NEL - Knall og fall ?

Slettet bruker
NEL 22.04.2020 kl 05:38 3609

Oljeprisfallet for juni-kontraktene til Brent og WTI fortsatte å falle tungt på tirsdag. Med juni-kontrakter som nå handles til mellom 10 og 20 dollar fatet, så tviler jeg på at mijløaktivister vil få like stort gehør blant verdens politikere i tiden som kommer.

Her på berget, blir det nå spennende å se hvor lenge det vil være luft i de ekstremt overprisete «grønne aksjene» som eksempelvis WOV og NEL?


https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/04/21/7519770/opec-ministre-i-krisemote-om-priskollapsen
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
europa
22.04.2020 kl 14:09 2012

Å gevinstsikre i NEL på dette tidspunktet er rent tap av penger. Jeg tror Nel vil vokse voldsomt i årene som kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
europa
22.04.2020 kl 14:09 2013

Å gevinstsikre i NEL på dette tidspunktet er rent tap av penger. Jeg tror Nel vil vokse voldsomt i årene som kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Framtia
22.04.2020 kl 13:53 2062

Hadde jeg spådd, hadde jeg aldri truffet på dagens utvikling! Hverken Nel eller OSE forøvrig! Oljebørsen burde vært gruset, men sannelig klarer den å stige til tross...Trodde på en mulighet til å handle litt mer utover dagen, men ikke på dette nivået! Børsen balanserer på en knivsegg og er nok kjørt opp på forholdsvis beskjeden omsetning...Tror desverre dette blir stygt i nærmeste framtid🤔
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
kfarestv
22.04.2020 kl 13:32 2135

Cuomo hadde vært fint, han er en god mann. Men jeg tror USA vil gå opp i limingen. Det er ett samfunn bygget på ett system som rakner under presset, hvilket betyr at samfunnet rakner under presset. At Trump overhodet ble valgt, sier litt om hvor lite folket stoler på politikere og økonomien. De er møkka lei og det forstår jeg godt. USA vil ikke komme ut av dette som verdens leder. Så mye er klart, allerede. Hva som kommer etterpå er anyones guess. Men jeg tror det kan bli stygt før det kanskje blir bedre. Jeg mener vi står ved ett veiskille, som vi bare aner konturene av enda.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
HP17
22.04.2020 kl 13:26 2159

Tiden er vel inne til å gevinstsikre i NEL?
Kan også lese denne fra e24 https://e24.no/boers-og-finans/i/naxq9m/aksjen-som-kan-tjene-inn-boersverdien-i-aar
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
oppvigår
22.04.2020 kl 13:22 2180

Tenker du på guvernøren i New York? Virker å være en stødig mann. Ingen løs kanon på dekk iallefall.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
kfarestv
22.04.2020 kl 13:01 2234

Jeg er vel i det mindretall som tror at USA ikke vil se likt ut etter denne corona krisen. Hadde det vært normale omstendigheter, ville jeg sagt Trump ville vinne mot Biden men det er ikke normale omstendigheter. Så jeg tror ikke noen av de vil vinne. Jeg kan selvfølgelig ta feil, sannsynligheten er størst for at jeg tar feil.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 12:56 2238

Trump er neppe idiot, men han er utvilsomt en kynisk nasjonalistisk narsissist. Når det gjelder «Sleepy Joe», så kan det synes som om han har begynnende demens- og da blir valget enkelt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
oppvigår
22.04.2020 kl 12:44 2265

Amerikanerne må da ta til vett etter denne coronakrisen. De kan da ikke ha en idiot, som er til stor fare for menneskeheten, til å styre seg. First my bigg ego, and then maybe America. Vi får håpe han får en skikkelig runde med corona.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 12:34 2294

Økonomisk- og sikkerhetsstrategisk, så er skiferoljeproduksjonen i USA for viktig til at det er realistisk at røverstater som Russland og Saudi Arabia skal kunne ta knekken på industrien. Verdens mektigste mann, Donald Trump, er ikke spesielt miljøvennlig - og han har allerede gitt uttrykk for at han vil bruke betydelige ressurser for å berge denne industrien. .... I konkurransen med «Sleepy Joe» så er det dessuten helt åpenbart at Trump vil vinne kommende presidentvalg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
22.04.2020 kl 12:23 2318

Rett skal være rett: Har ingen posisjoner i olje. Mitt innlegg var rettet mot Norges økonomi på et høyere plan enn mine aksjeinteresser. Og siden du drar frem min «skuffelse» i aksjemarkedet skal det sies jeg har tjent grovt siste årene, og det er ikke innen olje eller grønne aksjer.

Men om oljen skulle holde seg på lavere nivåer vil dette være katastrofalt for norsk økonomi på sikt. Vi får håpe dette ikke er tilfelle. Om den får seg en skikkelig skrell vil det naturligvis gå utover grønne prioriteringer siden disse medfører enorme utgifter.

Når det gjelder koronakrisen får de også kjenne ekstra på det siden de ikke har særlig likviditet og må bli enda mer gjeldsbasert.

Jeg skjønner selvfølgelig at du som åpenbart har private aksjeinteresser i grønne aksjer ikke vil innse dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
oppvigår
22.04.2020 kl 12:15 2341

Den virkelige verden er i forandring. Mange kjemper i mot forandringer. Det skjedde da vi gikk fra seil til motor. Fisken ga oss en enorm inntekt i sin tid. Så kom oljen, som virkelig skapte den rikdommen vi svømmer i dag. Men alt til sin tid. Verden er hele tiden i forandring, og nå er vi på vei over i hydrogenets tidsalder. Hvor lenge det varer før det atter kommer noe nytt er vanskelig å si. Drømmen er da å komme med evighetsmaskinen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 11:37 2447

Kanskje det kan være en ide å kvitte seg med kull først.?
Vi klarer ikke det engang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 11:35 2457

Dette er vel noe av det dummeste som er skrevet på ett moderne papir.
Alternativet er gjeld gjeld gjeld og gjeld.
Hva er det grønne skiftet?
Subsidier og gjeld.
Vi har 10 000 milliarder på ett fond som investerer i aksjer og eiendom som igjen genererer ca 250-300 milliarder i utbytte hvert eneste år, det sprøytes inn i fondet igjen.
Vi har oljefondet på grunn av oljen og vi subsidierer grønn ideologi med fondet.
Du må bare kjøre grønn elbil, men det er en illusjon, faktum er at så lenge norge er tilknyttet det europeiske el nettet så må man i europa fyre mer med kull hver eneste gang du putter den grønne ledningen på nettet, så i praksis så kjører din grønne elbil og det grønne skiftet på kull, velkommen til the real world.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
oppvigår
22.04.2020 kl 11:20 2503

Det grønne skiftet er kommet for å bli. Det er mange avtaler, som er inngått og som forplikter. For vår del med lave oljepriser, så straffes vi skikkelig. Inntektene til oljefondet har svekket seg betraktelig, og det statsbudsjettet som skal legges frem, må nok sees på en gang til. Som sagt taper oljefondet flere milliarder. Når det gjelder deg og meg, så må vi betale mye mer for varer, som blir importert. Ryker vaskemaskinen din, så må du betale 1000-2000,-kr mer.
Denne avhengigheten av oljen, straffer oss gang på gang, og vi burde ha lært noe. Vi kan komme oss ut av dette hvis politikerne våre slutter å tviholde på deres naive oljedrømmer. Norge kan bli en stormakt i det grønne skiftet. Vi har flere selskap som kan gjøre Norge enda rikere, om våre politikere trår til. Men da må det gjøres nå!
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
kfarestv
22.04.2020 kl 11:17 2525

Ny dokumentar fra Michael Moore. Denne understreker nok viktigheten av NEL og grønn satsning. Selv om jeg ikke har sett den enda, tar jeg en råsjanse på at den underbygger mine oppfatninger om fremtiden vår. Olja er død, ikke fordi den ikke er nyttig men fordi den ikke KAN brukes lengre.

https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
interferensen
22.04.2020 kl 10:26 2648

Et for miljøet negativt aspekt med lav oljepris er selvfølgelig at dyr og mindre miljøskadelig oljeproduksjon ikke vil være lønnsomt og land med mer miljøskadelig oljeproduksjon vil kunne ta en større del av kaka. Men det er en overgangsfase og i mellomtiden vil vi se at tull som skiferolje, som er både dyrt og mer miljøskadelig enn f eks nordsjøolje, vil bli borte.

Utviklingen skjer nå i grønn sektor og med dagens utviklingstakt vil man fortsette å jakte oljeprisen ned mot null og likevel være mer lønnsom i fornybart. Og da snakker vi bare om energi. Legg til et økt negativt fokus på plast og at det kommer nye gjenbrukbare og nedbrytbare materialer så skjønner man at oljealderen er på vei ut i økende tempo.

I hundrevis av år så har energibehov styrt mye av konfliktene rundt om i verden. Hva skal man krige over den dagen hver husholdning, hver gård og hver industri er selvforsynt med energi? Religion og "rase" er selvfølgelig en vinner, men det er vel mer sannsynlig at det blir en kamp om vann og levelig lokalklima hvis ikke man får snudd utviklingen tidsnok. Men skiftet aksellererer heldigvis og om noen tiår er man i tillegg kvitt en masse boomers som sitter stuck i 60- og 70-tallets industriidealer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Keirax
22.04.2020 kl 10:03 2731

Det er jo et miljøaspekt her som ikke akkurat taler oljens sak. I tillegg vil mange oljeutvinningsprosjekter bli avlyst/satt på vent grunnet manglende lønnsomhet. Grønt vil nok uansett ha livets rett og vel så det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 09:36 2841

Alle store oljeproduserende land er tjent med at oljealderen vedvarer. Det som har skjedd med oljeprisen de siste dagene/ukene er ikke tilfeldig. Den svake oljeprisen vil vedvare over lang tid - og dette vil utvilsomt svekke satsingen på såkalt "grønn teknologi".
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Treidar
22.04.2020 kl 08:04 3204

Et rimelig åpenbart faktum er at Saudi og Putin har ballegrep om olje og kan herpe markedet når de vil. USA har brukt shale til å skryte på seg energy independence, det viste seg å ikke være helt tilfelle. Grønn tech er veien til independence, bort fra diktatorer. Trump er selvsagt ikke mannen til å handle etter dette, men hvis han glemte "beautiful clean coal" kan han vel også glemme shale.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 08:03 3219

Føler meg skikkelig lettlurt når jeg gikk inn på 8 NOK.

Løkke til alle NEL'r
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
interferensen
22.04.2020 kl 07:49 3330

Det er ekstra morsomt at du velger akkurat Nel og Tesla som eksempler på de som skal "få seg en skrell nå". Det er vanskelig å ikke lese inn litt skuffelse av å ikke ha vært med på oppgangen i disse to selskapene og skuffelse over at "de lettlurte miljøekstremistene" tjener penger som gress.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
interferensen
22.04.2020 kl 07:44 3362

Lykke til med det utdaterte verdensbildet hvis du skal tjene penger. At olje er på billigsalg akkurat nå kommer ikke av at man de siste månedene radikalt har effektivisert produksjonen. Det kommer selvfølgelig av den priskrigen som har vært og den lave etterspørselen under koronakrisen. Ingen som investerer i infrastruktur for fremtiden tror at oljeprisen skal holde seg så lav i flere år. Dermed vil man fortsette investeringene i grønn sektor, som er det som uansett kommer til å vinne til slutt.

Det er ekstra morsomt at du bruker Nel som eksempel på at lav oljepris skal bli et problem for grønn sektor, siden denne lave oljeprisen har vedvart i flere måneder nå, samtidig som kursen på Nel har holdt seg veldig bra og de fortsatt rapporterer om nye avtaler. Prøv å legge årsgrafen for Nel over årsgrafen for Brent spot og trekk noen konklusjoner, så kanskje du slipper å tape mer penger på å sitte i etter hvert utdatert industri.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
22.04.2020 kl 06:54 3529

Helt enig med deg. Dette har jeg snakket om lenge. Nå når det brenner på dass får vi se hvor mye verdiskaping disse grønne aksjene kan bidra med. Nesten ingen av de grønne selskapene har noe særlig likviditet, og de tjener ikke penger. De er basert på håp og kjærlighet.

Vi har ikke lenger overskudd til å prioritere den grønne bølgen. Det ville i så fall vært katastrofalt.

Jeg tror NEL/Tesla får seg en skrell nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare