<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Billigere alternativer kan redde norske bedrifter

De mørke resesjonsskyene henger over oss. Derfor må bedriftene reagere, og det bør skje nå, skriver Nicolai Broby Eckert og Håkon Sæberg i Simon-Kucher & Partners.

Publisert 5. jan. 2023 kl. 10.15
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 311 ord
KJØPER FÆRRE OG BILLIGERE VARER: Sortimentet bør tilpasses krisen og det fallende forbruket, mener artikkelforfatterne. Foto: NTB

Innenfor detaljhandelen fortsetter den nedadgående trenden. Ifølge nye tall fra Statistisk Sentralbyrå er varehandelsindeksen falt med 5,0 prosent fra oktober 2021 til oktober 2022. I tillegg har Forventningsbarometeret aldri tidligere vist så tydelig at forbrukerne forbereder seg på trangere tider.

I den nåværende situasjonen kan det å tilpasse seg raskt bli avgjørende
Nicolai Broby Eckert. Foto: Simon-Kucher & Partners
Håkon Sæberg. Foto: Simon-Kucher & Partners

Disse trendene viser at forbrukerne har tatt konsekvensen av krisen med galopperende inflasjon ved å skjære ned. Man kjøper mindre, og man kjøper billigere.

Vår anbefaling til norske bedrifter er å tenke gjennom strategien for produktporteføljen og se kritisk på hvordan man har satt sammen utvalget av produkter og tjenester. Sortimentet bør tilpasses krisen og det fallende forbruket. Når man markedsfører og selger produkter, orienterer man seg vanligvis mot forskjellige prispunkter i markedet, og i dagens situasjon bør bedriftene forsikre seg om at sortimentet deres dekker de relevante prispunktene – også de lave. Ellers risikerer de å miste markedsandeler til lavpriskjedene.

Vi vet fra tidligere perioder med lavkonjunktur, der kundene orienterer seg mot billigere produkter, at mange bedrifter ikke er raske nok til å endre strategi. I den nåværende situasjonen kan det å tilpasse seg raskt bli avgjørende. Bedriftene bør derfor i størst mulig grad endre planene for produktlanseringer, slik at lanseringen av billige produkter og tjenester fremskyndes.

Under pandemien så vi Apple fremskynde lanseringer av SE-versjonene, som er billigere varianter i forhold til standard- og pro-modellene. Og her i 2022 har vi sett NorgesGruppen lansere Gigaboks, som tilbyr storhandlere og storfamilier varer og pakningsstørrelser de ikke finner i vanlige dagligvarebutikker. Vareeksponeringen skjer i hovedsak rett fra pall og «binger», noe som bidrar til å gjøre Gigaboks billigere enn andre butikker.

I oppgangstider får man lett en vane med å stadig oppgradere sine produkter, men nå har vi en ny situasjon – en situasjon som krever billigere alternativer.

Nicolai Broby Eckert

Ledende partner for Norden

Håkon Sæberg

Seniorkonsulent

Begge i Simon-Kucher & Partners