Q1 2020 Q&A

Leifjuster
PLT 02.05.2020 kl 11:34 8829

Da er det snart tid for kvartalsrapport og presentasjon igjen!

Jeg regner med dere som meg har store forventninger og har en del ubesvarte spørsmål. Jeg har klokkertro på poLight, men må ærlig innrømme det går bittelitt tregt (jeg er en utålmodig sjel, men selger ikke aksjene!!) Så langt ser det ikke ut til at klokkene har solgt ekstremt, selvfølgelig er Covid19 mye av grunnen. Vi venter spent på ”stor bestilling” til barcode. Men når blir linsen designet i neste prosjekt, hva med mobil? Xiaomi lanserer ”den ene etter den andre” mobilen men ingen TLens 🤷🏻‍♂️

Denne tråden trenger vi ikke diskutere oss i hjel på. Men fint om dere kan komme med deres spørsmål til Q&A på kvartalspresentasjonen, så sender jeg det til Isaksen.

Jeg tror og håper vi har en spennende tid i møte 🤩
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Kraamz
02.05.2020 kl 11:37 6920

Bra initiativ Leifjuster🙂 Se om du får lagt til Ticker til PLT så er tråden mer synlig😊
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
02.05.2020 kl 12:05 6881

Supert at du tar deg tid til denne. Jeg har tenkt på det i flere dager, men har hatt det for travelt. Blir en del å gjøre fremover også, men jeg skal bidra med en del som jeg har notert meg ned på pcen underveis dette kvartalet. Jeg har blant annet liggende noen spørsmål som Isaksen har ment kunne stilles på Q&A. Poster det når jeg kommer hjem.
Godt initiativ👍


Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
02.05.2020 kl 14:11 6792

Dette har jeg lurt på ei stund...

Hvordan tenker poLight fremover med tanke på å møte eventuelle store ordre av Tlens fra ulike aktører, og foreligger det planer for å eventuelt skalere opp produksjonen raskt når behovet oppstår?

I overgangen mellom Q3 og Q4 ser vi at flere kunder har gjennomført POC, og er utenfor statistikken over de som er i utprøving. Er det mange av disse kundene som har avsluttet arbeidet med vurdering av Tlens som et alternativ, eller foregår det fortsatt oppfølging av de fleste av disse?

Hvilket tidsperspektiv har barcodeprodusentene som fortsatt vurderer Tlens for eventuell bestemmelse om valg av linseteknologi?

Vil det være muligheter for innpass i flere produkter fra samme barcodeprodusenter i løpet av relativt kort tid, eller er hver av POCene relatert til ett enkelt produkt?

poLight har fått patentert et roterbart kamera i løpet av Q1. Hvordan har responsen på dette produktet vært i markedet, og er det mulig å bruke dette i andre produkter enn smartklokker også?

I hvilken grad vurderer poLight overvåkningskameramarkedet som et interessant marked å jobbe inn mot, og foregår det noen reelle markedsfremstøt i dette segmentet?

Dersom Tlens skal inn i en mobiltelefon, hvor vil dere da vurdere at muligheten for dette er størst: vanlig frontkamera, fingeravtrykksleser, ansiktsgjenkjenning eller under-screen frontkamera?

Vi registrerer at en rekke AR-patenter nevner mulighetene for linser som kan innbefatte Tlens. Har dere opplevd en økt interesse for Tlens fra AR-markedet nå i kvartalet? Og hvilken fremgang merker dere fra dette segmentet?

Har poLight merket økt interesse for Tlens som en mulighet i wearables også fra andre aktører enn Xiaomi?

Kan dere si noe om tidsperspektiv på utviklingen av Tlens Platinum?

Alle spørsmålene er åpne for forbedringer, kan forkastes helt, eller foreslås endret til å ha en annen vinkling av alle som måtte ønske å mene noe. Dette er mine første tanker omkring hva jeg ønsker å vite mer om, så det er fritt frem ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
happi67
02.05.2020 kl 17:58 6674

Det var egentlig det jeg tenkte også. Synes spørsmålene er bra formulert og 👍
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Kraamz
03.05.2020 kl 07:41 6443

Ang meldinger av EVT faser!

Er det slik at produkter kan være forbi EVT fase og på vei til lansering uten å bli børsmeldt?

Slik vi så med Xun klokken?
Dette ble ikke meldt på forhånd.

Er det slik at når en OEM slik som xiaomi er under supply ikke trenger å melde hvilke produkter de planlegger med Tlens?

Må Xiaomi melde til Polight hva de skal bruke Tlens til?

Står Tlens til forventningene?

Kan Tlens modulen gjøres enda mer plassbesparende?

Hvor mange OEM's er involvert i POC/EVT?

Er det mer aktuelt å komme inn i smartphone no, enn før Designwinn i klokkene?

Er det noe nytt om skattekravet?

Kommer sikkert på flere🙂
Litt bussy for tiden så litt kjappe responser her😃
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
inadmah
03.05.2020 kl 09:21 6356

Hva med fremtid og forbedringspotensiale. Har PoLight en klar visjon om hvordan TLens eller eventuelt et annet produkt kan se ut i 2022?
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Leifjuster
03.05.2020 kl 18:56 6179

Veldig bra bidrag så langt 💪🏻😁
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Leifjuster
05.05.2020 kl 19:24 5895

Er det realistisk med design-win mobil i løpet av 2020?
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
05.05.2020 kl 20:36 5820

Kan dere si noe om mulighetene og tidsperspektivet for at poLight sin teknologi kommer inn i fingerprintsensor eller under-screenkamera?
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
05.05.2020 kl 20:43 5807

Når må spørsmålene sendes inn, og skal det være på engelsk? Har vi da noen språkmektige i så tilfelle? 🤔😉
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Leifjuster
05.05.2020 kl 21:51 5734

Skal vi sette frist fredag, så får jeg sendt det i løpet av helga?. Om det er noen som er kjempe god i engelsk, så si i fra? 🙈
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
05.05.2020 kl 22:37 5674

Da får alle som lurer på noe si i fra innen fredag.👍

Dette er virkelig en god mulighet til å få svar på spørsmål man lurer på. Isaksen tok Q&A på Q4 meget seriøst, og jeg mener han svarte ut mye vi ellers ikke ville funnet ut. Også positivt at det er en gruppe aksjonærer som stiller spørsmål.

Kanskje interessant med et økonomispørsmål også? F.eks. når anser poLight det som realistisk at selskapet når break even?
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
VantageVolante
05.05.2020 kl 23:19 5696

Meget gode og reflekterte spørsmål!
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
MBR
06.05.2020 kl 09:28 5571

Veldig bra Leifjuster:)

Her er noen spørsmål fra meg:
What companies does Polight recognize as their main competitors in the tunable(deformable) lens market?

We have seen comparison of the technology of Tlens with VCM, but what are the main strengths/weaknesses of Tlens compared to other tunable(deformable) lens solutions that are regarded as competition?

What markets does Polight see most movement from VCM towards tunable(deformable) lenses?

Outside BarCode witch market do you see the most action at the moment?
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
06.05.2020 kl 11:00 5507

Dette var gode spørsmål! :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Kraamz
06.05.2020 kl 11:14 5696

Helt enig😊
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
MBR
06.05.2020 kl 13:20 5603

Jeg har et par spørsmål til:

Can you please describe Polight’s general marketing strategies high level.
What actors are you focusing on and how are these approached?
Are you using partners for this purpose? If so can you share the name of the companies?
Do you plan any budget increase towards marketing and sales in coming quarters?

Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
happi67
06.05.2020 kl 17:49 5467

Hvordan går det med skatteetaten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Spekulars
06.05.2020 kl 18:02 5452

Etter en passelig rød dag i dag så kan dere spørre om følgende:

- Can we get a refund?
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Kraamz
06.05.2020 kl 18:18 5438

What a contribution😉
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Spekulars
06.05.2020 kl 18:25 5422

Ja, vet. Mye frustrasjon innabords i dag. Får pleie den tålmodigheten min i stedet tenker jeg:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Kraamz
06.05.2020 kl 18:30 5412

Går seg til skal du se🙂 verden blir bare sterkere etter en krise🙂 Vist seg gang på gang😃
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Spekulars
06.05.2020 kl 21:35 5301

Det har du nok helt rett i😊 En dag så ser vi tilbake på dette som en liten dump på veien👍
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
06.05.2020 kl 22:53 5215

Jeg skjønner hva du mener!
Når man ser kurspress nedover er det oftest fire årsaker å velge mellom.
1) Noen vet noe positivt. Aksjekursen presses ned ved egne kjøp og salg for å utløse stop-loss, eller bare nervøse småaksjonærer og masse billige aksjer.
2) Noen vet noe negativt. Selger unna for å komme ut med æren i behold.
3) Noen andre aksjer går godt, aksjer i beholdningen dumpes for å komme inn i et annet konsept.
4) Kjøp/salg for å snitte ned før kvartal-/tertial-/årsslutt av skattemessige grunner.

Jeg skvatt skikkelig i dag, da jeg var inne og så nedgangen. Tenkte umiddelbart på 2). Etter å ha fulgt med litt så mener jeg at det ser ut som noen kjøper og selger bevisst. Da heller jeg nok mer mot 1). Dessuten var omsetningen ganske høy i dag.

Jeg satser på at vi får en god pekepinn på fremtiden neste fredag. Gode spørsmål her på Q&A, så om de blir svart ut så kan vi se om vi skal dra frem kalkulatoren for utregning av skattefradrag eller gevinstbeskatning😉.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
07.05.2020 kl 01:42 5128

Enda et spørsmål:
Har poLight nå tilgang til nok menneskelige ressurser til å møte den forventede etterspørselen etter produkter?
Har poLight en klar plan for bruken av innhentet kapital fra emisjonen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
08.05.2020 kl 13:13 4870

I dag kom invitasjonen til Q1, så nå starter nedtellingen til neste fredag. Jeg er i alle fall veldig spent på hva selskapet svarer ut på spørsmålene, og håper virkelig vi får en god oppdatering på produktprogresjon.

Har vi noen her på forum som kan bidra med oversettelse av spørsmål til engelsk, eller klarer Leifjuster det selv?
Må nok selv melde pass dersom ikke Google Translate er godkjent... (kan sikkert bli mye annet vi spør om enn det vi hadde tenkt da....)
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Leifjuster
10.05.2020 kl 11:46 4690

Da har jeg samlet spørsmål og oversatt dem så godt jeg kan. Det var noen spørsmål som var veldig like, så jeg plukket ut slik at vi forhåpentligvis får gode svar på det meste :) Takk for engasjement og gode spørsmål!
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Foksen
10.05.2020 kl 12:05 4667

Beklager sen respons...
Are all contacts / contacts made with "eastern" companies kept more secret than others? Is this stated and agreed upon from all involved partiets?
Is there a fixed number of lenses that passes "under the radar" and in case what is that number?
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
10.05.2020 kl 12:34 4634

Tusen takk for dugnadsarbeid!
Flott at du tok deg tid til dette, det setter jeg og sikkert mange andre også stor pris på. Lønn for strevet får du av Isaksen og poLight litt senere ;)
Nå er det bare å tune inn webcasten på fredag og håpe på gode svar på det vi lurer på.
Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Computum
13.05.2020 kl 15:41 4361

Forventningene er synkende før rapporteringen fredag?
Det er jammen på tide med ordrer som monner.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Leifjuster
13.05.2020 kl 15:51 4340

Enig!! Det er litt for stille for tiden. Lite fremgang i kursutvikling og lave salgsvolum. Regner med bobla sprekker og flere vil inn om det kommer triggere.

For min videre langsiktige ferd i poLight er jeg avhengig av bevislig fremgang på fredag. Om det skal gå 1-2 kvartal med lite bestillinger, lite nyheter mm. blir det kjedelig. Passerer vi nyttår igjen uten særlig kjøtt blir nok enda en emisjon om ikke før.

Nei, jeg er ikke ute, men syntes vi fortjener litt gode nyheter nå. 🤩
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
xave
14.05.2020 kl 08:50 4165

Hvilken tanker har folk til i morgen?
Antar mange har gjort seg opp liten personlig formening, jeg er i så fall nysgjerrig på den. Spesielt fra «graverne» 😊
Vil bare understreke dette er en personlig formening, ikke noe form for anbefaling

Edit skriveleif
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
MBR
14.05.2020 kl 09:25 4103

Jeg har ingen forventing om design wins ettersom det ville vært børsmeldt tidligere, men jeg håper på info om pågående prosjekter. Har det kommet nye på banen. Ser de positiv utvikling.
Covid19 har nok påvirket fremdrift i pågående prosjekter, men usikker på om Polight vet noe/kan dele noe om dette.
Spent på om det har vært noe merbestilling av TLENS fra smartklokkene. Det er nok uansett ikke snakk om vesentlige penger her.
Håper man har satt i gang utvikling av Platinum igjen.
Kanskje man kan få noen hint som får opp interessen for aksjen igjen. Omsetning har vært veldig lav siste tiden.

Og svar på noen av spørsmålene fra tråden her i QA
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Foksen
14.05.2020 kl 09:34 4077

Forventninger... Alle her inne har vel forventninger - Å finne den ene aksjen som gir topp gevinst og aldri tape en eneste krone :-) Desverre er det sjelden slik!  Med PoLight er det selvsagt også gevinst vi håper på, men kanskje ikke så uttalt som med andre aksjer? Et lite norsk selskap som slåss mot de store etablerte utenlandske frir nok litt til både nasjonalfølelse  og "underdog"-tanken - Dette gjør at det å eie aksjer i PoLight gjør oss på en måte mer sårbare og kanskje mer lojale enn opp mot andre aksjer. De som har gravd har gjort en utmerket jobb og fortjener masse ros og hvis bare en del av patentene blir realisert kan vi nyte en Enhjørning av Norsk Design større enn landslaget under Drillo :-)

Q1 blir det ganske avgjørende - Om ikke i omsetningstall men i nyheter - Fremgangen i flere forskjellige patenter og tilbakemeldinger er nå så nær et Ja / Nei tidspunkt for mange at tiden frem mot Q2 sannsynligvis er helt avgjørende. Tenker helst på barcode og 1 produsent som har tilkjennegitt start på produksjon. Dilter de andre etter er dette så mye omsetning og PR-skapende at det vil influere kollossalt på andre produsenter! Barneklokkene lever sitt eget liv og avgjør selv om de blir en suksess - Tilbakemeldingene er jo megapositive men positivitet gir ikke mynt i kassen...

Håper at underscreencamera og fingerprint blir neste designwin. Ikke nødvendig å begynne med det viktigste kameraet på mobilene - Antallet blir det samme uansett :-)

Ha en spennende dag og forhåpentligvis er Isaksen den nye Kongen i morgen :-)

Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Kraamz
14.05.2020 kl 11:22 3976

Har ingen aning på hva som kommer i denne KV rapporten🙂 Men at jeg håper på nye POC er ikke å legge skjul på🙂

Håper også på at vi har flere Barcode oems i EVT fase og på vei inn i project!
Samme gjelder smartphone i EVT fase🙂
Jeg tror og håper på flere smartwatch oems med EVT fase og muligens litt info på størrelsen av forventet bestilling til Tier 1 vendoren i barcode🙂

Grunnet Covid -19 blir jeg ikke overasket om ting har gått tregt. Noe sier meg at denne emisjonen kom av en grunn som forhåpentligvis blir belyst i morgen🙂
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
14.05.2020 kl 12:25 3897

Jeg har faktisk store forventninger til i morgen. Ikke forventninger om designwins og millionordre enda, men jeg forventer at jeg får svar på poLights progresjon i oppfølgingen av OEMs som er ferdige med POC-fasen. Dette har jeg hatt direkte kontakt med Isaksen om tidligere, og da ba han meg sende inn spørsmål på Q&A. Da regner jeg med at han svarer ut så godt han kan.

