det er DU som er frekk ved å hevde at nordmenn som innvandret til USA liksom "hadde problemer", problemer som du mellom linjene sammenliger med det problemene innvandrere fra u-land har nå de kommer til Norge, som om dette skal være sammenlignbart, noe det ikke er i det hele tatt.

For hva var ellers poenget med at du kommer med disse "fakta" som du legger fram, om det ikke var for å sammenligne med de problemene vi har med innvadring til Norge i dag??

Og som vanlig snur du på flisa ved å kalle MEG frekk?

Alt er relativt, noe som betyr at norske innvandrere til USA ikke hadde noen som helst problemer, sammenlignet med de enorme problemene man har med innvandring fra u-land til Norge og ellers Europa.

Og det vet du jævla godt, du vil bare kverulere, å ødelegge andres peonger ved å dra inn noe som ikke er sammenlignbart.

Zorin
22.04.2020 kl 14:28 757

Normenn som utvandret til USA hadde ett kjempeproblem de levde i ekstrem fattigdom! Mange så faktisk ikke annen utvei enn å flytte til USA i håp om et bedre liv der! Så immigrasjon på grunn av økonomi er ikke noe nytt.
Load
22.04.2020 kl 14:38 753

Multikultur kan fungere helt fint, så lenge man ikke blander islam inn i miksen.
Vanskeligere enn det er det ikke.

Nordmenn i USA er en helt annen greie, selv om de var uten utdanning og stort sett enkle bønder fra potitlandet Noreg, så var de som nevnt over, neppe en kilde til vold, ufred, terror, ran, voldtekter, knivstikking og trygdemisbruk i sitt nye land.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 14:44 748

"Og som vanlig snur du på flisa ved å kalle MEG frekk?"

Vennligst les hva jeg skrev. Du lager storm i et vannglass. Jeg gav deg noen faktaopplysninger om utvandrere fra Norge og disse faktaene likte du ikke fordi det ikke passet inn i din argumentasjonsrekke. Zorin har forøvrig helt rett i at mange Europeere flyktet til USA pga fattigdom i hjemlandet. Under potet pesten i Irland på 1840 tallet døde 1 million irer av sult og ytterligere 1 million emmigrerte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Famine_(Ireland)
Fjordgubben
22.04.2020 kl 15:02 739

Du gav de fakta i en helt feil tråd, disse fakta du kommer med har ikke noe i denne tråden å gjøre.

Her snakket vi om at innvandrere inn til Norge fra u-land har store problemer med å integrere seg, og så blander du deg inn og hevder at «nordmenn som utvandret til USA også hadde problemer». Alle som bosetter seg i andre land opplever selvsagt problemer, har opplevd dette selv. Men det betyr selvsagt ikke at det å ha et problem er det samme som at det utvikler seg til et enormt samfunnsproblem, som at USA liksom skulle ha store problemer med at nordmenn ikke kunne tilpasse seg livet i USA og at de var en belastning for landet som helhet??

Som om om dette kan sammenlignes i denne settingen?? Og så kaller du meg frekk når jeg påpeker at du er usaklig??

Og som vanlig må du ha det inn med teskje.

Jeg avslutter her da du har en sinnsyk måte å argumentere på, du er ikke riktig navna i hodet.

Jeg har sagt det før og sier det igjen; dersom du er gift er det utrolig da en person som hadde vært gift med deg sannsynligvis hadde tiltet og knust steikepanna i hodet ditt før det var gått en uke, for måten du argumenterer på er direkte sinnsyk.

Redigert 22.04.2020 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 15:05 733

"Du gav de fakta i en helt feil tråd, disse fakta du kommer med har ikke noe i denne tråden å gjøre."

For n'te gang. Det var du som dro frem norske utvandrere til USA i denne tråden, ikke jeg. Da må du også tåle å bli korrigert på fakta om disse.

At du synes one-lineren min om norske utvandrerere er en "sinnsyk" måte å diskutere på så kan jeg bare si, god bedring.
Tror nok de aller fleste andre vil si at det er du som har et problem når du reagerer så voldsomt på en liten fakta opplysning bare fordi det ikke passet inn i det bildet du prøvde å skape.
Redigert 22.04.2020 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
22.04.2020 kl 15:09 727

Igjen, du kan umulig være gift.

Sinnsyk, herregud mann du er ikke sann.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 15:10 724

Nå oppfører du deg barnslig.
Du er jo tydligvis gift siden du sier dette.
Reagerer du så voldsomt overfor kona om hun korrigerer deg?
Redigert 22.04.2020 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
22.04.2020 kl 15:23 711

Det er du som er barnslig, ved å dra inn norske USA immigranters «problemer» i en diskusjon som dette.

Hva blir det neste, at du snakker om at «norske menn voldtar også» når man diskuterer de enorme problemene med at immigranter voldtar europeiske kvinner?
Slettet bruker
22.04.2020 kl 15:44 703

"Det er du som er barnslig,"

Ha ha ha

Kom du ikke på annet så du kopierte min kommentar?

"Hva blir det neste, at du snakker om at «norske menn voldtar også» når man diskuterer de enorme problemene med at immigranter voldtar europeiske kvinner?"

Jeg synes det er flott at du bryr deg om kvinner som blir voldtatt av menn. Litt for mange bryr seg imidlertid kun om voldtekter begått av en viss gruppe personer. Et godt eksempel på det var i ditt "hjemland" UK hvor følgere av Tony Robinson angrep et voldtektssenter for voldtektsofre fra fremmede kulturer.

https://www.bucksfreepress.co.uk/news/17437321.tommy-robinson-supporters-attack-wycombe-rape-charity-for-advice-leaflet/