SDRL: Last man standing - the winner takes it all

locksley
SDRL 22.04.2020 kl 18:57 299020

VAL er i praksis konkurs og ned 26% akkurat nå. RIG er ned 13%. SDRL er derimot opp 8%. Vi har sett liknende handelsmønstre i den senere tiden, og SDRL var også oppe på 0,999 dollar forleden. Riktignok er vi tidlig i reprising, og det er ikke frislipp i kursen. Ennå.

Utrolig nok er SDRL høyere akkurat nå enn etter krakket mandag 9. mars og i tiden etter, der oljeprisen har gått ad undas!

Så hva er det som skjer?

Min tese er at coronaviruset og oljekrisa virker paradoksalt nok til fordel for Seadrill. Vi får en kraftig shakeout mye raskere enn antatt. Shaleindustrien går over ende som fluer. Det samme gjør offshorekonkurrenter. Det blir skraping og konkurssalg. SDRL er selvsagt også bekymret for sine gjeldsforfall.

Men markedet har allerede begynt å tenke på den oljerekylen som kommer. Etter denne washouten av shale m.m. vil oljeprisen nå nye høyder (dersom corona kommer under kontroll). Eksakt når vet man ikke, men verden rigges når for peak oil pga. de mange shut downs som kommer. Det er kostbart å starte opp igjen. Mange brønner vil aldri åpnes igjen.

Mao. dersom det ligger an til en kraftig peak oil i 2022-2023 og videre, så vil det bidra til at SDRL får refinansiert til gunstige betingelser.

For meg ser det mer og mer ut til at markedet har tro på SDRL som en av vinnerne og når røyken legger seg.

Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
09.08.2021 kl 23:34 4114

Tiden vil vise. Satser på at aksjonærene får en fair behandling.
locksley
09.08.2021 kl 23:44 4139

Nå er det mye uvesentlig krangling her. Aksjen prises som opsjon og vil gå til 0, 25-0 50 kr dersom ikke noe skjer.

Men jeg savner konkrete spekulasjoner rundt alternativene. Ja, de andre aksjonærene som eier 75 prosent kan nok klare å stoppe forslaget. Men da må de ha en alternativ plan som totalt sett er bedre. Hva skal den gå ut på?

Kan en tilstrekkelig stor del av kreditorene fåes med på laget (splitt og hersk) på en slik måte at aksjonærene kommer bedre ut? Nå har tilstrekkelig mange kreditorer blitt enige om å rævkjøre aksjonærene. Men noen av disse kan komme bedre ut gjennom andre avtaler, antakelig ved at andre kreditorer taper mer. Feks tre grupperinger og forslag med 40, 30, og 30 prosent. Får man med seg de 40 på en aksjonærvennligere avtale?

Kan feks Transocean kjøpe opp SDRL i et raid (selskapet er gratis nå) og legge fram en plan som kreditorer godtar men som også er bedre, og som fortsatt er lønnsom for Transocean?

En ny storeier kan kjøpe selskapet, kjøre EOG og kaste styret, og legge fram en ny plan.

Kan selskapet først fisjoneres i deler, der aksjonærene opprettholder eierandel, og man får bedre avtaler med kreditorer for noen av de nye delselskapene, men resten går konk? Ulike kreditorer har pant i ulike deler av flåten. Husk også at det er verdt mange milliarder å bli kvitt den konkurrent som SDRL.

NADL kreditorene har ikke kommet med motsvar ennå. De kommer til å protestere kraftig, men deres eget forslag var ikke noe bedre for aksjonærene. Kommer de med noe mer spiselig?

Bankene liker ideen om at JF får kjøpe de nye aksjene, og de kommer ut med noen færre milliarder i tap. Hva om Transocean kommer på banen og overbyr JF, og samtidig kommer med et forslag aksjonærene kjøper?

Så har vi markedet, kontrakter, og synliggjøring av verdier. En budgiver kan kreve due diligence, og det kan komme oppskrivninger for deler av flåten i den ekstreme peak offshore situasjonen vi står ovenfor. Best case kan selskapet ende opp som ikke insolvent, eller ihvertfall tilstrekkelig med EK til at problemet løses i en ordinær emisjon.

Med dagens forutsetninger, hvem har egentlig regnet på kapitalbehovet? RIG eller et konsortium kjøper selskapet for 1 milliard (10 kr) og setter emisjon på 19 milliarder. (1,9 milliarder aksjer på 10 kr). Gjelda ned på 25-30 mrd og levelig. Totalt 2mrd nye aksjer. Ny børsverdi 20 mrd og ny kurs 20 kr. Alle happy, også bankene, som får tilbake all gjeld ila 10 år.

Spillet er definitivt ikke over. Her er enorme verdier på spill. Spørsmålet er om noen klarer dette, med eller uten JF på laget.

Jeg sjekker Prime Clerk daglig for å se om noe nytt kommer inn i sakskomplekset: https://cases.primeclerk.com/seadrilllimited/Home-DocketInfo

Redigert 09.08.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2021 kl 23:58 4156

Et restrukturert Rig kjøper ikke gjelds lasset i Sdrl, la det være klart en gang for alle.
Det ligger så mye gjeld i selskapet at ingen er interessert slik de nå fremstår.
Her må alle parter ta del i tapet, de aksjonærene taper her er uansett peanøtter i forhold til banker og JF.
locksley
10.08.2021 kl 00:00 4165

Å bli kvitt en konkurrent har også en verdi.
Slettet bruker
10.08.2021 kl 00:03 4156

Ikke til den prisen nei, ingen rigg selskaper kjøper seg gjeld i dagens marked når de selv nylig gjennomgikk akkurat samme prosess som Sdrl står ovenfor nå.
Det er forskjell på å være interessert i eiendeler fra et konkursbo, gjelden er ikke noen interessert i, den må dere ta ansvar for selv.
Redigert 10.08.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
locksley
10.08.2021 kl 00:04 4551

Riktig. Aksjonærverdiene er bare 270 millioner i dag. Ergo, om skåla med peanøtter bare blir dobbelt så stor, eller fire ganger så stor, så er det fortsett peanøtter.
Mao. får man splittet kreditorene, og får med seg den største grupperingen, kan aksjonærene og denne gruppen komme meget godt ut, antakelig på bekostning av andre kreditorer.
Redigert 10.08.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2021 kl 00:06 4588

Det du ikke skjønner er at aksjen ikke reflekterer virkeligheten,
Du kan da ikke seriøst mene at noen er interessert i å kjøpe et selskap med negativ egenkapital?
Betale penger for gjeld?
Redigert 10.08.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
hypotetic
10.08.2021 kl 00:39 4590

Jeg synes du visualiserer godt ulike alternative hypoteser som alle forklarer opsjonsverdien. Dagens aksjonærer er selvfølgelig ute etter opsjonsverdien og de mulighetene du ramser opp og potensialet i disse. Ble foreslått tidligere å lukke denne tråden slik at vi slipper enda mer repeterende innlegg fra de som ikke evner å se noe potensiale og ikke eier aksjer. Jeg tenker at grensen er nådd nå og er enig i at tråden bør lukkes så vi slipper at denne tråden oversvømmes og søples ned av noen som ikke eier aksjer. I DOF har de også lukket tråden nå med samme begrunnelse.
hypotetic
10.08.2021 kl 12:27 4395

Enda et nytt eksempel på at grådige forslag kan komme og at slike forslag ikke umiddelbart godkjennes som sannheter men stilles spørsmål ved. Stiller meg undrende til at han var så "raus" at han tilbød seg å betale 63Mill for begge riggene ikke heller foreslo å betale 100kr? Viktig å evne å lese og forstå dobbeltrollen som skribenten prøver å ymte litt om uten å risikere å bli saksøkt. Viktig å evne å forstå det som står i artikkelen ikke bare overskriften.
Få forstår hvordan noen har blitt gode for over 200Milliarder på noen år men hvis man setter seg inn i slike forslag, småspareres apati +++ bør det være litt enklere å forstå......
hypotetic
10.08.2021 kl 12:32 4397

Er det forresten noen andre her på tråden som har tatt bryet og påkostet frimerke kr33 på å klage på manglende likebehandling i refinansieringsforslaget fra Fredriksen?
Slettet bruker
10.08.2021 kl 12:42 4390

West navigator var det første fartøyet jeg arbeidet på. Når JF tok over fra Smedvik. Nå blire spiker og terninger :-)
Stormasol
10.08.2021 kl 12:48 4426

Ja, jeg har sendt mail og fått svar, har ikke sendt pr. post enda, men kommer til å gjøre det. Brukte for øvrig din tekst, syntes den var grei og klar.
rischioso
10.08.2021 kl 12:58 4420

Ja, slettes ikke så dumt og skille alternative realiteter fra reelle realiteter slik at det blir mer oversiktlig. Dermed kan de som ønsker å drømme seg bort og håpe til the bitter end gå inn på alternativ sannhets tråder og de som virkelig ønsker å lese seg opp på virkeligheten kan gå inn på rene virkelighets tråder.