Dette er vesentlig for selskapet. Når kunder i POC avslutter testing er det tre ting som kan skje. Det ene er at de ikke er fornøyde og avslutter samarbeid. Det motsatte er at de går over i EVT og går inn for videre testing og mulige produktlanseringer. Det tredje er at de blir liggende usikre midt i mellom og ikke tar avgjørelsen på om de skal gå videre eller ikke. Det er her jeg mener poLight må sette inn ressurser. Alle fornøyde kunder som ikke går videre må følges opp. Dette er de rimeligste kundene å jobbe videre med.

Isaksen har tidligere uttalt at samtlige som har avsluttet proof-of-concept med testkit fra PLT har gitt positive tilbakemeldinger og vært veldig fornøyde. Får jeg tilbakemeldinger i morgen om at de har tett dialog med disse, og at flere vurderer videre produkttesting så er jeg ikke i tvil om at kommer til å lykkes. Kommer det beskjed om at flere av barcodeproduktene er over i siste fase så er det bare å holde seg fast. Det kan gå måneder før produkter kommer ut, men når man bruker så mye ressurser på videreutvikling vil det være stor sannsynlighet for reelle produkter på markedet.

Når nå Isaksen bekrefter at det som natt og dag å jobbe med Tlens etter kommersialiseringen vil jeg også forvente at flere kunder eller produkter er kommet inn i statistikken over utprøving i POC.

Jeg er ikke sikker på hva vi kan forvente av oppdatering, men forsøker å gjette litt her - dette er det ikke bevis for:
AR - Jeg antar at vi får høre at det er progresjon. Håper på videre oppfølging etter POC på minst 1 av aktørene
Securitycam - Håper å høre at første reele aktør er inne i POC. Enormt marked, kanskje større enn BC.
BC - Forventer oppdatert tidsplan. Håper på minst 1 aktør videre etter POC
360-cam - Håper å få oppdatering på OEMs mottakelse av dette.
Smartwatch - Forventer oppdaterte salgstall, og håper på tilbakemeldinger om videre klokkemarked.
Industri - Usikker på produktene her, men håper noen er ferdige med POC og går videre
Under-screen/fingerprint/facerecognition - helt sikkert hemmelig alt, men håper det kommer hint om at det er i POC, eller videre.
Annet - forventer at det er flere produkter i POC på annet, som f.eks. actioncamera eller drone. Håper på Gopro-patentet i POC, men det får vi vel neppe vite noe om før eventuell EVT-fase.

Vanskelig å spå slikt, men får vi et par BC i EVT nå så skal vi opp mot 100 dersom markedet kjenner potensialet i dette. Kjenner jeg markedet rett så må det et produktslipp til før det reagerer. Det er egentlig bare greit når man sitter long! Det var dette som skjedde da jeg selv kom inn i januar. PLT kommersialisert, men ingen la merke til det. Fikk noen aksjer på like over 40,- da. Har kjøpt hele veien opp til 70-80 og ned til 50, så jeg har vel 60 i snitt nå. Kommer til å fortsette å handle uansett.

Selvfølgelig mye artigere å se at kursen stiger og at ASK-kontoen viser store tall, men desto dyrere å kjøpe flere aksjer. Litt tveegget dette da. Jeg har tenkt meg opp mot 20K i første rekke, men med et lite firma pluss en liten jobb i det offentlige så tar det litt tid å få inn nok de neste 1,5K.

08.30 er det webcast!
Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 08:12 3575

19,3 mill i minus.

Gull eller gråstein i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
2211
15.05.2020 kl 09:32 3316

Det var jo posetivt att det er fremgang på å få 2 stk tlens inn i klokkene👍 Og det virket som smart Glasses vill få mange tlens i hver brille. Det var veldig posetivt med fremgangen i under screen kamera for mobil 👍 mye bra i vente sån jeg tolker presentasjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Kraamz
15.05.2020 kl 09:36 3299

Har ikke sett den enda men det du nevner høres meget bra ut😊😊
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare