NAT going nuts!

fattigstakkar
NAT 29.04.2020 kl 10:22 19063

Kort oppdatering på NAT fra Hannisdahl i går:

"Quick Comment: NAT going nuts!

Since we downgraded Nordic American Tankers to SELL on 13 April and reduced our Target Price from $4.1/sh to $2.6, the share price has rallied 78%. Obviously not good timing with the benefit of hindsight, but our target prices are reflecting our fair value assessment with a one year horizon, not trying to capture short term fluctuations in the share prices.

So, what kind of expectations are now implicitly priced into NAT? We calculate an implicit timecharter equivalent (TCE) of $77,320/d over the next year for NAT’s fleet (disregarding some timecharter rates at lower levels). This is similar to current spot rates. So, is it fair? Our base case is for Suezmax spot rates to average $31k/d over the same period, with a high case of $56k/d as outlined in our recently published Shipping Quarterly. We also highlighted the extraordinary uncertainties in today’s market and the unusual wide range of potential outcomes vs our base case.

So, if we assume investors are right in their pricing of NAT and that Suezmax spot rates will average $77k/d over the next year, what does that entail for other Oil Tanker companies? Using the implied spot rates from NAT, estimating spot rates for other vessel classes in similar market and applying same calculations to our Oil Tanker coverage reveals an average 105% upside vs current pricing. Please see overview below:

In sum, we think NAT is priced too high as the current strong cash flow generation is offset by an expected 20% fall in asset prices on a one-year horizon. But, regardless of whether investors agree or disagree with our base case, the current pricing of NAT is completely disconnected from peers and nevertheless be interesting as a neutral Oil Tanker peer trade. NAT is +10% in pre-trade at the time of writing"

Det er noen interessante tabeller i form av bilder som ikke er mulig å kopiere inn, men dere som har registrert dere gratis hos Cleaves kan lese det her:
https://www.cleaves.no/post/quick-comment-nat-going-nuts

Interessant for norske aksjer er at oppsiden for disse aksjene hvis de prises etter samme rateforventninger som NAT er:
ADS: +157%
FRO: +55%
Hafnia: +119%
Hunt: +120%
OET: +178%

Etter at Hannisdahl laget denne beregningen har NAT steget fra 7,2 til 7,8 i førhandel nå, mens de fleste norske aksjene har falt, så differansen er enda større.
Redigert 20.01.2021 kl 22:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2022 kl 20:58 2665

Han har kjøpt mang en gang for å si det mildt, uten effekt på papiret
bravi
03.06.2022 kl 22:48 2463

I dag gikk kursen opp 6.86%. Stor sannsynlighet for at den fortsetter å stige resten av året, sammens med saftige utbytter blir dette caset veldig bra.
bravi
18.07.2022 kl 14:53 2188

Biden har fått Saudi med på å øke produksjon til max. Da blir det mere behov for tonnasje til å frakte den oljen. Merk at meldingen fra Nat om 6 nye kontrakter kom 12 Juli, altså før Biden diskuterte produksjønsøkning med Saudi.
Slettet bruker
18.07.2022 kl 14:56 2182

Riktig det, men, ikke rare prod økningen
Ser du på oljen forøvrig, ingen quick fix her

Saudi Arabia currently has a 12 million bpd nameplate oil production capacity, which it plans to expand by 1 million bpd by 2027 through a series of offshore incremental projects.

https://www.upstreamonline.com/production/no-capacity-saudi-arabia-cannot-expand-oil-production-beyond-13-million-bpd/2-1-1262005
Redigert 18.07.2022 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
Mr. U
19.07.2022 kl 12:10 2116

de produserer vel rett over 10.5m bblsd, når sant skal sies.
snittet siste 25 år er vel under 10.
Slettet bruker
30.08.2022 kl 15:37 1929

Er dette favoritt aksjen din Mr-u ?

Når skal dette rederiet tjene penger da?
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/08/30/7922065/nordic-american-tankers-krymper-underskuddet?internal_source=sistenytt
bravi
02.09.2022 kl 11:38 1876

Ser vi på resultat forbedringen fra Q1 til Q2 er det klart at NAT kommer sterkt i Q3. Økende utbytte og et innsidekjøp av Alexander Hansson på 175.000 aksjer etter Q2 viser at man bør sikre seg NAT aksjer nå.
bravi
09.09.2022 kl 16:48 1806

Må si Hansson har fått fart på kursen, $3,21 akkurat nå. NAT med bare suezmax skip bør ha mere å gå på enn de fleste andre tankaksjer, økende utbytte er også innformert. Er man raskt ute kan man fremdeles få en fin inngang, til sammenligning var kursen over $6 i slutten av april 2020.
Mattelæreren
06.03.2023 kl 15:34 1486

Vil gjerne rette oppmerksomheten mot NAT sin utvikling og synes CEO har på fremtiden. Det set meget lyst ut !
Mattelæreren
09.03.2023 kl 07:53 1427

FA i dag !!!