Dette er uten tvil det beste du noen gang har delt og minsker risken for å lure med seg nye som ikke kjenner godt nok til den vanskelige situasjonen selskapet befinner seg i og den massive utvanningen som vil treffe aksjonærene meget hardt.
hypotetic
10.08.2021 kl 13:34 4372

Du har nå gjentatt det samme titalls ganger her og de aller fleste som har bidratt her inne har for lenge siden gitt beskjed om at de er lei. Det er ikke slik at vi andre ikke har evnet å lese restruktureringsforslaget eller de andre børsmeldingene. Vi blir nå nødt til å opprette en lukket ny tråd for å slippe enda mer gjentagelser av det alle har lest. Jeg sa for en tid tilbake på tråden at jeg var imot slik lukking men ser nå at repetisjonene dine bare fortsetter i det uendelige så forstår nå at de som foreslo dette hadde rett og eneste løsningen blir å sperre og lage en nye tråd der vi kan slippe dette.
rischioso
10.08.2021 kl 14:12 4354

Å satse på noe som aldri før har skjedd i en lignende situasjon er vel å ikke forholde seg til realitetene, men akkurat det virker å være gjengs hos SDRL aksjonærene - dessverre ...

... eller sett på annen måte, håpet om å treffe riktig på de enkelte dead cat bounce betyr jo ikke at man virkelig tror at det umulige skal bli mulig selv om man ønsker å få det til å fremstå slik - uansett, lykke til for er det noe man virkelig trenger i dette caset i disse tider så er det akkurat det ... ;)
rischioso
10.08.2021 kl 14:25 4390

En reel realitet kan aldri repeteres ofte nok som en motvekt til alternative realiteter som repeteres til det kjedsommelige og hvor konsekvensen kan bli fatal for den som lar seg lure ...

Mao, gode ting kan aldri repeteres nok og en løgn blir aldri en reell sannhet selv om den repeteres ofte, men en løgn kan bli en alternativ sannhet og det er nettopp det som er farlig ...
rischioso
10.08.2021 kl 14:51 4390

Jeg er redd det vil bli mange som vil få behov for det om de lar seg lure av alternative sannheter for så og tape det meste i den massive utvanningen ...
Slettet bruker
10.08.2021 kl 15:05 4441

Det er vel ingen nye aksjonærer som kjøper SDRL idag og tror at disse aksjene er mer verdt om 8 måneder??
Isåfall er det bortkastet med psykolog, for da er man hjerneskadet..
SjonkelRolf
10.08.2021 kl 15:18 4463

Takk takk. Den barmhjertige risch som tenker på oss dumme småaksjonærer.
Fint at sånne som han finnes her inne.
Tenker på andres lommebøker.
rischioso
10.08.2021 kl 15:45 4468

Det var hyggelig å høre - godt at det er noen som ser det. Trodde faktisk jeg ikke ville få takk før i himmelen ... ;)
hypotetic
10.08.2021 kl 16:04 4500

Bra at det er flere enn meg som ber om likebehandling. Håper flere her inne også gir beskjed om at de sender klage. Det var en stor suksess i XXL og viktig i ettertid å kunne påvise at man aktivt klaget. Jeg sendte bilde på epost også av forsiden til det signerte brevet + kopi av den signerte klagen på epost og ba om at de måtte videreformidle klagen og gi beskjed når de også mottok den i posten.
rischioso
10.08.2021 kl 16:19 4521

Det var 2 fallskjermhoppere i fritt fall hvor den ene oppdaget at fallskjermen ikke funket. Den som forholdt seg til realitetene sa til den som hadde problemer at du kan henge deg på meg - fallet blir riktignok tyngre, men vi overlever. Den som forholdt seg til den alternative realiteten sa - takk for tilbudet men nei takk. Jeg skal uansett klage på fallskjermen når jeg kommer ned ...
Redigert 10.08.2021 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
slagteren9
10.08.2021 kl 18:23 4431

Har sendt inn klage og fått svar, sendes per post i løpet av uken... er det noen som har tilgang til oppdatert aksjonærliste? finner ikke dette på hjemmesiden..
Redigert 10.08.2021 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
HP17
10.08.2021 kl 18:32 4430

Hva med å opprette en gruppe på Facebook «Seadrill - aksjonæropprør» hvor det legges ut all relevant informasjon både mht klagen og evt tilbakemeldinger/tips/råd m m?
LUDO
10.08.2021 kl 18:43 4443

houston_operation@txs.uscourts.gov. Er det denne adressa du sendte klagen til ??
hypotetic
10.08.2021 kl 19:26 4413

Veldig positiv til alle forslag og bidrag der vi får sagt fra mest mulig at vi krever likebehandling men fint om andre kan ta den delen. Viktig at vi har fokus på et krav om likebehandling samt at innkomne bud og bud potensiale må vurderes først. Markedsverdier i selskaper må redegjøres for grundig før restruktureringsforslag og eventuell emisjon som må være med likt antall tegningsretter for alle. Når behov for gjeldskonvertering bevises må aksjer selges til markedspris slik at eksisterende aksjonærer unngår urimelig og unødvendig stor utvanning.

hypotetic
10.08.2021 kl 19:39 4476

Veldig glad for at flest mulig sender klage og gjerne vedlegger bilde av konvoluttens forside samt det signerte brevet i epost også som ekstrabevis. Jeg skal ha oppgitt brevtekstforsalget, epostadresse som fungerte og adressen jeg har sendt brevet til litt tidligere i tråden. Eposten er: houston_operation@txs.uscourts.gov

Postadresse er: Bankruptcy Court, Southern District of Texas, P O Box 61010, Houston, TX 77208 USA
Har tidligere fått spørsmål av tilrettelegger hvorfor jeg ikke hadde klagd tidligere i en lignende prosessen i en annen slik sak så viktig at man ikke forholder seg passive men klager og krever likebehandling slik XXL aksjonærene gjorde.
LUDO
10.08.2021 kl 19:47 4502

Takk, hypo.
Da er mitt brev sendt, og sendes i posten imorra. Brukte din mal.
Oppfordrer alle andre til å gjere det samme.
rischioso
10.08.2021 kl 19:59 4519

Ikke lett å skulle sende et brev i morgen som du sier er sent allerede i dag - men i bakvendt land så går allting an og akkurat det har vi sett mye av på SDRL trådene ....

Kan ikke dere skøyere etablere en alternativ sannhets poste tråd så kan dere diskutere forsendelsen der og ikke fylle denne tråden med slikt tull - på forhånd takk ... ;)
hypotetic
10.08.2021 kl 20:18 4569

Supert LUDO og dere andre som også sender klage. Jeg tenker at neste skritt bør være at vi også sender kopi av denne skriftlige signerte klagen eller likelydende klage hver og en av oss til Ottar Ertzeid - Finansdirektør og Kjerstin Braathen - Konsernsjef DNB samt til ledelsen i Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK).
Mitt ærlige ønske denne gangen er å kunne si at jeg var med og sa fra tydelig i forkant før arvesølvet til Norge bygd opp gjennom generasjoner ble fraranet tilnærmet gratis rett ut av landet via skatteparadiser på Kypros og Bermuda. Det som skjer nå i blant annet SDRL og SOFF er ekstremt alvorlig og negativt for Norge på sikt. Hvis småsparere og norske skattebetalere fratas oppsiden i disse godt betalte næringene nå på bunn vil Norge ikke være i stand til å finansiere dagens velferdssystem og uten kontrollen over flåten kan vi bare glemme å være tidlig ute i å ta ledelsen i den grønne bølgen til havs med havvind og havbunnsmineraler. DNB har tidligere blitt dømt for å ha lurt småsparere både med komplekse strukturerte produkter og gebyrer. I dette tilfellet vil de heller ikke kunne påberope seg i ettertid at de dessverre ikke forsto eller visste når mange av oss sitter med klager og kopier av klagen. Forslaget deres om at kun Fredriksen skal får kjøpe rabattert gjeld til konvertering er en omgåelse av likebehandlingreglene i lovverket!!!!
hypotetic
11.08.2021 kl 09:39 4229

https://e24.no/boers-og-finans/i/oW3l5B/bankenes-utbyttekran-kan-aapne-igjen-i-hoest-de-ti-stoerste-har-forberedt-utdelinger-paa-16-milliarder
Bankene er de store vinnerne sammen med Fredriksen. De stiller først i køen for nye lån hvis de gjør som Fredriksen sier og får også enormt godt betalte oppdrag med emisjoner når markedet har snudd kraftig opp. Ledelsen vet at hvis de samarbeider godt med Fredriksen og gjør som han sier er de sikre på å få de store godt betalte dealene og beholde jobben. Ansatte som stiller kritiske spørsmål vil aldri lykkes med å stige i gradene i systemer som DNB. Fredriksen vil da sende beskjed om at mangler tillit til vedkommende slik at DNB raskt velger å bytte ut vedkommende slik Rødland også raskt ble byttet ut i Fredriksensystemet begrunnet i manglende tillit. Corprate avdelingen i banken forventer nå at de som deltar i møtene med Fredriksen sier ja til alt slik at det særdeles lønnsomme samarbeidet kan fortsette og de snart gang på gang kan hente få hundrevis av millioner i bonuser når kursen stiger kraftig om et par år og Fredriksen vil legge tilrette for flere titalls milliarder i utbytte årlig fra SDRL. Da ønskes alle småsparerne velkommen inn igjen og samtlige meglerhus vil anbefale aksjen for sine kunder og komme med positive analyser for å ta del i bonusfesten. Fredriksenmetoden som skjer gang på gang uten særlig protester.
rischioso
11.08.2021 kl 11:55 4113

Ja - ville ikke ha satset 5 flate øre på at DNB vil rydde opp i noe som helst - DNB har vært og er de verstene gribbene noe historien bekrefter:

https://www.bing.com/search?q=dnb+skandale&form=ANNTH1&refig=635b11a5dfcc4b1ba2b938cbcfd6f9b7
hypotetic
11.08.2021 kl 13:58 3979

Traidernes vurdering har vel lenge vært at det er bedre å betale 20-30% mer når denne aksjen løfter seg enn å sitte å sitte innelåst når det faller og ikke skjer noe. De har vel egentlig hatt rett i dette de siste år men jeg tror det er alt for mange som har samme strategi denne gangen slik at det også er mulig for at oppgang helt plutselig kan skje atskillig raskere enn antatt. Spesielt hvis det kommer positive nyheter som dette selskapet ikke har sett antydninger til de siste 7år.
hypotetic
11.08.2021 kl 14:30 3950

Dette synes jeg var en meget relevant godt innlegg på tråden, så takker for den. Tommel opp!
rischioso
11.08.2021 kl 16:44 3865

Man må heller ikke glemme den høyst potensielle nedsiden - altså den eneste retningen som er garantert vil veie tyngst fremover med tidvise dead cat bunch. Av samme grunn vil det være mange som vil ha et ønske om å selge på 2 tallet mens de ennå kan for salg på dagens nivå (2,5nok) er faktisk nærmere 1000% høyere enn kursmålet på 25 øre ....

Mao, når mange nok bestemmer seg for å realisere mens de ennå kan redde noe så vil det bli bunnløst - absolutt noe å tenke på om man klarer å legge håpet til side og heller fokusere på dagens realiteter ...
hypotetic
12.08.2021 kl 00:08 3594

Fantastiske regneferdigheter men dette er vel gang nummer 20 du repeterer disse tallene så jeg tenker at de aller fleste har fått med seg at du mener å ha fasiten og hevder å ha lest restrukturerings forslaget til Fredriksen. Forslaget er vel 0,025$/aksje ikke 25øre så her har du også bommet. Du setter også nedsiden helt klart for høyt for "den høyeste potensielle nedsiden" er selvfølgelig 0 og ikke 0,25øre. Jeg tenker at det hadde vært fint om du nå tar til deg at vi andre her inne er litt lei av disse gjentatte regnestykkene dine. Garanterer du personlig for at "den høyeste potensielle" nedsiden ikke er lavere enn 25øre?