Børsens sikreste investering?

FREIDLAND
ADS 25.04.2020 kl 12:48 4461

Den 27/2 - 2019 skriver Finansavisen dette :

"Allerede i sitt første kvartal med full drift tjente det Arendal-baserte tankrederiet ADS Crude Carriers gode penger.Rederiets tre 2002-bygde råoljetankere av typen VLCC – Very Large Crude Carrier – oppnådde inntekter på 10,5 millioner dollar i kvartalet etter å ha seilt inn 24.600 dollar i snitt pr. dag."

Nå vet vi ratene er mangedoblet og vi venter 2 nye kontrakter innen få uker/dager.
Selskapet har allerede rater på 72 000$ dagen for 400 dager før dette.

I en tid da dagratene var 24.600$ for selskapet ble det slått stort opp hvor mye penger ADS tjente.
Nå ligger spot prisene på opp mot 200 000$ dagen, mens 6 mnd kontrakter fra 70-100 000$ dagen.
Artic securities hadde den gang kurs target på 50 kr.
Cleaves research hadde før ratene eksploderte 58 kr kurs target.

Dette sier meg at denne aksjen kan ha mye å gå på, veldig mye.
Da har jeg ikke tatt høyde for utbytte som kan bli 10-15 kr bare i 2020.
Kursen nå ligger å bygger bund rundt 29 kr.

nyheter/boers-finans/2019/02/lynraskt-millionoverskudd

Her har du også en nylig skrevet analyse med target over 50 kr.

https://hammerinvesting.wordpress.com/2020/04/17/ads-crude-carrier-the-low-risk-play-in-a-sea-of-uncertainty/

Tank aksjer er jo i fyr og flamme for tiden. Ads er den med lavest børsverdi på 60m$ mens de andre opererer over 700 m$ - 2 milliarder dollar


Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
25.04.2020 kl 19:53 4278



"Shipping companies, which can command more than $200,000 a day for a vessel, are cashing in on increased demand."


https://www.nytimes.com/2020/04/23/business/oil-markets-tankers.html#click=https://t.co/yjf5diRsuk
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
26.04.2020 kl 11:39 3995

FRO CEO: “I’ve been telling investors lately that this is a once-in-a-decade situation. I’m about to claim that this is actually a once-in-a-generation situation,” said Robert Hvide Macleod, CEO of crude-tanker owner Frontline (NYSE: FRO). #oott #tankers
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
26.04.2020 kl 11:42 3976

Floating Oil Storage update: New @LLIntelligence data shows week-on-week increase of 15m barrels in tanker capacity, reaching 163m barrels. 12 more tankers (59 VLCCs, 30 suezmaxes, 25 aframaxes). That's a 42.6m barrel rise since early March. Expect that to grow #OOTT https://t.co/fW2AOIGYdm
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
28.04.2020 kl 08:28 3389

Alle tank aksjer går opp for tiden, mest sannsynlig vil de fortsette.
Men det er kun 1 tank aksje som kan sprette opp 50-100% på 1 dag og det er ADS.
De andre med børsverdier på 14 milliarder, 5milliarder osv gjør ikke det, uansett vilke nyheter som kommer.

ADS har 66% av flåten sin ute tilgjengelig for nye kontrakter, som de sannsynligvis får
Dette alene kan doble kursen.. Spesielt med den vannvittige lave børsverdien
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
HP17
28.04.2020 kl 10:19 3248

Det som er flott med ASD er at aksjen er nå en perfekt investering både for personer/investorer med en kort og med en mellomlang/lang tidsperspektiv på investeringen. Alle vet at det nå er nært melding om en eller to kontrakter og at ratene blir meget gode. Dette er ikke i nærheten av å være innbakt i dagens kurs og markedet venter nå på bekreftelsen på at det stemmer. Når den meldingen kommer vil aksjen sannsynligvis gå godt opp (kort sikt) og det vil danne grunnlaget for solide utbytte fremover fra ADS (mellomlang lang sikt).

ADS bør inn i enhver portefølje
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
polakk
01.05.2020 kl 19:14 2818

Prøver her å lage en forståelse av verdien til ADS Crude Carries

Er totalt amatør når det gjelder shipping men var så dristig og kjøpte noen aksjer i ADS, og vil nå være sikker på om jeg har forstått
hvor landet ligger når det gjelder det økonomiske, før jeg kjøper mer.
Har brukt informasjon i fra regnskapet i 2019

Tall ved inngangen til 2020
Har alle tall er i millioner $

3 stk båter bygde 2002
Skrap verdi - 50 $ (Verdi tatt i fra rapport fra Cleaves rapport 26.4 ), 16 $ per stk + Scrubbers, regner dei må ha en ekstra verdi (carring value 11,2?).
Markedsverdi i dag - 100 $
Cash og andre lett omsettlige midler 19,6 $

Lån båter - 36,6 $
Annen gjeld 12,6 $

Dersom vi skulle regne med disse kostnadene så ville firma være verdt cirka 20 $ ved skraping av båtene, og cirka 70 $ ved salg ved dagens markedspris
+ inntjening til nå i år, ved salg i nærmeste fremtid.

Inntjening 2020
Snitt per dag - 0,060 $ x 1000 dager drift 60 $
Snitt per dag - 0,070 $ x 1000 dager drift 70 $
Snitt per dag - 0,080 $ x 1000 dager drift 80 $
Snitt per dag - 0,090 $ x 1000 dager drift 90 $
Kan tenke meg at ADS er sikret inntekter på cirka 40 $ på 50 % av årets dager som til nå er Page til oktober og dei 2 andre båtene til cirka
10.Mai. Dersom vi forsetter slik så kommer vi til å ende opp på cirka 80 $ i inntekter i 2020.

Kostnader
Direkte kostnader og rente kostnader i 2019 var på 35,9$
Dette på 885 dager driftsdager.
Etter bare å ha fulgt med en uke i denne bransjen, så har eg inntrykk av at det er nokså mye ligge/vente tid akkurat nå i samband med
levering/henting av olje og eg har derfor dristet meg til å gå ut i fra at det samla forbruket av det som blir kallet voyage expense og
vessel operating expense er det samme som 2019.
Samtidg er prisen på bunker mye lavere, sannsynligvis snakker om kanskje cirka 3 $ + 4,2 $ i besparelse pga av scrubberne i 2020.
Tar da det enkle talet 30 $ som direkt kostnader + finanskostnader i 2020. Tar ikke med avskriving siden det for meg en mer teknisk ting her-

Vi har da mellom 30 $ til 60 $ i pluss i 2020 ut i fra forutsetningene over. Slik eg ser markedet (slettes ingen ekspert), så tenker eg at
inntekter på 70 $ er realistisk i 2020, men vi kan fort også komme opp til 80 $

Med dette scenarioet så vil firmaet har en bokført verdi på mellom 60 til 70 $ ved slutten av 2020 (minus utbytte), selv om skipene skulle bli skrapet ved slutten
av året, vi snakker då om et worst case scenario. Dette er omkring dagens aksjeverdi.

Har sett at det nå skrives 1 års kontrakter på 0,08 $ (80 000 $) per dag
Med to slike avtaler for dei 2 stk båtene som snart er ledige + rater på 0,04 $ (40 000 $) for Page når han går ut av kontrakt, så er vi oppe i cirka 95 $
i positiv verdi, selv ved skraping etter dette, og ser at "ekspertene" også tror at 2021 og 2022 blir gode år.

Har ingen oversikt over hvor mange båter som har scrubbere og hvor mange VLCCer som er eldre og i dårliger stand en disse båtene, dette er
selvfølgelig viktig for å kunne avgjøre verdien i et dårlig marked.
Men kan ikke forstå at dei med en investering i scrubbere i slutten av 2019 skal gå ut av frakt hverken i slutten av dette året eller det neste år
For meg virker det som at denne aksjen har en veldig stor oppside og at vi må være veldig uheldige dersom vi ikke får igjen pengene vår ved å invester i den nå.

Vil gjerne få tilbake melding på analysen min, kan ingen ting om shipping uten det jeg har lært den siste uka og er usikker på om talene mine er rette.
Beklager feil og at jeg sannsynligvis ikke bruker dei rett uttrykk for denne bransjen.

Helsing Nybegynner
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Pervorisk
01.05.2020 kl 19:30 2773

Så da mener du fair value pr aksje er kr...?
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
polakk
01.05.2020 kl 19:56 2710

Har ingen mening om hva som er rett pris på aksjen.
Men det viktige for meg er om jeg har forstått det grunnleggende her.
Dersom jeg har 200 000 i banken fra nå av frem til slutten av 2022 så vil det forsatt bare være 200 000 da, renten er vel 0 %.
Dersom jeg putter pengene i ADS så vil jeg dersom markedet bryter sammen på slutten av året og båtene aldri kommer seg ut igjen også sannsynligvis få igjen pengene eller risikere et lite tap. Men dersom markedet følger det som ekspertene sier, så blir dette både til 300 000 og kanskje 400 000 i utgangen av 2022.
La oss si at ADS tjener 70 000 000 $ i 2020. Da kommer vi opp i cirka 60 000 000 $ (tar ikke med utbytte for å gjøre det enkelt) i egenkapital (dersom vi regner med 50 000 000 i skrap verdi)
Med f.eks dagsrater på 45 000 $ i 2021 og 2022 og 2000 dager samlet for båten i året i disse 2 årene snakker vi om 30 000 000$ mer inntjening.
Vi er da oppe i 90 000 000 $. Det vil si at aksjen som jeg kjøper inn for 26,5 gir meg igjen nesten 40 kr til slutten av 2022. Dette holder for meg. Kan være at mine tall er feil, men ønsker gjerne korrigering.
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Pervorisk
01.05.2020 kl 20:10 2662

Vi tenker nok ganske likt.
Jeg operer med 40 som et nøkternt anslag selv, men har troen på 50 - «drømmer» om 60+.
Dette er et godt case gitt at kundene gjør opp for seg, og at skipene ikke grunnstøter eller noe😅
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
polakk
01.05.2020 kl 20:55 2550

Ja, jeg mener jeg nøktern nå jeg snakker om 40. Om dei gjør to god avtaler for Stratos og Serenade så er alle som har penger i ADS garantert å få dem tilbake med bedre renter i banken, såfremt det ikke skjer noen ulykke.
Robert Macleod la vekt på det i et intervju jeg hørte at dei alltid sikrer seg bra ved kontrakter, regner det også gjelder for ADS sine båter
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 21:12 2506

Jeg er enig i at denne aksjen kan sprette opp feks 50 prosent på en dag. Men dersom jeg investerer et stort beløp, så antar jeg at det er vanskelig å komme seg ut. Denne aksjen er vel ikke så veldig likvid ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Pervorisk
01.05.2020 kl 21:45 2427

Det er begrenset likviditet, men jeg ser på dette som et rent utbyttecase.
Hvis jeg kan få ut kr 40 - 60/aksje via utbytter ila de neste par årene, så er jeg happy schnappy:-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
talund
03.05.2020 kl 12:38 2080

Fint innlegg polakk, jeg er enig i det meste. Eneste feil av betydning jeg kan se er at du ligger for høyt på skrapverdi. Du forutsetter også høye rater for 2020, nivåer som gjør at all oljetank gir enormt overskudd. Dette er realistisk. 2021 og 2022 drøfter du ikke særlig mye. Da kan markedet være på bånn og ADS kan stå med skip ingen vil chartre, eller ADS kan fortsatt bringe inn gullrater. Forksjellen her er det som egentlig er det kritiske. Den gjør ADS enten til en kjempeinvestering eller en halvtrist aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare