Yara 2020

Investor92
YAR 21.04.2020 kl 14:27 59669

Hei!

Jeg har vært aksjonær i Yara i godt over 1 mnd, med en GAV på 311. I dag så gjorde jeg noe jeg aldri har gjort før, nemlig å selge aksjer med tap. Jeg solgte meg ut av en del olje- og eiendomsaksjer. Brukte pengene der pluss en del cash for å kjøpte Yara på 350,1 i dag. Kun tunge defensive aksjer i porteføljen nå (DNB på 110 og EQNR for en dyr penge som bare får stå).

Var lenge på utkikk etter en trygg havn i disse Coronatider og tror markedet vil ytterligere ned og at det vi erfarte på OSEBX tidligere denne måneden var en "suckers-rally". Jeg Valgte å kjøpe Yara (GAV 311 mandag 30.3) etter å lest meg opp på selskapet da for så og laste opp med mer i dag.

Jeg er veldig fornøyd med at jeg landet på Yara (hvor 28 % av mine investeringer har havnet). Yara er verdens største kunstgjødselprodusent. De sammen med Nutrien (canadisk selskap) har vel nærmest monopol i verden? Kunstgjødsel trengs for å avle opp korn, hvete etc. Mat trenger vi. Ser på denne aksjen som relativt billig priset mot sitt potensial sammenlignet f.eks Orkla som er ved sitt ATH.

Selv i Italia under covid-19 har de holdt produksjonen gående og er nesten urørte da de regnes som samfunnskritisk. Har lest at guidingen er lik som 2019 og når olje- og gassprisen er slik den er i dag vil produksjonen være svært lønnsom.

Leste også følgende fra en nyhet på børsen:
"Det amerikanske landbruksdepartementet, USDA, opplyste i en rapport tirsdag at det ventes plantet 97 millioner acres med mais i USA i 2020. Det er opp åtte prosent, eller 7,29 millioner acres fra året før.

Ellers fører nedstengninger til lavere innenlandsk ureaproduksjon i India, ifølge Arctic Securities, mens nyheter rundt det seneste anbudet begynner å komme inn, ifølge Profercy. Volumet i anbudet kom inn nært som forventet på 1,7 millioner tonn, hvorav 400.000 tonn kom fra Kina, ifølge Pareto Securities.

Profercy skriver at de laveste tilbudene i RCF-anbudet 30. mars er ute, og som ventet peker tilbudene for skipning til India mot lavere fob-priser fra AG og Kina. Det laveste tilbudet til vestkysten var syv dollar pr tonn under det nest laveste og reflekterer priser under 245 dollar pr tonn.

Innenlandsk etterspørsel i India er vanligvis lav i april og mai, men det presses på fra regionale myndigheter om bygging av lagre i forkant av ny sesong, som kan implisere ytterligere anbud fra India, ifølge Arctic Securities.

Ellers er nitratprisene i Europa stabile for både nitrater og sulfat, ifølge Pareto Securities."

Tror inngangen på lav 300 samt de aksjene jeg kjøpte i dag for en vesentlig høyere sum er fortsatt relativt billig. Investorer som søker trygg havn som meg, ser kanskje også etter selskap som faktisk tjener penger og er lite påvirket av Covid-19 situasjonen.

Årsaken til at jeg oppretter en tråd er for å få alle småtråder inn på en kall det "hovedtråd", ser flere skrive mye fornuftig og ser for meg gode diskusjoner som jeg tenker vi kan sammkjøre her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
optimist68
28.08.2020 kl 16:33 1830

Yara vil stige når tilbakekjøp programmet starter i september.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Investor92
11.09.2020 kl 11:37 1557

Et korfattet utdrag fra TDN Direkt i dag:
Ureamarkedet forblir i limbo i kjølvannet av det seneste indiske anbudet, samtidig som prisene i de fleste regionene faller litt denne uken.

Kepler-analytikerne, som for øvrig gjentar en kjøpsanbefaling og et kursmål på 410 kroner pr aksje på Yara, skriver ellers at Yara for øyeblikket befinner seg i en limbo ved p/b 1,3x, støttet av aksjetilbakekjøp, men med få katalysatorer.

Yara handles opp 0,3 prosent i formiddagshandelen fredag, til 369 kroner pr aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Grylls
22.09.2020 kl 20:08 1323

Blir den dratt litt ned av svekket krone?
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
KIK
01.10.2020 kl 09:47 1096

YAR tas ut av Pareto`s månedsportefølje, kan det være at de frykter svakere resultat i Q3 vs konsensus.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare