SDRL: Last man standing - the winner takes it all

locksley
SDRL 22.04.2020 kl 18:57 299950

VAL er i praksis konkurs og ned 26% akkurat nå. RIG er ned 13%. SDRL er derimot opp 8%. Vi har sett liknende handelsmønstre i den senere tiden, og SDRL var også oppe på 0,999 dollar forleden. Riktignok er vi tidlig i reprising, og det er ikke frislipp i kursen. Ennå.

Utrolig nok er SDRL høyere akkurat nå enn etter krakket mandag 9. mars og i tiden etter, der oljeprisen har gått ad undas!

Så hva er det som skjer?

Min tese er at coronaviruset og oljekrisa virker paradoksalt nok til fordel for Seadrill. Vi får en kraftig shakeout mye raskere enn antatt. Shaleindustrien går over ende som fluer. Det samme gjør offshorekonkurrenter. Det blir skraping og konkurssalg. SDRL er selvsagt også bekymret for sine gjeldsforfall.

Men markedet har allerede begynt å tenke på den oljerekylen som kommer. Etter denne washouten av shale m.m. vil oljeprisen nå nye høyder (dersom corona kommer under kontroll). Eksakt når vet man ikke, men verden rigges når for peak oil pga. de mange shut downs som kommer. Det er kostbart å starte opp igjen. Mange brønner vil aldri åpnes igjen.

Mao. dersom det ligger an til en kraftig peak oil i 2022-2023 og videre, så vil det bidra til at SDRL får refinansiert til gunstige betingelser.

For meg ser det mer og mer ut til at markedet har tro på SDRL som en av vinnerne og når røyken legger seg.

Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
rischioso
29.07.2021 kl 00:57 3532

Du utelot (bevisst eller ubevisst) å nevne at 17 fartøyer står helt uten jobb og at 5 til blir ledige fortløpende ut året ... Mao de neste månedene står rundt halvparten av flåten uten jobb - slike opplysninger er gjerne viktigere enn antallet alene ... ;)
hypotetic
29.07.2021 kl 01:08 3506

Ja hvis de små nå har tatt imot alt sammen også fra fredriksen og de store igjen begynner å dra opp karusellen kan det bli veldig fart her..... Var et par unge "Maxmanus" som krevde fortrinnsrett og omsettelige tegningsretter i XXL og fikk fullt gjennomslag og 2-3000% avkastning på noen uker. Dommere elsker at sånne karer står frem og viser tæl og det gjør alle vi andre aksjonærer også. Hvis det er 5200 småinvestorer i SDRL så har vi nok et par med ryggrad der allerede...... Har egentlig mest tro på at "fast finger" og gutta var rett ut for lenge siden da karusellen snudde nedover men ok har ikke undersøkt dette jeg......
X-43 scramjet
29.07.2021 kl 01:25 3493

Veldig skarp markeds frykt for analytikere å nevne aksjen er verdt 25 øre, alle får panikk og tror den skal til 25 øre. Men så kommer det uventede nyheter og ting snur opp. Har sluttet å høre på analytikere. Hadde jeg gjort det hadde jeg gått glipp av Seadrill gevinst som en del andre her. Denne gangen fylt på dobbelte av forrige inngang 3 kroner. Har fortsatt troen på at denne vil overraske. Håper vi som har aksjer nå, går noen spennende måneder imøte. Alt kan skje nå. Går for ny jackpot.
hypotetic
29.07.2021 kl 09:27 3183

Du er totalt historieløs og her heller ikke evnet å lese historien. SDRL har denne gangen også flest ledige rigger som ikke er bundet på lange kontrakter i en periode der riggratene var lave. Derfor blir SDRL trolig også verdens mest lønnsomme riggselskap denne gangen. Oljeselskapene melder om at vi får overoppheting i riggsektoren de neste årene. Med oljepris over 50$ blir det utvilsomt overoppheting de neste år.
hypotetic
29.07.2021 kl 09:44 3120

Har mye mer tro på innspill fra konkurrenter, positive nyheter om riggrater eller at noen med muskler har sikret seg endel aksjer. Spiller ingen rolle hvem det er vedkommende kommer til å bli hyllet av samtlige småsparere i hele Norge som redningsmannen uansett. Kan umulig komme særlig mye mer dritt og nedsnakking av aksjen fra dette beviselig korrupte styret som biter på gjenstående aksjonærer etter 99,9% nedgang i 7år. Restruktureringsutspillet som kom fra de vi som representerer over 75% av eierne er lagd på bakrommet ved å misbruke vår tillit og beviser at de ikke er tilliten verdig. Håper nå at noen melder at de har stemmerett på vegne av 5% av eierne da skal jeg selv kontakte dem å sende fullmakt på vegne av mine aksjer og anbefale alle andre også å sende sine fullmakter umiddelbart. De har da lynraskt mer fullmakter aksjer enn fredriksen.
hypotetic
29.07.2021 kl 09:58 3073

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/07/29/7711626/transocean-med-to-kontrakter?internal_source=sistenytt
Noe mer tydelig forklaring på at riggmarkedet nå har snudd fra 7 år med katastrofe og 99,9% fall er det vel ikke mulig å få!!!!
X-43 scramjet
29.07.2021 kl 10:16 3017

Ligger å lurer bak i kulissene en ny milliard kontrakt i Brasil for Seadrill og. Testet bunn på 1.95, drar seg fint opp til 2.35 idag. Bare begynnelsen dette.
hypotetic
29.07.2021 kl 10:16 3020

Ratene er på nesten 3 mill per dag og gjør at pengen plutselig fosser inn i kassen. Hvilke riggrater får vi da fremover når alle oljeselskap nå trenger rigger samtidig og er helt nødt til å begynne å bore? SDRL ledelsen har mest ledige rigger fordi de har fokusert på å forsvare ekstraordinære 10talls milliarder i nedskrivninger fordi de kun har hatt fokus på å få gjennomslag for gjeldssletting hos Giek og banker og å få samtlige medaksjonærer til å kaste ut siste rest av aksjer.
HP17
29.07.2021 kl 12:17 2879

Det er godt mulig SDRL spretter godt oppover igjen på kort sikt? tror selv at 3 tallet ses før 1 tallet igjen i denne aksjen. Det foregår nå et spill rundt SDRL og denne prosessen kan fortsatte trekke godt ut i tid. Samler aksjonærene seg i et aksjonæroppgjør likni XXL?
Redigert 29.07.2021 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
hypotetic
29.07.2021 kl 12:39 2854

Jeg synes det ser ut som de som har styringen denne gangen er ekstremt proffe. De tar lett imot enorme mengder aksjer når det dumpes samtidig med at de er kalde og rolige med å løfte kursen oppover og selger kalkulert når noen blir for ivrige. Dette er ekstremt positivt og de vil få min fulle støtte uansett hvem de er. Får vi en forsiktig rolig stigning oppover og forbi 12,9kr denne gangen vil den ene etter den andre vekte seg opp rolig og forsiktig helt frem til det kommer nyheter av positiv art for da skal absolutt alle inn samtidig med at man forstår at vi får en blåkopi av XXL emisjonen og at selskapet er reddet og overtatt av det Norske folk. Bankene og Giek har nok hatt ekstremt vond smak i munnen under forhandlingene med den forfordelende Kypros skatteflykningen så her kan det faktisk være duket for en fest og en oppgang som mangler sidestykke i historien og det er helt klart opplaget at "Maxmanus" redningsmannen kommer til å bli godt mottatt også av dommer som også sitter med ekstremt vond smak i munnen og et ekstremt etisk dilemma.......
X-43 scramjet
29.07.2021 kl 12:48 2854

Stigning til 12.90 hadde vært fint, en ny bølge opp og Seadrill overrasker igjen. Holder godt på aksjene nå. Er masse gnister som snart skal tennes. Flinke har analytikerne vært til å få folk til å selge i panikk og noen smarte der ute tok noen store poster.
hypotetic
29.07.2021 kl 13:41 2769

Det ser jeg som et kompliment. Alle som har truffet på slike underanalyserte, upopulære og undervurderte case har blitt beskrevet i forkant som drømmere og alle som har blitt veldig rike på kort tid har blitt ansett som drømmere og hatt liten investeringskonkurranse. Du forstår ikke at det var de som hadde størst gjeld da eiendomsmarkedet snudde kraftig opp som tjente mest. Med den tilnærmingen du har til aksjemarkedet der du går inn i aksjer som alle analytikere og forståsegpåere har beskrevet som gode og gjennomanalyserte er du også sikker på at aksjen er totalt kjemisk renset for all oppside. Greit at andre velger slike aksjer men for disse midlene benytter jeg heller bankkonto og så tar jeg risiko fordelt på flere aksjer med størst mulig oppside og er forberedt å tape alt i noen. Det er hvis man treffer med timing på en av de fremtidige vinnerne når alle andre sier selg at man får ekstremavkastning. Flertallet av aksjer gir ingen avkastning. Hvorfor tror du Fredriksen har blitt så rik?
Slettet bruker
29.07.2021 kl 13:51 2743

du har åpenbart null forståelse av risiko vs avkastning i aksjer / porteføljer. Flertallet av aksjer gir ingen avkastning? Det må være noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet hittil...
hypotetic
29.07.2021 kl 14:04 2711

Tournelon, jeg forutsetter at de som kommer inn på denne tråden er interessert i emnet og har noe å tilføre. Hvis du har sosiale behov eller behov for informasjon av helt annen art kan du google dette og får da bekreftet statistikken og annet der og din evne til å tolke dette er ingen interessert i at du tar opp her.
rischioso
29.07.2021 kl 14:05 2708

Det er ikke snakk om HVIS, men NÅR kursen faller og midlertidig stabiliserer seg under 2nok med test av den tekniske støtten på 1,8nok. Holder den støtten i første omgang så vil vi kunne se nok en dead cat bounce opp mot eller på 2 tallet - holder den ikke så ser vi fort en kurs som er halvert fra dagens hvor også krona står for fall - noe å tenke på for de som gambler på en inngang i dag hvor risken er skyhøy for at halvparten eller mer av investeringen er tapt i løpet av veldig kort tid ...
Redigert 29.07.2021 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
hypotetic
29.07.2021 kl 14:27 2650

Hei Rischioso, det er andre tråder for de som vet hvor kursen går kortsiktig samt teknisk mer kortsiktig analyse. Her på tråden er det mer fundamentale vurderinger med løpende argumenter om den helhetlige situasjonen for de som sitter eller vurderer for og imot argumenter for å være blant "last man standing" og å sitte langsiktig. Ber om gjensidig respekt for at vi holder disse trådene med ulikt tema adskilte så det blir mest mulig ryddig. Personlig har jeg lite fokus og formeninger omkring kortsiktig trading men jeg synes det er spennende å følge med på så veldig gøyalt hvis dere kjører på i en tråd som har dette som fokus.
hypotetic
29.07.2021 kl 14:39 2620

Er det noen som kan bidra med noen dokumenterbare fakta eller formening omkring hvor mye Fredriksen har igjen av aksjer nå? Har sett at dette skjules for medaksjonærer i fredriksenselskaper for å kunne benytte fredriksenmetoden men fint om noen kan bidra med antydninger til fakta? Trenger ingen tilbakemeldinger med personlig synsing for det kan folk helt utmerket gjøre på egenhånd like bra.
JanOrge
29.07.2021 kl 14:46 2685

Siden han ikke har flagget, så befinner han seg mellom 20% og 25 %.
Redigert 29.07.2021 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.07.2021 kl 14:46 2704

Ganske fantastisk at denne fortsattt handles over 0,7 øre, som snart vil være den fundamentale verdien per aksje.
hypotetic
29.07.2021 kl 15:02 2670

Enig i mellom 20og 25 hvis han følger boka. Men, det er beskrevet veldig mange måter å omgå denne flaggingen på og fredriksen er kjent som den som kan disse knepene best og skjuler dette bedre enn noen annen. Ved å betale best til de aller beste skatteadvokatene får han også de beste og mest utspekulerte løsningene som det står enormt mye om på nett hvis man googler.....
rischioso
29.07.2021 kl 15:07 2668

Det var både kortsiktig og langsiktig basert på ikke annet enn fundamentale verdier sett opp i mot den enorme gjelden, dens mislighold og som et resultat av det konkurskarantenen.

Mao, helt i tråd med denne trådens innhold - men basert mer på realiteter enn noe annet.

Kursen befinner seg nå rett i overkant av støtten på 2,14 som ble testet for bare dager siden og fallt igjennom intradag. Det vil bli en ny test av denne veldig snart hvor mitt bet er at den ikke vil holde og da er det støtten på 1,8 som skal testes. Igjen, dette er et resultat av den svært utfordrende situasjonen selskapet befinner seg og er derfor like viktig å få belyst som noe annet ... ;)
JanOrge
29.07.2021 kl 15:12 2668

Hvis han bryter lovene, så er det vel slik at han pt egentlig kan eie null, eller 50 %. Har aldri hørt om at han har brutt flaggereglene. Hvorfor skulle han i så fall flagget i det han gikk under 25% men unnlate å flagge når kan gikk videre ned?
rischioso
29.07.2021 kl 15:13 2692

Ingen skatteadvokat i verden kan endre børsens melderegler så med det i minnet og basert på siste insidesalg hvor han solgte seg ned til under 25% så sitter han nå på en eierandel i intervallet 20-24,99%.
Redigert 29.07.2021 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
hypotetic
29.07.2021 kl 15:28 2662

Vi snakker ikke om opplagte lovbrudd men gråsoner der andre holder aksjer man har ett til å kjøpe med mer. Dette kan man lese tusenvis av artikler om på nett så jeg foreslår at vi bare avslutter diskusjonen her og at de som har lyst til å gå tyngre inn gråsonene studerer dette andre steder. Fakta vi vet er at hovedeier kan være tjent med å snakke ned kursen og deretter flagge nyhet som gir avisoverskrift om at han selger seg ned hvis han ønsker aksjekursen ned når han forhandling med banker og andre långivere. Tror vi stopper temaet der jeg men hadde vært interessant hvis noen hadde hatt noen som helst fakta omkring status hvor mye han reelt sett har solgt siste dager.....
JanOrge
29.07.2021 kl 15:42 2649

Det du kommer med selv er jo det motsatte av fakta. Du nevner en diffus mulig teori om hvordan noen kan late som om de ikke eier en aksje. Så når ingen kan komme med de fakta du ber om så er alle andre uvitende? Hvordan skulle du eller noen andre her på Hegnar klare å fremskaffe fakta som viser at Fredriksen bryter flaggereglene?
Redigert 29.07.2021 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
rischioso
29.07.2021 kl 15:58 2608

Det virker dessverre å være slik at når fakta ikke passer ens egne forhåpninger så skaper man sin egen alternative virkelighet - en ting er at man lurer seg selv, men det triste er når man klarer å lure med seg andre ...
Redigert 29.07.2021 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
hypotetic
29.07.2021 kl 17:31 2506

Har sikkert vært ekstremt trist for de som kjøpte på 1,8kr etter jeg tok diskusjonen om potensiell oppside i SDRL. Kan ikke de som føler seg lurt og ikke er villige til å tape alt selge aksjen på 12,9kr når de har tjent 710% på noen dager? Er man et offer hvis man i dag solgte på 1,20kr og dermed fikk bare 22% på en måned..... Man kan ikke tape mer enn 100% i en aksje. Kan vi slippe å ha dette gjentagende gnålet fra deg og Jan Orge om og om igjen hvis jeg nå sier at alt jeg skriver er totalt uansvarlig og man må selge alle SDRL aksjer umiddelbart hvis man ikke er villig til å tape 100%. Hvor mange ganger skal jeg gjenta dette. Kan dere to som ikke tilfører denne tråden annet enn støy lage deres egen tråd og avslutte repetisjons-støy her?
JanOrge
29.07.2021 kl 17:38 2493

Nå har jeg altså kun svart på spørsmålet som du selv stilte. Du etterlyste fakta i saken når du selv kommer med tynn teori. Hva er problemet ditt?
hypotetic
29.07.2021 kl 17:53 2478

Her er det jeg skriver om fakta: "Fakta vi vet er at hovedeier kan være tjent med å snakke ned kursen og deretter flagge nyhet som gir avisoverskrift om at han selger seg ned hvis han ønsker aksjekursen ned når han forhandling med banker og andre långivere. Tror vi stopper temaet der jeg men hadde vært interessant hvis noen hadde hatt noen som helst fakta omkring status hvor mye han reelt sett har solgt siste dager....."
Alle forstår at det tar år å ettersøke fakta om gråsoner der noen har hatt indirekte kontroll over aksjer så ja dette forstår vel alle at er umulig å svare for og kun teori. Jeg synes det er simpelt at denne mannen notorisk også tilslører og ikke oppgir oppdaterte aksjonærlister på hjemmesider slik andre selskaper gjør. Når resultatet av tilsløringen overfor øvrige aksjonærer er berikelse av seg selv gang på gang ja da er jeg atter en gang skuffet og mener vi alle har ansvar om å si fra om problemet. Dessverre har alle frem til nå opptrådt som naive godtroende sauer og da kan vi kun takke oss selv.
JanOrge
29.07.2021 kl 18:00 2458

Det blir ikke fakta selv om du strør ordet "fakta" rundt i teksten.
hypotetic
29.07.2021 kl 18:08 2461

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/07/29/7712073/fredriksen-laner-6-9-millioner-aksjer?internal_source=sistenytt
Er det noen med vett i holdet som vet hva fredriksen skal med 6,9millioner ekstra stemmeberettigede DNB aksjer i SOFF nå? Blir det kjørt fredriksenmetoden der også samtidig som han kjøper gjeld av DNB som konverteres på 0,1øre? "Snipp snapp snute" så er også verdens største offshorrederi på full fart ut av Norge via skattefritak på kypros og alle i DNB ler og får kjempebonuser? Er det ingen som helst skrupler i DNB som har blitt dømt gang pågang for svindel av småaksjonærer?
rischioso
29.07.2021 kl 19:41 2344

Du snakker fortsatt om 12nok, men etter at fakta om den massive utvanningen ble kjent så har kursen naturligvis rast og den er nå 2 godt på vei til 1 og du fortsetter å snakke som at ingenting har skjedd - derfor er det heller ingen som kan ta deg alvorlig - skjerp deg ...
Redigert 29.07.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.07.2021 kl 20:48 2259

Alle skjønner vel at dette er en lost case for aksjonærene dersom dette forslaget blir godkjent i chapter11 domstolen. Men det er fortsatt kun et forslag.

Kommer forslaget fra JF , eller er det gjeldshavere som prøver å tvinge det frem?

Dersom JF hadde hatt et større aksjeflertall kunne han vel gjort akkurat som han ville, men det er vel litt begrenset hva han kan tvinge igjennom med sist kjente 24,99%

Noen med kompetanse på feltet som kan kommentere litt rundt saksgangen frem mot endelig behandling i domstolen i november?
X-43 scramjet
29.07.2021 kl 21:04 2221

Klarte nå 0.30 USD i USA ikveld som er 2.60 kroner. Det begynner å snu igjen for Seadrill. Snart på 3 kroner igjen.
hypotetic
29.07.2021 kl 21:34 2180

Jeg kan ikke skjønne hvordan du har kommet gjennom MIFID testen for å få lov til å handle enkeltaksjer. Handler du på pappan din sin konto eller var det noen som hjalp deg gjennom de spørsmålene som er et krav for å få handle aksjer? Jeg vil på det sterkest fraråde deg å gå inn på disse sidene som omhandler aksjer som kan svinge mye. Du kan etter min mening bli et helt åpenbart offer for svingningene som er i slike aksjer. SDRL er mer som en opsjon nå så svingningene fra 1,8 til 12,9 er liten pga den ekstreme gearingen. Vinner forslaget til fredriksen gjennom er tilnærmet alt tapt av dagens prising helt garantert. Oppsiden er enorm.... Les hva andre skriver her hvis du ikke evner å forstå det jeg har prøvd å forklare gang pågang....
Slettet bruker
29.07.2021 kl 21:40 2184

Synes det lukter litt ugler i mosen når det kommer opp et så lite aksjonærvennlig forslag i et marked som er i ferd med å bli brennhett. Selv i Norwegian der selskapet faktisk var millimeter fra konkurs og med elendige fremtidsutsikter fikk vel aksjonærene sitte igjen med 5% i første omgang.

Er dette forslaget satt frem som skremsel for at Fredriksen skal få kloa i mest mulig aksjer ?
Gullhaugen
29.07.2021 kl 21:49 2187

Det virker nesten sånn. Dette går aldrig igjennom.
Slettet bruker
29.07.2021 kl 21:58 2170

John Fredriksen har vel også uttalt at han vært misfornøyd med sin eierandel og innflytelse i Seadrill.
Dette hadde vel vært plankekjøring å kjøre igjennom dersom han hadde nødvendig flertall..

Med 24,99% må han gjerne foreslå alt han vil, men å gjennomføre det i praksis er vel verre
SjonkelRolf
29.07.2021 kl 22:22 2130

Normalt sett ville vel flaggemeldingen deiset kursen i bakken.
Seadrill er og har vel aldri vært et normalt case.
Jeg tror vi får se endel drakamp fremover ,og lavt antall aksjer vil bidra til dette.
Et seadrill med lavere gjeld i et bedret marked, vil generere sinnsyke verdier.
Spørsmålet er for hvem?