Motegiganter faller som en stein
Både Gucci og Hennes & Mauritz har opplevd nedtur i 2022. Mens en tidligere storfavoritt for nordmenn får sin renessanse.

På Opiniums «Most Connected Brands»-indeks har Hennes & Mauritz falt helt mot bunnen av topp 100-listen til en 92. plass. Gucci har falt ut av topp 100, til 108. plass
Indeksen er kjent for å måle hvordan merkervarer i Storbritannia innfrir kundeforventninger og merkenes interaksjon med egne forbrukere. Det måles også hvilken oppfatning forbrukerne har om de store merkevarene.
Norgesfaforitten tilbake
En klassiker i Norge fra 80-tallet ser ut til å gjenvinne deler av sin tidligere storhet. På 1980-tallet var jeans omtrent synonymt med Levis 501.
Levis har avansert mest av alle og hoppet 21 plasser, fra 76. plass i 2021 til 55. plass i 2022.
Merkets strategi var i fjor å dreie fokuset bort fra lav pris og over på holdbarhet og bærekraft. Bærekrafts-image har de blant annet frontet ved å relansere 501 i en 100 prosent gjenvunnet utgave.
Gamle Levisbukser er blitt til nye.
Norgesfavoritten 501 feirer i år 150-årsjubileum og har knyttet til seg stjerner som Marcus Rashford, Naomi Osaka, Hayley Bieber, Jaden Smith og Kid Cudi for å markere jubileet.