Meglerhusets shippinganalytikere Frode Mørkedal, Even Kolsgaard og Jacob B. Stolt-Nielsen opererer med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 6 dollar, opp fra tidligere 5 dollar, i en oppdatering etter fremleggelsen av fjorårstallene. Gitt at dette målet nås er oppsiden nå 36 prosent.

«On the Path to Former Glory» er overskriften på gjennomgangen av rederiet som ledes av Herbjørn Hansson fra Sandefjord, men som er børsnotert på New York Stock Exchange.

Håper å doble utbyttet
Større utbytter

Det vises til at kontantstrømmen i Nordic American Tankers (NAT) har fortsatt å øke i takt med stigende spotmarkedsrater for suezmax-tankere, som er den tonnasjetypen Hansson har konsentrert seg om.

Rederiet planlegger å vente tilbake til sin tidligere status som et gjeldfritt selskap og dele ut hele kontantstrømmen som utbytte.

Analytikerne påpeker at NAT har besluttet å betale 0,15 dollar pr. aksje til eierne etter fjerde kvartal til tross for aggressiv gjeldsnedbetaling på 27 millioner dollar og regner med en direkteavkastning på aksjen på 11 prosent i 2023.

Deler av gjelden - lånet i den amerikanske Beal Bank - ventes å kunne nedbetales til null innen et år, noe som ifølge meglerhuset vil øke avkastningen til 19 prosent.

– Politisk usikkerhet gir høyere rater
Lav break-even

«Vi forventer å bli gjeldfrie i løpet av maksimalt et års tid», sa Hansson til Finansavisen etter fremleggelsen av fjerdekvartalsresultatet i slutten av februar.

Han sa seg samtidig godt fornøyd med en sterk tremånedersperiode på tross av en omfattende dokkeaktivitet og tilføyde at «i inneværende kvartal fyrer vi på alle sylindre».

Mørkedal, Kolsgaard og Stolt-Nielsen baserer sine resultat- og utbytteanslag på forventninger om at man nå står foran flere gode år i tankfarten, blant annet som følge av en rekordlav nybyggingsordrebok.

Nødvendighetsraten for å drive skipene - NAT-flåten teller pr. i dag 19 suezmax-ere - er beregnet til 19.400 dollar pr. skip pr. dag.

For øyeblikket seiler slike fartøyer basert på slutningene i spotmarkedet inn rundt 70.000 dollar dagen, mens Clarksons Securities opererer med rateforventninger på 47.000 dollar dagen i år, stigende til 55.000 dollar dagen i 2024.
Mattelæreren
09.05.2023 kl 12:41 1264

FA i dag !!

Tank er fremdeles toppvalget
Shippinganalytiker Petter Haugen i ABG Sundal Collier viser til økt oljeeksport fra USA samt minst to år med begrenset flåtevekst.
bravi
05.07.2023 kl 19:04 928

Nå kommer straks utbytte for Q1, Usd 0.15/ share rett inn på kontoen. Fint å være aksjonær i dette selskapet.
Kursen akkurat nå er $ 3.76 Det er fremdeles mulig å komme billig inn i NAT. Siste innsidekjøp var 23/5 til $ 4.04 man kan forvente både høyere kurser og utbytter fremover, snart gjeldfritt.
bravi
29.07.2023 kl 14:46 727

Nå får vi snart vite utbytte for Q2, de 2 siste kvartalene har NAT betalt $ 0,15 regner ikke med noe mindre nå. Kursen på NAT er i stigende trend, sluttet på $ 4,25 i går.
bravi
20.10.2023 kl 17:52 419

Det er snakk om at Suez kanalen kanalen kan bli stengt pga Gaza konflikten, vi får se. Videre har det vært antydet at Iran kan blande seg inn i konflikten og bla. stenge Hormuz stredet. Urolige tider dette, da bør man kjøpe tank aksjer.